Yıl: 2018 Cilt: 15 Sayı: 120 Sayfa Aralığı: 158 - 169 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-05-2019

HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM

Öz:
Müzenin toplama işlevi daha demokratik bir koleksiyon oluşturma yöntemi konusunda tartışmala- ra yol açmış, neyin önemli ve değerli olduğunu ve toplumun yalnızca bir kesimini temsil eden nesnelerin toplanmasının doğru olup olmadığı gündeme gelmiştir. Müzenin koruma işlevi de nesnelerin neden ve hangi amaçla korunması gerektiği yönünde sorgulanmaktadır. Bu soruların tartışılmasıyla birlikte mü- zeciliğin temel sorusu tekrar gündeme gelmiştir: “Müze nedir ve toplumdaki diğer kurumlarla nasıl bir ilişki içindedir?”. Bu soru politik ve ekonomik unsurlar ile küreselleşmenin etkisiyle müzecilikte deği- şimlerin yaşanmasına neden olmuştur. Koleksiyon odaklı müzecilik yaklaşımlarının izleyici odaklı stra- tejilere dönmesi, katılımın müzenin sergi, etkinlik, iletişim, eğitim ve sürdürülebilirlik uygulamalarında yerini alması, somut kültürel mirasın yanı sıra somut olmayan kültürel mirasa ilişkin çeşitli unsurların farklı bağlamlarla müzede yer bulması da temel değişimler arasındadır. Bu değişimin en önemli amacı, modern müzeyle birlikte başlayan “toplumun müzeyi değiştirdiği” günleri “müzenin de toplumu değişti- receği” günlere dönüştürmektir. Müzenin toplumu dönüştüreceği süreçte, toplumsal değişimin müzenin eğitim işlevi için önemli bir yönü de bilgi teknolojisinde ortaya çıkan ilerlemelerdir. Bilgi teknolojilerinin hız ve hacmindeki artış, müzecilik alanında çok yönlü mesajların verilmesi, müzelerin önüne geçilmez çe- şitlilik ve hızla izleyiciyle buluşması, kavramların müze aracılığıyla yeniden tanımlanması ve müzelerin sonsuz bir arayışla ve kimlik kriziyle uğraşmaları gibi sonuçlar da doğurmuştur. Bu gelişmelere karşın müzenin, orijinal nesneler içermesi nedeniyle, izleyiciye yeni yorumlar yapma, kendi anlamlarını üret- me, nesneden hareketle yordama temelli öğrenme olanağı sağlaması özelliği göz önünde bulundurularak müze tanım ve işlevlerinde yenileme çabaları sürmektedir. Bu bağlamda çalışma, Türkiye müzelerinin uluslararası müze toplumunda yaşanan paradigma değişimlerini izleme biçimlerine ve değişimlere ver- dikleri yanıtlara eleştirel bir bakışla odaklanmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Folklor

Which Museum? Change in Museum Studies and the New Museology

Öz:
Reaching to the first quarter of the twenty-first century, collecting function of the museums has led to various debates about how to create a more democratic collection. In this context, it has come to our attention that what is important and valuable is to gather objects that represent only a segment of soci- ety. The protection function of the museum, has begun to be questioned as to why and for what purpose objects should be protected. Along with the discussion of these questions, the basic question of the field of museology came back to the agenda: “How does the museum relate to other institutions in society?”. This question has led to significant paradigm shifts in museology, primarily due to political and economic factors and globalization, and the view that the museum is not just about object collections has been recognized as the most important change in museology. The fact that collection-oriented museum app- roaches and practices are shifted to audience-oriented strategies and that audience participation takes its place in exhibition, event, communication, education and sustainability applications of the museum is among the fundamental changes. The most important purpose of this change is to convert the days in which the society changed the museum, which started with the modern museum, into “days when the museum would change society”. As the museum transforms society, an important aspect of social change for the museum and its educational function is the developments in information technology. The increase in the speed and volume of information technology has also resulted in the provision of one-way messages in the field of museology, the inevitable diversity of the museums which is reflected to the audience, the redefinition of various concepts through museums and the works of the museums with eternal search and identity crisis. Despite these developments, the renovation of museum definition and functions proceed, as it includes real objects, considering the feature which endeavors the audience to learn based on regres- sions, to produce their own meanings, to inquire based on the real object and make new interpretations. This study focuses how museums in Turkey respond to the new pursuits and paradigm changes faced in international museum community.
Anahtar Kelime:

