Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı
Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 277 - 301 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 İndeks Tarihi: 09-01-2019
Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı
Öz: Bu çalışmanın amacı engelli bireylere yönelik olan cinsel, fiziksel ve duygusal istismarın 2005 ve 2015 yılları arasında ulusal düzeyde yayın yapan basına yansıdığı şekliyle incelenmesidir. En çok satan 10 gazete seçilmiş ve bu amaç için taranmıştır. Arama kelimeleri olarak da “engelli bireylerin cinsel istismarı” “engelli bireylerin cinsel tacizi”, “engelli bireylere yönelik tecavüz” ve “engelli bireylerin fiziksel ve duygusal istismarı” kavramları arama motorlarında aranmıştır. Araştırmacılar engelli bireylere yönelik cinsel, fiziksel ve duygusal istismar alanyazınını incelemiş ve bu konuyla ilgili 13 soru belirlenmiştir. Sorular istismarcı, istismar türü, istismarın olduğu yer ve olduğu bağlam şeklinde olmak üzere daha çok istismarın doğasını anlama ve açığa çıkarmaya yöneliktir. Tespit edilen vakalar oluşum sıklıkları açısından aylara ve yıllara göre sıralanarak bir “trend analizi” yapılmış ve daha geniş bir çerçeveden istismar olgusu incelenmiştir. Bu araştırmanın ana hedeflerinden birisi, engelli bireylere karşı yapılan ve fark edilmeyen istismar olgusunu görünür kılmak ve koruyucu önlemlerin gelişmesine katkıda bulunmaktır.
Anahtar Kelime: Konular:
Sexual, Physical and Emotional Abuse of Individuals with Disabilities
Öz: This study explores sexual, physical and emotional abuse that individuals with certain disabilities, draws attention to the neglected cases of abuse of the individuals with disabilities and looks to its prevention. It covers news that appeared in written Turkish media between the years 2005 and 2015. Ten most popular newspapers have been chosen and screened for the study. Specific terms such as “sexual abuse, sexual harassment, rape, physical and emotional abuse of individuals with disabilities” were utilized for locating similar events in search engines. Basically, the questions were geared towards factors such as abuser, types of abuse, location and context of abuse. This study should be conceptualized as an “archival research” with various subtypes of “document analysis.” Furthermore, since the news has been classified according to years and months to gain a wider perspective of the occurrences, the study also deserves to be classified as a “trend analysis”.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Zoroğlu,S., Tüzün, Ü., Şar, V., Öztürk, M., Eröcal Kora, M., &Alyanak, B. (2001). Çocukluk dönemi istismar ve ihmalinin olası sonuçları [Probable results of childhood abuse and neglect]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2(2), 69-78.
- Yıldırım-Doğru, S. S. (2006). Zihinsel engelli çocuklarda cinsel istismar [Sexual abuse of intellectually disabled children]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 80-91.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative methods in social seicences] (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- World Healt Organization. (2016). Disability and health. Retrieved from http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs352/en/
- World Healt Organization (2012). Understanding and adressing violence against women: Sexual violence. Retrieved from http://www.who.int/reproductivehealth/topics/violence/vaw_series/en/
- World Healt Organization. (2002). Child abuse and neglect by parents and other caregivers (Chapter 3). Retrieved from http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/global_campaign/en/chap3.pdf
- Warner, N. (1997). Preventing child abuse inchildren’s homes. In S. Hayman, (Ed.). Child sexual abuse: Myth and Reality (pp. 23-24). ISTD: London.
- Wardhaugh, J., & Wilding, P. (1993). Towards an explanation of the corruption of care. Critical Social Policy, 13(37), 4-31. https://doi.org/10.1177/026101839301303701
- Valenti-Hein, D., & Schwartz, L.(1995). Sexual abuse interview for those with developmental disabilities. SantaBarbara, California: James Stanfield Company.
- Utting, W. (1997). People like us: The report of the review of safeguards for children living away from home. London: HMSO.
