Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 84 - 101 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-04-2019

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları

Öz:
Bu araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının bilimin doğasıhakkındaki mevcut anlayışlarının ortaya koyulmasıamaçlanmıştır. Araştırmaya 2015-2016 eğitim öğretim yılındaKastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul ÖncesiÖğretmenliği programı 4.sınıfta okuyan 94 öğretmen adayıkatılmıştır. Veriler Bilimin Doğası Hakkında Görüşler Anketi-Form C (VNOS-C) ile elde edilmiştir. Araştırma nitel bir araştırmaolup, verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır.Veriler belirlenen 8 tema (bilimsel bilginin değişebilirliği, bilimselyöntem, bilimde deneysellik, bilimsel teori ve kanunların yapısı,bilimde subjektiflik, bilimde gözlem, çıkarım ve teorik kabuller,bilimde yaratıcılık ve hayal gücü, bilim ve toplum ilişkisi)doğrultusunda analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının her birininbelirlenen temalar ile ilgili görüşleri çeşitli fen eğitimi reformbildirilerinde ve araştırmalarında ortak olarak kabul görmüşkriterler dikkate alınarak, “naif”, “eklektik” ve “bilinçli (bilgili)”şeklinde gruplandırılmıştır. Araştırma bulguları okul öncesiöğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğunun bilimin doğasıhakkında yetersiz bilgiye ve çeşitli kavram yanılgılarına sahipolduklarını ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının bilimindoğası ve bilimsel bilginin özellikleri konusundaki mevcutkavram yanılgılarının giderilmesi gerekmektedir. Bu amaçla okulöncesi öğretmen ve öğretmen adaylarına uygun mesleki gelişimolanaklarının sağlanmasının, öğretmenlerin bilimin doğası vebilimsel bilginin özellikleri ile ilgili yeterli düzeyde bir anlayışgeliştirmelerini sağlayabileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Understandings of Preschool Teacher Candidates About Nature of Science

