Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları
Yıl: 2018 Cilt: 47 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 897 - 931 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.14812/cuefd.383527 İndeks Tarihi: 06-05-2019
Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları
Öz: Bu çalışmada, öğretmen adaylarının matematik kavramına yönelik tutumları vemetafor algıları araştırılmış, aralarındaki ilişki incelenmiş ve öğrenim gördüklerianabilim dallarına göre anlamlı bir farklılığın olup olmadığı tespit edilmiştir. Bubağlamda, 2016-2017 eğitim - öğretim yılında bir devlet üniversitesinde öğrenimgörmekte olan 358 öğretmen adayına “Matematik tutum ölçeği”, “Kişisel bilgi formu”ve metafor algılarını ölçmek için “Matematik ... gibidir, çünkü ...” ve “Eğer matematikbir film türü (hava durumu) olsaydı, ... olurdu, çünkü ...” gibi araştırmacılar tarafındanhazırlanan çeşitli ölçekler uygulanmıştır. Elde edilen nitel verilerin çözümlenmesindeiçerik analizi; nicel verilerin çözümlenmesinde ise Spearman Korelasyon testi, KruskalWallis-H testi ve Mann Whitney-U testi teknikleri kullanılmıştır. Analiz sonucunda,matematik kavramına yönelik metaforların, “Eğlence”, “Temel ihtiyaç”, “Duygu” ve“Sorun” olacak şekilde kavramsal kategorilere ayrıldığı görülmüştür. Adaylarınınmatematik kavramına yönelik tutumları ve metafor algıları arasında ise pozitif yöndegüçlü bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca, matematik kavramına yönelik tutumların vemetafor algılarının öğrenim görülen anabilim dallarına göre anlamlı olarak farklılaştığıgörülmüştür. Bu çalışmada birden fazla metaforlar yardımıyla araştırma yapmanındaha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Preservice Teachers’ Attitudes and Metaphor Perceptions towards Mathematics
Öz: In this study, preservice teachers’ attitudes and metaphor perceptions towards mathematics were examined, the relationship between them was investigated and it was determined whether there was a significant difference according to the departments. In this context, in the 2015-2016 academic year, 358 preservice teachers in central Turkey were administered various scales such as “Mathematics attitude scale” “,"Personal information form", and “Mathematics is like ..., because ...” and “If a mathematical movie genre (weather conditions) ..., it would be, because ... ". Content analysis was used in the analysis of the qualitative data. Spearman correlation test, Kruskal Wallis-H test and Mann Whitney-U test were used in the analysis of the quantitative data. As a result of the analysis, it has been recognized that the metaphors towards mathematics are divided into the conceptual categories as “Entertainment”, “Basic need” “Emotion” and “Problem”. There was a positive and strong significant relationship between the attitudes and metaphor perceptions towards mathematics of preservice teachers. Moreover, attitudes and metaphor perceptions towards mathematics were found to differ significantly according to the departments. Furthermore, this study has found that research with more than one metaphor is more effective.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksu, M. (1985). Matematik öğretiminde bilgisayar kullanımı. Eğitim ve Bilim, 9(54), 12-16.
- Alkan, V. (2009). The relationship between teaching strategies and styles and pupils' anxiety in mathematics at primary schools in Turkey, Unpublished doctoral dissertation, University of Nottingham, Nottingham.
- Allport, G. W. (1935). Attitudes. In C. Murchison (Ed.), Handbook of social psychology (pp. 173–210). Worcester, MA: Clark University Press.
- Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. Zonguldak Karaelmas University Journal of Social Sciences, 6(12), 235-252.
- Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18.
- Baydar, S.C. & Bulut, S., (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 62-66.
- Bordens, K. S., & Horowitz, I. A. (2008). Social Psychology (Third Edition). Printed in the United States of America by Freeload Press.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegema.
- Cain-Caston, M. (1993). Parents and student attitudes toward mathematics as they relate to third grade mathematical achievement. Journal of Instructional Psychology, 20(2), 96-101.
- Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
- Ceylan, İ. G., Ceylan, H. B., & Mansuroğlu, Ö. (2017). Farklı disiplinlerdeki grafik tasarım dersi almış olan öğrencilerin hedef kitle ve renk konuları hakkındaki farkındalık düzeyi:“Korku ve çizgi film afişi örneği”. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(3), 209-220.
- Denzin, N. K., & Lincoln, Y. (2000). Qualitative research. Thousand Oaks UA, 413-427.
- Dursun, Ş. & Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: Matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230.
- Ersoy, E. (2013). Gerçekçi matematik eğitimi destekli öğretim yönteminin 7. sınıf olasılık ve istatistik kazanımlarının öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Forcenville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34(1), 1-14.
- Ford, M. I. (1994). Teachers’ beliefs about mathematical problem solving in the elementary school. School Science and Mathematics, 94(6), 314-322.
- Gallagher, A. & Kaufman,C. (2008). Parent attitudes influence their children’s attitudes toward math and science. Gifted Child Today, 31(2), 9-10.
