Yıl: 2018 Cilt: 43 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 13 - 21 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17826/cumj.340090 İndeks Tarihi: 17-04-2019

Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri

Öz:
Amaç: Bu çalışmada ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile öğrenme stillerinin incelenmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini 230'u hemşirelik, 134'ü ebelik bölümünden olmak üzere toplam 364 sağlık yüksekokulu öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında, kişisel bilgi formu, Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ve Kolb Öğrenme Stili Envanteri kullanılmıştır.Bulgular: Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği'nin bazı alt boyutlarında cinsiyete göre anlamlı farklılaşmanın olduğu ancak bölüm ve sınıfa göre farklılaşmanın anlamlı olmadığı saptanmıştır. Analizler öğrencilerin %43.7'sinin değiştiren, %22.3 'ünün özümseyen, %19.0' unun yerleştiren ve %15.1'inin ise ayrıştıran öğrenme stiline sahip olduklarını göstermiştir. Öğrenme stillerine göre eleştirel düşünme eğilimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin sahip oldukları öğrenme stiline göre eleştirel düşünme eğilimleri içerisinde genel toplamda en yüksek ortalamayı ayrıştıran, en düşük ortalamayı ise değiştiren almıştır. Her iki alt boyutta da analitiklik, açık fikirlilik ve meraklılık en yüksek ortalamalara sahipken, sistematiklik en düşük ortalamayı almıştır.Sonuç: Öğrencilerin sahip oldukları öğrenme stillerine göre en fazla değiştiren alt boyutunu kullandıkları, eleştirel düşünme eğiliminde ise analitik düşündükleri belirlenmiştir. Ancak iki ölçeğin alt boyutları karşılaştırıldığında öğrenme stili ile eleştirel düşünme eğilimleri arasında farklılıklar olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Critical thinking tendencies and learning styles of midwifery and nursing students

Öz:
Purpose: This study aimed to investigate the critical thinking tendencies and learning styles of midwifery and nursing students. Materials and Method: The sampling of the study consisted of a total of 364 students from Health College including 230 nursing and 134 midwifery students. A personal information form, the California Critical Thinking Disposition Inventory, and the Kolb Learning Style Inventory were used to collect the research data. Results: There was a significant difference in terms of gender in some of the sub-dimensions of the California Critical Thinking Disposition Inventory, however that the difference was not significant with regard to department and class. The analyses revealed that 43.7% of the students had diverging, 22.3% had assimilating, 19.0% had accommodating, and 15.1% had converging learning styles. A statistically significant difference was found between critical thinking dispositions based on learning styles. Converging learning style received the highest mean score, whereas diverging got the lowest among the critical thinking dispositions according to the learning styles that the students had. While analyticity, open-mindedness and being inquisitive had the highest mean scores in both sub-dimensions, systematicity received the lowest mean score. Conclusion: The students employed diverging sub-dimension most according to the learning styles they had, and that they had analytic thinking style regarding critical thinking dispositions. However, when the sub-dimensions of the two inventories were compared, there were differences between their learning styles and critical thinking dispositions.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Dirimeşe E, Dicle A. Hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15:89-98.
  • 2. Tümkaya S. Investigating learning styles and critical thinking trends of students of natural sciences. Ahi Evran University Journal of Educational Faculty. 2011;12:215-34.
  • 3. Ay Ş, Akgöl H. Eleştirel düşünme gücü ile cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi. 2008;1:65-75.
  • 4. Seferoğlu SS, Akbıyık C. Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006;30:193-200.
  • 5. Güven M, Kürüm D. Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi. 2006;6:75-89.
  • 6. Mahmoud HG. Critical thinking dispositions and learning styles of baccalaureate nursing students and its relation to their achievement. International Journal of Learning and Development. 2012;2:398-415.
  • 7. An JG, Yoo SM. Critical thinking and learning styles of nursing students at the Baccalaureate nursing program in Korea. Contemp Nurse. 2008;29:100-9.
  • 8. Uçan Ö, Taşçı S, Ovayolu N. Eleştirel düşünme ve hemşirelik. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2008;3:17-27.
