Yıl: 2018 Cilt: 21 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 243 - 272 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-05-2019

Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi

Öz:
İletişim doyumu kavramı, çalışanların örgütsel iletişimin çeşitli yönlerinden elde ettiği doyumdurumunu ifade etmektedir. Bir organizasyonun başarısı için, örgütün ve çalışanların farklı iletişimşekillerini anlamak çok önemlidir. Örgütsel muhalefet ise, çalışanların örgütte yaşadıklarıolumsuzluklara, doyumsuzluklara, etik dışı davranışlara yönelik olarak geri dönütler sağlayan,gelişim ve yenilikler için içinde fırsatlar barındıran çok önemli bir örgütsel iletişim aracıdır. Bubakımdan iletişim doyumu kavramı ile örgütsel muhalefet kavramı bir ilişki içerisinde olabilmektedir.Bu çalışmada hastane çalışanlarının iletişim doyum düzeylerinin örgütsel muhalefet davranıştercihlerine olan etkileri araştırılmaktadır. Araştırmanın evrenini Isparta il merkezinde faaliyetgöstermekte olan Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi, Süleyman Demirel ÜniversitesiAraştırma ve Uygulama Hastanesi ve Devlet Hastanesi çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmakapsamında 410 hastane çalışanına ulaşılmıştır. Araştırmada veri aracı olarak Downs ve Hazen(1977) tarafından geliştirilen, Girişken (2015) tarafından Türkçe'ye uyarlanan 35 ifadeden oluşanİletişim Doyumu Ölçeği ile Kassing (1998) tarafından hazırlanan, Aksel (2013) tarafından Türkçe'yeuyarlanan 20 ifadeden oluşan Örgütsel Muhalefet Ölçeği kullanılmıştır. İletişim doyumunun örgütselmuhalefet davranışlarına etkisi regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre,iletişim doyumu alt boyutlarının hastane çalışanlarının sergiledikleri örgütsel muhalefet davranışlarıüzerinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. İletişim doyumu alt boyutlarından olan üst ile iletişimdoyumunun çalışanların dikey muhalefetlerini arttırdığı ve yatay muhalefetlerini ise azalttığı sonucuelde edilmiştir. Bunun yanı sıra yatay ve biçimsel olmayan iletişim boyutunun, çalışanların yataymuhalefet davranışları üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu bulunmuştur. Örgütsel bütünleşmeboyutundan sağlanan doyumun ise çalışanların örgütsel bağlılıklarını arttırarak yer değiştirmişmuhalefet davranışı sergileme eğilimlerini azalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, bireysel geribildirim boyutundan sağlanan doyum düzeyinin dikey muhalefet davranışları ve yer değiştirmişmuhalefet davranışları üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İletişim İşletme Halkla İlişkiler Davranış Bilimleri

The Effects of Communication Satisfaction on Organizational Dissent Behaviors in Hospital Employees

Öz:
The concept of communication satisfaction refers to the satisfaction of employees in various aspects of organizational communication. It is very important to understand the different forms of communication of organizations and employees for success of an organization. Organizational dissent is a crucial organizational communication tool that provides opportunities for improvements and innovations, provide feedback to employees about negativities, dissatisfaction, unethical behaviors that they experience in organization. In this respect, the concept of communication satisfaction and the concept of organizational opposition can be in a relationship. In this study, the effects of communication satisfaction levels of hospital employees on organizational dissent behavior preferences are investigated. The population of the study consists of hospital employees who are employed in Obstetrics and Infantile Diseases Hospital, Süleyman Demirel University Research and Practice Hospital and the State Hospital in the city center of the province of Isparta. 410 hospital employees were reached in scope of the study. The 35-item Communication Satisfaction Scale developed by Downs and Hazen (1977) and adapted into Turkish by Girişken (2015), and the 20-item Organizational Dissent Scale into Turkish by Aksel (2013) with the approval of Kassing (1998) were used as data collection tools. The effect of communication satisfaction on organizational opposition behavior was examined by regression analysis. According to the results of the research, it was found that communication satisfaction sub-dimensions have an effect on the organizational dissent behaviors displayed by the hospital employees. The result is that satisfaction of relation with supervisor which communication satisfaction sub-dimensions, increase in the employees' upward dissent and decrease their lateral dissent. Moreover, horizontal and informal communication dimension was found to have a positive effect on employee’s lateral dissent. Satisfied with organizational integration dimension has reduced the tendency to displaced dissent behavior by increasing the organizational commitment of employees. Lastly, it is concluded that the level of satisfaction provided by the personal feedback dimension has a positive effect on laterat dissent behavior and displaced dissent behavior.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İletişim İşletme Halkla İlişkiler Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ağalday B. (2013) İlköğretim Okullarında Görevli Öğretmenlerin Örgütsel Muhalefete İlişkin Görüşleri. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır.
