Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 23 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 16-01-2019

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME

Öz:
Buçalışmanınamacıortaokul5.ve6.sınıföğrencilerininakıllıtelefonkullanımdurumlarınıvebağımlılıkdüzeylerinitespitetmekvebağımlılıkdüzeylerineilişkilidemografikdeğişkenleriortayaçıkarmaktır.2015-2016eğitim-öğretimyılıbahardöneminde5.ve6.sınıftaokuyan156öğrenciylegerçekleştirilenbuçalışmadaveriler“KişiselBilgiFormu”ve“AkıllıTelefonBağımlılıkÖlçeği(ATBÖ)”aracılığıylatoplanmıştır.Çalışmadataramamodelikullanılmıştır.Çalışmayakatılanöğrencilerinyaklaşıkyarısıhergünyaklaşık1saattenazakıllıtelefonkullanmaktaveüçtebiriiseakıllıtelefonu2-3saattebirkontroletmektedir.Öğrencilerinakıllıtelefondayaptıklarıişlemlerebakıldığındaensıkyapılanişlemin“oyunoynama”olduğugörülmektedir.Akıllıtelefonbağımlılıkölçeğindeneldeedilenpuanlaragöreöğrencilerinyarıdanfazlası“BağımlılıkGösterenler”grubundayeralmaktadır.Akıllıtelefonbağımlılığıölçeğiiçin“cinsiyet,İnternetkullanımsüresi,günlükakıllıtelefonkullanımsüresi,akıllıtelefonukontroletmesıklığı,akıllıtelefonlasosyalmedyaortamlarınaerişim/kontroletmesıklığı”gruplarınailişkinanlamlıbirfarkbulunmuştur.Diskriminantfonksiyonununtoplamdoğrusınıflandırmaolasılığıyüzdesi%63,7’dir.Araştırmasonucunda“akıllıtelefonlasosyalmedyaortamlarınaerişim/kontroletmesıklığı”değişkenininbağımlılıkgösterenvegöstermeyenöğrencilerieniyisınıflandırandeğişkenolduğusaptanmıştır.Buçalışmanınentemelsonucukadınveerkeköğrencilerinakıllıtelefonbağımlılıkdüzeylerindebelirginbirfarkolduğuşeklindedir.Bubağlamdabufarkınnedenlerininincelenmesivediğerülkelerdebukonuüzerineyapılanaraştırmalarlaeldeedilensonuçlarınkarşılaştırılmasıönerilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji

An Examination of Smartphone Use and Addiction among Middle School Students

Öz:
This study aims to determine the smart phone use and addiction levels of secondary school students from 5th and 6th grades and reveal the demographic variables concerning their addiction levels. This study was conducted with 156 students from 5th and 6th grades in the spring term of the school year of 2015-2016. The data were collected via “Personal Information Form” and “Smart Phone Addiction Scale (SPAS)”. Survey model was used in the study. Results indicated that almost half of the students that participated in the study use smart phones for less than an hour every day, and one third of them check their smart phones every 2-3 hours. Considering the actions taken by students on their smart phones; it is observed that they mainly “play games”. According to the scores obtained from the Smart Phone Addiction Scale, more than half of students are involved in the group “Addiction Tendency”. Regarding the Smart Phone Addiction Scale, a significant difference was determined in terms of “gender, duration of using internet, duration of using smart phones a day, frequency of checking smart phones, frequency of accessing/checking social media environments via smart phones” variables. The total percentage of accurately classifying the discriminant function was determined as 63,7%. As a result of the study, it was determined that the variable of “frequency of accessing/checking social media environments via smart phones” classified students displaying and not displaying addiction the best. Basic result of this study is that there is a distinct difference between the smart phone addiction levels of female and male students. In this context, it is recommended the reasons of this difference were examined, and the results with relevant studies being conducted in other countries were compared.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Zheng, P., & Lionel, N. (2010). Smart phone and next generation mobile computing. Morgan Kaufmann.
  • Yıldırım, C., Sumuer, E., Adnan, M., & Yıldırım, S. (2015). A growing fear Prevalence of nomophobia among Turkish college students. Information Development, 1-10.
  • Van Deursen, A. J., Bolle, C. L., Hegner, S. M., & Kommers, P. A. (2015). Modeling habitual and addictive smartphone behavior: the role of smartphone usage types, emotional intelligence, social stress, self-regulation, age, and gender. Computers in Human Behavior, 45, 411-420.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) (2016). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2016. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 adresinden 10.08.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Thomee, S., Harenstam, A., & Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults a prospective cohort study. BMC Public Health, 11(1), 66-76.
  • Tsai, C. C., & Lin, S. S. (2003). Internet addiction of adolescents in Taiwan: An interview study. CyberPsychology & Behavior, 6(6), 649-652.
  • Statista (2016b). Number of smartphone users in Turkey from 2013 to 2019 (in millions). http://www.statista.com/statistics/467181/forecast-of-smartphone-users-inturkey/ adresinden 15.08.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Statista (2016a). Number of smartphone users worldwide from 2014 to 2019 (in millions). http://www.statista.com/statistics/330695/number-of-smartphone-usersworldwide/ adresinden 15.08.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325.
  • Salehan, M., & Negahban, A. (2013). Social networking on smartphones: When mobile phones become addictive. Computers in Human Behavior, 29(6), 2632-2639.
  • Roberts, J. A. P., Yaya, L. H., & Manolis, C. (2014). The invisible addiction: Cell-phone activities and addiction among male and female college students. Journal of Behavioral Addictions, 3(4), 254-265.
  • Pi, S. Y. (2013). Self-diagnostic system for smartphone addiction using multiclass SVM. Journal of the Korean Data and Information Science Society, 24(1), 13-22.
  • Park, C., & Park, Y. R. (2014). The conceptual model on smartphone addiction among early childhood. International Journal of Social Science and Humanity, 2(4), 147-150.
  • Park, N., & Lee, H. (2012). Social implications of smartphone use: Korean college students’ smartphone use and psychological well-being. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(9), 491-497.
  • Oulasvirta, A., Rattenbury, T., Ma, L., & Raita, E. (2012). Habits make smartphone use more pervasive. Personal and Ubiquitous Computing, 16(1), 105-114.
  • Nolen-Hoeksema, S. (2012). Emotion regulation and psychopathology: The role of gender. Annual Review of Clinical Psychology, 8, 61-87.
  • Morahan-Martin, J., & Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13-29.
  • Lin, Y. H., Lin, Y. C., Lee, Y. H., Lin, P. H., Lin, S. H., Chang, L. R., Kuo, T. B. (2015). Time distortion associated with smartphone addiction: identifying smartphone addiction via a mobile application. Journal of Psychiatric Research, 65, 139-145.
  • Lee, H., Ahn, H., Choi, S., & Choi, W. (2014). The SAMS: Smartphone addiction management system and verification. Journal of medical systems, 38(1), 1-10.
  • Kwon, M., Lee, J. Y., Won, W. Y., Park, J. W., Min, J. A., Hahn, C., & Kim, D. J. (2013). Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one, 8(2).
  • Kwon, M., Kim, D-J., Cho, H., Yang, S. (2013). The Smartphone Addiction Scale: Development and Validation of a Short Version for Adolescents. PLoS ONE, 8(12): e83558. doi:10.1371/journal.pone.0083558
  • Kim, S., & Kim, R. (2002). A study of internet addiction: status, causes, and remedies. Journal of Korean Home Economics Association English Edition, 3(1).
  • Kim H. (2013). Exercise rehabilitation for smartphone addiction. J Exerc Rehabil, 9(6), 5005.
  • Hong, F. Y., Chiu, S. I., & Huang, D. H. (2012). A model of the relationship between psychological characteristics, mobile phone addiction and use of mobile phones by Taiwanese university female students. Computers in Human Behavior, 28(6), 21522159.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpınar, A., & Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in a younger population. Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 24(3), 226-234.
  • Choliz, M. (2012). Mobile-phone addiction in adolescence: The test of mobile phone dependence. Progress in Health Science, 2(1), 33-44.
  • Choi, K., Son, H., Park, M., Han, J., Kim, K., Lee, B., & Gwak, H. (2009). Internet overuse and excessive daytime sleepiness in adolescents. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 63(4), 455-462.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Billieux, J., & Van der Linden, M. (2012). Problematic use of the Internet and selfregulation: A review of the initial studies. The Open Addiction Journal, 5, 24–29.
  • Bian, M., & Leung, L. (2015). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 33(1), 61-79.
  • Augner, C., & Hacker, G. W. (2012). Associations between problematic mobile phone use and psychological parameters in young adults. International Journal of Public Health, 57(2), 437-441.
  • Aljomaa, S. S., Qudah, M. F. A., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-164.
APA YILDIZ DURAK H, SEFEROGLU S (2018). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. , 1 - 23.
Chicago YILDIZ DURAK Hatice,SEFEROGLU Suleyman Sadi ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. (2018): 1 - 23.
MLA YILDIZ DURAK Hatice,SEFEROGLU Suleyman Sadi ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. , 2018, ss.1 - 23.
AMA YILDIZ DURAK H,SEFEROGLU S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. . 2018; 1 - 23.
Vancouver YILDIZ DURAK H,SEFEROGLU S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. . 2018; 1 - 23.
IEEE YILDIZ DURAK H,SEFEROGLU S "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME." , ss.1 - 23, 2018.
ISNAD YILDIZ DURAK, Hatice - SEFEROGLU, Suleyman Sadi. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME". (2018), 1-23.
APA YILDIZ DURAK H, SEFEROGLU S (2018). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 1 - 23.
Chicago YILDIZ DURAK Hatice,SEFEROGLU Suleyman Sadi ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 8, no.1 (2018): 1 - 23.
MLA YILDIZ DURAK Hatice,SEFEROGLU Suleyman Sadi ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, vol.8, no.1, 2018, ss.1 - 23.
AMA YILDIZ DURAK H,SEFEROGLU S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2018; 8(1): 1 - 23.
Vancouver YILDIZ DURAK H,SEFEROGLU S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2018; 8(1): 1 - 23.
IEEE YILDIZ DURAK H,SEFEROGLU S "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME." Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8, ss.1 - 23, 2018.
ISNAD YILDIZ DURAK, Hatice - SEFEROGLU, Suleyman Sadi. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKILLI TELEFON KULLANIMLARI VE BAĞIMLILIK DÜZEYLERİYLE İLGİLİ BİR İNCELEME". Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 8/1 (2018), 1-23.