Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 15 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-04-2019

Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada, çocuklar için geliştirilen yaratıcılık eğitim programının, çocuklarınyaratıcı davranışlarına olan etkisi belirlenmiştir. Çalışmada için öntest-son test kontrolgruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Yaratıcılık Eğitim Programı’nın çalışmagrubunu, tipik örnekleme yöntemiyle seçilen iki farklı anasınıfında eğitim gören 30çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın deney grubunda 16, kontrol grubunda da 14çocuk bulunmaktadır. Her iki gruptaki çocuklara ön-test ve son-test olarak araştırmacıtarafından Yaratıcı Davranış Gözlem Formu uygulanmıştır. Yaratıcılık EğitimProgramının 36 etkinliği, haftada 3 gün olmak üzere 12 hafta boyunca araştırmacıtarafından deney grubundaki çocuklara uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklaraise anasınıfı öğretmeni tarafından Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi EğitimProgramı’nın uygulanmasına devam edilmiştir. Son testlerin uygulanmasınınardından, Yaratıcılık Eğitim Programı’nın kalıcılığını belirlemek için deney grubunaYaratıcı Davranış Gözlem Formu Etkinlikleri tekrar uygulanmıştır ve çocuklarındavranışları Yaratıcı Davranış Gözlem Formu ile değerlendirilmiştir. Kontrol grubuve deney grubunun gözlem formundan aldıkları ön-test ile son-test ortalamalarınınarasında anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek için ilişkili örneklemler t testi,kontrol grubunun ve deney grubunun ön-test ortalamaları arasındaki farkı belirlemekamacıyla bağımsız örneklemler t testi, kontrol ve deney grubunun ön-test sonuçlarıarasında anlamlı fark bulunan boyutlardan elde edilen son-test ortalamalarınıkarşılaştırmak için ANCOVA, kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Çalışmada tümanalizler için anlamlılık düzeyi p<.05 olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre,Yaratıcılık Eğitim Programı çocukların yaratıcı davranışlarını olumlu yöndegeliştirmektedir. Kalıcılık testi sonuçlarına göre de Yaratıcılık Eğitim Programı’nınetkisi devam etmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Aile Çalışmaları

A Study on the Effects of Creativity Training Program on Creative Behaviors of Children