  • Akada T. (2015) Örgütsel Muhalefete İlişkin Öğretmen Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Aksel S. F. (2013) Relationship Between Workplace Democracy and Organizational Dissent Behavior. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Beldek E. G. (2015) Örgütsel Özdeşleşme Örgütsel Sinizm ve Örgütsel Muhalefet İlişkisi: Görgül Bir Araştırma. Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Can A. (2014) SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. 3. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Crino M. D. and White M. C. (1981) Satisfaction in Communication: An Examination of The Downs-Hazen Measure. Psychological Reports 49(3): 831-838.
  • Downs C. W. and Hazen M. D. (1977) A Factor Analytic Study of Communication Satisfaction. Journal of Business Communication 14(3): 63-73.
  • Erdoğan B. (1997) Örgütsel Güç ve Politika. Yönetim 8(26): 21-31.
  • Garner J. T. (2006) When Things Go Wrong At Work: Expressions of Organizational Dissent as Interpersonal Influence. Texas A and M University, Unpublished Doctoral Dissertation, Texas.
  • Garner J. T. (2013) Dissenters, Managers, and Coworkers: The Process of CoConstructing Organizational Dissent and Dissent Effectiveness. Management Communication Quarterly 27(3): 373-395.
  • Girişken A. G. (2015) Bir Kamu Hastanesinde Sağlık Çalışanlarının İletişim Doyumları İle Örgütsel Adalet Algıları Arasındaki İlişki. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Goodboy A. K., Chory R. M. and Dunleavy K. N. (2008) Organizational Dissent as a Function of Organizational Justice. Communication Research Reports 25(4): 255- 265.
  • Graham J. W. (1983) Principled Organizational Dissent. Northwestern University, Doctoral Dissertation, Illinois.
  • Gülnar B. (2007) Araştırma Görevlilerinin İş Tatminini Sağlama Aracı Olarak Örgütsel İletişim ve İletişim Doyumu: Kamu ve Özel Üniversite Karşılaştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya.
  • Hargie O., Tourish D. and Wilson N. (2002) Communication Audits and The Effects of Increased Information: A Follow-Up Study. The Journal of Business Communication 39(4): 414-436.
  • Hecht M. L. (1978) The Conceptualization and Measurement of Interpersonal Communication Satisfaction. Human Communication Research 4(3): 253-264.
  • Hsu S. (2002) Internal Marketing in The Hospitality Industry: Communication Satisfaction and Organizational Commitment. Eastern Michigan University, Unpublished Master Dissertation, Michigan.
  • Huff A., Sproull L. and Kiesler S. (1989) Computer Communication and Organizational Commitment: Tracing The Relationship in A City Government. Journal of Applied Social Psychology 19(16): 1371-1391.
  • Kaplanoğlu E. (2014) Mesleki Stresin Temel Nedenleri ve Muhtemel Sonuçları: Manisa İlindeki SMMM'ler Üzerine Bir Araştırma. Journal of Accounting and Finance (64): 131-150.
  • Kassing J. W. and Armstrong T. A. (2002) Someone’s Going to Hear About This: Examining the Association Between Dissent-Triggering Events and Employee’s Dissent Expressions. Management Communication Quarterly 16(1): 39-65.
  • Kassing J. W. and Avtgis T. A. (1999) Examining the Relationship Between Organizational Dissent and Aggressive Communication. Management Communication Quarterly 13(1): 76-91.
  • Kassing J. W. (1997a) Development and Validation of the Organizational Dissent Scale. Kent State University, Doctoral Dissertation, Ohio.