  • 9. Ip WY, Lee DT, Lee, IF, Chau JP, Wootton YS, Chang AM. Disposition towards critical thinking: a study of Chinese undergraduate nursing students. J Adv Nurs. 2000;32:84-90.
  • 10. İskender MD, Karadağ A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2015;8:3-11.
  • 11. Çınar N, Akduran F, Aşkın M, Altınkaynak S. Nursing students' level of critical thinking and factors ınfluencing critical thinking. Türkiye Klinikleri J Nurs Sci. 2012;4:8-14.
  • 12. Öztürk N, Ulusoy H. Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2008;1:15-25.
  • 13. Şenturan L, Alpar ŞE. Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008;12:22-30.
  • 14. Zaybak A, Khorsid L. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;22:137-46.
  • 15. Özdelikara A, Bingöl G, Görgen G. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2012;20:219-26.
  • 16. Seven M, Bağcivan G, Kılı S, Açıkel C. Determination of the learning styles of junior nursing students and investigation of the relationship between their learning styles and academic achivement. Gulhane Med J. 2012;54:129-35.
  • 17. Özkahraman, Ş, Yıldırım B. Investigation of critical thinking disposition in a university hospital of nurses working in Turkey. Int J Appl Sci Technol. 2012;2:143-49.
  • 18. Kantek F, Öztürk N, Gezer N. Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications Congress Book,11-13 November, Antalya, 2010, p.186-90.
  • 19. Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2009;16:39-46.
  • 20. Kökdemir D. Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara. 2003.
  • 21. Kolb DA. Learning Style Inventory: Self Scoring Inventory and Interpretation Booklet. Boston, Mc Berand., 1985.
  • 22. Askar P, Akkoyunlu B. Learning style inventory. Education and Science. 1993;87:37-47.
  • 23. Dil S, Öz F. Hemşirelik yüksekokulu ve beslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini etkileyen faktörler. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Dergisi. 2005;1:12-26.
  • 24. Fidancı EB, Çınar Fİ, Yıldız D, Akar F, Türk A, Tuncer T et al. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Gulhane Medical Journal. 2012;54:35-9.
  • 25. Potter PA. Critical thinking in nursing practice. In Textbook of Fundamentals of Nursing (Eds PA Potter, AG Perry):215-30. St. Louis, Mosby, 2009.
  • 26. Zhang H, Lambert V. Critical thinking dispositions and learning styles of baccalaureate nursing students from China. Nurs Health Sci. 2008;10:175-81.
  • 27. Sarıtaş S, Karadağ M, Yıldırım D. School for health sciences university students' opinions about male nurses. J Prof Nurs. 2009;25:279-84.
  • 28. Profetto-McGrath J. The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. J Adv Nurs. 2003;43:569-77.
  • 29. Shin KR, Ha JY, Kim KH. A longitudinal study of critical thinking dispositions and critical thinking skills in Baccalaureate nursing students. J Korean Acad Nurs. 2005;35:382-9.
  • 30. Erdoğan Ş, Güzel H. Fizik derslerindeki başarılı ve başarısız öğrencilerin öğrenme ve düşünme stillerinin karşılaştırılması. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmalar Dergisi. 2013;3:32-47.
  • 31. Çelik. F, Şahin H. Beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğretmen adaylarının cinsiyet ve öğrenim gördükleri sınıf düzeyleri bakımından öğrenme stillerinin incelenmesi (MAKÜ Örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011;31:23-38.
  • 32. Çelik S, Yıldırım D, Batur Ö, Çime E, Çapraz F, Kubat N. Öğrenci hemşirelerin öğrenme stratejileri ve stillerinin belirlenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2014;13:13-27.
  • 33. Güllerci H, Oflaz F. Investigating the learning styles and strategies of students studying ambulance and emergency care technician. Gulhane Medical Journal. 2010;52:112-20.
  • 34. Şenyuva EA. Investigating learning styles of nursing students in terms of some variables. Journal of Educational Management in Theory and Practice. 2009;58:247-71.
