İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2081 - 2094 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Öz:
Gelişmiş toplumlarda bireyin kendi uğraş alanında ilerlemesi, ancak gelişmiş okuma ve yazma becerilerine sahip olmasıyla mümkündür. Çünkü çağdaş insan etkin bir okuma becerisine sahip olmadan istenilen düzeyde bilgi birikimine sahip olamamaktadır. Ülkemizde 2005 tarihli ilköğretim programına kadar ilk okuma yazma öğretimi dik temel harfler ile gerçekleştirilmekteydi. Bu durum 2005 tarihli Türkçe Dersi Programı'nda "ses temelli cümle yöntemi" ile birlikte değiştirilmiş ve "ilköğretimin birinci sınıflarında öğrencilere bitişik eğik yazının öğretilmesi ve ilerleyen sınıflarda da bu yazıya devam edilmesi" öngörülmüştür. Ülkemizde bitişik eğik yazı ile ilgili 2005 yılından günümüze kadar çok pek incelendiğinde bu çalışmaların neredeyse tamamının yazının üretilmesi ile ilgili olduğu ve bitişik eğik yazının okunması sürecinin göz ardı edildiği gözlenmiştir. Oysa pek çok öğretmen ilk okuma ve yazma sürecinin bitişik eğik yazı ile gerçekleştirilmesine rağmen ikinci sınıftan itibaren ders kitapları da dâhil tüm okuma metinleri ve etkinliklerinin dik temel harfler ile yürütülmesinin öğrencilerde ikilik yarattığı ve bu durumun okuma ve yazma sürecinde sorun oluşturduğu şeklinde görüş bildirmektedirBu sorundan hareketle betimsel olarak planlanmış olan bu araştırmanın amacı; ilkokul ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin bitişik eğik ve dik temel harfler ile yazılmış metinleri okuma hızlarının karşılaştırılmasıdır. Çalışma, Kırşehir ili merkez ilçesindeki bir ilkokulun ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarına devam eden öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmada sonucunda; bitişik eğik ve dik temel yazının ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma hızlarında anlamlı farklılık oluşturmadığı saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

THE COMPARISON OF ELEMENTARY STUDENTS’ READING SPEED ON CURSIVE HANDWRITING AND BASIC VERTICAL LETTERS TEXTS

Öz:
In developed society, the process of individual endeavor fields is only possible by having improved reading and writing skills. Because modern people do not have the knowledge to the desired level without having an effective reading skills. In our country, teaching of teach and write had carried out using basic letters untill 2005 primary education program. In our country, there have been great numbers of studies related to the italic font ever since the year 2005. However, when the explore lots of research which are related to this field, it might be said that nearly all of them are with regard to the production of type. Also it can be said that almost all of these are ignored the reading process italic type. Although many teachers, although carried out the first teaching of read and write process by using with cursive handwriting, ever since the second grade most of teachers’ opinions that textbooks is to express an opinion construed as including all read the text and activities dichotomy in the student be undertaken with other basic letters and reading the situation and create problems in the writing process. The purpose of this research is planned as descriptive to compare the reading speed of second, third and fourth grade students in primary school on texts were written using cursive, handwriting and basic vertical letters. This study was conduct with together second, third and fourth grade students in primary school in the central district of Kırşehir. As a result of the study; cursive, handwriting and basic vertical letters has not created significant differences on the reading speed of second, third and fourth grade students
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçamete, G. (1989) Üniversite öğrencilerinin okumalarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(2); 735-753.
  • Akyol, H. (2000). Yazı öğretimi. Millî Eğitim Dergisi. 146, 37-48.
