SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 179 - 199 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.19129/sbad.355 İndeks Tarihi: 11-01-2019
SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Öz: Bu çalışmanın amacı Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Yönetimi bölümünde lisanseğitimini sürdürmekte olan öğrencilerin muhasebe dersine karşı tutumlarınısaptamak ve tutumlarının başarı düzeylerine etkisini belirlemektir. Tutum; bireyinele alınan bir nesneye, bir duruma veya olaya karşı olan olumlu veya olumsuz tavrıve sürekli olan inanç ve duygularıdır. Öğretim elemanlarının gerek kendiderslerine, gerekse sosyal yaşamdaki diğer olgulara yönelik öğrenci tutumlarınınne olduğunu, nasıl ölçüleceğini bilmeleri eğitimin niteliğini artırmada önemli biretken olabilir. Ayrıca tutumların davranışa dönüşmesi sebebiyle, derse karşı olumlututumlar, eğitimde ve meslek hayatında başarıyı da beraberinde getirecektir.Araştırma bu düşünceden yola çıkılarak ve konuyla ilgili olarak sağlık yönetimialanında eksikliğin var olması sebebiyle tercih edilmiştir. Araştırmanın birincibölümünde sağlık yönetimi bölümü, muhasebe eğitimi ve tutum ile ilgili literatürbilgisi verilmiştir. Daha sonra konuyla ilgili yapılan araştırmalara yer verilmiştir.Son bölümde ise bulgular ve sonuçlar yer almaktadır. Tanımlayıcı araştırmadaelektronik anket yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerinin muhasebetutumunu ölçmek için Ertuğrul ve Özdemir‟in (2014) kullandığı anket ölçeğindenyararlanılmış olup ölçeğin Cronbach alpha katsayısı 0,960 olarak saptanmıştır.Anket ölçeği; isteksizlik-sıkıcılık boyutunda 22 madde, gereklilik boyutunda 6madde ve isteklilik-sevme boyutunda 12 madde olmak üzere toplam 40 maddedenoluşmaktadır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında CumhuriyetÜniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sağlık Yönetimi bölümünde aktif olaraklisans eğitimi alan 490 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde tabakalıörnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya 260 öğrenci katılmış olup,katılımcıların 135‟i birinci, 125‟i ikinci öğretim öğrencisidir. Çalışmaya katılanöğrencilerin ağırlıklı genel not ortalaması 2,61‟dir. Araştırma sonucunda, anketekatılan öğrencilerin muhasebe dersinin gerekliliğinin kısmen farkında oldukları vebölümü seven öğrencilerin derse karşı olumlu tutum sergiledikleri görülmüştür.Aynı zamanda derse olan tutumlarının başarı düzeylerini etkilediği saptanmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
A RESEARCH ON THE EFFECTS ON ACHIEVEMENT LEVELS OF ATTITUDES TOWARDS ACCOUNTING COURSE HEALTH MANAGEMENT STUDENTS
Öz: The aim of this study was determine Cumhuriyet University Department of Health Management section porcelain enamel license training is a students ' attitudes towards accounting courses. Attitude; is the positive or negative attitude of the individual towards an object, situation, or being dealt with, and the persistent beliefs and emotions. It can be an important factor in increasing the quality of education by the teaching staff knowing what their attitudes towards students and their other students in social life are and how to measure them. Moreover, positive attitudes towards the course will bring success with education and professional life, as attitudes are transformed into behavior. This research has been chosen because of the fact that there are deficiencies in the field of health management with regard to this issue. In the first part of the study, literature on health management, accounting education and attitude was given. Later, researches related to the subject were given. In the last section, findings and conclusions are included. Electronic survey research method identifier. In the study, the questionnaire scale used by Ertuğrul and Özdemir (2014) was used to measure the accounting attitude of the students and the Cronbach alpha coefficient of scale was determined as 0,960. Questionnaire scale; 22 items in the dimension of reluctance-urgency, 6 items in the necessity dimension and 12 items in the will-love dimension in total 40 items. The research universe of 2017-2018 academic year undergraduate field of Cumhuriyet University Faculty of Health Sciences of Health Institutions Management 490 students section constitute. The selection of sampling stratified sampling method was used. Study of 260 students have participated, 135 of the participants are primary education; and 125 is the secondary education student. 260 students participated in the study, the average grade point average of the students who participated in the study is 2,61. As a result of the research, it was seen that the students who participated in the survey were partially aware of the necessity of the accounting course and the students who were in the department had a positive attitude towards the course. At the same time, it was determined that attitudes towards the course affected the achievement levels.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Yükseköğretim Kurulu.(2017). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu (2017). Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
- Yıldırım, S. (2015). Genel Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse İlişkin Beklentileri Ve Başarı Durumlarının Değerlendirilmesi, Muhasebe ve Denetime Bakış, 14(44), 1-14.
- Varıcı, İ. T.; Bulut, E. T. (2015). Muhasebe Dersine Yönelik Endişeler ve Tutumlar: Samsun Ondokuzmayıs Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 293.
