Yıl: 2017 Cilt: 32 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 525 - 543 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.16986/HUJE.2016017559 İndeks Tarihi: 03-04-2019

8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı; 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin özyeterlikleri, cinsiyet, TEOG, çalışma süresi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, özel ders alıp almama ve ailenin gelir düzeyi değişkenlerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarını ne oranda yordadığını belirlemektir. Araştırma örneklemini; 2014-2015 öğretim yılında Sivas il merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda öğrenim gören 1031 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin verilerin elde edilmesinde; “Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Ölçeği” ve “Matematiğe Karşı Özyeterlilik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, doğrusal çoklu hiyerarşik regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada; Matematik Odaklı Akademik Risk Alma (MOARA) bağımlı değişkeni için en önemli yordayıcının Matematik Konularında Davranışlarındaki Farkındalık (MDF) değişkeni olduğu, bu değişkeni Matematik Benlik Algısı (MBA), Matematiği Yaşam Becerilerine Dönüştürebilme (MYBD), Okul Dışı Matematik Çalışma Süresi (ODMÇS), TEOG değişkenlerinin takip ettiği; Güç İşlemleri Tercih Etme Eğilimi (GİTE) alt boyutu için en önemli yordayıcının MDF değişkeni olduğu, bu değişkeni MYBD, ODMÇS, MBA, TEOG değişkenlerinin takip ettiği; Başarısızlık Sonrası Olumsuzluk Eğilimi (BSOE) alt boyutu için en önemli yordayıcının MDF değişkeni olduğu, bu değişkeni MBA, Cinsiyet, MYBD değişkenlerinin takip ettiği; Başarısızlık Sonrası Toparlanma Eğilimi (BSTE) alt boyutu için en önemli yordayıcının MYBD değişkeni olduğu, bu değişkeni MDF, MBA, ODMÇS, Cinsiyet, AED2, TEOG değişkenlerinin takip ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Study on the Mathematics-Oriented Risk-Taking Behaviors of 8th Grade Students in view of Certain Variables

Öz:
This study aims to reveal to what extent the mathematics oriented academic risk taking behaviors of the 8th grade students are predicted by such variables as the student’s self efficacy regarding math lessons, gender, TEOG scores, period of studying mathematics outside school, mother’s education level, father’s education level, taking or not taking private lessons and the parents' income level. Relational screening model is used in the study. The sample of the study includes 1031 8th grade students studying in the secondary schools affiliated with the Ministry of National Education- located in the province of Sivas during the academic year 2014-2015. In collecting the data, the following scales are used; “Mathematics Oriented Academic Risk Taking Scale (MOARAÖ)” and “Mathematics Self Efficacy Scale (MKÖAÖ)”. Mathematics Oriented Academic Risk Taking Scale (MOARAÖ) consists of the subscales, Tendency to Prefer Difficult Process (GITE), Tendency to Negativity after Failure (BSOE) and Tendency to Recover Following Failure (BSTE). “Mathematics Self Efficacy Scale consists of subscales, Awareness in the Behaviors regarding Mathematics (MDF), Converting Mathematics into Life Skills (MYBD) and Mathematical Sense of Self (MBA). The method of linear multi hierarchical regression is adopted in the data analysis. It is found that the most significant predictor of the MOARA, GİTE, BSOE variables is the MDF and the most significant predictor of the BSTE variable is the MYBD.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA BOZPOLAT E, KOÇ H (2017). 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
Chicago BOZPOLAT EBRU,KOÇ Hacer 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2017): 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
MLA BOZPOLAT EBRU,KOÇ Hacer 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2017, ss.525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
AMA BOZPOLAT E,KOÇ H 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2017; 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
Vancouver BOZPOLAT E,KOÇ H 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2017; 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
IEEE BOZPOLAT E,KOÇ H "8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.525 - 543, 2017. 10.16986/HUJE.2016017559
ISNAD BOZPOLAT, EBRU - KOÇ, Hacer. "8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2017), 525-543. https://doi.org/10.16986/HUJE.2016017559
APA BOZPOLAT E, KOÇ H (2017). 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
Chicago BOZPOLAT EBRU,KOÇ Hacer 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, no.3 (2017): 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
MLA BOZPOLAT EBRU,KOÇ Hacer 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.32, no.3, 2017, ss.525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
AMA BOZPOLAT E,KOÇ H 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 32(3): 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
Vancouver BOZPOLAT E,KOÇ H 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 32(3): 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559
IEEE BOZPOLAT E,KOÇ H "8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, ss.525 - 543, 2017. 10.16986/HUJE.2016017559
ISNAD BOZPOLAT, EBRU - KOÇ, Hacer. "8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32/3 (2017), 525-543. https://doi.org/10.16986/HUJE.2016017559