- Güler, G., Akgün, L., Öçal, M. F., & Doruk, M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 25-29.
- Gürsel, O. (2011). Aksiyon Filmlerinde İyi ve Kötünün Temsili: Die Hard Üzerine Bir İnceleme. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), 148-160.
- Güner, N. (2013). Öğretmen adaylarının matematik hakkında oluşturdukları metaforlar. Education Sciences, 8(4), 428-440.
- Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E. & Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
- Güz, H. (2016) http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/saglik/hava-durumu-psikolojiyi-etkiliyor-40073062 adresinden 30 Mart 2018 tarihinde erişilmiştir.
- Kaiser, F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35(4), 401–415.
- Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Kilic, C. & Yelken Yanpar, T. (2013). Belgian and Turkish Pre-Service Primary School Teachers’ Metaphoric Expressions about Mathematics. Eurasian Journal of Educational Research, 50, 21-42.
- Kulm, G. (1980). Research on mathematics attitudes. In R. J. Shumway (Ed.), Research in Mathematics Education (pp. 356–387). Reston, VA, NCTM.
- Kuzu, O., Kuzu, Y. & Sıvacı, S. Y. (2016). Matematiğe yönelik tutumlar ile matematik kavramına ilişkin sahip olunan metaforlar arasındaki ilişki. III. International Eurasian Educational Research Congress, (s.566-571). Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
- Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms, Kappa delta Pi Record. 41(4), 172-175.
- Ma, X. (1997). Reciprocal relationships between attitude toward mathematics and achievement in mathematics. The Journal of Educational Research, 90(4), 221-229.
- Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London: SAGE Publication.
- Mutlu, E. (1998). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınları.
- Reyes, L. H. (1984). Affective variables and mathematics education. The Elementary School Journal, 84(5), 558-580.
- Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Gönül Yayıncılık.
- Sezgin, M.D. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik problemine ilişkin sahip oldukları metaforlar ve bu metaforların sınıf düzeylerine göre değişimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 351-374.
- Silverman, D. (2000). Doing qualitative research: A practical handbook. London: SAGE Publication.
- Şengül, S., Katrancı, Y. & Cantimer, G. G. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin “matematik öğretmeni” kavramına ilişkin metafor algıları. International Journal of Social Science, 25(1), 89-111.
- Tarim, K., Özsezer, M., & Canbazoğlu, H. B. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretimine ilişkin algıları. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(3), 1032-1052.
- Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Türkkan, B. T., & Uyar, M. Y. (2016). The metaphors of secondary school students towards the concept of mathematical problem. Cukurova University Faculty of Education Journal, 45(1), 99-130.
- Türkoğlu, S. (2003). Anlatım ve deyimlerde renklerin dili. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 277-290.
- Üzel, D. (2007). Gerçekçi matematik eğitimi (RME) destekli eğitimin ilköğretim 7. sınıf matematik öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S., Van Vaerenbergh, G., Bogaerts, H., & Ratinckx, E. (1999). Learning to solve mathematical application problems: A design experiment with fifth graders. Mathematical Thinking and Learning, 1(3), 195-229.
- Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education,22, 127- 138.
- Yürekli, Ü. B. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik öz-yeterlik algıları ve tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
APA | KUZU O, KUZU Y, SIVACI S (2018). Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. , 897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
Chicago | KUZU OKAN,KUZU YASEMİN,SIVACI SADIK YÜKSEL Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. (2018): 897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
MLA | KUZU OKAN,KUZU YASEMİN,SIVACI SADIK YÜKSEL Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. , 2018, ss.897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
AMA | KUZU O,KUZU Y,SIVACI S Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. . 2018; 897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
Vancouver | KUZU O,KUZU Y,SIVACI S Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. . 2018; 897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
IEEE | KUZU O,KUZU Y,SIVACI S "Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları." , ss.897 - 931, 2018. 10.14812/cuefd.383527 |
ISNAD | KUZU, OKAN vd. "Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları". (2018), 897-931. https://doi.org/10.14812/cuefd.383527 |
APA | KUZU O, KUZU Y, SIVACI S (2018). Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
Chicago | KUZU OKAN,KUZU YASEMİN,SIVACI SADIK YÜKSEL Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47, no.2 (2018): 897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
MLA | KUZU OKAN,KUZU YASEMİN,SIVACI SADIK YÜKSEL Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.47, no.2, 2018, ss.897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
AMA | KUZU O,KUZU Y,SIVACI S Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 47(2): 897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
Vancouver | KUZU O,KUZU Y,SIVACI S Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 47(2): 897 - 931. 10.14812/cuefd.383527 |
IEEE | KUZU O,KUZU Y,SIVACI S "Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, ss.897 - 931, 2018. 10.14812/cuefd.383527 |
ISNAD | KUZU, OKAN vd. "Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Tutumları ve Metafor Algıları". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47/2 (2018), 897-931. https://doi.org/10.14812/cuefd.383527 |