John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler

Yıl: 2018 Cilt: 1 Sayı: 20 Sayfa Aralığı: 75 - 86 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-06-2019

John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler

Öz:
Alman sanatçı John Heartfield (1891-1968), 20. yüzyılın politik sanatçılarının önde gelenlerinden ve günümüzde ‘photoshop’ olarakbilinen modern fotomontaj tekniğinin öncülerinden biridir. Bu çalışmanın amacı John Heartfield’ın en bilinen yapıtlarından biriolan “Başkalaşım” (Alm. Metamorphose) adlı fotomontaj çalışmasını çözümlemeye yöneliktir. Göstergebilimsel yaklaşımın kimiverilerden faydalanarak ve tablolarla harmanlayarak sunacağımız bu çalışmada yeri geldiğinde metinlerarası ve göstergelerarasıilişkilendirilmelere de yer verilerek çoğul bir okuma yapılması hedeflenmektedir. Bu bağlamda öncelikle imgeler, simgeler vealegoriler üzerinden çalışmada var olan metaforik yapılanmayı çözümlemek, devamında yapıtın ve sanatçının içinde bulunduğukültür kodları da çalışmaya dâhil edilerek yapıtı yorumlamak temel esas olacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

Artistic Imagination as a Political Discourse Tool. Instance of John Heartfield. A Semiotic Analysis Of The Metaphorical Structure Of John Heartfield’s Photomontage, “Metamorphosis”

