Yıl: 2017 Cilt: 52 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 156 - 178 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-01-2019

KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Öz:
Kişiler arası ilişkilerin temelini oluşturan güven kavramının önemi, sonzamanlarda birçok firma tarafından da anlaşılmakta ve kurum içi güven çalışmalarıyaygınlık kazanmaktadır. Bu araştırmanın amacı, kuruma ve yöneticiye duyulan güvenile şirket içerisinde kullanılan iletişim kanallarının ve yöneticilerin kullandıkları güçkaynaklarının ilişkisini incelemektir. Araştırma sonucunda hem kurum içi iletişimin hemde algılanan güç kaynaklarının, kuruma ve yöneticiye duyulan güven ile ilişkili olduğuortaya çıkmıştır. Analiz sonuçları yöneticiye ve şirkete duyulan güveni en çok açıklayanetmenin şirketin formal iletişim şekli olduğunu göstermiştir. Yöneticilerin uzmanlık veözdeşim gücü de güven düzeyinde artışı açıklamaktadır. Yöneticilerin yıkıcı güçkullandığına dair algılama düzeyi çalışanların hem yöneticiye hem de şirkete duyduklarıgüven düzeyindeki düşüşü açıklamaktadır. Bulgular önceki literatür sonuçlarıbağlamında ayrıntılı olarak tartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

THE IMPACT OF INTERNAL COMMUNICATIONA AN THE PERCEIVED POWER SOURCES ON TRUST IN SUPERVISOR AND ORGANIZATION

Öz:
Recently, the importance of trust which is the base of interpersonal communication, is better understood by the companies and the number of internal trust studies have accelarated. The purpose of this study is to investigate the relationship between trust in supervisor and trust in organization, and internal communications channels and perceived sources of power. The study results revealed that both internal communication and perceived sources of power are related to trust in supervisor and trust in the company. The analyses shows that formal communication contributes to the level of trust in both supervisor and company the most. The increase in referent and expert power of the supervispr also increases the level of trust in both supervisor and company. However, when employees sense that their supervisors are using coersive power, their trust in both supervisor and organization decrease. The findings are discussed in detail.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Zemanek, J. E. & Pride, W. M. (1996), “Distinguishing Between Manufac- turer Power and Manufacturer Salesperson Power,” Journal of Business and Industrial Marketing, 11 (2), 1-14.
  • William, J. W. & Eggland, S. A. (1991). Örgütlerde İletisim. Çeviren: Yılmaz Büyükersen, San Öz-Alp, Hikmet Seçim, ve Ali Atıf Bir. Eskisehir: Anadolu Üniversitesi Yayını. No: 628.
  • Whitener, E. M., Brodt, S. E., Korsgaard, M. A., & Werner, J. M. (1998). Managers as initiators of trust: An exchange relationship framework for understanding managerial trustworthy behavior. Academy of Management Review, 23.
  • Wasti, A.S., Tanb, H.H., Browerc, H.H. & Önder, Ç. (2007). “Cross-cultural measurement of supervisor trustworthiness: An assessment of measurement invariance across three cultures”. The Leadership Quarterly, 18:477-489
  • Vural, Z. B. (2003). Kurum Kültürü ve Örgütsel İletisim. İstanbul: İletisim Yayınları.
  • Vecchio, R.,P. (2006). Organizational Behavior. 6th Edition.Thomson South Western.
  • Uzcan, G. (1996). “İsletmelerde Bir Yönetim Aracı olarak Örgütsel İletisimin Etkin Kullanımıyla Yönetimin Basarısına Saglayabilecegi Faydalar ve İlgili Öneriler.” Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tutar, H. (2003). Örgütsel İletisim. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Thayer, L. O. (1961). Administrative Communication (Homewood, IL: Richard D. Irwin, Inc.
  • Tan, H.H & Tan C.S. (2000). “Toward the differention of trust in supervisor and trust in organization”. Genetic, Social and General Psychology Monographs, 126:241-260
  • Stoner, C.R. & Hartman R.I. (2000). “Team building: answering tough questions”. Research Technology Management, 34(4), 12-18
  • Slaughter, K. & Bell, A. (1990). Business Communication Process and Practice.Canada: Gage Educatioanl Publishing Company.
  • Shockley-Zalabak, P., Ellis, K., & Winograd, G. (2000). Organizational trust: What it means, why it matters. Organization Development Journal, 18(4), 35-48.
  • Schweiger, D.M. & Denisi, A.S. (1991) Communication with employees following a merger: a longitudinal field experiment. Academy of Management Journal, 34.