Öz:
This study aimed to explore the current understanding of preschool teacher candidates about the nature of science (NOS). 94 senior preschool teacher candidates studying at the 4th grade of preschool teacher program at Kastamonu University participated in the study. The data were collected through the Views on Nature of Science Questionaire- Form-C (VNOS-C). Descriptive analysis was used for analyzing the data. The data were analyzed under the guidance of the pre-determined eight themes (tentative NOS, scientific method, the empirical NOS, the nature of scientific theories and laws, the subjective and theory-laden NOS, inference and theoretical entities in science, imagination and creativity in science, and social and cultural embeddedness of science). At the end of the analysis, preschool teacher candidates’ understandings were grouped as ‘naive’, ‘eclectic’ or ‘informed’. The results suggested that most of the preschool teacher candidates have naive conceptions and misconceptions about NOS. Teachers’ and teacher candidates’ current misconceptions about the NOS need to be resolved. For this purpose, it is suggested that the provision of the professional development opportunities can help preschool teachers and teacher candidates in developing a sufficient understanding about the NOS.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abd-El-Khalick, F. (1998). The influence of history of science courses on students’ conceptions of the nature of science. Unpublished Doctoral Dissertation, Oregon State University, Oregon. https://doi.org/10.1080/09500690050044044
  • Abd-El-Khalick, F. and Lederman, N.G. (2000). Improving science teachers' conceptions of nature of science: A critical review of the literature. International Journal of Science Education, 22 (7), 665-701. https://doi.org/10.1023/A:1016720417219
  • Abd-El-Khalick, F. (2001). Embedding Nature of Science Instruction in Preservice Elementary Science Courses: Abandoning Scientism, But.... Journal of Science Teacher Education, 12 (3), 215-233.
  • Altındağ, C. (2010). Bilimin doğasını öğretmen adaylarına öğretmeye yönelik bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Pamukkale.
  • Akerson, V. (2004). Designing a science methods course for early childhood preservice teachers. Journal of Elementary Science Education, 16(2), 19-32. https://doi.org/10.1007/BF03173643
  • Arı, U. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ve sınıf öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Aslan, O. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin bilimin doğası hakkındaki görüşleri ve bu görüşlerin sınıf uygulamalarına yansımaları. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y., ve Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Bahçeci Sansar, S. (2010). Okul öncesi öğretmenlerin fen öğretimine yönelik tutumları ile fen etkinliklerinde kullandıkları yöntemler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Bilican, K., ve Çavuş, S. (2009). Bilimin doğası ve öğretimi. Ankara: Pegem A.
  • Ebenezer, J. V. and Conor, S. (1998). Learning to teach science: A model for the 21st century. New Jersey: Prentice Hal, Inc.
  • Erdaş, E. (2015). Bilimin doğası öğretiminde öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin süreç boyunca desteklenmesi: Bir mesleki gelişim modeli. Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Erdaş, E., Doğan, N., ve İrez, S. (2016). Bilimin doğasıyla ilgili 1998-2012 yılları arasında Türkiye’de yapılan çalışmaların değerlendirmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 17-36.
  • Eshach, H. and Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood?. Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336. https://doi.org/10.1007/s10956-005-7198-9
  • French, L. (2004). Science as the center of a coherent, integrated early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 138-149. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.004
  • Irez, S. (2006). Are we prepared?: An assessment of pre-service science teacher educators’ beliefs about nature of science. Science Education, 90(6), 1113-1143. https://doi.org/10.1002/sce.20156
  • Kuhn, T. S. (1962). The structure of scientific revolutions ( 3rd Ed.). Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Küçük, M. (2006). Bilimin doğasını ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerine öğretmeye yönelik bir çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Lederman N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research, Journal of Research in Science Teaching, 29, 331-59. https://doi.org/10.1002/tea.3660290404
  • Lederman, N. G., Abd-El Khalick, F., Bell, R. L., and Schwartz, R.S. (2002). Views of Nature Of Science Questionnaire (VNOS): Toward valid and meaningful assesment of learners‘ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Education, 29, 1281-1307.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. Abell, S. K. and Lederman, N. G. [Eds.]. Handbook of research on science education [831-879].
  • Lederman, J. S., Lederman, N. G., Kim, B. S., and Ko, E. K. (2012). Teaching and learning of nature of science and scientific inquiry: Building capacity through systematic research-based professional development. In M. S. Khine (Ed), Advances in the nature of science research: Concepts and methodologies. (pp.125-151). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2457-0_7
  • Mesci, G. (2016). Preservice science teachers’ pedagogical content knowledge for nature of science and nature of scientific inquiry: A successful case study. Unpublished Doctorate Dissertation, Western Michigan University, MI, USA.
  • Mesci, G. and Schwartz, R.S. (2016). Changing pre-service science teachers’ views of nature of science: Why some conceptions may be more easily altered than others?, Research in Science Education, 1-23. https://doi.org/10.1007/s11165-015- 9503-9
  • National Research Council (NRC, 1996), National Science Education Standards (Washington, DC: Academy Press).
  • Olgan, R., Alpaslan, Z. G., ve Öztekin, C. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik sonuç beklentisi inançlarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 39(173),288-300.
  • Saçkes, M., Akman, B., ve Trundle, K. C. (2012). Okulöncesi Öğretmenlerine Yönelik Fen Eğitimi Dersi: Lisans Düzeyindeki Öğretmen Eğitimi İçin Bir Model Önerisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 4-25.
  • Şenel, T. ve Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2006). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA ERDAŞ KARTAL E, Ada E (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. , 84 - 101.
Chicago ERDAŞ KARTAL EDA,Ada Ezgi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. (2018): 84 - 101.
MLA ERDAŞ KARTAL EDA,Ada Ezgi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. , 2018, ss.84 - 101.
AMA ERDAŞ KARTAL E,Ada E Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. . 2018; 84 - 101.
Vancouver ERDAŞ KARTAL E,Ada E Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. . 2018; 84 - 101.
IEEE ERDAŞ KARTAL E,Ada E "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları." , ss.84 - 101, 2018.
ISNAD ERDAŞ KARTAL, EDA - Ada, Ezgi. "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları". (2018), 84-101.
APA ERDAŞ KARTAL E, Ada E (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(1), 84 - 101.
Chicago ERDAŞ KARTAL EDA,Ada Ezgi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 7, no.1 (2018): 84 - 101.
MLA ERDAŞ KARTAL EDA,Ada Ezgi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.7, no.1, 2018, ss.84 - 101.
AMA ERDAŞ KARTAL E,Ada E Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2018; 7(1): 84 - 101.
Vancouver ERDAŞ KARTAL E,Ada E Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2018; 7(1): 84 - 101.
IEEE ERDAŞ KARTAL E,Ada E "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7, ss.84 - 101, 2018.
ISNAD ERDAŞ KARTAL, EDA - Ada, Ezgi. "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Anlayışları". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 7/1 (2018), 84-101.