ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 18 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1991 - 2010 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 26-06-2019
ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Öz: Kişilik, bireylerin birbirinden farklı olmasını sağlayan, doğuştan getirilen, çevre faktörlerinden ve hayattaki kazanımlardan etkilenen bileşenlerin tümüdür. Kişiliğin bir yanı bireydeki genetik özellikleri, diğer yanı ise aile ve toplum içindeki deneyimleri bir yansıtmaktadır. Çocukların erken dönemde öğretmenleriyle kurdukları ilişkiler, daha ileri dönemdeki akran ilişkilerini, davranış problemlerini, okul memnuyetini ve öğrenmelerini etkilemektedir. Çalışmada anaokulu öğretmen adaylarının kişilik özellikleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Adayların kişilik özellikleriyle iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla korelasyon ve çoklu regresyon modeli kullanılmıştır. Bu doğrultuda ilk olarak Yozgat Bozok Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 300 anaokulu öğretmen adayı çalışmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, tipik örnekleme ile belirlenen 289 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma sonucunda; öğretmen adaylarının kendini gerçekleştirme, sosyal ilişkiler ve sosyal normlar kişilik özelliklerinin iletişim becerileri puanını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yordadığı fakat cinsiyetin iletişim becerileri toplam puanını istatistiksel olarak anlamlı seviyede yordamadığı görülmüştür. İletişim becerileri toplam puanı ile kişiliğin duygusal kararlılık alt boyutu hariç diğer tüm alt boyutlarla iletişim becerileri arasında anlamlı bir ilişki söz konusudur.
Anahtar Kelime: Konular:
INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PERSONAL TRAITS OF CANDIDATE PRE-SCHOOL TEACHERS AND COMMUNICATION SKILLS
Öz: Personality is all of the components that are different from each other, which are affected by environmental factors and experiences in life. One part of our personality is reflects genetic heritage and the other side reflects our experiences in family and society. Children’s relations with their teachers in early grades affect their peer interactions, behavior problems, school affairs and learning. The purpose of this study was to analyze the correlation between preschool teacher candidates’ personal traits and communication skills. Correlation and multiple regression model was used for analyzing process. There were registered 300 senior students in the early childhood education department in the Yozgat Bozok University. 289 of these teacher candidates were involved in the study by typical case sampling. Results indicated that preschool teacher candidates’ traits of self-actualization, social norms, and social norms were regressing the communication skills statistically significantly but one of the independent variables, gender, was not regressing the communication skills statistically significantly. There were medium level correlation between the personal traits of preschool teacher candidates and their communication skills.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Asendorpf, J. B. ve Wilpers, S. (1998). Personality effects on social relationships. Jouranal of Personaltiy and Social Psychology, 74(4), 1531-1544.
- Bağçeli Kahraman, P., Şen, T., Alataş, S. ve Tütüncü, B. (2018). Okul öncesi dönemde okula uyum sürecine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 681-701.
- Baker, R. W. ve Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-189.
- Başaran, S., Gökmen, B. ve Akdağ, B. (2014). Okul öncesi öğrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197-223.
- Berk, L. (2006). Child development. Boston: Pearson Education.
- Bilen, M. (2004). Sağlıklı insan ilişkileri. Ankara: Sistem.
- Bredekamp, S. (2015). Erken Çocukluk Eğitiminde Etkili Uygulamalar. (Çev. H. Z. İnan ve T. İnan). Ankara: Nobel Yayınevi.
- Bronfenbrenner, U. (2006). The ecology of human development: experiments by nature and design. Cambridge: haevard University Press.
- Bowlby, J. (1980). Attachment and loss, volume III. Loss sadness and depression. New York: Basic Books.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş, ve Demirel, F.(2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
- Creswell, J. W. (2012). Educational research planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson.
- Cervone, D. ve Pervin, L.A. (2008). Personality theory and research. (10th ed.). NJ: Wiley.
- Diamond, A. (2012). Activities and programs that improve children's executive functions.
- Current Directions in Psychological Science, 21(5), 335-341.
- Diken, İ. H. (Ed.). (2014). Erken çocukluk eğitimi (3.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Doğan, T. (2012). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64.
- Erkan, Z. ve Avcı, R. (2014). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri: mizaç ve karakter özelliklerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 84-94.
- Eroğlu, E. (2015). Geçmişten günümüze sosyal normlar. Akademik Bakış Dergisi, 50(2015), 299-308.
- Erol, O., Özaydın, B. ve Koç, M. (2010). Sınıf yönetimindeki karşılaşılan olaylar öğretmen tepkileri ve öğrenciler üzerindeki etkileri: unutulmayan sınıf anılarının analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 25-47.
- Erözkan, A. (2013). İletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerilerinin sosyal yetkinliğe etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 731-745.
- Fitness, J. ve Curtis, M. (2005). Emotional intelligence and the meta-moodscale: realtionships with empathy, attributional complexity. Journal of Applied Psychology, 1(2005), 50-62.
- Fox, L., Dunlap, G., Hemmeter, M. L., Joseph, G. E., & Stain, P. S. (2003). The Teaching pyramid: a model for supporting social compentence and preventing challenging behaviour in young children. Young Children, 58(4), 48-52.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: Mcgraw-Hill.
