Yıl: 2018 Cilt: 47 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 710 - 737 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.14812/cuefd.414880 İndeks Tarihi: 06-05-2019

Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri

Öz:
Bu çalışma, Kırıkkale Üniversitesinin farklı fakültelerinde lisans öğrenimi gören vePedagojik Formasyon Eğitimi sertifika programına devam ederek Seçmeli olarakMeslek Etiği dersini alan öğrencilerin öğretmenlik meslek etiği konusuna bakışaçıklarını tespit etmek ve okullarda öğretmenlik meslek etiğinin uygulanışı vegeliştirilmesine yönelik düşüncelerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanınverileri araştırmacılar tarafından, hazırlanan açık uçlu sorulardan oluşan bir form iletoplanmıştır. Bu form sertifika programının son haftası 112 üniversite öğrencisineuygulanarak onlara meslek etiğinin gerekliliği, başlıca etik ilkeler ve hizmetiçi eğitimdegörev yapan öğretmenlerin meslek etiği konusundaki farkındalıkları hakkındakigörüşlerini içeren sorular sorulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre öğrenciler "Etik"kavramını en çok ahlak, adalet, normlar-kurallar, iyi-kötü, doğru-yanlış, saygı-sevgi,eşitlik kelimeleriyle ilişkilendirmiş ve öğretmenlerin mesleklerini yaparken öncelikle adalet, eşitlik, profesyonellik, hizmette sorumluluk gibi etik ilkelere uymalarıgerektiğini vurgulamışlardır. Katılımcıların büyük bir çoğunluğu ülkemizde öğretmenleriçin bir meslek etiğinin olması gerektiğini söylemiş ancak okullardaki durumabakıldığında öğretmenlerin etik konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları, kişiselçıkarları doğrultusunda davrandıkları, ayrımcılık yaptıkları, hizmette sorumlulukbilincine sahip olmadıkları yönünde görüş belirtmişlerdir. Ayrıca, katılımcılaröğretmenlik mesleğinde etik davranışları yaygınlaştırabilmek için hizmetiçi eğitim veseminerlerin yapılması, ödüllendirme olması, okullarda etiğin ders olarak verilmesi,etik dışı davranışları önlemek için ise ceza ve denetimlerin olması gerektiğinedeğinmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Etik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Tıbbi Etik

Pedagogic Formation Students’ Views on Ethics of Teaching Profession and Their Suggestions

Öz:
This study was carried out to explore views of students on professional ethics and the ways it can be established and promoted in schools. The research conducted with undergraduate students who are enrolled in the Pedagogical Formation Education Certificate program and who signed up for elective course of professional ethics. A form consisting open-ended question was used to collects data. This form was distributed to 112 university students and included questions on the necessity of professional ethics, major ethical principles, and the awareness of professional ethics in teaching. The results show that students have associated the concept of "ethics" with morality, justice, norm-based rules, and concepts of good-bad, right-wrong, respect-love and equality. Moreover, students emphasized that teachers should obey the ethical principles such as justice, equality, professionalism. A large majority of participants said that there should be a professional ethics code for teachers in Turkey, but stressed that teachers do not have sufficient knowledge about ethics; they act in favour of their personal interests; they discriminate and do not have a sense of responsibility. In addition, the participants addressed the need for in-service training and seminars in order to promoted importance of ethical behaviours in teaching profession. They further suggested that professional ethics should be taught as a course in schools and there is need to reward ethical behaviours and punish unethical behaviours to establish a culture based on ethics and morality.
Anahtar Kelime:

Konular: Etik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Tıbbi Etik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GÖKÇEK T (2018). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. , 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
Chicago GÖKÇEK TUBA Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. (2018): 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
MLA GÖKÇEK TUBA Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. , 2018, ss.710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
AMA GÖKÇEK T Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. . 2018; 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
Vancouver GÖKÇEK T Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. . 2018; 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
IEEE GÖKÇEK T "Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri." , ss.710 - 737, 2018. 10.14812/cuefd.414880
ISNAD GÖKÇEK, TUBA. "Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri". (2018), 710-737. https://doi.org/10.14812/cuefd.414880
APA GÖKÇEK T (2018). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
Chicago GÖKÇEK TUBA Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47, no.2 (2018): 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
MLA GÖKÇEK TUBA Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.47, no.2, 2018, ss.710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
AMA GÖKÇEK T Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 47(2): 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
Vancouver GÖKÇEK T Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 47(2): 710 - 737. 10.14812/cuefd.414880
IEEE GÖKÇEK T "Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, ss.710 - 737, 2018. 10.14812/cuefd.414880
ISNAD GÖKÇEK, TUBA. "Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Etiğine Bakış Açıları ve Çözüm Önerileri". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47/2 (2018), 710-737. https://doi.org/10.14812/cuefd.414880