Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi

Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 353 - 367 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-01-2019

Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi

Öz:
Tüketicileri korumak amacıyla, reklam verenlere, reklamcılara ve yayın kuruluşlarınagetirilen sınırlılıklara, uygulanan yaptırım ve çeşitli cezalara rağmen aldatıcı pratiklereyoğun bir biçimde rastlanmaktadır. Türkiye’deki hukuki denetim bu tür aldatıcıuygulamaları engellemede ya da en azından azaltmada yetersiz kalmaktadır. Bunedenle reklam denetimine ilişkin yeni yaklaşımların ve yöntemlerin geliştirilmesineihtiyaç vardır. Bu amaçla bu çalışmada mevcut hukuki uygulamalar ele alınmış vetüketicinin korunması kapsamında bunların yetersiz ve etkisiz kalma nedenleri eleştirelbir bakış açısı ile tartışılmıştır. Sonuç olarak ise reklam denetimi sorununu çözmeyekatkı sağlayabileceği düşünülen, tüketicinin davranış ve/veya algı değişimini esasalmayan, içerik odaklı yaklaşım önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Kültürel Çalışmalar Halkla İlişkiler

Supervision of Deceptive Advertising in Turkey

Öz:
Although there are restrictions and various sanctions imposed on advertisers, advertising agencies, and broadcasting organizations in order to protect consumers, deceptive practices are used intensively. Legal supervision in Turkey is not efficient enough to prevent or at least reduce this use. For this reason, there is a need to develop new approaches and methods for controlling advertising. For this purpose, in this study, current legal practices are examined, and the reasons for their insufficiency and ineffectiveness within the scope of consumer protection are discussed from a critical point of view. As a result, a novel content-oriented approach, which is not based on changes in consumers’ behavior and/or perception, is proposed in order to contribute to solve the problem of advertising control.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Kültürel Çalışmalar Halkla İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Xiao, B., & Benbasat, I. (2011). Product-Related Deception In e-Commerce: A Theoretical Perspective. MIS Quarterly, 35(1), 169–196.
  • Toros, S. (2017). Internet reklamcılığı ve kullanılan aldatıcı taktikler. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, SBE, Ankara.
  • Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik (2002). TC. Resmî Gazete, 246443, 17 Ocak 2002.
  • Türk Ticaret Kanunu (2011). TC. Resmî Gazete, 27846, 13 Ocak 2011.
  • Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun (2013). TC. Resmî Gazete, 28835, 1 Kasım 2013.
  • Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği (2015). TC. Resmî Gazete, 10 Ocak 2015.
  • Reklam Kurulu Yönetmeliği (2014). TC. Resmî Gazete, 29049, 3 Temmuz 2014.
  • REK. (2017). 2016 Yılı Reklam Kurulu Çalışmaları, T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu Başkanlığı.
  • Preston, I. L. (1997). Regulatory Positions Toward Advertising Puffery of theUniform Commercial Code and the Federal TradeCommission. Journal of Public Policy & Marketing, 16(2), 336–344.
  • Preston, I. L. (1995). Unfairness developments in FTC advertising cases. Journal of Public Policy & Marketing, 14(2), 318–321.
  • Preston, I. L. (1994). The Tangled Web They Weave: Truth, Falsity, And Advertsing. England: The University of Wisconsin Press.
  • Pektaş, Ö. (2007). Tüketicinin korunması açısından reklam kurulu çalışmaları. Içinde M. Babaoğlu & A. Şener (Ed.), Tüketici Yazıları I (ss. 89–96). TÜPADEM, Hacettepe Üniversitesi.
  • Özdemir, H. (2004). Altatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması. AÜHFD, 53(3).
  • Masip, J., Garrido, E., & Herrero, C. (2004). Defining deception. Anales De Psicología, 20(1), 147–171. https://doi.org/10.6018/analesps.20.1.27631.
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. Communication Review. https://doi.org/10.1080/10714420490280152.
  • Keep, W. (2003). Adam Smith’s imperfect invisible hand: motivations to mislead. Business Ethics: A European Review. https://doi.org/10.1111/1467-8608.00335.
  • Johnson, P. E., Grazioli, S., Jamal, K., & Berryman, R. G. (2001). Detecting deception: adversarial problem solving in a low base-rate world. Cognitive Science, 25, 355–392.
  • İnal, E. (2000). Reklam Hukuku ve Aldatıcı Reklamlar. İstanbul: Beta Basım.
