8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Yıl: 2017 Cilt: 32 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 525 - 543 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.16986/HUJE.2016017559 İndeks Tarihi: 03-04-2019
8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı; 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin özyeterlikleri, cinsiyet, TEOG, çalışma süresi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, özel ders alıp almama ve ailenin gelir düzeyi değişkenlerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarını ne oranda yordadığını belirlemektir. Araştırma örneklemini; 2014-2015 öğretim yılında Sivas il merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda öğrenim gören 1031 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin verilerin elde edilmesinde; “Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Ölçeği” ve “Matematiğe Karşı Özyeterlilik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, doğrusal çoklu hiyerarşik regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada; Matematik Odaklı Akademik Risk Alma (MOARA) bağımlı değişkeni için en önemli yordayıcının Matematik Konularında Davranışlarındaki Farkındalık (MDF) değişkeni olduğu, bu değişkeni Matematik Benlik Algısı (MBA), Matematiği Yaşam Becerilerine Dönüştürebilme (MYBD), Okul Dışı Matematik Çalışma Süresi (ODMÇS), TEOG değişkenlerinin takip ettiği; Güç İşlemleri Tercih Etme Eğilimi (GİTE) alt boyutu için en önemli yordayıcının MDF değişkeni olduğu, bu değişkeni MYBD, ODMÇS, MBA, TEOG değişkenlerinin takip ettiği; Başarısızlık Sonrası Olumsuzluk Eğilimi (BSOE) alt boyutu için en önemli yordayıcının MDF değişkeni olduğu, bu değişkeni MBA, Cinsiyet, MYBD değişkenlerinin takip ettiği; Başarısızlık Sonrası Toparlanma Eğilimi (BSTE) alt boyutu için en önemli yordayıcının MYBD değişkeni olduğu, bu değişkeni MDF, MBA, ODMÇS, Cinsiyet, AED2, TEOG değişkenlerinin takip ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Study on the Mathematics-Oriented Risk-Taking Behaviors of 8th Grade Students in view of Certain Variables
Öz: This study aims to reveal to what extent the mathematics oriented academic risk taking behaviors of the 8th grade students are predicted by such variables as the student’s self efficacy regarding math lessons, gender, TEOG scores, period of studying mathematics outside school, mother’s education level, father’s education level, taking or not taking private lessons and the parents' income level. Relational screening model is used in the study. The sample of the study includes 1031 8th grade students studying in the secondary schools affiliated with the Ministry of National Education- located in the province of Sivas during the academic year 2014-2015. In collecting the data, the following scales are used; “Mathematics Oriented Academic Risk Taking Scale (MOARAÖ)” and “Mathematics Self Efficacy Scale (MKÖAÖ)”. Mathematics Oriented Academic Risk Taking Scale (MOARAÖ) consists of the subscales, Tendency to Prefer Difficult Process (GITE), Tendency to Negativity after Failure (BSOE) and Tendency to Recover Following Failure (BSTE). “Mathematics Self Efficacy Scale consists of subscales, Awareness in the Behaviors regarding Mathematics (MDF), Converting Mathematics into Life Skills (MYBD) and Mathematical Sense of Self (MBA). The method of linear multi hierarchical regression is adopted in the data analysis. It is found that the most significant predictor of the MOARA, GİTE, BSOE variables is the MDF and the most significant predictor of the BSTE variable is the MYBD.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
- Akyüz, G. ve Pala, N. M. (2010). The effect of student and class characteristics on mathematics literacy and problem solving in PISA 2003. İlköğretim Online, 9 (2), 668-678.
- Anıl, D. (2009). Uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programında Türkiye’deki öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 34 (152), 87-100.
- Aslanargun, E. (2007). Okul - aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
- Aşılıoğlu, B. (2008). Eğitimle ilgili temel kavramlar. Öğretim ilke ve yöntemleri. Arslan, M. (Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Arseven, A. (2010). Gerçekçi matematik öğretimini bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi. Yayımlanmış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 183-190.
