Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri
Yıl: 2018 Cilt: 47 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 710 - 737 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.14812/cuefd.414880 İndeks Tarihi: 06-05-2019
Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri
Öz: Bu çalışma, Kırıkkale Üniversitesinin farklı fakültelerinde lisans öğrenimi gören vePedagojik Formasyon Eğitimi sertifika programına devam ederek Seçmeli olarakMeslek Etiği dersini alan öğrencilerin öğretmenlik meslek etiği konusuna bakışaçıklarını tespit etmek ve okullarda öğretmenlik meslek etiğinin uygulanışı vegeliştirilmesine yönelik düşüncelerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanınverileri araştırmacılar tarafından, hazırlanan açık uçlu sorulardan oluşan bir form iletoplanmıştır. Bu form sertifika programının son haftası 112 üniversite öğrencisineuygulanarak onlara meslek etiğinin gerekliliği, başlıca etik ilkeler ve hizmetiçi eğitimdegörev yapan öğretmenlerin meslek etiği konusundaki farkındalıkları hakkındakigörüşlerini içeren sorular sorulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre öğrenciler "Etik"kavramını en çok ahlak, adalet, normlar-kurallar, iyi-kötü, doğru-yanlış, saygı-sevgi,eşitlik kelimeleriyle ilişkilendirmiş ve öğretmenlerin mesleklerini yaparken öncelikle adalet, eşitlik, profesyonellik, hizmette sorumluluk gibi etik ilkelere uymalarıgerektiğini vurgulamışlardır. Katılımcıların büyük bir çoğunluğu ülkemizde öğretmenleriçin bir meslek etiğinin olması gerektiğini söylemiş ancak okullardaki durumabakıldığında öğretmenlerin etik konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları, kişiselçıkarları doğrultusunda davrandıkları, ayrımcılık yaptıkları, hizmette sorumlulukbilincine sahip olmadıkları yönünde görüş belirtmişlerdir. Ayrıca, katılımcılaröğretmenlik mesleğinde etik davranışları yaygınlaştırabilmek için hizmetiçi eğitim veseminerlerin yapılması, ödüllendirme olması, okullarda etiğin ders olarak verilmesi,etik dışı davranışları önlemek için ise ceza ve denetimlerin olması gerektiğinedeğinmişlerdir.
Anahtar Kelime: Konular:
Pedagogic Formation Students’ Views on Ethics of Teaching Profession and Their Suggestions
Öz: This study was carried out to explore views of students on professional ethics and the ways it can be established and promoted in schools. The research conducted with undergraduate students who are enrolled in the Pedagogical Formation Education Certificate program and who signed up for elective course of professional ethics. A form consisting open-ended question was used to collects data. This form was distributed to 112 university students and included questions on the necessity of professional ethics, major ethical principles, and the awareness of professional ethics in teaching. The results show that students have associated the concept of "ethics" with morality, justice, norm-based rules, and concepts of good-bad, right-wrong, respect-love and equality. Moreover, students emphasized that teachers should obey the ethical principles such as justice, equality, professionalism. A large majority of participants said that there should be a professional ethics code for teachers in Turkey, but stressed that teachers do not have sufficient knowledge about ethics; they act in favour of their personal interests; they discriminate and do not have a sense of responsibility. In addition, the participants addressed the need for in-service training and seminars in order to promoted importance of ethical behaviours in teaching profession. They further suggested that professional ethics should be taught as a course in schools and there is need to reward ethical behaviours and punish unethical behaviours to establish a culture based on ethics and morality.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2011). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlerin Mesleki Etik Dışı Davranışlar İle İlgili Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (22), 113-128.
- Aydın, İ. (2015). Eğitim ve Öğretimde Etik, (7.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Aydoğan, İ. (2011). Öğretmenlerin Mesleki Etik İlkelere Uyma Düzeylerinin Öğrenciler Tarafından Algılanması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (2), 87-96.
- Beyhan, Ö.& Tunç, H.S. (2012). Öğretmen adayı öğrencilerin bilişim teknolojilerini etik kullanımlarının incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 2(2), 85-94.