Konular: Folklor
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Annis, Sheldon. “The Museum as a Staging Gro- und of Symbolic Action”, Museum 38 (3), (1986): 168-171.
  • Ambrose, Timothy ve Crispin Paine. Museum Basics: The International Handbook (Herita- ge: Care-Preservation-Management). Birleşik Krallık: Routledge, 2006.
  • Artun, Ali. Müze ve Modernlik: Tarih Sahnele- ri- Sanat Müzeleri I (1. b.), (A. Artun, Ed.) İstanbul: İletişim Yayınları, 2006.
  • Bann, Stephen. “The Return to Curiosity: Shif- ting Paradigms in Contemporary Museum Display”. S. Bann, & A. McClellan (Ed.) için- de, Art and Its Publics: Museum Studies at the Millennium. Oxford: Blackwell Publis- hing, (2003): 117-130.
  • Basu, Paul ve Wayne Modest. Museums, Heritage and International Development. New York: Routledge Taylor & Francis Group, 2015.
  • Black, Graham. The Engaging Museum. Develo- ping Museums for Visitor Involvement. New York: Routledge, 2005.
  • Conn, Steven. Do Museums Still Need Objects? Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2010.
  • Dierking, Lynn. “Contemporary Theories Of Le- arning”. The Audience in Exhibition Develop- ment. Course Proceedings from a Training Program. Professional Practice Series. Ame- rican Association of Museums, Washington D.C., 1992.
  • Drotner, Kirsten ve & Kim Christian Schrøder. Museum Communication And Social Media: The Connected Museum. New York: Routled- ge, 2013.
  • Golding, Viv ve Wayne Modest. Museums and Communities: Curators, Collections and Col- laboration. UK: Bloomsbury, London, New Delhi, New York and Sydney, 2013.
  • Hooper-Greenhill, Eilean. Museums And The Shaping Of Knowledge. Birleşik Krallık: Ro- utledge, 1992.
  • ——. Museums and their Visitors. London: Rout- ledge, 1994.
  • ——. Museums and Education. Purpose, Peda- gogy, Performance. Birleşik Krallık: Routled- ge, 2007.
  • Harrison, D. Julia. “Ideas of Museums in the 1990s”. Heritage, Museums And Galleries. (Ed. G. Corsane). London: Routledge, (2005): 38-53.
  • Harvey, David. Postmodernliğin Durumu. 7. Baskı. İstanbul: Metis Yayınları, 2014.
  • Hatton, Alf. “The Development Of Museums Social-Purpose”. Paper Presented At Baltic Museology School: The Museum’s Social Pur- pose, Palmse, Estonia, (Haziran 2008).
  • Hein, George. “ICOM News Issue 1&2: Pleasures of Discovery” (1999) (30 Nisan 2018) <http:// icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/ imd/1999/1999-1_eng.pdf>
  • ICOM. “11th General Assembly of ICOM” (1974) (1 Haziran 2015).
  • <http://icom.museum/the-governance/general- assembly/resolutionsadopted-by-icoms- general-assemblies-1946-to-date/copenha- gen-1974/>
  • ICOM. “Development of the Museum Definition according to ICOM Statutes (2007-1946)” (2007) (1 Haziran 2015)
  • <http://archives.icom.museum/hist_def_eng. html>
  • Jameson, Fredric. Postmodernizm ya da Geç Ka- pitalizmin Kültürel Mantığı. Ankara: Niren- gikitap, 2011.
  • Jullien, Valérie. “International Museum Day Activity Report” (1993) (30 Nisan 2016) <http:// icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/ imd/1993/1994-1_eng.pdf>
  • Jullien, Valérie; Claire Bosc “ICOM Internatio- nal Museum Day Behing the Scenes Activity Report” (1994) (30 Nisan 2016)
  • <http://icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/ imd/1994/1995-1_eng.pdf>
  • Kidd, Jenny. Museums in The New Mediascape : Transmedia, Participation, Ethics. Surrey, England: Ashgate Publishing Limited, 2014.
  • Kotler, Neil ve Philip Kotler. “Can Museums Be All Things To All People? Missions, Goals And Marketing’s Role”. Museum Manage- ment and Curatorship, 18(3), (2000): 271-287.
  • Lang, Caroline ve diğer. The Responsive Muse- um: Working with Audiences in the Twenty- first Century. Asgate, Burlington and Hamp- shire, 2006.
  • Logan, William. “Museums, Community Iden- tity and Urban Heritage”. Queensland Re- view, XII(1), (2005): 27-35. doi:10.1017/ S1321816600003883
  • Mastai, Judith. “There Is No Such Thing As A Vi- sitor”. In Griselda Pollock and Joyce Zemans (Eds.), Museums After Modernism: Strate- gies Of Engagement (2007): 173-177. ABD: Blackwell Publishing.
  • Mathur, Saloni. “Social Thought & Contempo- rary: Museums and Globalization”. Antrop- hological Quarterly, 78 (3), (2005): 697-708.
  • Miles, S. Roger. “Museum Audiences”. Interna- tional Journal of Museum Management and the Curatorship, 5(1), (1986): 73-80.
  • McCall, Vikki ve Clive Gray. “Museums And The New Museology: Theory, Practice And Orga- nisational Change”. Museum Management and Curatorsip, 29(1), (2014): 19-35.