  • 35. Özen Y. Sosyal bilgiler eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme stilleri ve bunların çeşitli değişkenlerle ilişkisi (Erzincan Üniversitesi Örneği). Akademik Bakış Dergisi. 2011;24:1-20.
  • 36. Dikmen Y. Kolb’un öğrenme stilleri modeline göre hemşirelik öğrencilerinin öğrenme stillerinin incelenmesi. Journal of Human Rhythm. 2015;1:101-6.
  • 37. Zamanzadeh V, Valizadeh L, Fathi-Azar E, Aminaie N. Nursing and midwifery student’s learning styles in Tabriz Medical University. Research Journal of Biological Sciences. 2008;2:243-5.
  • 38. Salehi SH. Nursing students’ preferred learning styles. Journal of Medical Education. 2007;11:85-9.
  • 39. Colucciello ML. Relationships between critical thinking dispositions and learning styles. J Prof Nurs. 1999;1:294-301.
  • 40. Suliman WA. Critical thinking and learning styles of students in conventional and accelerated programmes. Int Nurs Rev. 2006;53:73-9.
  • 41. Karadağ M, Sarıtaş S, Erginer E. Using the ‘six thinking hats’ model of learning in a surgical nursing class: sharing the experience and student opinions. Aust J Adv Nurs. 2009;26:59-69.
  • 42. Karadağ M, Pekin Ö, Etikan I. Determining nursing student knowledge, behavior and beliefs for breast cancer and breast self-examination receiving courses with two different approaches. Asian Pac J Cancer Prev. 2014;15:3885-90.
APA Karadag M, ALPARSLAN Ö, PEKİN İŞERİ Ö (2018). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. , 13 - 21. 10.17826/cumj.340090
Chicago Karadag Mevlude,ALPARSLAN Özgür,PEKİN İŞERİ Özge Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. (2018): 13 - 21. 10.17826/cumj.340090
MLA Karadag Mevlude,ALPARSLAN Özgür,PEKİN İŞERİ Özge Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. , 2018, ss.13 - 21. 10.17826/cumj.340090
AMA Karadag M,ALPARSLAN Ö,PEKİN İŞERİ Ö Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. . 2018; 13 - 21. 10.17826/cumj.340090
Vancouver Karadag M,ALPARSLAN Ö,PEKİN İŞERİ Ö Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. . 2018; 13 - 21. 10.17826/cumj.340090
IEEE Karadag M,ALPARSLAN Ö,PEKİN İŞERİ Ö "Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri." , ss.13 - 21, 2018. 10.17826/cumj.340090
ISNAD Karadag, Mevlude vd. "Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri". (2018), 13-21. https://doi.org/10.17826/cumj.340090
APA Karadag M, ALPARSLAN Ö, PEKİN İŞERİ Ö (2018). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. Cukurova Medical Journal, 43(1), 13 - 21. 10.17826/cumj.340090
Chicago Karadag Mevlude,ALPARSLAN Özgür,PEKİN İŞERİ Özge Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. Cukurova Medical Journal 43, no.1 (2018): 13 - 21. 10.17826/cumj.340090
MLA Karadag Mevlude,ALPARSLAN Özgür,PEKİN İŞERİ Özge Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. Cukurova Medical Journal, vol.43, no.1, 2018, ss.13 - 21. 10.17826/cumj.340090
AMA Karadag M,ALPARSLAN Ö,PEKİN İŞERİ Ö Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. Cukurova Medical Journal. 2018; 43(1): 13 - 21. 10.17826/cumj.340090
Vancouver Karadag M,ALPARSLAN Ö,PEKİN İŞERİ Ö Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. Cukurova Medical Journal. 2018; 43(1): 13 - 21. 10.17826/cumj.340090
IEEE Karadag M,ALPARSLAN Ö,PEKİN İŞERİ Ö "Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri." Cukurova Medical Journal, 43, ss.13 - 21, 2018. 10.17826/cumj.340090
ISNAD Karadag, Mevlude vd. "Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri". Cukurova Medical Journal 43/1 (2018), 13-21. https://doi.org/10.17826/cumj.340090