Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 423 - 450 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21565/ozelegitimdergisi.334802 İndeks Tarihi: 09-01-2019

Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, 2015/2016 eğitim öğretim döneminde Ankara ilindeki üniversitelerin çeşitli fakülte ve bölümlerinde öğrenim gören ve görme yetersizliğine sahip öğrencilerin sınıf içi ölçme-değerlendirme süreçlerini öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre incelemektir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımıyla ve betimsel fenomenoloji deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubunun oluşturulmasında kartopu örnekleme kullanılmıştır. Çalışma grubunu 17 görme yetersizliği olan öğrenci ile 3 öğretim elemanı oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın öne çıkan bulgularına göre, görme yetersizliğine sahip öğrenciler ölçme-değerlendirme süreçlerinde zaman, uygulama, soru ve materyal anlamında güçlükler yaşamaktadır. Görme yetersizliğine sahip öğrencilerin öğretim elemanlarından ve üniversite yönetiminden çeşitli beklentileri vardır. Görme yetersizliği olan öğrencilerin ölçme-değerlendirme süreçlerinde güçlükler yaşadığı, bu güçlüklerin öğrencilerin görme düzeylerine göre farklılaştığı, bu öğrencilerin normal öğrenciler gibi değerlendirilmemesi gerektiği ve görme yetersizliği olan öğrencilerin gerçek başarılarını gösterebilmeleri için ölçme-değerlendirme süreçlerinde bu güçlükleri giderici ve nitelikli önlemler alınması gerektiği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Examination of the Classroom Assessment and Evaluation Process of Visually Impaired University Students

Öz:
The aim of this research is to examine the classroom assessment and evaluation process of visually impaired students studying in various faculties and departments of university in Ankara during the 2015/2016 academic year based on the students’ and instructors’ opinions. The research was designed as a qualitative research and a descriptive phenomenology study. Snowball sampling was used in the formation of the study group. The study group consisted of 17 visually impaired students and 3 instructors. The research data was collected by the semistructured interview forms prepared by the researchers. Descriptive analysis method was used for data analysis. According to the findings of the research, students have difficulties in terms of time, implementation, questions and materials in the assessment and evaluation process. Students have various expectations from the instructors and university management. It can be concluded that the students have difficulties in the measurement and evaluation processes and these difficulties differ according to the students' vision levels. In addition, these students should not be treated as typically developing students and the precautions to remove difficulties should be taken in the assessment and evaluation processes in order to show the real success of students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Yıldız, H. (2004). Görme engellilerde tarih eğitimi (öğretmen ve öğrenci görüşleri temelinde) [Education of history of the blind] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 145046)
  • Uzun, E. (2007). Görme engelliler için basılı doküman yorumlama ve seslendirme sisteminin gerçekleştirilmesi [Implementation of written document interpreting and vocalization system for visually handicapped people] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,Trabzon, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 212068)
  • Uğurlu, S., & Çobanoğlu-Aktan, D. (2016, Eylül). Görme engelli öğrencilere istatistik öğretiminde karşılaşılan sorunlar [Problems in statistical teaching of visually impaired students]. An oral presentation presented at the 2nd International Contemporary Educational Research Congress, Muğla.
  • Tuncer, T., & Altunay, B. (2009). Görme engelli öğrencilerin bilgiyi edinmelerinde yapılandırılmış ve geleneksel ev ödevlerinin farklılaşan etkisi [The differentiating effects of traditional and structured home assignments on the knowledge acquisition of students with visual impairments]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10(1), 1-14.
  • Tuncer, T. (1994). Görme engelli öğrencilere basamak değeri ve eldeli toplama öğretiminde basamaklı öğretim yöntemiyle sunulan bireyselleştirilmiş öğretim materyalinin etkililiği [The effectiveness of individualized instructional materials presented by stepped teaching method in teaching digit value and addition with carry to visually impaired students] (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 32489)
  • Tuncer, A. T. (2009). Şemaya dayalı sözlü matematik problemi çözme stratejisinin görme yetersizliği olan öğrencilerin sözlü problem çözme performanslarına etkisi [The effects of schema based word problem solving strategy on problem solving performance of students with visual impairment]. Eğitim ve Bilim, 34(153), 183-197.
  • Tazebaş, B. (2000). Görme engelli öğrencilere belirlenen rotalar boyunca bağımsız hareketlerin kazandırılmasında fiziksel yardım ve sözel ipucuyla sunulan bireyselleştirilmiş rota öğretim materyalinin etkililiği [The effectiveness of individualized route teaching materials presented with physical help and verbal clue to visually impaired students in gaining independent movements along designated routes] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 92788)
  • Tanrıkulu, M. (2011). Kaynaştırma ortamlarında öğrenim gören 9. sınıf total görme engelli öğrencilere harita bilgisinin öğretimi [Map information teaching for the total visually impaired students of 9th grade in integrated education environments]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (153), 71-83.
