HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 18 - 24 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-01-2019
HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Öz: Amaç: Bu araştırma, Ahi Evran Üniversitesi, Sağlık Yüksekokulu, hemşirelik öğrencilerinin HIV/AIDS (HumanImmunodeficiency Virus/Acquired Immune Deficiency Syndrome) hakkındaki bilgi ve tutumlarını belirlemekamacıyla yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, Mart-Nisan 2015 tarihleri arasında yapılmıştır. Anketuygulaması sırasında sınıfta bulunan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 351 öğrenci (%80.1) araştırmanınevrenini oluşturmuştur. Araştırmanın verileri literatür taranarak hazırlanan anket formu aracılığı ile toplanmıştır.Anket formu öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ile 23 maddeden oluşan HIV/AIDS bilgi düzeyisoruları ve 9 maddeden oluşan AIDS’e karşı tutum ifadelerini içermektedir. Tanımlayıcı verilerde yüzde vesayı, istatistiki analizlerde Mann-whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 21.17±2.24 olup, %71.8’ikız öğrenciydi. Öğrencilerin %18.5’i 1. sınıföğrencisidir. Öğrencilerin %65’i AIDS’li olduğunu bildiği kişilerden uzak duracağını ve %17.9’u AIDS’li hastalarıntoplumdan uzak tutulması gerektiğini bildirmişlerdir. Ayrıca öğrencilerin %83.2’si mesleki olarak AIDSkonusunda riskli olduklarını düşünmektedirler. Öğrencilerin yaş grubu, bulundukları sınıf ile HIV/AIDS bilgidüzeyi puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin AIDS’liolduğunu bildiği insandan uzak durma, evlenecek çiftlere evlenmeden önce test istenmesi ile HIV/AIDS bilgidüzeyi puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerden “AIDS’liolduğunu bildiğim insandan uzak dururum” diye belirtenlerin bilgi düzeyi puanı daha düşükken, evlenmedenönce test yapılsın diyenlerin bilgi düzeyi puanı diğerlerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Sonuç: Sonuç olarak geleceğin sağlık personeli olan öğrencilerin HIV/AIDS hakkında bilgi eksikliği olduğu,tutum ve davranışlarda yanlışlıklar olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Assessment of the Knowledge Level of Students of Department of Nursing About HIV/AIDS and Attitudes Toward it
Öz: Objectives: This study was conducted to determine the knowledge and attitudes of nursing students of Ahi Evran University, School of Health Sciences about HIV/AIDS. Material and Methods: The study sample of this descriptive research consisted of students who were present in the class between March – April 2015 and accepted to participate (n=351) is participation rate was 80, 1%. Data was collected with a survey form which was prepared according to literature. Survey contains students’ sociodemographic features, 23-item HIV/AIDS knowledge level questions and 9-item attitude statements toward AIDS. Descriptive analyses were presented by number, percentage and means, and comparisons were shown using Mann-whitney U and Kruskal Wallis tests were used. Results: Mean age of students was 21.17±2.24. 71.8% of them were female, and 18.5% of them were first year students. 83.2% of the students said that they think they are at risk of AIDS because of their profession. There was a statistically significant difference between the students’ age group and class with their AIDS knowledge score (p<0.05). There was a statistical meaningful difference between HIV/AIDS knowledge levels and “refraining from people known to have AIDS” and “suggesting screening tests for couples getting married” (p<0.05). While knowledge level of students stating that they would stay away from people who have AIDS was lower, students who recommended screening tests before marriage had a higher knowledge level. Conclusion: Students who will be a part of the health system in the future lack knowledge about HIV/AIDS and show incorrect attitudes and behaviors.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Zeren ŞG, Alıcı D, Ay F. Nursing students’ attitudes towards HIV/ AIDS: Agrı, Istanbul and Mersin samples from Turkey. Education Med J. 2012; 4(1): 74-85.
- Okumuş H, Mete S, Uysal Ü. Ebe ve Hemşirelerin HIV/AIDS'e ilişkin bilgi ve tutumları. AIDS Derg. 1996;3(6):52.