- Turk, J., Robbins, I., & Woodhead, M. (2005). Post-traumatic stres disorder in young people with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 49(11), 872-875. doi: 10.1111/j.13652788.2005.00764.x
- The Roeher Institute. (1995). Harm’s way: The many faces of violence and abuse against persons with disabilities in Canada. Ontario: Roeher Institute.
- Taner, Y. I., & Gökler, B. (2004). Çocuk istismarı ve ihmali: Psikiyatrik yönleri. Hacettepe Tıp Dergisi, 35, 8286.
- Şimşek, Ş., & Gençoğlan, S. (2014). Cinsel istismar mağdurlarında istismar süresi ve sıklığı ile travma belirtileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examination of the relationship between the duration and frequency of abuse and the trauma symptoms among survivors of sexual abuse]. Dicle Tıp Dergisi. 41(1), 166-171. doi: 10.5798/diclemedj.0921.2014.01.0393.
- Stalker, K., & McArthur, K. (2012). Child abuse, child protection and disabled children: A review of recent research. Child Abuse Review, 21(1), 24-40. doi:10.1002/car.1154
- Springer, K. W., Sheridan, J., Kuo, D., & Carnes, M. (2007). Long-term physical and mental health consequences of childhood physical abuse: Results from a large population-based sample of men and women. Child Abuse & Neglect, 31(5), 517-530. doi: 10.1016/j.chiabu.2007.01.003.
- Soylu, N., Şentürk-Pilan, B., Ayaz, M., & Sönmez, S. (2012). Cinsel istismar mağduru çocuk ve ergenlerde ruh sağlığını etkileyen etkenlerin araştırılması [Study of factors affecting mental health in sexually abused children and adolescent]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13(4), 292-298.
- Sobsey, D. (1994). Violence and abuse in the lives of people with disabilities. Maryland: PaulBrooks
- Sinason, V. (2002). Treating people with learning disabilities after physical or sexual abuse. Advances in PsychiatricTreatment, 8(6), 424-432. doi:10.1192/apt.8.6.424
- Simpson G, & Tate, R. (2005). Clinical features of suicide attempts after TBI. Journal of Nerv Mental Disability, 13(10), 680-685. doi:10.1097/01.nmd.0000180743.65943.c8
- Shabalala, N., & Jasson, A. (2011). PTSD symptoms in intellectually disabled victims of sexual assault. South African Journal of Psycholohy, 41(4), 424-436. ISSN:0081-2463.
- Sayem, A. M. (2011). Violence, neglihence and suicidal tendency among physically disabled street children. Asian Social Work and Policy Review, 5(1), 44-59. doi: 10.1111/j.1753-1411.2010.00048.x.
- Robinson, C., & Stalker, K. (1993). Patterns of provision in respite care and the Children Act. British Journal of Social Work, 23(1), 45-63. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.bjsw.a055940
- Reiter, S., Bryen, D., & Scachar, I. (2007). Adolescents with intellectual disabilities as victims of abuse. Journal of Intellectual Disabilities,11(4), 371-387. doi:10.1177/1744629507084602
- Pillay, A. L. (2012). Intellectually disabled child and adolescent sexual violence survivors face greather challenges in the legal system. Journal of Child & Adolescent Mental Health, 24(2), 3-6. doi: 10.2989/17280553.2012.735498.
- Pelendecioğlu, B., & Bulut, S. (2009). Çocuğa yönelik aile içi fiziksel istismar [Phisical abuse in the family settings]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(1), 49-62. ISSN: 1303-0493
- Paul, A., & Cawson, P. (2002). Safe guarding disabled children in residential settings: What we know and what we don’t know. Child Abuse Review, 11(5), 262-281. doi:10:1002/car.755
- Ovayolu, N., Uçan, Ö., & Serindağ, S. (2007). Çocuklarda cinsel istismar ve etkileri [Sexual abuse in child and its effects]. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(4), 13-22.
- Oppong-Ansah, A. (2011). Deformed children are being killed. Retrieved from http://ghananewsagency.org
- Norman, R. E., Byambaa, M., De, R., Butchart, A., Scott, S., & Vos, T. (2012). The long-term health consequences of child physical abuse, emotional abuse and neglect: A systematic review and meta analysis. PLOS Medicine, 9(11),1-31. doi:10.1371/journal.pmed.1001349.