  • Akyol, H. (2008). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Arslan, D., Aytaç, A. ve Ilgın, H. (2011). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin yazı biçimlerine (dik temel yazı ve bitişik eğik yazı) göre okuma düzeyleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1422-1434.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bektaş, A. (2007).Ses temelli cümle yöntemiyle gerçekleştirilen ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Bozpolat, E., (2015). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Dört Temel Dil Becerisine İlişkin Metaforik Algıları / Metaphorical Perception Of Turkish Teacher Candidates On Four Basic Language Skills”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof.Dr. Şefik Yaşar Armağanı), Volume 10/11Summer 2015, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8552, p. 313-340
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirci F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Coşkun, E. (2002). Lise 2. sınıf sessiz okuma hızları ve okuduğunu anlama düzeyleri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara; Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Çiftçi, F.(2005). İlkokuma yazma programı ve öğretiminin değerlendirilmesi, Eğitimde Yansımalar: VIII, Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Erciyes Üniversitesi, Tekışık Araştırma Geliştirme Vakfı. Bildiri Kitabı, ss:146-158.
  • Dedebali, N. C ve Saracaloğlu, A. S. (2010). Hızlı okuma tekniğinin sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma hızlarına ve okuduğunu anlama düzeylerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 27, 171-183.
  • Doğan, B., (2007). Denizli ili ilköğretim okullarında çalışan birinci sınıf öğretmenlerinin ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüşleri, AİBÜ Egitim Fakültesi Dergisi, 7(1). http:// www. efdergi. ibu.edu.tr. Adresinden Erişim Tarihi: 5.01.2016
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psiko-sosyal bir araştırma. Ankara: MEB Yayınları.
  • Duran, E. (2011). Bitişik eğik yazı harflerinin yazım şekillerine ilişkin öğretmen görüşleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 55-69.
  • Durukan, E. ve Alver, M. (2008). Ses temelli cümle yönteminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (5), 274-289.
  • Engin, G. (2006). İlk okuma yazma öğretimi uygulamalarında öğretmen görüşleri ve yaşanan sorunlar. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi (509-516). Gazi Üniversitesi, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Enstrom, E.A., (1969). Myths about manuscript writing, Education, 90 (1),51-55.
  • Eric, D., (1997). Six questions educators should ask before choosing a handwriting program, pp:1- 6.
  • Fıtzgerald, E. L. (2004). Cursive First: An Introduction to Cursive Penmanship.
  • Graham, S., Harris, K.R. ve Fink, B. (2000). Is handwriting causally related to learning to write? Treatment of handwriting problems in beginning writers. Journal of Educational Psychology. 92(4); 620-633.
  • Graham, S., Weintraub, N.(1996). A review of handwriting research: Progress and prospects from 1980-1994. Educ. Psychol. Rev. 8.
  • Graham, S., Berninger, V., Abbott, R., Abbott, S. ve Whitaker, D. (1997) The Role Of Mechanics İn Composing Of Elementary School Students: A New Methodological Approach. Journal of Educational Psychology, 89(1), 170–182.
  • Gülbaş, Ç.Ç., (2008). Yeni ilköğretim 1. sınıf ilkokuma yazma dersi öğretim programı uygulamasına yönelik öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla: Muğla Üniversitesi.
  • Gün, A. (2006). Öğretmenlerin ses temelli cümle yöntemine ilişkin algıları ve görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güneş, F. (2006). Niçin bitişik eğik yazı? MEB Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi. 71,17- 19.
  • Güneş, F. (2007). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Jones D. ve Christensen C. A. (1999). Relationship between automaticity in handwriting and students' ability to generate written text. Journal of Educational Psycholojy, 91(1);44–49
  • Kadıoğlu, H. (2012). Bitişik eğik yazıya ilişkin öğrenci görüşleri. Akademik Bakış Dergisi. 31,1-10.
  • Kanmaz, A., (2007).Ses temelli cümle yöntemini uygulayan birinci sınıf öğretmenlerinin yöntem hakkındaki görüşleri ve öğrencilerin okuma yazma becerilerini değerlendirmeleri (Denizli ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (18. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koenko, K., (1986). “Handwriting instruction: What do we know?”, pp:1-3, ED 272923.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim programlarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Gazi Üniversitesi, Bildiri Kitabı 2. Cilt, ss:249-260. Ankara: Kök Yayıncılık,
  • Mcdowell, C. ve Keenan, M. (2001). Developing fluency and endurace in a child diognosed with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Applied Behavior Analysis, 34, 345-348.
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005). İlköğretim Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Basımevi.
