Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1828 - 1849 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-06-2019

Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Öz:
Aile kurumunun sosyal, siyasal, kültürel vb. birçok işlevi yanında eğitim işlevi, en önemlilerinden biridir.Ebeveyn, bireylerin ilk öğretmenleridir ve ebeveynin çocuk eğitimi konusundaki yeterliklere sahiplik düzeyleriçok önemlidir. Araştırmanın temel amacı, ebeveynin çocuk eğitimi konusundaki yeterliklerini belirlemektir.Böylelikle, ebeveynin çocuk eğitimi konusundaki yeterliklerini iyileştirmek amaçlı yapılacak eğitsel çalışmalarabilimsel verilerin temin edilmesi amaçlanıştır. Araştırma, tarama modelinde yürütülen betimsel ve nicel birçalışmadır. Veriler, ilkokulda çocuğu eğitim gören 668 veliden toplanmıştır. Örneklem grup, tesadüfi örneklemeyoluyla belirlenmiştir. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve “Çocuk Eğitimi Yeterliği Ölçeği (ÇEYÖ)” iletoplanmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ve geçerlik güvenirlik çalışması yapılmış olan ÇEYÖ, 5 faktöraltında toplanmış 37 maddeden oluşan beşli likert tipi bir ölçektir. Veriler üzerinde başlıca; aritmetik ortalama,standart sapma, t testi, Anova testi, Tukey testi ve Pearson r korelasyon testi analizleri yapılmıştır. Analizlersonunda ebeveynlerin üç faktör açısından kendilerini çok yetersiz, iki faktör açısındansa yetersiz olarakdeğerlendirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca ebeveynlerin; anne ya da baba olma durumlarına, çocuk sayılarına,yaşlarına, eğitim durumlarına, mesleklerine göre çocuk eğitimi konusundaki yeterlik düzeyleri bazı faktörlerdefarklılaşırken bazılarında farklılaşmamaktadır. Ebeveynlerin yaşları ve çocuk sayıları ile çocuk eğitimikonusundaki özdeğerlendirmeleri arasında anlamlı ve pozitif ilişkilerin bulunduğu gözlenmiştir. Sonuçlarçerçevesinde ebeveynlerin çocuk eğitimi konusundaki yeterliklerinin iyileştirilmesine dönük önerilerdebulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji Pediatri Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

Parental Competence in Child Education According to Some Variables

Öz:
Education is undoubtedly one of the most important functions of a family, alongside the various other social, political, economic and cultural roles a family plays. Parents are the first teachers, and their degree of competence in child education is very important. The main purpose of the study is to determine the competences of parents with regard to child education. As such, it is intended to provide scientific data to form the basis for educational work to improve parents' competences. This is a descriptive and quantitative study carried out using the scanning model. The data were collected from 668 parents whose children were primary school students. The sample group was determined by random sampling. The data of the study were collected using the Personal Information Form and the Child Education Competency Scale (CECS). Developed by researchers and tested for validity and reliability, the CECS is a five-point Likert-type scale consisting of 37 item collected under five factors. Arithmetic mean, standard deviation, t test, Anova test, Tukey test and Pearson r correlation test were performed on the data. At the end of the analyses, it was determined that parents evaluated themselves as very inadequate in three factors and inadequate in two factors. In addition, it was found that parents' level of competency in child education according to gender, number of children, age, educational background and profession varied in some factors while remaining stable in others. Moreover, there was a significant and positive correlation between parents’ age and number of children and their self-evaluations about child education. In the concluding section, suggestions are made about how improve parents' competences in child education.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji Pediatri Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Yeşil R, ŞAHAN E, ASLANDEREN M (2018). Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 1828 - 1849.
Chicago Yeşil Rüştü,ŞAHAN ENVER,ASLANDEREN MUSTAFA Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (2018): 1828 - 1849.
MLA Yeşil Rüştü,ŞAHAN ENVER,ASLANDEREN MUSTAFA Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 2018, ss.1828 - 1849.
AMA Yeşil R,ŞAHAN E,ASLANDEREN M Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2018; 1828 - 1849.
Vancouver Yeşil R,ŞAHAN E,ASLANDEREN M Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2018; 1828 - 1849.
IEEE Yeşil R,ŞAHAN E,ASLANDEREN M "Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi." , ss.1828 - 1849, 2018.
ISNAD Yeşil, Rüştü vd. "Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi". (2018), 1828-1849.
APA Yeşil R, ŞAHAN E, ASLANDEREN M (2018). Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1828 - 1849.
Chicago Yeşil Rüştü,ŞAHAN ENVER,ASLANDEREN MUSTAFA Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.3 (2018): 1828 - 1849.
MLA Yeşil Rüştü,ŞAHAN ENVER,ASLANDEREN MUSTAFA Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.3, 2018, ss.1828 - 1849.
AMA Yeşil R,ŞAHAN E,ASLANDEREN M Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(3): 1828 - 1849.
Vancouver Yeşil R,ŞAHAN E,ASLANDEREN M Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(3): 1828 - 1849.
IEEE Yeşil R,ŞAHAN E,ASLANDEREN M "Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.1828 - 1849, 2018.
ISNAD Yeşil, Rüştü vd. "Ebeveynin Çocuk Eğitimi Konusundaki Yeterliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (2018), 1828-1849.