  • Kassing J. W. (1997b) Articulating, Antagonizing, and Displacing: A Model of Employee Dissent. Communication Studies 48(4): 311-332.
  • Kassing J. W. (1998) Development and Validation of the Organizational Dissent Scale. Management Communication Quarterly 12(2): 183–229.
  • Kassing J. W. (2000) Investigating the Relationship Between Superior-Subordinate Relationship Quality and Employee Dissent. Communication Research Reports 17(1): 58-70. 26. Kassing J. W. (2011) Dissent in Organizations. Polity Press, United States.
  • Köksal K. E. (2012) İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İletişim Doyumunun Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Krone K. J. (1992) A Comparison of Organizational, Structural and Relationship Effects On Subordinates' Upward Influence Choices. Communication Quarterly 40(1): 1-15.
  • Luthans F. and Youssef C. M. (2007) Emerging Positive Organizational Behavior. Journal of Management 33(3): 321-349.
  • Mount D. J. and Back K. J. (1999) A Factor-Analytic Study of Communication Satisfaction in The Lodging Industry. Journal of Hospitality and Tourism Research 23(4): 401-418.
  • Ötken A. B. ve Cenkci T. (2013) Beş Faktör Kişilik Modeli ve Örgütsel Muhalefet Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Öneri Dergisi 10(39): 41-51.
  • Özdemir M. (2010) Ankara İli Kamu Genel Liselerinde Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Muhalefete İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Redding W. C. (1985) Rocking Boats, Blowing Whistles and Teaching Speech Communication. Communication Education 34(3): 245-258.
  • Stanley J. D. (1981) Dissent in Organizations. Academy of Management Review 6(1): 13-19.
  • Steele G. A. and Plenty D. (2014) Supervisor–Subordinate Communication Competence and Job and Communication Satisfaction. International Journal of Business Communication 52(3): 294-318.
  • Tremblay M., Sire B. and Balkin D. B. (2000) The Role of Organizational Justice in Pay and Employee Benefit Satisfaction and Its Effects on Work Attitudes. Group &Organization Management 25(3): 269-290.
  • Varona F. (2002) Conceptualization and Management of Communication Satisfaction and Organizational Commitment in Three Guatemalan Organizations. American Communication Journal 5(3): 114-136.
  • Yıldız K. (2013) Örgütsel Bağlılık İle Örgütsel Sinizm ve Örgütsel Muhalefet Arasındaki İlişki. Turkish Studies–International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8(6): 853-879.
  • Yıldız K. (2014) Örgütsel Muhalefet. Akademik Bakış Dergisi 43: 12-19.
  • www.dissentworks.com. Erişim Tarihi: 06.02.2018.
APA İZGÜDEN D, ERDEM R (2018). Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. , 243 - 272.
Chicago İZGÜDEN Dilruba,ERDEM RAMAZAN Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. (2018): 243 - 272.
MLA İZGÜDEN Dilruba,ERDEM RAMAZAN Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. , 2018, ss.243 - 272.
AMA İZGÜDEN D,ERDEM R Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. . 2018; 243 - 272.
Vancouver İZGÜDEN D,ERDEM R Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. . 2018; 243 - 272.
IEEE İZGÜDEN D,ERDEM R "Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi." , ss.243 - 272, 2018.
ISNAD İZGÜDEN, Dilruba - ERDEM, RAMAZAN. "Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi". (2018), 243-272.
APA İZGÜDEN D, ERDEM R (2018). Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21(2), 243 - 272.
Chicago İZGÜDEN Dilruba,ERDEM RAMAZAN Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 21, no.2 (2018): 243 - 272.
MLA İZGÜDEN Dilruba,ERDEM RAMAZAN Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, vol.21, no.2, 2018, ss.243 - 272.
AMA İZGÜDEN D,ERDEM R Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2018; 21(2): 243 - 272.
Vancouver İZGÜDEN D,ERDEM R Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi. 2018; 21(2): 243 - 272.
IEEE İZGÜDEN D,ERDEM R "Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi." Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21, ss.243 - 272, 2018.
ISNAD İZGÜDEN, Dilruba - ERDEM, RAMAZAN. "Hastane Çalışanlarında İletişim Doyumunun Örgütsel Muhalefet Davranışları Üzerine Etkisi". Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 21/2 (2018), 243-272.