- Utku, D., Erol, İ., (2015). Lisans Öğrencilerinin Muhasebeye Giriş Dersine Yönelik Algılamalarının Belirlenmesi, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies 1(3), 91-104.
- Tugay, O. (2014). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Muhasebe Dersine Yönelik Algıları ve Muhasebe Öğretim Elemanlarından Beklentileri Üzerine Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(3), 49- 68.
- Terim, B.; Öztürk, A. (2009). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Gördes Meslek Yüksekokulunda Bir Uygulama, Sosyal Bilimler, 7(2), 153-168.
- Tepeli, Y., Kayıhan, B. (2015). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Mesleğine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(3), 138-156.
- Tengilimoğlu, D., Işık, O., Akpolat, M. (2017). Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Sekizinci Baskı, Ankara: Nobel Yayın, 568.
- Tan, L.M., Laswad, F. (2006). Students' beliefs, attitudes and intentions to major in accounting, Accounting Education: an international journal 15(2), 167–187.
- Tabachnic, B.G. and Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.).
- Şimşek, M.İ., Çelik, A., Akgemci, T. (2014). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, Sekizinci Baskı, Konya: Eğitim Kitabevi, 58.
- Şerbetçi, A.; Yardımcıoğlu, M. (2017). Muhasebe Dersinde Başarıyı Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Örneği, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (2). 41-62.
- Şener, E., Erdem R., Akçakanat, T. (2010) Türkiye‟de lisans düzeyinde sağlık yöneticisi yetiştiren kurumların akademik ve eğitsel profili. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(1), 1-15.
- Serçemeli, M., Kurnaz, E., Özcan, M. (2015), Y Kuşağı Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakışı: Atatürk Üniversitesi İİBF‟de Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(1), 261-276.
- Robbins, S.P., Judge, T.A. (2012). Çeviren: Erdem, İ., Örgütsel Davranış, Ankara: Nobel Yayıncılık, 72.
- Reed, S. and Kratchman, S.H. (1989). A longitudinal and cross-sectional study of students‟ perceptions of the importance of job attributes, Journal of Accounting Education, 7(2), 171-193.
- Özcan, İ., Ünal, F. ve Helhel, Y. (2009). Muhasebe Programı Öğrencilerinin Cinsiyet ve Öğretim Durumunun Muhasebe Mesleğine Yönelik Tutumları İle İlişkilendirilmesi, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (41), 170-181.
- Opdecam, E., Everaert, P. (2012). Improving student satisfaction in a first-year under graduate accounting course by team learning, Issues In Accounting Education, (1), 53.
- Marriott, P. and Marriott, N. (2003). Are we turning them on? A longitudinal studt of undergraduate accounting students‟attiude towards accounting a profession, Accounting Education: an international journal, 12 (2). 113-133.
- Kutlu, H. A.; Öztürk, S.; Yılmaz, T.; Gerekan, B. (2017). Muhasebe Eğitiminde Ölçme Ve Değerlendirme: Öğrencilerin Bakışı Üzerine Bir Araştırma, Journal Of Accounting & Finance, (74), 15-35.
- Köse, T.; Gürbüz, H. (2009). Muhasebeye Giriş Dersine İlişkin Görüşleri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Örneği, MÖDAV, 11(4), 107-146.
- Koçyiğit, S.; Doğan, E.; Taş, E. (2016). Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Derslerindeki Başarılarını Etkileyen Faktörlerle İlgili Görüşlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Ankara Üniversitesi Ve Gazi Üniversitesi Örneği), Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 222-252.
- Koçyiğit, S., Ekinci, N., Erbay E.(2017). Sağlık Yönetimi Bölümü Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Ankara Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi Örneği, 9(18), 140-164.
- Karcıoğlu, R.; Ağırman, E.; Özcan, M. (2016). Ön Lisans ve Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Başarılarına Etki Eden Faktörler: Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Üzerine Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1535-1548.
- Kandemir, T.; Kardeş, Z.; Baykut, E. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açıları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 133.
- Güney, S. (2015). Örgütsel Davranış, Üçüncü Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık, 92.
- Gerekan, B.; Aygün, D. (2012). Üniversitelerdeki Muhasebe Eğitimine Yönelik Öğrencilerin Algıları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Ve Rize Üniversitesi Karşılaştırması, Muhasebe ve Denetime Bakış, 12(38), 133-144.
- Gençtürk, M.; Demir, Y.; Çarıkçı, O. (2008). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe-Finans Eğitimine Bakıs Açıları Ve Farkındalıkları Üzerene Bir Uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (1), 209-228.
- Geiger, M. A.; Ogliby, S. M. (2000). The First Course in Accounting: Students‟ Perceptions and Their Effect on the Decision to Major in Accounting, Journal of Accounting Education, 18 (2), 63 –78.
- Fidan, M. (2012). Üniversitelerde Muhasebe Dersini Powerpoint Sunumu Ve Klasik Yöntem İle Alan Öğrenciler Arasındaki Farklılıklar: Bilecik Üniversitesi Örneği, Yaşar Üniversitesi Dergisi, 7(25), 4281-4306.