- Naidu, E., Haffejee, S., Vetten, L., & Hargreaves, S. (2005). On the margins: Violence against women with disabilities. Retrieved from http://www.csvr.org.za/docs/gender/onthemargins.pdf
- Morris, J. (1997). Gone missing? Disabled children living away from their families. Disability and Society, 12(2), 241-258. http://dx.doi.org/10.1080/09687599727353
- Metin, A., Gamsız-Bilgin, N., & Yıldırım, V. (2014). Bakımevinde ölümle sonuçlanan engelli çocuğa yönelik fiziksel istismar olgusu. [A case study of phisical abuse of a child died in residential care]. Adli Tıp Bülteni, 19(3), 193-197.
- McEachern, A. G. (2012). Sexual abuse of individuals with disabilities: Prevention strategies for clinical practice. Journal of Child Sexual Abuse, 21(4), 386-398. doi:10.1080/10538712.2012.675425.
- Macleod, M. (1999). Children’s perspectives. In N. Stanley, J. V. Manthorpe, & B. Penhale (Eds.), Institutional abuse: Perspectives across the life corse. Routledge: London.
- Kvam, M. H. (2000). Is sexual abuse of children with disabilities disclosed? A retrospective analysis of child disability and the likelihood of sexual abuse among those attanding Norwegian hospitals. Child Abuse & Neglect, 24(8), 1073-1084. doi:10.1016/S0145-2134(00)00159-9
- Kumar, R. (2011). Araştırma yöntemleri [Research methods] (3. Baskı) (Ö. Çokluk Çev.). Ankara: Edge Akademi.
- Kassah, A. K., Kassah, B. L. L., & Agbota, T. K. (2012). Abuse of disabled children in Ghana. Disability & Society, 27(5), 689-701. doi:10.1080/09687599.2012.673079
- Kara, C., Bulut, B., Topkaya, Y., & Taşkıran, C. (2014). Değerler eğitimine sosyal psikolojik bir yaklaşım: Normatif sosyal etki ve bilgisel sosyal etkinin işlevselliği [A social-psychological approach to the education of values: The functionality of normative social influences and informational social influences]. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1205-1218.
- Johnson, R. W. (2001). Analysis: Infant rape captures AIDS crisis. Washington D. C.:United Press International.
- Hershkowitz, I., Lamb, M. E., & Horowitz, D. (2007). Victimization of children with disabilities. American Journal of Orthopsychiatry, 77(4), 629-635. doi:10.1037/0002-9432.77.4.629.
- Henry, L., Ridley, A., Perry, J., & Crane, L. (2011). Perceived credibility and eye witness testimony of children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disabilitiy Research, 55(4), 385-391. doi: 10.1111/j.1365-2788.2011.01383.x.
- Hargreaves, J. (2000). Heroines of sport: The politics of difference and identity. London: Routledge.
- Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D., & Altıntaş, M. (2012). Bir kısır döngü olarak şiddet [Violence as a Vicious Cycle]. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1), 112-137. doi: 10.5455/cap.20120408.
- Groce, N. E., & Trasi, R. (2004). Rape of individuals with disability: AIDS and the folk belief of virgin cleaning. The Lancet, 363(9422), 1663-1664. doi: 10.1016/S0140-6736(04)16288-0
- Groce, N.E. (2009). Global survey on HIV/AIDS and disability. Retrieved from http://globalsurvey.med.yale.edu.
- Gönener, H. D. (2010). Zihinsel engelli çocuklarda ihmal-istismar ve hemşirelik yaklaşımı [Abuse-neglect in mentally handicapped children and nursing approach]. Deneysel ve Klinik Tıp Dergisi. 27(4), 137-143.
- Gencer, Ö., Özbek, A., Özyurt, G., & Kavurma, C. (2016). Çocuk ve ergenlerde aile dışı ve aile içi cinsel istismar olgularının karşılaştırılması [A comparison of extra and intra-familial sexual abuse of children and adolescents]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 56-64. doi: 10.5455/apd.1419190512.
