Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education
Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 28 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14686/buefad.374138 İndeks Tarihi: 15-01-2019
Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education
Öz: The purpose of this study is to determine the perceptions of teacher candidates of Turkish and Social Sciences Education on the concept of “book” through metaphors. The study group consists of 330 students who study in the first and last classes in the second semester of 2016-2017 academic year. The data were obtained through the forms in which the personal information was included and the completed form was given “book for me ... because ...”. The 330 data obtained were analyzed by content analysis technique via Nvivo 11 PLUS program and 9 metaphors determined to be weak structure were extracted. The remaining 321 metaphors were compiled to form a metaphor list, grouped by themes and 13 conceptual categories were created. According to the metaphors in these 13 conceptual categories; journey (111), source of information and entertainment (65), friend (44), treasure (22), awareness (22), nature (17), object (11), requirement (11), life (7), insignificant (4), feeling (3), purpose (2) and miracle (2).
Anahtar Kelime: Konular:
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümündeki Öğretmen Adaylarının “Kitap” Kavramı Üzerine Algılarının İncelenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi bölümündeki öğretmen adaylarının “kitap” kavramı üzerine algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı ikinci yarıyılında ilk ve son sınıflarında okuyan 330 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, kişisel bilgilerin yer aldığı ve öğrencilerin “benim için kitap… çünkü…”şeklinde verilen ifadeyi tamamladıkları formlar aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen 330 verinin Nvivo 11 PLUS programı ile içerik analizi yapılmıştır ve zayıf yapıda olduğu düşünülen 9 metafor çıkarılmıştır. Ayıklama sonucunda kalan 321 metafor ile bir metafor listesi oluşturulmuş, temalar aracılığı ile gruplandırılmış 13 kavramsal kategori oluşturulmuştur. Oluşturulan bu 13 kavramsal kategoride yer alan metaforlar; yolculuk (111), bilgi ve eğlence kaynağı (65), dost (44), hazine (22), farkındalık oluşturma (22), doğa (17), nesne (11), gereksinim (11), hayat (7), önemsiz (4), duygu (3), amaç (2), mucize (2) şeklindedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler.i [Qualitative research in social sciences]. Ankara: Seçkin Publishing.
- Soysal, D. & Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarina yönelik metafor durumlari. [Metaphors used by primary school students to describe “science and technology lesson” and “science and technology teacher”]. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences, 9(19): 287-306.
- Saban, A. & Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. [An investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis]. Educational Sciences: Theory &Practice, 6 (2), 461-522.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. [Prospectıve teachers’ mental images about the concept of student]. Turkish Education Science Journal.7 (2), 281-326.
- Patchen, T. & Crawford, T. (2011). From gardeners to tour guides: The epistemological struggle revealed in teacher-generated metaphors of teaching. Journal of Teacher Education, 62(3), 286–298.
- Ocak, G. & Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındak imetaforlarının karşılaştırılması. [The comparison of pre-service teachers’ metaphors about the teacher-profession before and after the introduction to teacher-profession course]. AfyonKocatepe University Social Science Journal, 8 (2):293-309.
- Magalhães, A. M. & Stoer, S. (2007). Europe as a bazar: A contribution to the analysis of the reconfiguration of Nation-States and new forms of “living together”. In C. Torres & A. Teodoro (Ed.), Critique and utopia: New developments in the sociology of education in the Twenty-First century (pp. 65-86). Maryland: Rowman & Littlefield Publishers.
- Low, G.D. & Littlemore, J. & Koester, A. (2008). Metaphor use in three UK university lectures. Applied Linguistics, 29(3), 428–455.
- Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar, hayat, anlam ve dil. [Metaphors, life, meaning and language]. İstanbul: Paradigma Publishing.
- Jensen, D.F.N. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1).
- Haggis, T. (2004). Constructions of learning in higher education: metaphor, epistemology, and complexity. In J. Satterthwaite & E. Atkinson (Eds.), The disciplining of education: New languages of power and resistance (pp. 181-197). Stoke on Trent: Trentham.