- Coşkun, N. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin ve öğretim elemanlarının öğretmenlik meslek etiği değerlerine ilişkin görüşleri: Mesleki etik değerlerin kazanımı sürecinde örtük program. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Cevizci, A. (2002).Etiğe giriş. İstanbul: Engin Yayıncılık.
- Erdem, A. R. & Şimşek, S. (2013). Öğretmenlik Meslek Etiğinin İrdelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (15), 185-203.
- Frankena, W. (2007).Etik. (Çev: A. Aydın). Ankara: İmge Yayınları.
- Gözen, G. (2014). Öğretmenlerin ve Okul Yöneticilerinin Eğitimsel Test Etme Sürecindeki Rolleri ve Etik Sorumlulukları. İlköğretim Online, 13 (2), 710‐725.
- Kale, N. (2009). Felsefiyat. Ankara: Pegem Akademi.
- Karataş, A. (2013). İlköğretim Öğretmen Adayları İçin Meslek Etiğinin Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 304-318.
- Kayıkçı, K. & Uygur, Ö. (2012). İlköğretim Okullarının Denetiminde Mesleki Etik (Bir Durum Çalışması). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18 (1), s. 65-94.
- Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Qualitative Social Research, 1(2). Retrieved January 28, 2017, from http://217.160.35.246/fqs-texte/2-00/200mayring-e.pdf
- MEB (2007). TEDP Temel Eğitime Destek Projesi. Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri : [Online] http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/otmg/Yeterlikler.pdf 15 Mart 2017 tarihinde indirilmiştir.
- Merriam, S. B.,& Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. (4rd edition). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Örenel, S. (2005). Öğretmenlerin Mesleki Etik İlkeleri Kapsamındaki Davranışlarının İlköğretim ve Orta Öğretim Öğrencilerinin Algılarıyla Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Özmen, F. & Güngör, A. (2008). Eğitim denetiminde etik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 137-155.
- Pehlivan-Aydın, İ. (2001). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegem A Yayıncılık
- Pelit, E. & Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algılamaları. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi,2, 95-119.
- Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Toprakçı, E., Bozpolat, E. & Buldur, S. (2010). Öğretmen davranışlarının kamu meslek etiği ilkelerine uygunluğu. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2),35-50.
- Uğurlu, C.T. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinin öğretmenlerinin etik davranışlarına ilişkin algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 367-378.
- Yaman, E. Mermer-Çetinkaya, E. & Mutlugil, S. (2009). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Etik Davranışlara İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 93-108.
- Yeşilyurt, E.,& Kılıç, M.E. (2014). Assessing of Teachers’ Level of Ethical Values According to Secondary School Students’Perception. EKEV Akademi Dergisi, 18 (60), 471-486.
- Yılmaz, K.& Altınkurt, Y. (2009). Öğretmen adaylarının mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. İş Ahlakı Dergisi, 2 (4), 71-88.
- YÖK (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982–2007).Ankara: YÖK Yayını.
APA | GÖKÇEK T (2018). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. , 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
Chicago | GÖKÇEK TUBA Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. (2018): 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
MLA | GÖKÇEK TUBA Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. , 2018, ss.710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
AMA | GÖKÇEK T Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. . 2018; 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
Vancouver | GÖKÇEK T Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. . 2018; 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
IEEE | GÖKÇEK T "Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri." , ss.710 - 737, 2018. 10.14812/cuefd.414880 |
ISNAD | GÖKÇEK, TUBA. "Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri". (2018), 710-737. https://doi.org/10.14812/cuefd.414880 |
APA | GÖKÇEK T (2018). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
Chicago | GÖKÇEK TUBA Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47, no.2 (2018): 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
MLA | GÖKÇEK TUBA Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.47, no.2, 2018, ss.710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
AMA | GÖKÇEK T Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 47(2): 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
Vancouver | GÖKÇEK T Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 47(2): 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880 |
IEEE | GÖKÇEK T "Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, ss.710 - 737, 2018. 10.14812/cuefd.414880 |
ISNAD | GÖKÇEK, TUBA. "Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47/2 (2018), 710-737. https://doi.org/10.14812/cuefd.414880 |