- Aydın, A., Sarıer, Y. ve Uysal, Ş. (2012). Sosyoekonomik ve sosyokültürel değişkenler açısından PISA matematik sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 20-30.
- Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 16-18 Eylül. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
- Bloom, S.B. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Çeviri: D.A. Özçelik). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
- Bos, K. & Kuiper, W. (1999). Modelling TIMSS data in a European comparative perspective: exploring influencing factors on achievement in mathematics in grade 8. Educational Research and Evaluation, 5 (2), 157–179.
- Boz, N. (2008). Matematik neden zor?. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2 (2), 52-65.
- Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler. (2. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
- Çetin, B., İlhan, M. ve Yılmaz, F. (2014). Olumsuz değerlendirilme korkusu ve akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyonla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (1), 135-158.
- Çınar, D. (2007). İlköğretim fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının üst düzey düşünme becerilerine ve akademik risk alma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Çiftçi, S. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin akademik risk alma düzeylerine, problem çözme becerilerine, erişilerine, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (14), 75-99.
- Dinçer, M. A. ve Kolaşin, G. (2009). Türkiye’de öğrenci başarısızlığında eşitsizliğin belirleyicileri. Eğitim reformu girişimi. İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
- Edge, D. L. (2009). Math literacy: The relationship of algebra, gender, ethnicity, socioeconomic status and avid enrollment with high school math course completion and college readiness. Unpublished doctoral dissertation. University of North Texas.
- Er, Z. (2014). Altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Field, A. (2009). Discovering statistics using Spss (and sex and drugs and rock 'n' roll) (third edition). London: Sage publications.
- Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 85-95.
- Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2012). Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (1), 1159-1177.
- Haşlaman, T. ve Aşkar, P. (2007). Programlama dersi ile ilgili özdüzenleyici öğrenme stratejileri ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 110-122.
- Işık, C., Albayrak M. ve İpek, S.A. (2005). Matematik öğretiminde kendini gerçekleştirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 129-138.
- İlhan, M. ve Çetin, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışları: bir ölçek geliştirme çalışması. E-international Jjournal of Educational Research, 4 (2), 1-28.
- İlhan, M., Çetin, B., Öner Sünkür, M. ve Yılmaz, F. (2013). Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 123-146.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. (16. baskı.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kaya, C. (2009). Matematik öğretiminde iletişim çatışmaları. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
- Keçeli Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), 69-83.
- Kıran Esen, B. (2003). Akran baskısı, akademik başarı ve yaş değişkenlerine göre lise öğrencilerinin risk alma davranışının yordanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 79-85.
- Kıran Esen, B. (2005). Ergenlerde risk alma davranışı ile akademik başarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (29), 8-13.
- Kırkaplan. M. (2015). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) ile ilgili 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Tezsiz Yüksek Lisans Projesi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli. http://acikerisim.pau.edu.tr:8080/xmlui/handle/11499/644 adresinden 28 Şubat 2016 tarihinde alındı.
- Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, 91-97.
- Korkmaz, H. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenmenin yaratıcı düşünme, problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Kurbanoğlu, S. S. (2004). Özyeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5 (2), 137-152.
- Lee, V. E. & Burkam, D. T. (2002). Inequality at the starting gate: Social background differences in achievement as children begin school. http://www.epinet.org: http://www.epinet.org/content.cfm adresinden 13 Ocak 2014 tarihinde alındı.
- Lucas, C. A. (1999). A Study of effects of cooperative learning on the academic achievement and self- efficacy of college algebra students. University of Kansas, Faculty of the Graduate School, Department of Teaching and Leadership, PhD. MEB, (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
- Özkan, H. H. (2005). Öğrenme öğretme modelleri açısından modüler öğretim. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 117-128.
- Öztan, S. (2014). Ortaokul 6.7.8. sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliklerinin yaşam doyumları ve benlik kurgusu algıları açısından incelenmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul.