Öz:
This study aimed to investigate the effects of creativity training program on children’s creative behaviors. In this study, a quasi-experimental model was used. The model was constituted with a pre-test and posttest control group. The study group which was chosen via typical sampling method consisted of totally 30 children who were students in two separate nursery classes. 16 of them were in experimental group and 14 of them were in control group. Creative Behavior Observation Form was applied to both groups as pre-test and post-test. Creative Training Program which consisted of 36 activities to support creative thinking of the children in the experimental group was applied 3 days a week for 12 weeks by the researcher. Control group students were applied Preschool Education Program of National Ministry Education by their teacher. After posttests, Creative Behavior Observation Form Activities were re-applied to experimental group to determined the retention of Creativity Training Program and children’s behaviors were evaluated by Creative Behavior Observation Form Paired sample t-test was used in order to determined if there were significant differences between pre-test and post-test obtained from observation form of the experimental and control group; independent sample t-test was used in order to determined if there was any difference between the mean scores in pre-tests of the experiment group and control group. ANCOVA analysis was used to compare post-test means based on the dimensions where significant differences were found as a result of pretest of the experimental and control groups. Significance level was identified as p<.05 for all the analysis throughout the study. The results showed that the Creavity Training Program affected chidrens’ creavity behaviors in positive way. The results of retention test indicated that the effect of the program was effective.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçum, E. (2005). 5-6 yaş çocuklarının yaratıcılık ve öğrenime hazır oluş düzeylerine okul öncesi eğitimin etkisinin incelenmesi. [The examination of the effect of pre-school education to the levels of creativity and being ready for learning of 5-6 year-old children] (Unpublished Thesis) Selcuk University, Konya.
  • Alfonso-Benlliure, V., Melendez, J. C., & Garcia-Ballesteros. M. (2013). Evaluation of a creativity intervention program for preschoolers. Thinking Skills and Creativity, 10, 112- 120. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2013.07.005.
  • Aslan, E. (2001). Kavram boyutunda yaratıcılık. [Creativity in concept dimension] Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 16(2), 15- 22. Retrieved from file:///C:/Users/Acer/Downloads/322-735-1-SM.pdf.
  • Brown, R. (1989). Creativity what are we to measure? Glover, J. A.; Royce, R. R., & Reynolds, C. R. (Ed). (3- 32). Handbook of creativity. New York: Plenum Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler: ön test-son test kontrol grubu desen ve veri analizi. [Experimental patterns pre-test post-test control group pattern and data analysis] (2nd Ed.). Ankara: Pegem A Publishing.
  • Cheung, R. H. P. (2013). Exploring the use of the pedagogical framework for creative practice in preschool settings: A phenomenological approach. Thinking Skills and Creativity, 10, 133- 142. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2013.08.004.
  • Cheung, R.H. P. (2010). Designing movement activities to develop children’s creativity in early childhood education. Early Child Development and Care, 180(3), 377- 385. http://dx.doi.org/10.1080/03004430801931196.
  • Csikszentmihalyi, M. (1997). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Perrential.
  • Dziedziewicz, D., Oledzka, D., & Karwowski, M. (2013). Developing 4-to 6-year-old children’s figural creativity using ‘a doodle-book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85- 95. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2012.09.004.
  • Gerrig, R. J., & Zimbardo. P. G. (2005). Psychology and Life. USA: Pearson.
  • Guilford, J. P. (1976). Traits of Creativity. Vernon P.E. (Ed.). (167-188). Creativity. Harmondsworth: Penguin.
  • Hallgren, K. A. (2012). Computing inter-rater reliability for observational data: An overview and tutorial. Tutor Quant Methods Psychol, 8(1), 23- 34. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3402032/. Dere ve Ömeroğlu 12
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. [Scientific Research Methods]. Ankara: Nobel Press.
  • Koster, J. B. (2001). Growing Artists Teaching Art to Young Children. (2nd Ed.). Albany: Delmar.
  • Mayesky, M. (2002). Creative Activities for Young Children. (7th Ed.). Usa: Thomson Delmar Learning.
  • MEB (2013). Milli eğitim bakanlığı temel eğitim genel müdürlüğü okul öncesi eğitim programı. [Ministry of National Education General Directorate of Preschool Education. Pre-School Education Program]. Retrieved from https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf.
  • Myers, D. G. (2004). Psychology. (7 Ed.). New York: Worth Publishers.
  • Oral, G. (1997). Etkinlik temelli spiral öğretim programının 5 yaş çocuklarına yaratıcılıkları ile aile ve öğretmen gözüyle davranışlarına etkisi. [The effect of the activity based spiral curriculum on five year-old children’s creativity and behaviors as perceived by their parents and teachers]. (Unpublished Thesis) Middle East Technical University, Ankara.
  • Rizi, C. B., Yarmohamadiyan, M. H., & Gholami, A. (2011). The effect group plays on the development of the creativity of six-year children. Procedia Social And Behavioral Sciences, 15, 2137- 2141. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.067.
  • Sawyer, R.K. (2012). Explaining creativity: the science of human innovation. New York: Oxford University Press.
  • Schirrmacher, R. (2006). Art and creative development for young children. (7th Ed.). USA: Thomson Delmar Learning.
  • Shaffer, D. R., & Kipp. K. (2007). Developmental psychology childhood & adolescence. Belmont: Thomson Higher Education.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünme. [Creative thought]. İstanbul: Evrim Publications.
  • Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Torrance, E. P. (1977). Creativity in the Classroom. Washington: National Education Association.
  • Torrance, E. P. (2004). Great expectations: creative achievements of the sociometric stars in a 30-year study. The Journal of Secondary Gifted Education, 16(1), 5-13. https://doi.org/10.4219/jsge-2004-465.
  • Truman, S. (2011). A generative framework for creative learning: a tool for planning creative-collaborative tasks in the classroom. Retrieved from: http://www.regents.ac.uk/media/448147/1101_generative_framework_truma n.pdf.
  • Yıldız, F. Ü. (2000). Deneysel yaratıcılık programının 4-5 yaş çocuklarının sosyal ve bilişsel gelişimlerine etkileri. [Social and cognitive developmental effects of 4-5 years old children in experimental creativity program). (Unpublished Thesis) Selcuk University, Konya.
APA Dere D, ÖMEROĞLU E (2018). Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. , 1 - 15.
Chicago Dere Doç. Dr. Zeynep,ÖMEROĞLU Esra Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. (2018): 1 - 15.
MLA Dere Doç. Dr. Zeynep,ÖMEROĞLU Esra Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. , 2018, ss.1 - 15.
AMA Dere D,ÖMEROĞLU E Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. . 2018; 1 - 15.
Vancouver Dere D,ÖMEROĞLU E Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. . 2018; 1 - 15.
IEEE Dere D,ÖMEROĞLU E "Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi." , ss.1 - 15, 2018.
ISNAD Dere, Doç. Dr. Zeynep - ÖMEROĞLU, Esra. "Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi". (2018), 1-15.
APA Dere D, ÖMEROĞLU E (2018). Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(1), 1 - 15.
Chicago Dere Doç. Dr. Zeynep,ÖMEROĞLU Esra Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 7, no.1 (2018): 1 - 15.
MLA Dere Doç. Dr. Zeynep,ÖMEROĞLU Esra Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.7, no.1, 2018, ss.1 - 15.
AMA Dere D,ÖMEROĞLU E Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2018; 7(1): 1 - 15.
Vancouver Dere D,ÖMEROĞLU E Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2018; 7(1): 1 - 15.
IEEE Dere D,ÖMEROĞLU E "Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7, ss.1 - 15, 2018.
ISNAD Dere, Doç. Dr. Zeynep - ÖMEROĞLU, Esra. "Yaratıcılık Eğitim Programının Çocukların Yaratıcı Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 7/1 (2018), 1-15.