  • Tavşancıl, E., Uluman, M., & Furat, E. (2012, Eylül). Görme engelli öğrencilerin üniversite giriş sınavında karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri [Problems and solution proposals visually impaired students face in university entrance examination]. An oral presentation presented at the III. National Congress on the Measurement and Evaluation in Education and Psychology, Bolu.
  • Şenel, S. (2015). Görme engelli öğrencilerin üniversite giriş sınavı deneyimleri [Experiences of visually impaired students in university entrance exam]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Şendurur, Y. (2016). Görme engelli müzik öğretmenlerinin görme engelli öğrencilerin çalgı eğitimi dersi sürecine ilişkin görüşleri [Aspect of visually handicapped musıc teachers about visually handicapped music students music instrument education lecture process]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(İpek Yolu Özel Sayısı), 2477-2488.
  • Şahin, Y. L. (2011). Görme engelli öğrencilerin eğitiminde kullanılabilecek bir ses ile görme sisteminin oluşturulması [Development of a system to sustain seeing with sound for the education of visually impaired students] (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 278417)
  • Şahin, R., & Özdemir, S. (2015). Okul öncesi dönem görme engelli çocukların oyun çeşitlilik ve karmaşıklık düzeyini artırmada genişletme tekniğinin etkililiği [Effectiveness of play expansions in increasing play diversity and complexity of preschool children with visual impairments]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(2), 101-120.
  • Şafak, P. (1996). Görme engelli öğrencilerde sınıf içi uygulama olan çalışma davranışlarını arttırmada dönüştürülebilir sembol pekiştireç uygulamasının etkililiği [Effectiveness of transformable symbol reinforcement application in increasing working behaviors, which is classroom practice in visually impaired students] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 52654)
  • Sarı, H. (2005). Selçuk üniversitesinde öğrenim gören bedensel engelli ve görme engelli öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve çözümüne yönelik çağdaş öneriler [Problems of physically impaired and visually impaired students who are studying at Selçuk University and contemporary suggestions]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13), 315-333.
  • Polat, C. (1996). Görme engelli öğrencilere saati söyleme, temel çarpma ve uzunluk ölçüsü öğretiminde doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan bireyselleştirilmiş öğretim materyalinin etkililiği [Effectiveness of individualized instructional material presented by direct teaching method for teaching time, basic multiplication and length measurement to visually impaired students] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 52558)
  • Pirgon, Y., & Babacan, E. (2013). Görme engelli öğrencilerin piyano eğitimi üzerine durum çalışması [The case of study over the piano education of the disabled students]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29),191-206.
  • Özyürek, M. (1998). Görme engelliler [Visually impaired]. S. Eripek (Ed.), Özel eğitim [Special education] içinde (ss.129-154). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (2006). T.C. Resmi Gazete, 26184, 31 Mayıs 2006.
  • Ozarkan, H. B., Kucam, E., & Demir, E. (2017). Merkezi ortak sınav matematik alt testinde değişen madde fonksiyonunun görme engeli durumuna göre incelenmesi [An investigation of differential item functioning according to the visually handicapped situation for the central joint exam math subtest]. Current Research in Education, 3(1), 24-34.
  • Okcu, B., & Sözbilir, M. (2016b). 8. Sınıfta görme yetersizliği olan öğrencilere yaşamımızdaki elektrik ünitesinin öğretimi: “Nasıl ışık saçar? Nasıl ısınır?” etkinliği [Teaching of the unit “electricity in our lives” to 8th grade middle school students with visual impairment: How is the light ridiculous? How does it heat up?]. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4(1), 76-93.
  • Okcu, B., & Sözbilir, M. (2016a). 8. Sınıf görme engelli öğrencilere “yaşamımızdaki elektrik” ünitesinin öğretimi: Mıknatıs yapalım etkinliği [Teaching of the unit “electricity in ourlives” to 8th grade middle school students with visual impairment: Let make a magnet]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 202-223.
  • Okçu, B., Yazıcı, F., & Sözbilir, M. (2016). Ortaokul düzeyindeki görme engelli öğrencilerin okuldaki öğrenim sürecine dair görüşleri [Visually impaired middle school students’ views on learning process in a special school for blind]. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 51-83.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973). T.C. Resmi Gazete, 14574, 24 Haziran 1973.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage Publications.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative research a guide to design and practice] (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal kitabın yayın tarihi 2009)
  • Küçüközyiğit, M. S., & Özdemir, S. (2014). Görme engelli öğrencilerde matematikte çarpma işlem akıcılığını arttırmada kendini izleme tekniğinin etkililiği [Effectiveness of the self monitoring technique in increasing mathematics multiplication fluency of students with visual impairments]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 676-694.
