Yıl: 2018 Cilt: 16 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1 - 11 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.1501/Sporm_0000000389 İndeks Tarihi: 25-06-2019

ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Öz:
Bu araştırmanın amacı Kiphard ve Schilling (1974) tarafından geliştirilen ve 2007 yılında tekrar modernizasyonu yapılan 5-14 yaş çocuklar için motor koordinasyonu ölçen KTK: Körperkoardinations Test für Kinder (Çocuk Beden Koordinasyon) testinin Türk çocukları örneklemi için geçerlik ve güvenirliğinin değerlendirilmesidir. Örneklem grubu Trabzon ili Akçaabat ilçesinde yer alan 202 (86 kız, 116 erkek; x̄ =12,27 yaş) ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Nicel yöntem çerçevesinde yürütülen araştırmada literatürdeki ismi KTK olarak bilinen Çocuk Beden Koordinasyon testi kullanılmıştır. Testinin Türk çocukları için geçerlik ve güvenirlik değerlendirilmesinin yapılmış olduğu bu araştırmada, geçerlik değerlendirmesi için yapı geçerliği ve içerik geçerliği; güvenirlik değerlendirmesi için test-tekrar test güvenirliği ile alt ve üst %27’ lik grupların madde analizleri vasıtasıyla ayırt edicilik indekslerinin hesaplanması yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için IBM SPSS 21 ve AMOS 20 istatistik paket programları kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde geçerlik için Lawshe Tekniği ile kapsam geçerliği indeksi, alt test korelasyon, eşzaman geçerliği ve doğrulayıcı faktör analizi işlemleri; güvenirlik için ise pearson korelasyon analizi vasıtasıyla ayırt edicilik indeksi ve test tekrar test yöntemleri kullanılmıştır. DFA faktör yapısının değerleri χ2/sd, GFI, AGFI, CFI, RMSA ve IFI uyum indeksleri ile incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre; KTK testinin Türk ortaokul öğrencileri örneklemi açısından geçerlik ve güvenirlik değerlerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu gözlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri

A VALIDITY AND RELIABILITY STUDY OF THE BODY COORDINATION TEST FOR CHILDREN IN A GROUP OF TURKISH MIDDLE SCHOOLERS

Öz:
The purpose of this study is to test the validity and reliability of the Body Coordination Test for Children (Körperkoordinationstest für Kinder – KTK) in a sample of Turkish children. The KTK developed in 1974 and revised in 2007 by Kiphard and Schilling assesses the motor coordination of children aged 5 to 14 years. The sample consisted of 202 middle school students (86 girls, 116 boys; x̄ =12.27 years of age) in the Akçaabat district, Trabzon. The study used a quantitative research design. The data were collected using the Body Coordination Test for Children. The validity of the test was measured using construct validity and content validity. The reliability was calculated using test-retest reliability and item discrimination index based on the upper and lower 27% rule. The data were analysed using IBM SPSS 21 and AMOS 20 statistical software. Lawshe’s Content Validity Index, inter-subtest correlation, concurrent validation, and confirmatory factor analysis (CFA) were used for the validity analysis. The reliability analysis was carried out using the discrimination index and test-retest reliability through the Pearson’s correlation coefficient. CFA values were examined using χ2/sd, GFI, AGFI, CFI, RMSA, and IFI fit indices. The analysis results showed that the KTK has acceptable validity and reliability for our sample of Turkish middle school students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaş, G., & Korkmaz, L. (2007). Psikolojide ölçme, değerlendirme ve uygulamaları. Türk Psikoloji Bülteni, 13(40), 15–17.
  • Alemdağ, C., Alemdağ, S., & Özkara, A. B. (2018). The analysis of sports high school students’ learning styles in terms of overall academic success. TED Eğitim ve Bilim, 43(194).
  • Alemdag, S. (2018). The role of social self-efficacy on physical activity: a cross-cultural comparision. Journal of Education and Training Studies, 6(5), 40.
  • Bompa, T. O., & Carrera, M. (2015). Conditioning Young Athletes. Leeds: Human Kinetics.
  • Cools, W., Martelaer, K. De, Samaey, C., & Andries, C. (2009). Movement skill assessment of typically developing preschool children: a review of seven movement skill assessment tools. Journal of sports science & medicine, 8(2), 154–68.
  • D’Hondt, E., Deforche, B., Gentier, I., Verstuyf, J., Vaeyens, R., De Bourdeaudhuij, I., … Lenoir, M. (2014). A longitudinal study of gross motor coordination and weight status in children. Obesity, 22(6), 1505–1511.
  • Durmuş Öztoklu, F. (2014). Beery-Buktenıca gelişimsel görsel-motor koordinasyon testi-6’nın Türkçe’ye uyarlanması ve 36-70 aylık çocuklarda görsel motor koordinasyonun incelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Fransen, J., D’Hondt, E., Bourgois, J., Vaeyens, R., Philippaerts, R. M., & Lenoir, M. (2014). Motor competence assessment in children: convergent and discriminant validity between the bot-2 short form and ktk testing batteries. Research in Developmental Disabilities, 35(6), 1375–1383.
  • Gallahue, D. L., Ozmun, J. C., & Goodway, J. (2012). Understanding motor development : infants, children, adolescents, adults (7. baskı). New York: McGraw-Hill.
  • Hambleton, R. K., & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: myths to be avoided and guidelines for ımproving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1–13.
  • Hardman, C. M., Wanderley-Júnior, R. D. S., Oliveira, E. S. A. de, & Barros, M. V. G. de. (2017). relação entre atividade física e ımc com o nível de desempenho motor coordenado de crianças em ıdade escolar. Brazilian Journal of Kinanthropometry and Human Performance, 19(1), 50.
  • Jaakkola, T., Watt, A., & Kalaja, S. (2017). Differences in the motor coordination abilities among adolescent gymnasts, swimmers, and ıce hockey players. Human Movement, 18(1), 44–49.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi : Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kasva urheilijaksi Jyväskylässä. (2013). KTK-testit. Tarihinde adresinden erişildi https://www.youtube.com/watch?v=sV2HDz6BAUc
  • Kiphard, E. J., & Schiling, F. (2007). Körperkoordinationstest für Kinder 2, überarbeitete und ergänzte Aufgabe. Beltz Test.
  • Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, Fourth Edition (4. baskı). New York: Guilford Publications, Inc.
  • Koruç, Z., Arsan, N., & Kağan, S. (2012). Motor öğrenme ve performans (4. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563–575.
  • Livonen, S., Saakslahti, A., & Laukkanen, A. (2016). A review of studies using the körperkoordinationstest für kinder. European Federation of Adapted Physical Activity, 8(2), 18–36.
  • Özer, D. S., & Aktop, A. (Ed.). (2014). Motor Gelişimi Anlamak (7. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özkara, A. B., Kalkavan, A., & Çavdar, S. (2015). Examination of the life satisfactions levels of students receiving education in sports sciences. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), (3).
  • Payne, V. G., & Isaacs, L. D. (2012). Human Motor Development A Lifespan Approach (8. baskı). New York.
  • Salkind, N. (2010). Encyclopedia of Research Design. Londra: SAGE Publications.
  • Schmidt, & Lee, T. (1988). Motor Control and Learning. Leeds: Human Kinetics.
  • Schmidt, & Wrisberg. (2008). Motor learning and performance : a situation-based learning approach. Champaign: Human Kinetics Publishers.
  • Seçer, I. (2015). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci : Spss ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Turkish Ministry of National Education. (2017). Beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı. Ankara.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerli_ği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. Içinde XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (ss. 1–6). Denizli.
APA ÖZKARA A, KALKAVAN A (2018). ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
Chicago ÖZKARA Abdullah Bora,KALKAVAN Arslan ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. (2018): 1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
MLA ÖZKARA Abdullah Bora,KALKAVAN Arslan ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 2018, ss.1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
AMA ÖZKARA A,KALKAVAN A ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2018; 1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
Vancouver ÖZKARA A,KALKAVAN A ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2018; 1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
IEEE ÖZKARA A,KALKAVAN A "ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." , ss.1 - 11, 2018. 10.1501/Sporm_0000000389
ISNAD ÖZKARA, Abdullah Bora - KALKAVAN, Arslan. "ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". (2018), 1-11. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000389
APA ÖZKARA A, KALKAVAN A (2018). ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, 16(4), 1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
Chicago ÖZKARA Abdullah Bora,KALKAVAN Arslan ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ 16, no.4 (2018): 1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
MLA ÖZKARA Abdullah Bora,KALKAVAN Arslan ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, vol.16, no.4, 2018, ss.1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
AMA ÖZKARA A,KALKAVAN A ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ. 2018; 16(4): 1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
Vancouver ÖZKARA A,KALKAVAN A ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ. 2018; 16(4): 1 - 11. 10.1501/Sporm_0000000389
IEEE ÖZKARA A,KALKAVAN A "ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, 16, ss.1 - 11, 2018. 10.1501/Sporm_0000000389
ISNAD ÖZKARA, Abdullah Bora - KALKAVAN, Arslan. "ÇOCUK BEDEN KOORDİNASYON TESTİNİN ORTAOKUL GRUBU TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ 16/4 (2018), 1-11. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000389