  • Grazioli, S. (2004). Where did they go wrong? An analysis of the failure of knowledgeable internet consumers to detect deception over the internet. Group Decision and Negotiation, 13(2), 149– 172.
  • Grazioli, S., & ]arvenpaa, S. L. (2003). Consumer and business deception on the Internet: content analysis of documentary evidence. International Journal of Electronic Commerce, 7(4), 93–118.
  • Grazioli, S., & Jarvenpaa, S. L. (2000). Perils of Internet fraud: an empirical investigation of deception and trust with experienced Internet consumers. IEEE Transactıons On Systems, Man, And Cybernetıcs, 30(4), 395–410.
  • Göle, C. (1983). Ticaret Hukuku Açısından Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması. Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.
  • Gardner, D. M. (1976). Deception in advertising: a receiver oriented approach to understanding. Journal of Advertising Research, (5), 5–11.
  • Gardner, D. M. (1975). Deception in advertising: a conceptual approach. The Journal of Marketing, 39, 40–46.
  • FTC, (2013). .com Disclosures. https://www.ftc.gov/system/files/documents/plain-language/ bus41-dot-com-disclosures-information-about-online-advertising.pdf, Erişim Tarihi: 23.05.2018.
  • FTC, (2000). Advertising and Marketing on the Internet. https://www.ftc.gov/system/files/ documents/plain-language/bus28-advertising-and-marketing-internet-rules-road2018.pdf, Erişim Tarihi: 23.05.2018.
  • FTC, (1983). FTC Policy Statement on Deception. https://www.ftc.gov/es/system/files/documents/ public_statements/410531/831014deceptionsdec.pdf, Erişim Tarihi: 23.05.2018.
  • Dyer, G. (2010). İletişim Olarak Reklamcılık. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • DePaulo, B. M. (2004). The many faces of lies. Içinde A. G. Miller (Ed.), The social psychology of good and evil (ss. 303–326). New York: Guilford Press.
  • Çetinkaya, Y. (1993). Reklamcılık ve Manipülasyon. İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • Boush, D. M., Friestad, M., & Wright, P. (2009). Deception in the Marketplace: the psychology of deceptive persuasion and consumer self protection . NewYork: Taylor & Francis Group.
  • Bıçakçı, L. (2015). Ticari reklam ve haksız ticari uygulamalar yönetmeliği bilgi notu. http://www. leventbicakci.com/ticari.pdf, Erişim Tarihi: 21.05.2018.
  • Avşar, Z., & Elden, M. (2004). Reklam ve reklam mevzuatı. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. Baudrillard, J. (2015). Tüketim Toplumu (C. 7.Basım). İstanbul: Ayrıntı.
  • Armstrong, G. M., Gürol, M. N., & Russ, F. A. (1979). Detecting and Correcting Deceptive Advertising. Journal Of Consumer Research, 6, 237–246.
  • Anolli, L., Balconi, M., & Ciceri, R. (2001). Deceptive Miscommunication Theory ( DeMiT): A New Model for the Analysis of Deceptive Communication. Içinde L. Anolli, R. Ciceri & G. Riva (Eds), Say not to say New perspectives on miscommunication (ss. 73–100). IOS Press.
  • Aditya, R. N. (2001). The Psychology of Deception in Marketing: A Conceptual Framework for Research and Practice. Psychology &Marketing, 18, 735–761.
APA toros s (2018). Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. , 353 - 367.
Chicago toros secil Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. (2018): 353 - 367.
MLA toros secil Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. , 2018, ss.353 - 367.
AMA toros s Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. . 2018; 353 - 367.
Vancouver toros s Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. . 2018; 353 - 367.
IEEE toros s "Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi." , ss.353 - 367, 2018.
ISNAD toros, secil. "Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi". (2018), 353-367.
APA toros s (2018). Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. Akdeniz İletişim, 0(29), 353 - 367.
Chicago toros secil Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. Akdeniz İletişim 0, no.29 (2018): 353 - 367.
MLA toros secil Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. Akdeniz İletişim, vol.0, no.29, 2018, ss.353 - 367.
AMA toros s Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. Akdeniz İletişim. 2018; 0(29): 353 - 367.
Vancouver toros s Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi. Akdeniz İletişim. 2018; 0(29): 353 - 367.
IEEE toros s "Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi." Akdeniz İletişim, 0, ss.353 - 367, 2018.
ISNAD toros, secil. "Türkiye’de Aldatıcı Reklamların Denetlenmesi". Akdeniz İletişim 29 (2018), 353-367.