Yıl: 2017 Cilt: 23 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 12 - 18 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-04-2019

Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi

Öz:
Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik bölümü öğrencilerinde sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesidir.Yöntemler: Araştırma, tanımlayıcı nitelikte olup, çalışmanın örneklemini Türkiye’de bir kamu üniversitesinde 2014-2015 akademik yılıiçinde hemşirelik bölümünde öğrenim gören 520 öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri, “Öğrenci Tanıtım Formu”, “Boyun Eğici DavranışÖlçeği (BEDÖ)” ve “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ)” kullanılarak toplandı. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde;frekans, yüzde, aritmetik ortalama, Student t testi, Pearson korelasyon analizi ve Tek yönlü varyans analizi kullanıldı.Bulgular: Araştırmaya dahil olan öğrencilerin yaş ortalaması 22,04±1,31 yıl olup, %67,7’sinin kız, %43,8’inin birinci sınıfta öğrenimgördüğü, %83,7’sinin ise ekonomik desteğe ihtiyacı olduğu belirlendi. Hemşirelik öğrencilerinin ÇBASDÖ toplam puan ortalaması64,65±14,52 iken, BEDÖ toplam puan ortalaması 36,15±9,63 olarak bulundu. Araştırmadaki kız öğrencilerin ÇBASDÖ toplam puanortalamaları, erkek öğrencilerin puan ortalamalarından (p<0,05); erkek öğrencilerin BEDÖ puan ortalamaları ise kız öğrencilerinpuan ortalamalarından istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek bulundu (p<0,05). Öğrencilerin BEDÖ puan ortalamalarıile ÇBASDÖ toplam puanı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu saptandı (p<0,05).Sonuç: Sonuç olarak; hemşirelik öğrencilerinin eğitim yaşantıları boyunca aile ve arkadaş desteklerinin önemli olduğu ve bu desteklerinboyun eğici davranışları etkilediği görüldü.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji

Examining the association between submissive behaviors and perceived social support in nursing students

Öz:
Objective: This descriptive study aimed to investigate the association between social support and submissive behavior in nursing students. Methods: The sample included 520 students studying in the nursing department of a government university in Turkey in the academic year 2014-2015. Data collection was achieved using demographics, the Submissive Behaviour Scale (SBS), and the Multidimensional Perceived Social Support Scale (MDPSSS). For evaluating research data, frequency, percentages, means and standard deviations, Student’s t-test, One way variance analysis, and Pearson correlation analysis were used. Results: The mean age of the participating students was 22.04±1.31 years, 67.7% were females, 43.8% were in their first year of study, and 83.7% required economic support. The total mean MDPSSS score of the students was 64.65±14.52, and the total mean SBS score was 36.15±9.63. The total mean MDPSSS scores of female students were significantly higher than those of male students (p<0.05); however, the mean SBS scores of male students were significantly higher than those of female students (p<0.05). A significant negative correlation was established between the students’ mean SBS scores and total MDPSSS scores (p<0.05). Conclusion: In conclusion, the support of family and friends is important throughout the education of student nurses and that the support affected submissive behavior.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA DİKMEN Y, Yılmaz D, YILDIRIM USTA Y (2017). Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. , 12 - 18.
Chicago DİKMEN Yurdanur,Yılmaz Dilek,YILDIRIM USTA Yasemin Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. (2017): 12 - 18.
MLA DİKMEN Yurdanur,Yılmaz Dilek,YILDIRIM USTA Yasemin Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. , 2017, ss.12 - 18.
AMA DİKMEN Y,Yılmaz D,YILDIRIM USTA Y Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. . 2017; 12 - 18.
Vancouver DİKMEN Y,Yılmaz D,YILDIRIM USTA Y Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. . 2017; 12 - 18.
IEEE DİKMEN Y,Yılmaz D,YILDIRIM USTA Y "Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi." , ss.12 - 18, 2017.
ISNAD DİKMEN, Yurdanur vd. "Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi". (2017), 12-18.
APA DİKMEN Y, Yılmaz D, YILDIRIM USTA Y (2017). Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. European Journal of Therapeutics, 23(1), 12 - 18.
Chicago DİKMEN Yurdanur,Yılmaz Dilek,YILDIRIM USTA Yasemin Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. European Journal of Therapeutics 23, no.1 (2017): 12 - 18.
MLA DİKMEN Yurdanur,Yılmaz Dilek,YILDIRIM USTA Yasemin Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. European Journal of Therapeutics, vol.23, no.1, 2017, ss.12 - 18.
AMA DİKMEN Y,Yılmaz D,YILDIRIM USTA Y Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. European Journal of Therapeutics. 2017; 23(1): 12 - 18.
Vancouver DİKMEN Y,Yılmaz D,YILDIRIM USTA Y Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. European Journal of Therapeutics. 2017; 23(1): 12 - 18.
IEEE DİKMEN Y,Yılmaz D,YILDIRIM USTA Y "Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi." European Journal of Therapeutics, 23, ss.12 - 18, 2017.
ISNAD DİKMEN, Yurdanur vd. "Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi". European Journal of Therapeutics 23/1 (2017), 12-18.