  • Karakoç, T. (2002). Görme engelli öğrencilere matematikte sözlü problem çözümünün öğretiminde doğrudan öğretim yaklaşımına göre hazırlanan öğretim programının akranlar aracılığıyla sunulmasının etkililiği [The effectiveness of teaching peer-to-peer teaching programs prepared according to the direct teaching approach in the teaching of verbal problem solving in mathematics to visually impaired students] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 113248)
  • Karaca, S. (2006). Görme engelli ergenlerin saptanan gereksinimlerine yönelik geliştirilen eğitim programının etkinliğinin değerlendirilmesi [Evalution of effectiveness of the educational program developed towards determined needs of blind adolescents] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 193688)
  • Heward, W. L., Alber-Morgan, S. R., & Konrad, M. (2017). Exceptional children an introduction to special education (11th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Haytabay-Sosun, T. (2011). Görme engelli öğrencilerin okuma etkinliğinde dikkatlerini sürdürme becerileri üzerine kendini izleme tekniğinin etkililiği [The effects of self-monitoring on on-task behaviours of students with visual impairments in reading activities] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 290683)
  • Hallahan, D. P., & Kauffman, J., M. (2006). Exceptional children: Introduction to special education (10th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Gürsel, O. (2013). Görme yetersizliği olan öğrenciler. İ. H. Diken (Ed.). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim [Students with special education needs and special education] içinde (ss. 217-249). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güleroğlu, S., & Sümer, A. (1982). Dünyada ve Türkiye’de körlerin eğitimi [Education of blinds in the World and Turkey]. Ankara: Körler Ortaokulu Müdürlüğü.
  • Ersoy, A. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri [Qualitativeresearchpatterns in education] içinde (ss. 51-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erkuş, A. (2013). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci [Scientific research process for behavioral sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Eripek, S. (2005). Özel eğitim [Special education]. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Eğitimde Görme Engelliler Derneği (2015). Üniversitelerde engellilere yönelik erişilebilirlik hususunda mevcut durum analizi 2014-2015 [Current situation analysis on accessibility to disability in universities 20142015]. Ankara: Eğitimde Görme Engelliler Derneği.
  • Doğanay, Ç. (2014). Görme engelli çocuklarda öykü anlama becerilerini kazanmada doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan hikâye haritasının etkililiği [The effect of using story map with direct instruction education method to get comprehension abilities for seeing handicap children] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 381581)
  • Demirci, Z. F. (2012). Türkiye’de görme engelliler ortaokullarında öğretmen görüşlerine göre müzik dersi kazanımlarının gerçekleşebilme durumu [The achievability status of music lesson attainments in sightdisabled people ssecondary schools in Turkey according to the opinions of teachers] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 331677)
  • Çarkacı-Çakmak, S. (2005). Görme engelli öğrencilerin matematik işlemlerini yapmalarında küptaş kasa ve Braille daktilonun kullanışlılığının incelenmesi [In the visually handicapped education an investigation of the usage of the Braille cubes and the Braille typewriter during the mathematical calculation] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi . (Thesis Number. 159554)
  • Burcu, E. (2002). Üniversitede okuyan özürlü öğrencilerin sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü öğrencileri örneği [Problems of students with disabilities reading at university: A sample of Hacettepe-Beytepe Campus students.]. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 83-103.
  • Bryant, D. P., Smith, D. D., & Bryant, B. R. (2008). Teaching students with special needs in inclusive classrooms. Boston, MA: Pearson.
  • Başkurt, B. (2015). Görme engelli ilkokul öğrencileri için yeni ürün geliştirme sürecinde tasarım: Yenilenebilir Braille ekranlı elektronik okuyucu örneği [Design in new product development process for visually impaired primary school students: Example of electronic reader with refreshable Braille display] (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 393001)
  • Andrew, O. (2015). The challenges of educating the visually impaired and quality assurance in tertiary institutions of learning in Nigeria. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 7(7), 129133.
  • Amerika Görme Engelliler Derneği (2015). Louis Braille’nin hayatı ve mirası konulu yazısı [The Life and Legacy of Louis Braille]. Retrieved from http://www.afb.org/louisbraillemuseum/braillegallery.asp?FrameID=179.
APA KAMIŞ Ö, Demir E (2018). Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. , 423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
Chicago KAMIŞ ÖMER,Demir Ergul Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. (2018): 423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
MLA KAMIŞ ÖMER,Demir Ergul Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. , 2018, ss.423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
AMA KAMIŞ Ö,Demir E Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. . 2018; 423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
Vancouver KAMIŞ Ö,Demir E Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. . 2018; 423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
IEEE KAMIŞ Ö,Demir E "Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi." , ss.423 - 450, 2018. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
ISNAD KAMIŞ, ÖMER - Demir, Ergul. "Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi". (2018), 423-450. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.334802
APA KAMIŞ Ö, Demir E (2018). Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(3), 423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
Chicago KAMIŞ ÖMER,Demir Ergul Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 19, no.3 (2018): 423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
MLA KAMIŞ ÖMER,Demir Ergul Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, vol.19, no.3, 2018, ss.423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
AMA KAMIŞ Ö,Demir E Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2018; 19(3): 423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
Vancouver KAMIŞ Ö,Demir E Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2018; 19(3): 423 - 450. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
IEEE KAMIŞ Ö,Demir E "Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19, ss.423 - 450, 2018. 10.21565/ozelegitimdergisi.334802
ISNAD KAMIŞ, ÖMER - Demir, Ergul. "Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi ÖlçmeDeğerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 19/3 (2018), 423-450. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.334802