- Ertuğrul, İ., Özdemir, S. (2014). Muhasebe Dersi Alan Ön Lisans ve Lisans Öğrencilerinin Derse Yönelik Tutumlarının Tespiti: Ege Bölgesinde Bir Uygulama, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi,7(1), 204-214.
- Ertuğrul, İ. & Özdemir, S. (2014). Muhasebe Dersi Alan Ön lisans ve Lisans Öğrencilerinin Derse Yönelik Tutumlarının Tespiti: Ege Bölgesinde Bir Uygulama, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi; 7 (1); 204.
- Danziger, N. and Eden, Y. (2006). Student Career Aspirations and Perceptions: The Case of Israeli Accounting Students, Accounting Education: An International Journal, 15 (2), 113–134.
- Çonkar, K., Ulusan, H., Öztürk, M. (2010). Genel Muhasebe, Beşinci Basım, Ankara: Sözkesen Matbaacılık, 4.
- Çimen, M. (2010). Sağlık Yönetimi ve Sağlık Yönetim Eğitimi, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 136-139.
- Çelik, M.; Serinkan, C. (2011). Muhasebe Dersine Yönelik Tutumlarda Üniversite Öğrencilerinin Bireysel ve Bölümsel Farklılıkları, MÖDAV, 13(3), 289-321.
- Çelenk, H.; Atmaca, M.; Horasan, E. (2010). Marmara Üniversitesi‟nde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Alanına Bakış Açılarının Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, Öneri Dergisi, 9 (33), 159-171.
- Cory, S. (1992). Quality and quantity of accounting students and the stereotypical accountant: is there a relationship?, Journal of Accounting Education, 10(1), 1- 24.
- Byrne, M. and WİLLİS, P. (2005). Irish Secondary Students‟ Perceptions of the Work of an Accountant and the Accounting Profession, Accounting Education; An International Journal, 14 (4), 367-381.
- Büyükarıkan, B.; Büyükarıkan, U. (2014), Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Analizi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(5), 65-79.
- Bulca, H., Erem, I. (2014). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe ve Finans Eğitimine Yönelik Düşünceleri: Uşak Üniversitesi‟nde Bir Araştırma, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 67-94.
- Bougen, P. (1994). Joking apart: the serious side of the accountant stereotype, Accounting Organisations and Society, 19(3), 319-335.
- Aygün, D. T.; Gerekan, B. T. (2012). Muhasebe Dersini İlk Defa Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılarının Tespiti: Karşılaştırmalı Bir Alan Araştırması, Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, (18), 48.
- Ayanoğlu, Y., Abuhanoğlu, H., Teke, A. (2013). Sağlık Hizmetleri Yönetimi Eğitiminde Muhasebe ve Finansman derslerinin Önemi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1). 1-19.
- Aksu, İ., Oral, T. (2017). Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Dersine Yönelik Algı Tutum ve Başarı Durumlarına İlişkin Bir Araştırma, Journal Of Socıal And Humanıtıes Scıences Research, 4(12), 706-717.
APA | BİÇER E, Aydın Y, ILIMAN YALTAGİL E (2018). SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
Chicago | BİÇER Enis B.,Aydın Yüksel,ILIMAN YALTAGİL EBRAR SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. (2018): 179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
MLA | BİÇER Enis B.,Aydın Yüksel,ILIMAN YALTAGİL EBRAR SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 2018, ss.179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
AMA | BİÇER E,Aydın Y,ILIMAN YALTAGİL E SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
Vancouver | BİÇER E,Aydın Y,ILIMAN YALTAGİL E SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
IEEE | BİÇER E,Aydın Y,ILIMAN YALTAGİL E "SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." , ss.179 - 199, 2018. 10.19129/sbad.355 |
ISNAD | BİÇER, Enis B. vd. "SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". (2018), 179-199. https://doi.org/10.19129/sbad.355 |
APA | BİÇER E, Aydın Y, ILIMAN YALTAGİL E (2018). SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
Chicago | BİÇER Enis B.,Aydın Yüksel,ILIMAN YALTAGİL EBRAR SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 13, no.1 (2018): 179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
MLA | BİÇER Enis B.,Aydın Yüksel,ILIMAN YALTAGİL EBRAR SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.1, 2018, ss.179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
AMA | BİÇER E,Aydın Y,ILIMAN YALTAGİL E SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2018; 13(1): 179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
Vancouver | BİÇER E,Aydın Y,ILIMAN YALTAGİL E SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2018; 13(1): 179 - 199. 10.19129/sbad.355 |
IEEE | BİÇER E,Aydın Y,ILIMAN YALTAGİL E "SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13, ss.179 - 199, 2018. 10.19129/sbad.355 |
ISNAD | BİÇER, Enis B. vd. "SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MUHASEBE DERSİNE KARŞI TUTUMLARININ BAŞARI DÜZEYLERİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 13/1 (2018), 179-199. https://doi.org/10.19129/sbad.355 |