  • Sayers, F., Bingaman, C., E. Graham, R. ve Wheeler, M. (1993). Yöneticilikte İletisim. Çeviren: Dogan Sahiner, Istanbul: Rota Yayınları.Salovey
  • Rousseau, D.M., Sitkin, S.B., Burt, R.S. & Camerer, C. (1998). “Not so different after all : Across discipline view of trust”. Academy of Management Review, 23:393-404
  • Robson, Paul J.A. & Denis Tourish. (2005) “Managing Internal Communication: an Organizational Case Study”. Corporate Communications: An International Journal, 10(3).
  • Robbins, S. (2005). Organizational Behavior. New Jersey: Prentice Hall.
  • Ring, P S. & A. H. Van de Ven: 1994, 'Developmental Processes of Cooperative Interorganizational Relationships', Academy of Management Review 19(1)
  • Raven, B., Schwarzwald, J. & Koslowsky M. (1998). Conceptualizing and Measuring a Power Interaction Model of Interpersonal Influence. Journal of Applied Social Psychology, Vol. 28, 4, 307-332.
  • Raven, B. H., & Kruglanski, A. W. (1970). Control and power. In Paul Swingle (Ed.), The structure of conflict. New York: Academic.
  • Quigley, J. V. (1993). Vizyon oluşturması, geliştirilmesi ve korunması, Çev. Berat Çelik, Epsilon Yayıncılık, Istanbul, s.35
  • Powell. W. W. (1996). Trust-Based Forms of Governance. In T. R. Tyler, and R. M. Kramer (eds.). Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research (Sage Pubhcations, Thousand Oaks. CA).
  • O’Reilly, C.A., III. (1977). Supervisors and peers as information sources, group supportiveness, and individual decision-making performance. Group & Organization Studies, 15.
  • Nyhan, R.C. (2000). “Changing the paradigm: trust and its role in public sector organizations”. American Review of Public Administration, 30(1): 87-109
  • Mishra, J. & Morrisey, M.A. (1990). “Trust in employee/employer relationships: A survey of West Michigan managers”. Public Personal Management, 61, 25-31
  • McKnight, D.H., Cummings, L.L. & Chervany, N.L. (1998).“Initial trust formation in new organizational relationships”. Academy of Management Review, 23(3), 473-490
  • McGregor, D. (1967). The professional manager. New York: McGraw-Hill.
  • McAllister, D. J. (1995). Affect and cognition based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of Management Journal, 38(1), 24-59.
  • Mayer, R.C., Davis, J.H & Schoorman, F.D. (1995). “An integrative model of organizational trust”. Academy of Management Review, 20(3):709-734
  • Likert, R. (1967). The human organization. New York: McGraw-Hill.
  • Konovsky, M. A., & Pugh, S. D. (1994). Citizenship behavior and social exchange. Academy of Management Journal, 37.
  • Kenneth N. W. (1984). Organizational Behaviour and Personnel Psychology. Irvin:Homewood.
  • Jones, G.R. & George, J.M (1998). “The experience and evolution of trust: implications for cooperation and teamwork”. Academy of Management Review, 23:3
  • John, W. H. (1994). Yönetici İçin Örgüt içindeki davranış klavuzu, çev. Mesut Odman, Öteki Yayınları, Ankara, s.38
  • İslamoğlu, G., Birsel, M & Börü, D. (2007). Kurum İçinde Güven, İnkılap Kitabevi, İstanbul
  • Hunt, S. D. & John R. Nevin (1974), "Power in Chan- nels of Distribution: Sources and Consequences," Journal of Marketing Research, 11 (May), 186-93,
  • Huff, L. & Kelley, L. (2003). “Levels of organizational trust in individualist versus collectivist societies: A seven-nation study”. Organizational Science, 14(1): 81-90
  • Hosmer, L. (1995). “Trust: The connecting link between organizational theory and philosophical ethics”. Academy of Management Review, 20(2): 379-403
  • Hinkin, T. R., & Schriesheim, C. A. (1989). Development and application of new scales to measure the bases of social power. Journal of Applied Psychology, 74, 561-567.
  • Hersey,P., Blanchard,K. & Johnson,D. (1996). Management of Organizational Behavior, Prentice Hall, U.S.A., 1996.
  • Güzel, Ö. (2009). “The relationship between social power bases and organizational commitment: the moderating effect of trust in organization” Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Örgütsel Davranış Bilim Dalı, Yayınlanmış yüksek lisans tezi
  • Gürgen, H. (1997). Örgütlerde İletisim Kalitesi. İstanbul: Der Yayınları.
  • Greenberg, J. (2002). Managing Behavior in Organizations, Prentice Hall, U.S.A., p:200.
  • George, J. M. ve Jones, G. R. (1999). Understanding and Managing Organizational Behavior, Second Edition, United States: Addison-Wesley Publishing Company Inc.