- Özyılmaz Akamca, G. (2008). İlköğretimde analojiler, kavram karikatürleri ve tahmin gözlem- açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitiminin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Pekel Uludağlı, N. ve Sayıl, M. (2009). Orta ve ileri ergenlik döneminde risk alma davranışı: Ebeveyn ve akranların rolü. Türk Psikoloji Yazıları, 12 (23), 14-24.
- Robinson, L.E. & Bell, A. (2012). Exploring adult risk propensity and academic risk-taking within the online learning environment. Paper presented at the Adult Education Research Conference (AERC), Saratoga Springs, 258-264.
- Steiner, L.A. (2007). The Effect of personal and epistemological beliefs on performance in a college developmental mathematics class. Unpublished Doctoral Dissertation, Kansas State University Manhattan, Kansas.
- Stevens, T., Wang, K., Olivarez, A., & Hamman, D. (2007). Use of self-perspectives and their sources to predict the mathematics enrolment intentions of girls and boys. Sex Roles, 56, 351-363.
- Strum, I. S. (1971). The relationship of creativity and academic risk-taking among fifth graders: Final report. ERIC Document Reproduction Service No: ED046212.
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. (5th edition). USA: Allyn and Bacon.
- Tatar N., Yıldız E., Akpınar E. ve Ergin O. (2009). A Study on developing a self efficacy scale towards science and technology. Eurasian Journal of Educational Research, 36, 263- 280.
- Tay, B., Özkan, D. ve Akyürek Tay, B. (2009). The Effect of academic risk taking levels on the problem solving ability of gifted students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1 (1), 1099-1104.
- Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı özyeterlik algısına etkisi, Journal of Qafqaz University, 8 Fall, Bakü, Azerbaycan.
- Türkoğlu, Ö. (2008). Ailenin eğitim ve gelir düzeyinin öğrencinin derse olan tutumuna ve başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi, Ankara.
- Uysal, R. ve Yılmaz Bingöl, T. (2014). Ergenlerde risk alma davranışının öz-yeterlik ve farklı değişkenler açısından incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (8), 573-582.
- Wolters, C. A. & Rosenthal, H. (2000). The relation between students’ motivational beliefs and their use of motivational regulation strategies. International Journal of Educational Research, 33, 801-820.
- Yeşilova, Ö. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecindeki davranışları ve problem çözme başarı düzeyleri. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, E. T. (2006). Uluslararası öğrenci başarı değerlendirme programı (PISA)’nda Türkiye’deki öğrencilerin matematik başarılarını etkileyen faktörler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
APA | BOZPOLAT E, KOÇ H (2017). 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
Chicago | BOZPOLAT EBRU,KOÇ Hacer 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2017): 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
MLA | BOZPOLAT EBRU,KOÇ Hacer 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2017, ss.525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
AMA | BOZPOLAT E,KOÇ H 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2017; 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
Vancouver | BOZPOLAT E,KOÇ H 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2017; 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
IEEE | BOZPOLAT E,KOÇ H "8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.525 - 543, 2017. 10.16986/HUJE.2016017559 |
ISNAD | BOZPOLAT, EBRU - KOÇ, Hacer. "8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2017), 525-543. https://doi.org/10.16986/HUJE.2016017559 |
APA | BOZPOLAT E, KOÇ H (2017). 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
Chicago | BOZPOLAT EBRU,KOÇ Hacer 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, no.3 (2017): 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
MLA | BOZPOLAT EBRU,KOÇ Hacer 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.32, no.3, 2017, ss.525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
AMA | BOZPOLAT E,KOÇ H 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 32(3): 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
Vancouver | BOZPOLAT E,KOÇ H 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 32(3): 525 - 543. 10.16986/HUJE.2016017559 |
IEEE | BOZPOLAT E,KOÇ H "8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, ss.525 - 543, 2017. 10.16986/HUJE.2016017559 |
ISNAD | BOZPOLAT, EBRU - KOÇ, Hacer. "8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32/3 (2017), 525-543. https://doi.org/10.16986/HUJE.2016017559 |