ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ

Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 60 - 80 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 16-01-2019

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Buçalışmanıntemelamacıüniversiteöğrencilerininbakışaçısıyladijitalvatandaşlıkgöstergeleriniortayaçıkarmaktır.Bugenelamaççerçevesindeüniversiteöğrencilerinindijitalvatandaşlıkdüzeyleriniortayaçıkaracaközgünbirölçekgeliştirilmiş,dijitalvatandaşlığavealtfaktörlereilişkinortalamalararasındakiilişkilerortayaçıkartılmıştır.Bunaekolarakdijitalvatandaşlığavealtfaktörlereilişkinortalamalarınöğrencilerincinsiyetleri,üniversiteleri,fakülteleri,sınıfları,internetkullanımsıklıklarıveaylıkgelirdurumlarıileolanilişkileriincelenmiştir.Ölçeğingeliştirilmeaşamasınınkatılımcıları2015-2016GüzveBahardönemindeAnadoluÜniversitesi’ninçeşitlifakültelerindeöğrenimgören625öğrencidenoluşmaktadır.ÖlçeğinTürkiyegenelineuygulanmasıaşamasındaisekatılımcılar2015-2016Bahardönemindealtıfarklıdevletüniversitesindeöğrenimgören2148öğrencidenoluşmuştur.Üniversiteöğrencilerinindijitalvatandaşlığailişkinortalamalarıcinsiyetleribağlamındaincelendiğindekadınüniversiteöğrencilerinlehineanlamlıbirfarklılıkgörülmüştür.Araştırmadaüniversitelerarasındaanlamlıfarklılıklargözlenmesinerağmenfakültelerindijitalvatandaşlıkortalamalarıbağlamındaanlamlıdüzeydefarklılaşmadığıgözlenmiştir.Sınıfdüzeylerinegöregerçekleştirilenkarşılaştırmadaisedijitalvatandaşlıkortalamalarınınsınıfdüzeyiarttıkçaarttığı,internetkullanımsıklıklarıveaylıkgelirleriylegenelortalamalarıarasındakibağıntılarıniseanlamlıolduğubelirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