- Toker SO, Küçükyılmaz Ü. Ege Üniversitesi Ödemiş sağlık yüksekokulu öğrencilerinin HIV/AIDS bilgi düzeylerinin eğitim öncesi ve sonrasında değerlendirilmesi. Ege Tıp Derg. 2001;40(2):91-97.
- Lohrmann C, Välimäki M, Suominen T, Muinonen U, Dassen T, Peate I. German nursing students’ knowledge of and attitudes to HIV and AIDS: two decades after the first AIDS cases. JAdvNurs. 2000;31(3):696-703.
- Herek GM, Capitanio JP, Widaman KF. HIV related stigma and knowledge in the United States: prevalence and trends, 1991-1999. Am J Public Health. 2002; 92(3):371-7.
- Dönmez L, Yiğiter Şenol Y. Antalya çıraklık eğitim merkezindeki berber ve kuaför çıraklarının HIV/AIDS hakkındaki bilgi ve tutumları. İst. Tıp. Fak. Mecmuası. 1998; 61(4): 429-434.
- Savaşer S. Knowledge and attitudes of high school students about AIDS: a Turkish perspective.Public Health Nursing. 2002; 20(1):71-79.
- Parker R, Easton D, Klein, C. Structural barriers and facilitators in HIV prevention: A review of international research. AIDS. 2000;14(1): 22-32.
- Karadeniz G, Altıparmak S, Yanıkkerem E. Genç erişkinlerin HIV/ AIDS’li kişilere karşı tutumları. TAF Prev Med Bull. 2004; 3(5):87-92.
- Özdemir L, Ayvaz A, Poyraz Ö. Cumhuriyet üniversitesi öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusundaki bilgi düzeyleri. Cumhuriyet Üniv Tıp Fak Derg. 2003; 25(1):10-14.
- Rogowska-Szadkowska D, Chlabicz S, Ołtarzewska A. Knowledge and attitudes of medical and nursing students to HIV and AIDS. HIV AIDS Rev. 2004; 3(3):14-19.
- Uzer Ekin G. Lise öğrencilerinin HIV/AIDS ile ilgili bilgi düzeyi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Bakırköy Tıp Derg. 2014; 10(1):24- 26.
- Artan MO, Güleser GN. Sağlık okulu öğrencilerinin HIV/AIDS, Hepatit B virüsü ve Hepatit C virüsü konusundaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi, Erciyes Med J. 2006; 28(3):125-133.
- Kurt AS, Dereli Yılmaz S. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin HIV/ AIDS hakkındaki bilgi düzeyleri ve bilgi kaynakları. HEAD. 2012; 9(3):47-52.
- Ferrer L, Cianelli R, Guzman E, Cabieses B, Irarrázabal L, Bernales M, Araya A. Chilean University Students: Knowledge and concern about HIV/AIDS. J Assoc Nurses AIDS Care. 2007; 18(5):51-56.
- Snowden L. An investigation into whether nursing students alter their attitudes and knowledge levels regarding HIV infection and AIDS following a 3-year programmer leading to registration as a qualified nurse. J Adv Nurs. 1997;25(6):1167-1174.
- Çimen S, Bahar Z, Öztürk C, Bektaş M. Türk ve Danimarka’lı Hemşirelik Öğrencilerinin HIV/AIDS’li bireylere bakım vermeye yönelik tutumlarının karşılaştırılması. DEUHYO ED. 2013; 6(3):139- 143.
- Kılıç S, Açıkel CH, Kır T, Oğur R, Uçar M.Sağlık astsubay meslek yüksekokulu öğrencilerinin HIV/AIDS hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. TAF Prev Med Bull. 2004; 3(6):111-118.
- Bulduk S, Esin MN, Umut N. Adölesanların HIV/AIDS bilgi düzeyleri ve hastalığa karşı sosyal önyargıları. StedDerg. 2006;15(8):139-43.
- Avcıkurt AS. Balıkesir üniversitesi öğrencilerinin HIV/AIDS hakkındaki bilgi düzeyi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Balıkesir SaglıkBil Derg. 2014;3(2):79-86.
- Özdemir M, Feyzioğlu B, Doğan M, Baykan M, Baysa B. Üniversite öğrencilerinin HIV/AIDS hakkındaki bilgi düzeyi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Turk HIV AIDS Derg. 2006;9(1):10-16.