  • French, J. R. P. & Raven, B. (1959). The bases of social power. In D. Cartwright and A. Zander. Group dynamics. New York: Harper & Row.
  • Fleet, D. (1988). Contemporary Management. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Fındıklı, M.A., Gülden, A. & Semerciöz, F. (2010). “Subordinates trust in supervisor and organization: Effects on subordinate perceptions of psychological empowerment”. International Journal of Business and Management Studies, 2(1)
  • Ersen, H. (1996). Toplam Kalite Ve İnsan Kaynakları Yönetimi İliskisi. 1.Basım. İstanbul: Yön Matbabacılık.
  • Drenth, P.J.D., Thierry, H & deWolff, C.J. (1998). Handbook of Work and Organizational Psychology (2nd Edition). East Sussex: Psychology Press Ltd
  • Dirks, K.T. & Ferrin, D.L. (2002). “Trust in leadership: Meta-analytic findings and implications for research and practice”. Journal of Applied Psychology, 87:611-628
  • Crosby, L. A., Evans, K. R., & Cowles, D. (1990). Relationship quality in service selling: An interpersonal influence perspective. Journal of Marketing, 54(3), 299-303.
  • Butler, J. K. and Cantrell R. S. (1994). Communication Factors and Trust: An Exploratory Study, Psychological Reports 74.
  • Bradach, J. L. & Eccles R. G. (1989). Price,Authority, and Trust: From Ideal Types to Plural Forms, Annual Review of Sociology, 15.
  • Boone L., E. & Kurtz, D., L. (2003). Contemporary Business. Thomson-South Western.
  • Blau, P. (1964). “Exchange and power in social life”. New York: Wiley
  • Becerra, M., & Gupta, A. (2003). Perceived trustworthiness within the organization: The moderating impact of communication frequency on trustor and trustee effects. Organization Science, 14.
  • Asunakutlu, T. (2006). “Çalışanlar ile yöneticiler arasında güven duygusunun araştırılması: turizm sektöründe bir uygulama”. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(4), 16-33
  • Argyris, C. (1973). On organizations of the future. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Aguinis, H., Nesler, M. S., Quigley, B. M., Lee, S. J., & Tedeschi, J. T. (1996). Power bases of faculty supervisors and educational outcomes for graduate students. Journal of Higher Education, 67.
  • Adler,R. & Elmhorst,J. (2005). Communicating at Work, McGraw-Hill, New York, p.14
APA KEÇECİ M, SÜER C, MERİÇ K, DURAL U, ÇALIŞKAN E (2017). KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 156 - 178.
Chicago KEÇECİ Melda,SÜER Ceyda,MERİÇ K. Bahar,DURAL Uzay,ÇALIŞKAN Eda KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. (2017): 156 - 178.
MLA KEÇECİ Melda,SÜER Ceyda,MERİÇ K. Bahar,DURAL Uzay,ÇALIŞKAN Eda KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 2017, ss.156 - 178.
AMA KEÇECİ M,SÜER C,MERİÇ K,DURAL U,ÇALIŞKAN E KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2017; 156 - 178.
Vancouver KEÇECİ M,SÜER C,MERİÇ K,DURAL U,ÇALIŞKAN E KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2017; 156 - 178.
IEEE KEÇECİ M,SÜER C,MERİÇ K,DURAL U,ÇALIŞKAN E "KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." , ss.156 - 178, 2017.
ISNAD KEÇECİ, Melda vd. "KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". (2017), 156-178.
APA KEÇECİ M, SÜER C, MERİÇ K, DURAL U, ÇALIŞKAN E (2017). KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 52(2), 156 - 178.
Chicago KEÇECİ Melda,SÜER Ceyda,MERİÇ K. Bahar,DURAL Uzay,ÇALIŞKAN Eda KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 52, no.2 (2017): 156 - 178.
MLA KEÇECİ Melda,SÜER Ceyda,MERİÇ K. Bahar,DURAL Uzay,ÇALIŞKAN Eda KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, vol.52, no.2, 2017, ss.156 - 178.
AMA KEÇECİ M,SÜER C,MERİÇ K,DURAL U,ÇALIŞKAN E KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2017; 52(2): 156 - 178.
Vancouver KEÇECİ M,SÜER C,MERİÇ K,DURAL U,ÇALIŞKAN E KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2017; 52(2): 156 - 178.
IEEE KEÇECİ M,SÜER C,MERİÇ K,DURAL U,ÇALIŞKAN E "KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 52, ss.156 - 178, 2017.
ISNAD KEÇECİ, Melda vd. "KURUM İÇİ İLETİŞİM VE ALGILANAN GÜÇ KAYNAKLARININ KURUMA VE YÖNETİCİYE DUYULAN GÜVEN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 52/2 (2017), 156-178.