- Jones, A. ve Crandall, R. (1986). Validation of a short index of self-actualization.
- Personality and Social Psychology Bulettin, 12, 63-73.
- Karahan, T. F., Sardohan, M. E., Özkamalı, E. ve Dicle, A. (2006). Öğretmen adaylarında demokratik tutum, nevrotik eğilimler ve kendini gerçekleştirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2006), 149-158.
- Korkut, F. (1996). İletişim becerlilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenilirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(2), 18-24.
- Korkut, F. (1997). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmeleri, IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Levent, B. (2011). Sınıf öğretmenlerinin kişilik özelliklerinin iletişim becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bilim Dalı, Konya.
- Maslow, A. H. (1970) Motivation and personolity. New York: Harper and Row Pub.
- McCroskey, J. C., Heisel, A. D. ve Richmond, V. P. (2001). Eysenck's bıg three and communication traits: three correlational studies. Communication Monographs, 68(2001), 360-366.
- MEB. (2018). Okul öncesi öğretmeni özel alan yeterlikleri. 01.09.2018 tarihinde http://www.oygm.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
- Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatiktiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitapevi.
- Özgüven, İ. E. (1992). Hacettepe kişilik envanteri el kitabı. Ankara : PDREM .
- Pianta, R., Howes, C., Burchinal, M., Bryant, D., Clifford, R., Early, D., ve diğer. (2005). Featuras of pre-kindergarten programs, clasrooms, and teachers: do they predict observed clasroom quality and child- teacher interactions?. Applied Developmental Science, 9(3), 144 - 159.
- Psikoloji sözlüğü (2018). 02.09.2018 tarihinde http://www.psikolojisozlugu.com/ adresinden alınmıştır.
- Roberts, B. W. ve Chapman, C. N. (2000). Change in dispositional well-being and its relation to role quality: a 30-year longitudinal study. Journal of Research in Personality, 34, 26-41.
- Ryff, C. D. ve Singer, B. (1998). The contours of positive human health. Psychological Inquiry, 9, 1-28.
- Ryff, C. D. ve Singer, B. (2000). Interpersonal flourishing: a positive health agenda for the new millennium. Personaliy and Social Psychology Review, 4, 30-44.
- Sroufe, L. A. (2005). Attachment and development: A prospective, longitudinal study from birth to adulthood. Attachment and Human Development, 7(4), 349-367.
- Şeker Sır, N. (2016). Öğretmen adaylarının 5 faktör kişilik kuramına göre kişilik özelliklerinin belirlenmesi ve bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
- Tabachnick, B., G. ve Fidell, L. S. (2014). Using multiveriate statistics (6th editions). USA: Pearson.
- TDK. (2018). 01.09.2018 tarihinde http://tdk.gov.tr/ sitesinden alınmıştır.
- Temel, Z. F. (Ed.). (2015). Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmaları. (3. Baskı). Ankara: Anı yayıncılık.
- Tepeli, K. ve Arı, R. (2011). Okul öncesi eğitim öğretmeni ve öğretmen adaylarının iletişim ve sosyal becerilerinin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 385-394.
- Trawick-Swith, J. (2010). Early childhood development amulticultural perspectice. (5th edition). NJ: Pearson.
- Tunçeli, H. İ. (2013). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Sakarya Üniversitesi örneği, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 51-58.
- Uyanık Balat, G., Bilgin, H. ve Ünsal, F (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ve sınıf yönetimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 114-126.
- Von Hofsten, C. ve Bäckman, L.(Eds.). (2002). Psychology at the turn of the millennium: Volume 2: Social, developmental and clinical perspectives. Florence: Taylor and Frances.
- Yalın, H. İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın.
- Yavuzer, H. (1997). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Yıldız, M. ve Dilmaç, B. (2012). Öğretmen adaylarının sahip oldukları değerler ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 122-134.
- Yiğit, R. ve Deniz, M. E. (2012). Polislerin iletişim becerilerinin 5 faktör kişilik özellikleri ve empatik eğilimlerine göre incelenmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 14(3),67-84.
APA | Dere D (2018). ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. , 1991 - 2010. |
Chicago | Dere Doç. Dr. Zeynep ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. (2018): 1991 - 2010. |
MLA | Dere Doç. Dr. Zeynep ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.1991 - 2010. |
AMA | Dere D ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 1991 - 2010. |
Vancouver | Dere D ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 1991 - 2010. |
IEEE | Dere D "ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ." , ss.1991 - 2010, 2018. |
ISNAD | Dere, Doç. Dr. Zeynep. "ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ". (2018), 1991-2010. |
APA | Dere D (2018). ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 1991 - 2010. |
Chicago | Dere Doç. Dr. Zeynep ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.4 (2018): 1991 - 2010. |
MLA | Dere Doç. Dr. Zeynep ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.4, 2018, ss.1991 - 2010. |
AMA | Dere D ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(4): 1991 - 2010. |
Vancouver | Dere D ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(4): 1991 - 2010. |
IEEE | Dere D "ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.1991 - 2010, 2018. |
ISNAD | Dere, Doç. Dr. Zeynep. "ANAOKULU ÖĞRETMEN ADAYLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/4 (2018), 1991-2010. |