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2015). Türkçe dersi (1-5. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. http://ttkb.meb.gov.tr/program2. Adresinden Erişim Tarihi: 13.12.2015.
  • Medwelll, J. ve WRAY, D. (2007). Handwriting: What do we know and what do we need to know? Literacy, 41, 1.
  • Lahaie, T.H. (1982). A comparative analysis of the effects of manuscript and cursive handwriting on decoding and encoding skills of 40 third grade students. Michigan State University Doctor of Philosophy.
  • Memiş, A., Harmankaya, T. İlköğretim okulu 1.sınıf öğrencilerinin bitişik eğik el yazısı hataları ile görsel algı düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 136-150.
  • Özdemir, N., (2008). İlköğretim I. kademe yazı öğretiminde etkinliklerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Özmen Güzel, R. (2001). Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma hızlarının metinlerde karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim Dergisi. 136(30); 25-30.
  • Ruşen, M. (2006) Hızlı okuma. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Samuels, S.J. (1988). Decoding and automticity: Helping poor readers become automatic at word recognition. The Reading Teacher, 41, 756-760.
  • Susar Kırmızı, F. ve Kasap, D. (2013). İlkokuma yazma öğretimi sürecinde bitişik eğik yazı ve dik temel harflerle yapılan eğitimin öğretmen görüşlerine göre karşılaştırılması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8 (8), 1167-1186.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Eğitim ve Bilim (37)165; 168-179
  • Şahin, İ., İnci, S., Turan, H. ve Apak, Ö., (2005). İlkokuma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yönteminin karşılaştırılması, Eğitimde Yansımalar: VIII, Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Erciyes Üniversitesi, Tekışık Araştırma Geliştirme Vakfı. Bildiri Kitabı, ss:159-175.
  • Tarnowski J ve O’reilly, D. (2002). Why learn cursive writing? Retrieved from http://www.t3.preservice.org/t0211466/why.htm. Erişim Tarihi 05.01.2010
  • Tok, Ş., Tok, N.T. ve Mazı, A., (2008). İlkokuma yazma öğretiminde çözümleme ve ses temelli cümle yöntemlerinin değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 53,123-144.
  • Turan, M., (2010). Analogy of lower and capital letters of vertical and italic handwriting in first grade literacy. Educational Research and Review. 5, (10) 593-603.
  • Turan, M., Gözler, A. ve Erdoğan, B., (2007). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüş ve önerileri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Eskişehir.
  • Ünal, E. (2007). Metinler arasılık ve Metinler arası okuma. Üniversite ve Toplum: Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi.7 ( 2). http://www.universite-toplum.org/pdf/pdf_UT_323.pdf. Adresinden, Erişim Tarihi: 01.03. 2016
APA ŞAHİN A (2016). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. , 2081 - 2094.
Chicago ŞAHİN Ayfer İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. (2016): 2081 - 2094.
MLA ŞAHİN Ayfer İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. , 2016, ss.2081 - 2094.
AMA ŞAHİN A İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. . 2016; 2081 - 2094.
Vancouver ŞAHİN A İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. . 2016; 2081 - 2094.
IEEE ŞAHİN A "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI." , ss.2081 - 2094, 2016.
ISNAD ŞAHİN, Ayfer. "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI". (2016), 2081-2094.
APA ŞAHİN A (2016). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik), 11(3), 2081 - 2094.
Chicago ŞAHİN Ayfer İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.3 (2016): 2081 - 2094.
MLA ŞAHİN Ayfer İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.3, 2016, ss.2081 - 2094.
AMA ŞAHİN A İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 2081 - 2094.
Vancouver ŞAHİN A İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 2081 - 2094.
IEEE ŞAHİN A "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.2081 - 2094, 2016.
ISNAD ŞAHİN, Ayfer. "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTİŞİK EĞİK VE DİK TEMEL HARFLER İLE YAZILMIŞ METİNLERİ OKUMA HIZLARININ KARŞILAŞTIRILMASI". Turkish Studies (Elektronik) 11/3 (2016), 2081-2094.