- Gallagher, B. (1999). Invited literature review: The abuse of children in public care. Child Abuse Review, 8(6), 357-365. doi: 10.1002/(SICI)1099-0852(199911/12)8:6<357::AID-CAR580>3.0.CO;2-K
- Erkuş, A. (2013). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma yöntemleri [Scienstific resarch methods for behavioral methods] (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Çöpür, M., Üneri, Ö. Ş., Aydın, E., Bahalı, M. K., Tanıdır, C., Güneş, H. vd. (2012). İstanbul ili örnekleminde çocuk ve ergen cinsel istismarlarının karakteristik özellikleri [Characteristic features of sexually abused children and adolescents in İstanbul sample]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13(1), 46-50. doi: 10.1080/09687599.2012.673079.
- Colton, M. (2002). Factors associated with abuse in residential child care institutions. Children and Society, 16(1), 33-44. doi: 10.1002/CHI.683
- Chave-Cox, R. S. (2014). Forensic examination of the mentally disabled sexual abuse complainant. Journal of Forensic and Legal Medicine, 25, 71-75. doi:10.1016/j.jflm.2014.04.010.
- Carpenter, L. L., Tyrka, A. R., Ross, N. S., Khoury, L., Anderson G. M., & Price, L. H. (2009). Effect of childhood emotional abuse and age on cortisol responsivity in adulthood. Biological Psychiatry, 66(1), 69-75. doi: 10.1016/j.biopsych.2009.02.030.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scienstific research methods] (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Bulut, S. (2008). Erken çocukluk dönemi cinsel istismarının psikodinamik oyun terapisi ile teşhisi ve tedavisi [Sexually abused pre-school children’s diagnosis and treatment via psychodynamic play therapy]. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 131-144.
- Bulut, S. (2007). Çocuk cinsel istismarı hakkında bir derleme [The problem of defining sexual abuse in children]. Türk Psikolojik Danışma Rehberlik Dergisi, 3(28), 139-156.
- Bilge, A., & Baykal, Z. (2008). Zihinsel engelli bireyler ve cinsellik [Individuals with menthal disabilities and sexuality]. Özveri Dergisi, 5(2), 1310-1325.
- Beresford, B. (1997). Personal accounts: Involving disabled children in research. London: HMSO.
- Barnes, C. (1998).The social model of disability: A sociological phenomenon ignored by sociologists. In T. Shakespeare (Ed.), The disability studies reader (pp. 65-78). London: Cassell.
- Aksu, M. B. (1996). İnsan ilişkilerinde bir boyut: Grup davranışı. [New dimentions in human relationshios: Group Behavior]. Eğitim Yönetimi, 2(3), 315-328.
APA | BULUT S, KARAMAN H (2018). Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. , 277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
Chicago | BULUT Sefa,KARAMAN Hüseyin Buğra Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. (2018): 277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
MLA | BULUT Sefa,KARAMAN Hüseyin Buğra Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. , 2018, ss.277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
AMA | BULUT S,KARAMAN H Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. . 2018; 277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
Vancouver | BULUT S,KARAMAN H Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. . 2018; 277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
IEEE | BULUT S,KARAMAN H "Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı." , ss.277 - 301, 2018. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
ISNAD | BULUT, Sefa - KARAMAN, Hüseyin Buğra. "Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı". (2018), 277-301. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
APA | BULUT S, KARAMAN H (2018). Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(2), 277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
Chicago | BULUT Sefa,KARAMAN Hüseyin Buğra Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 19, no.2 (2018): 277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
MLA | BULUT Sefa,KARAMAN Hüseyin Buğra Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, vol.19, no.2, 2018, ss.277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
AMA | BULUT S,KARAMAN H Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2018; 19(2): 277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
Vancouver | BULUT S,KARAMAN H Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2018; 19(2): 277 - 301. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
IEEE | BULUT S,KARAMAN H "Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19, ss.277 - 301, 2018. 10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |
ISNAD | BULUT, Sefa - KARAMAN, Hüseyin Buğra. "Engelli Bireylerin Cinsel, Fiziksel ve Duygusal İstismarı". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 19/2 (2018), 277-301. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.382961 |