- Tunçel EK, Dündar C, Pekşen Y. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin AIDS hakkında bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. TAF Prev Med Bull. 2006;5(5):343- 351.
- Kaya M, Aylaz R, Yağmur Y, Güneş G. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin HIV/AIDS’le ilgili bilgi ve tutumları. TAF Prev Med Bull. 2007; 6(3):175-180.
- Petro-Nustas W, Kulwicki A, Zumout AF. Students' knowledge, attitudes, and beliefs about AIDS: a cross-cultural study. J. Transcult. Nurs. 2002;13(2):118–125.
- Peate I, Suominen T, Välimäki M, Lohrmann C, Muinonen U. HIV/AIDS and its impact on student nurses.Nurse EducToday. 2002;22(6):492–501.
- Kır T, Kılıç S, Oğur R, Uçar M, Hasde M. Ankara’daki iki askeri birlikte erlerde HIV/AIDS bilgi düzeyinin değerlendirilmesi.TAF Prev Med Bull.2004;3(5): 93-102.
- Nwokocha AR, Nwakoby BA. Knowledge, attitude, and behavior of secondary (high) school students concerning HIV/AIDS in Enugu, Nigeria in the year 2000. J Peditr Adolesc Gynecol. 2002;15(2):93- 96.
- Tümer A. Dünyada ve Türkiye'de güncel verilerle HIV/AIDS.Turk HIV AIDS Derg. 2013;11(1):17-20.
- Beyrer C, Karim QA. The changing epidemiology of HIV in 2013. Curr Opin HIV AIDS. 2013;8(4):306-10.
- Abdu M, Umar A, Hj B, Faisal I, Tajuddin SSH, Suria BI, Yakasai MG. Effectiveness of HIV/AIDS educational intervention in increasing knowledge, attitude and practices for primary school teachers in some part of Africa. HIV & AIDS Review. 2015;15(1):17-25.
- Beydağ KDT. Sağlık yüksekokulunda öğrenim gören bir grup üniversite öğrencisinin HIV/AIDS konusundaki bilgi düzeyleri. TAF Prev Med Bull. 2007;6(1):59-68.
APA | Babaoğlu Ü, DEMİR G, BİÇER S (2018). HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 18 - 24. |
Chicago | Babaoğlu Ülken Tunga,DEMİR GÖKÇE,BİÇER Sevil HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. (2018): 18 - 24. |
MLA | Babaoğlu Ülken Tunga,DEMİR GÖKÇE,BİÇER Sevil HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2018, ss.18 - 24. |
AMA | Babaoğlu Ü,DEMİR G,BİÇER S HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 18 - 24. |
Vancouver | Babaoğlu Ü,DEMİR G,BİÇER S HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 18 - 24. |
IEEE | Babaoğlu Ü,DEMİR G,BİÇER S "HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.18 - 24, 2018. |
ISNAD | Babaoğlu, Ülken Tunga vd. "HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ". (2018), 18-24. |
APA | Babaoğlu Ü, DEMİR G, BİÇER S (2018). HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Bozok Tıp Dergisi, 8(1), 18 - 24. |
Chicago | Babaoğlu Ülken Tunga,DEMİR GÖKÇE,BİÇER Sevil HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Bozok Tıp Dergisi 8, no.1 (2018): 18 - 24. |
MLA | Babaoğlu Ülken Tunga,DEMİR GÖKÇE,BİÇER Sevil HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Bozok Tıp Dergisi, vol.8, no.1, 2018, ss.18 - 24. |
AMA | Babaoğlu Ü,DEMİR G,BİÇER S HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Bozok Tıp Dergisi. 2018; 8(1): 18 - 24. |
Vancouver | Babaoğlu Ü,DEMİR G,BİÇER S HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Bozok Tıp Dergisi. 2018; 8(1): 18 - 24. |
IEEE | Babaoğlu Ü,DEMİR G,BİÇER S "HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ." Bozok Tıp Dergisi, 8, ss.18 - 24, 2018. |
ISNAD | Babaoğlu, Ülken Tunga vd. "HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ". Bozok Tıp Dergisi 8/1 (2018), 18-24. |