Öz:
The German artist John Heartfield (1891-1968), was a prominent twentieth century political artist and one of the pioneers of modern photo- montage, or photoshopping, as it is better known today. This study analyzes “Metamorphosis” (“Metamorphose” in its German origin), one of John Heartfield’s best known photomontages. This study employs the tools of semiotic analysis, interspersed with figures and aims to present a plural reading by making appropriate intertextual and intersemiotic connections. Within this framework, imagery, symbols and allegories will be analyzed to expose the work’s metaphorical structure, and then an interpretation will be made with reference to the cultural codes of the artist and the work.
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktulum, K. (2011). Metinlerarasılık/ Göstergelerarasılık. Ankara: Kanguru Yayınları.
  • Anker, S. (2000). “Gene Culture: Molecular Metaphor in Visual Arts” Leonardo, Vol. 33 No. 5. The MIT Press: Cambridge. [371- 375]
  • Anker, S. (2011). “Temelde İnsan- Çağdaş Sanat ve Nörobilim”. Sergi kataloğu yazısı. Çeviren: Kemal Atakay. İstanbul: Pera Müzesi Yayınları. [23-53]
  • Anonim (2008). “John Heartfield VS. NAZI GERMANY” adlı sergi broşürü. Akron Sanat Müzesi, Akron: ABD. 30 Ağustos-30 Ekim 2008 tarihinde Akron Sanat Müzesi’nde düzenlenmiş olan “John Heartfield VS. NAZI GERMANY” adlı serginin eği timci rehber broşürü.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. Çevirenler: Berke Vardar-Mehmet Rifat. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 337.
  • Barthes, R. (1988). Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş. Çevirenler: Mehmet- Sema Rifat. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. Çeviren: Mehmet- Sema Rifat, 2. Baskı. İstanbul: YKY.
  • Bostancı, M. (2018). John Heartfield ve Politik Fotomontajları. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları.
  • Bostancı, M. (2012). John Heartfield ve Nesne Yorumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Işık Üniversitesi, SBE.
  • Brunel, P. (2004). Le Mythe de la Métamorphose. Librairie. Paris: Jose Corti.
  • Cömert, B. (1999). Mitoloji ve İkonografi. 2. Baskı. Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Cuevas-Wolf, C. (2009). “John Heartfield’s Insects and the ‘Idea’ of Natural History”, Elective Affinities: Testing Word and Image Relationships. Word & Image Interactions 6. Editörler: Catriona MacLeod, Ve ́ronique Plesch, Charlotte Schoell- Glass. NY-Amsterdam: Radopi. [337- 353]
  • Durand, G. (1998). Sembolik İmgelem. Çeviri: Ayşe Meral. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Evans, D. (1992). John Heartfield AIZ/ VI 1930–38. NY: Kent Fine Art Inc.
  • Günay, V. D. (2012). “Görsel Göstergebilim ve İmgenin Anlamlandırılması”, Görsel Göstergebilim. İstanbul: Es Yayınları. [11-54]
  • Hawes, G. (2008), “Metamorphosis and Metamorphic Identity: the Myth of Actaeon in works of Ovid, Dante and John Gower”, Iris, vol. 21, pp. 21-42.m
  • Herzfelde, W. (1986). John Heartfield, Leben und Werk. Dargestellt von seinem Bruder Wieland Herzfelde. Dresden: VEB Verlag Der Kunst.
  • http://classicsvic.files.wordpress.com/2014/01/hawesvol21.pdf Erişim tarihi: 14.03.2018.
  • https://books.google.com.tr/books/reader?printsec=frontcove r&output=reader&id=Xb9DCgAAQBAJ#v=onepage&q&f=fal se Erişim tarihi: 14.03.2018.
  • https://cora.ucc.ie/bitstream/handle/10468/215/Kriebel_ HeartieldSuture.pdf?sequence=1&isAllowed=y Erişim tarihi: 14.03.2018.
  • h t t p s : // l h . j o u r n a l s .y o r k u . c a / i n d e x . p h p / l h / a r t i c l e / view/6982/6166 Erişim tarihi: 14.03.2018.
  • https://muse.jhu.edu/article/608267/pdf 14.03.2018. Erişim tarihi:
  • https://www.academia.edu/7789725/John_Heartfield_s_Insects_ and_the_Idea_of_Natural_History Erişim tarihi: 14.03.2018.
  • https://www.amazon.com/John-Heartfield-AIZ-VI-1930 dp/1878607286#reader_1878607286 Erişim 14.03.2018. 38/ tarihi:
  • Kafka, F. (2016), Dönüşüm, 5. Basım, Çeviri: Alper Hasanoğlu, Remzi Kitabevi A.Ş.:İstanbul.
  • Kay, C. (1996) “Art and Politics in Interwar Germany The Photomontages of John Heartfield”, Left History an Interdisciplinary Journal of Historical Inquiry and Debate, Vol.4 No.2. [11- 50]
  • Kıran, Z. -Kıran, A. (2001). Dilbilime Giriş. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Kriebel, T. S. (2009). John Heartfield Mass Medium, “Manufacturing Discontent: John Heartfield’s Mass Medium”, New German Critique 107, Vol. 36, No. 2. [53- 88]
  • Öztokat, N. (2008). “Görsellik, Retorik, Göstergebilim” Dipnot Sanat ve Tasarım Yazıları, sayı 3. İstanbul: MSÜ. [30- 37]
  • Panofsky, E. (1995). Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe. Çeviri: Engin Akyürek, 2. Baskı, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Panofsky, E. (1995a). İkonografi ve İkonoloji. Çeviri: Engin Akyürek, İstanbul: Afa Yayıncılık A.Ş.
  • Rifat, M. (2008). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. 1.Cilt, Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler, 4. Baskı. İstanbul: YKYYayınları.
  • Zervigon, A. M. (2007).“Agitated İmages: John Heartfield & Germen Photomontage 1920- 1938” başlıklı sergi broşürü. The Wolfsonian, LA: Florida International University.
  • Resim 1. Pachnicke, Peter. & Honnef, Klaus (1992). John Heartfield, s. 165. New York: Harry N. Abrams, Inc.
  • Resim 2. Akron Sanat Müzesi’nin 30 Ağustos-30 Ekim 2008 tarihinde düzenlenmiş olan “John Heartfield VS. NAZI GERMANY” adlı sergi broşüründen alınmıştır.
  • Resim 3. Maerz, Roland (1993). John Heartfield, s.106. Leipzig: Edition Leipzig.
APA BOSTANCI M (2018). John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. , 75 - 86.
Chicago BOSTANCI Meral John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. (2018): 75 - 86.
MLA BOSTANCI Meral John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. , 2018, ss.75 - 86.
AMA BOSTANCI M John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. . 2018; 75 - 86.
Vancouver BOSTANCI M John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. . 2018; 75 - 86.
IEEE BOSTANCI M "John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler." , ss.75 - 86, 2018.
ISNAD BOSTANCI, Meral. "John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler". (2018), 75-86.
APA BOSTANCI M (2018). John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, 1(20), 75 - 86.
Chicago BOSTANCI Meral John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ 1, no.20 (2018): 75 - 86.
MLA BOSTANCI Meral John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, vol.1, no.20, 2018, ss.75 - 86.
AMA BOSTANCI M John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ. 2018; 1(20): 75 - 86.
Vancouver BOSTANCI M John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ. 2018; 1(20): 75 - 86.
IEEE BOSTANCI M "John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler." YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, 1, ss.75 - 86, 2018.
ISNAD BOSTANCI, Meral. "John Heartfield’ın “Başkalaşım” Adlı Fotomontajında Yer Alan Metaforik Yapılanma Üzerine Göstergebilimsel Çözümlemeler". YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ 1/20 (2018), 75-86.