- Güneyli, A. & Akıntuğ, Y. (2012). Kitap kavramına ilişkin zihinsel imgeler (Yakın Doğu Üniversitesi örneği). [Metaphors regarding the concept of book (Near East University case) ]. Educational Sciences: Theory & Practice - 12(3), 1784-1790.
- Ekici, G. & Baş, M. & Kızılkaya, O. (2017). Öğretmen adaylarının “öğretmenlik mesleği” kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. [Determination of perception regarding the “teaching profession” of teacher candidates: a work of metaphor analysis]. International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 28. pp. CCLXXXVIII-CCCXIII.
- Döş, İ. (2010). Aday öğretmenlerin müfettişlik kavramına ilişkin metafor algıları. [Metaphoric perceptions of candidate teachers to the concept of inspectors]. Gaziantep University Social Science Journal, 9 (3), 607-629.
- Çelikkaya,T. & Seyhan, O. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının evrensel değerlere ilişkin metafor algıları. [Metaphor perceptions of social studies teachers and preservice teachers related to universal values]. E-International Journal of Educational Research, Vol: 8, No: 3, 2017,pp.65-87, DOI: 10.19160/ijer.342330.
- Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmenveyöneticilerinokulkavramıylailgilimetaforlarailişkingörüşleri. [Students, teachers and administrators' views on metaphors with respect to the concept of principal]. Educational Sciences: Theory & Practice, 6 (3),669-699.
- Bektaş, M. & Okur, A. & Karadağ, B. (2014). İlkokul ve ortaokul son sınıf öğrencilerinde metaforik algı olarak kitap. [Book as a metaphoric perception in last class of the primary and secondary students]. Türk Kütüphaneciliği 28, 2 (2014), 154-168.
- Aydın, E. & Sulak, S.E. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının “değer” kavramına yönelik metafor algıları. [The thoughts and metaphoric perceptions of primary school teacher candidates about value concept]. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(2),Doi: 10.14686/buefad.v4i2.5000148420 482-500.
- Aspin, D. (1984). Metaphor and meaning in educational discourse. In W. Taylor (Ed.), Metaphors of education (pp. 21-37). London: Heinemann Educational.
- Alacapınar, F. (2011). İlköğretim okulu öğrencileri “öğretmenlerini” nelere benzetmektedirler. [Who do elementary school students liken their teacher to]. Ahmet Keleşoğlu Education Faculty Journal, 32, 249-263.
APA | AKKAYA N, AHISKALI E, AKBULUT S (2018). Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. , 1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
Chicago | AKKAYA Nevin,AHISKALI Eylem Ezgi,AKBULUT SERDAR Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. (2018): 1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
MLA | AKKAYA Nevin,AHISKALI Eylem Ezgi,AKBULUT SERDAR Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. , 2018, ss.1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
AMA | AKKAYA N,AHISKALI E,AKBULUT S Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. . 2018; 1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
Vancouver | AKKAYA N,AHISKALI E,AKBULUT S Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. . 2018; 1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
IEEE | AKKAYA N,AHISKALI E,AKBULUT S "Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education." , ss.1 - 28, 2018. 10.14686/buefad.374138 |
ISNAD | AKKAYA, Nevin vd. "Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education". (2018), 1-28. https://doi.org/10.14686/buefad.374138 |
APA | AKKAYA N, AHISKALI E, AKBULUT S (2018). Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
Chicago | AKKAYA Nevin,AHISKALI Eylem Ezgi,AKBULUT SERDAR Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.1 (2018): 1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
MLA | AKKAYA Nevin,AHISKALI Eylem Ezgi,AKBULUT SERDAR Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.1, 2018, ss.1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
AMA | AKKAYA N,AHISKALI E,AKBULUT S Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 7(1): 1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
Vancouver | AKKAYA N,AHISKALI E,AKBULUT S Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 7(1): 1 - 28. 10.14686/buefad.374138 |
IEEE | AKKAYA N,AHISKALI E,AKBULUT S "Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education." Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.1 - 28, 2018. 10.14686/buefad.374138 |
ISNAD | AKKAYA, Nevin vd. "Examination on Perceptions of “Book” Concepts on Teacher Candidates of Turkish and Social Sciences Education". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/1 (2018), 1-28. https://doi.org/10.14686/buefad.374138 |