INVESTIGATION OF DIGITAL CITIZENSHIP INDICATORS THROUGH UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS

Öz:
The aim of this study was to reveal digital citizenship indicators through university students’ perspectives. Within the framework of this aim, a unique scale was developed to find out university students’ digital citizenship levels, and the relationships between digital citizenship and its sub-factors. In addition, the relationship between digital citizenship and its sub-factors were examined according to gender, universities, faculties, grades, internet usage frequency and monthly income. Participants involved in the development of the scale consist of 625 students, who were studying in various faculties of Anadolu University during 2015-2016 fall and spring semesters. Following the development of the scale, 2148 students who were studying in six different state universities during 2015-2016 spring semester participated in the study. The analysis of the university students’ digital citizenship scores according to gender showed that there was a significant difference in favor of the females. Results according to university variable further revealed significant differences. On the other hand, digital citizenship scores did not significantly differ among faculties. The comparisons made according to grades showed that digital citizenship scores increased as the grade increased. In addition, its correlations with internet usage frequency and annual income were significant.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Worthington, R. L., ve Whittaker, T. A. (2006). Scale development research a content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838.
  • Triastuti, R. (2016). Fostering digital citizenship in Indonesia. In proceeding of international conference on teacher training and education. Conference on Teacher Training and Education, 1(1), 494-496.
  • Schermelleh-Engel, K., ve Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8 (2), 23-74
  • Ribble, M. ve Bailey, G. (2007). Digital citizenship in schools. Washington, DC: International Society for Technology in Education.
  • Ribble, M. (2007). Digital citizenship in schools. Eugene, OR: International Society for Technology in Education.
  • Öztürk, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin dijital vatandaşlık düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi.
  • Özmen, A. (2003). Uygulamalı araştırmalarda örnekleme yöntemleri. Eskişehir: Fen Fakültesi Yayınları.
  • Oyedemi, T. D. (2012). The partially digital: internet, citizenship, social inequalities, and digital citizenship in South Africa. Yayımlanmamış Dooktora Tezi. Nigeria: Obafemı Awolowo University.
  • OECD. (2016). Education gps the world of education at your fingertip. http://gpseducation.oecd.org/IndicatorExplorer?query=13&indicators=N050*N052*N 055*N053*N054*N051*N056%20*N057%20 adresinden 11 Eylül 2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Netwong, T. (2013). The using of e-learning to develop digital citizenship and learning achievement in information technology. International Journal of e-Education, eBusiness, e-Management and e-Learning, 3 (2), 135-137.
  • MEB (2017). Milli Eğitim Bakanlığı 2015-2019 stratejik planı. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10052958_10.09.2015sp17.15imz asz.pdf adresinden 2 Eylül 2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Marsh, H.W., Hau, K.T., Artelt, C., Baumert, J., ve Peschar, J.L. (2006). OECD’s brief self-report measure of educational psychology’s most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360.
  • Lyons, R. (2012). Investigating student gender and grade level differences in digital citizenship behavior. Yayımlanmamış Doktora Tezi. USA: Walden University.
  • Kocadağ, T. (2012). Öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Kline R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
  • Kaya, A., ve Kaya, B. (2014). Öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık algısı. International Journal of Human Sciences, 11(2), 346-361.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. Baskı).Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaduman, H. (2011). 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde dijital vatandaşlığa dayalı etkinliklerin öğrencilerin dijital ortamdaki tutumlarına etkisi ve öğrenme öğretme sürecine yansımaları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • İşman, A. ve Güngören, Ö. C. (2013). Being digital citizen. 4th international conference on new horizons in Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 106, 551–556.
  • ISTE, (2013). About ISTE. 03.08.2016 tarihinde https://www.iste.org/about-iste adresinden edinilmiştir.
  • ISTE, (2007). Digital citizenship in schools. 12 Şubat 2017 tarihinde http://www.iste.org/images/excerpts/digcit-excerpt.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Huck, S., W. (2012). Reading statistic and research (6th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Hu, L., ve Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • Hollandsworth, R., Donovan, J. ve Welch, M. (2017). Digital citizenship: you can’t go home again. TechTrends, 1-7.
  • Haznedar, Ö. (2012).Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojileri becerilerinin ve eöğrenmeye yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Hamutoğlu, N. B., ve Ünal, Y. (2015). Digital citizenship in Turkey and in the world: educatıonal applıcatıons and technology. The Online Journal of Quality in Higher Education, 2(3), 3943.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in science education (8th ed.). Boston, MA: McGraw-Hill.
  • Elçi, C. A. (2015). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programına yönelik öğrenci görüşlerinin dijital vatandaşlık bağlamında incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Çubukçu, A. ve Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri.Middle Eastern and African Journal of Educational Research, 5, 148-174.
  • Çolak, B., Yalçın, B. ve Korkmaz, S. (2011). Türkiye’de internet kullanımının toplumsal yansımaları. XVI. Türkiye'de İnternet Konferansı’nda sunulan bildiri. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Çepni, O., Oğuz, S. ve Kılcan, B. (2014). İlköğretim öğrencilerinin dijital vatandaşlığa yönelik görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3), 251-266.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson Education.
  • COE (2016). Demokrasiyi eğitim yoluyla güvence altına alma. https://abdigm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_06/08053418_nihai_bildiri_ak_25 __oturum.docx adresinden 11 Eylül 2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Check, J. ve Schutt, R. K. (2012). Research methods in education. Boston: Sage Publications.
  • Campbell, D. (2001), “Can the digital divide be contained?”, International labour review, 140 (2), 119-141.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (13.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baumgartner, H., ve Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.
  • Akdağ, M. (2011). SPSS’de istatistiksel analizler. 18 Kasım 2015 tarihinde https://www.iys.inonu.edu.tr/webpanel/dosyalar/669/file/SPSS%20testleri.doc adresinden edinilmiştir.
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
APA SOM VURAL S, Kurt A (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. , 60 - 80.
Chicago SOM VURAL Seçil,Kurt Adile Aşkım ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. (2018): 60 - 80.
MLA SOM VURAL Seçil,Kurt Adile Aşkım ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.60 - 80.
AMA SOM VURAL S,Kurt A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 60 - 80.
Vancouver SOM VURAL S,Kurt A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 60 - 80.
IEEE SOM VURAL S,Kurt A "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ." , ss.60 - 80, 2018.
ISNAD SOM VURAL, Seçil - Kurt, Adile Aşkım. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ". (2018), 60-80.
APA SOM VURAL S, Kurt A (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 60 - 80.
Chicago SOM VURAL Seçil,Kurt Adile Aşkım ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 8, no.1 (2018): 60 - 80.
MLA SOM VURAL Seçil,Kurt Adile Aşkım ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, vol.8, no.1, 2018, ss.60 - 80.
AMA SOM VURAL S,Kurt A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2018; 8(1): 60 - 80.
Vancouver SOM VURAL S,Kurt A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2018; 8(1): 60 - 80.
IEEE SOM VURAL S,Kurt A "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ." Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8, ss.60 - 80, 2018.
ISNAD SOM VURAL, Seçil - Kurt, Adile Aşkım. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA DİJİTAL VATANDAŞLIK GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ". Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 8/1 (2018), 60-80.