  • Onur, Bekir. Çağdaş Müze, Eğitim ve Gelişim: Müze Psikolojisine Giriş. Ankara: İmge Ki- tabevi Yayınları, 2012.
  • ——. Yeni Müzebilim: Demokratik Toplumu Ya- ratmak. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 2014.
  • . Müzelerin Toplumsal İşlevi. Cumhuriyet Pazar, Sayı 20, 20.05.2018. Özdoğan, Mehmet. Türk Arkeolojisinin Sorunla- rı ve Koruma Politikaları. 2. baskı. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2008.
  • ——. Arkeolojik Kazılar Bilimsel Çalışma mı? Toprak Hafriyatı mı? İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2011.
  • Özünel Ölçer, Evrim. “İnsanlar, Gezegen ve Re- fah İçin Bir Eylem Planı: Somut Olmayan Kültürel Miras ve 2030 Sürdürülebilir Kal- kınma Hedeflerine Eleştirel Yaklaşım”, Milli Folklor, 29 (116), (2017): 18-32.
  • Perry, L. Deborah. “Beyond Cognition And Af- fect”, Thompson Don, Bitgood Stephen, Be-nefield Arlene, Shettel Harris ve Williams Ridgeley (Ed.) Visitor Studies: Theory. Re- search and Practice. Volume 6. The Visitor Studies Association, Jacksonville, Alabama, (1993): 43-47.
  • Reussner, M. Eva. “Strategic Management for Visitor-Oriented Museums: A Change of Fo- cus”. International Journal of Cultural Po- licy, 9 (1), (2003): 95-108.
  • Robins, Richard. “Paradox and Paradigms: The Changing Role of Museums in Aboriginal Cultural Heritage Management”. Nglulaig, XVI, (1996): 1-30.
  • Ross, Max. “Interpreting The New Museology”. Museum and Society, (2004): 84-103.
  • Sandahl, Jette. “Interview with Jette Sandahl” (2018) 10 Nisan 2018.
  • <http://icom.museum/fileadmin/user_upload/ pdf/News/Museum_Definition_-_Transcript_ ENG.pdf>
  • Sandell, Richard ve Robert R. Janes. “Museums and Change”, Sandell, R.; Janes, R. R., (Ed), Museum Management and Marketing. Birle- şik Krallık: Routledge, 2007.
  • Schubert, Karsten. Küratörün Yumurtası. (Çev: R. Smith). İstanbul: İstanbul Sanat Müzesi Vakfı Yayınları, 2004.
  • Schilp, Erik. “The Ten Principles of Muse- um Entrepreneurship” (2015) 10 Mayıs 2016. <http://museumentrepreneurship. com/#definition>
  • Simon, Nina. The Participatory Museum. USA: Museum 2.0., 2010.
  • Spalding, Julian. The Poetic Museum: Reviving Historical Collections. New York: Prestel, 2002.
  • Stuedahl, Dagny. “The Connective Museum”. Museum Communication; Prospects and perspectives. International Research Confe- rence. Copenhagen: Danish Royal Academy of Sciences and Letters, (2015): 31-34.
  • Ulldemolins, R. Joaquim. “The rise of the hybrid model of art museums and cultural institu- tions. The case of Barcelona”, Museum Ma- nagement and Curatorship, Volume 31, (2), (2015): 178-192.
  • Weil, E. Stephen. Rethinking the Museum and Other Meditations (Paperback). USA: Smith- sonian Institute, 1990.
  • Yahya, Ibramsha. “Museum Learning, The Mu- seum Visitor, The Museum Visit: An Inves- tigation into their Understanding and its Implications for the Effective Exhibition Development in Indian Science Museums”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Leicester: University of Leicester, 1997.
APA Güneröz C (2018). HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. , 158 - 169.
Chicago Güneröz Ceren HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. (2018): 158 - 169.
MLA Güneröz Ceren HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. , 2018, ss.158 - 169.
AMA Güneröz C HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. . 2018; 158 - 169.
Vancouver Güneröz C HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. . 2018; 158 - 169.
IEEE Güneröz C "HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM." , ss.158 - 169, 2018.
ISNAD Güneröz, Ceren. "HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM". (2018), 158-169.
APA Güneröz C (2018). HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. Milli Folklor Dergisi, 15(120), 158 - 169.
Chicago Güneröz Ceren HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. Milli Folklor Dergisi 15, no.120 (2018): 158 - 169.
MLA Güneröz Ceren HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. Milli Folklor Dergisi, vol.15, no.120, 2018, ss.158 - 169.
AMA Güneröz C HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. Milli Folklor Dergisi. 2018; 15(120): 158 - 169.
Vancouver Güneröz C HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM. Milli Folklor Dergisi. 2018; 15(120): 158 - 169.
IEEE Güneröz C "HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM." Milli Folklor Dergisi, 15, ss.158 - 169, 2018.
ISNAD Güneröz, Ceren. "HANGİ MÜZE? MÜZECİLİKTE DEĞİŞİM VE YENİMÜZEBİLİM". Milli Folklor Dergisi 15/120 (2018), 158-169.