Yıl: 2017 Cilt: 27 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 99 - 120 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-01-2019

DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ

Öz:
Demiryolu ulaşımı ve Yüksek Hızlı Tren Sistemleri ekonomik ve sosyal yapı üzerinde yarattığı doğrudanve türev etkiler ile önemli bir ulaşım alternatifi ve yatırım alanıdır. Keynesyen karakterli iktisat politikalarınınuygulandığı ülkelerde ve konjonktürlerde de ulaşım yatırımları önemli bir harcama alanı olarak ortayaçıkmaktadır. Türkiye ulaşım altyapısını ve ağını kurgularken uzun yıllar demiryolu yatırımlarını ihmal etmiştir.Gelişmiş ülkelerde toplam ulaşım ağı içinde demiryolunun payı %10’ların üzerindeyken bu oran Türkiye’de%1,5 düzeyindedir. Bölgesel farklılıkların yoğun yaşandığı, kaynak dağılımında büyük etkinsizliklerin sözkonusu olduğu ve cari açığın enerji açığı olarak tanımlandığı Türkiye’de Yüksek Hızlı Tren sistemlerinin sözkonusu sorunların azaltılmasında önemli katkılar sunacağı söylenebilir. Bu bağlamda Yüksek Hızlı Trenbüyüme kalkınma sürecinin de bir tamamlayıcısı olarak ele alınabilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Coğrafya İktisat İşletme Finans

Rail Transportation and Effects of High Speed Railway Investments In Turkey: Eskişehir - Konya Example

Öz:
Railway and high speed train systems are important alternative transportation and investment area with direct and indirect effects on economic and social structure. Transportation investments emerge as an important area of spending in countries where Keynesian economic policies are applied in. Turkey neglected the railway investments while it was planning transport infrastructure and network. While the share of railway in total transport network in developed countries is over 10%, this rate is about 1,5% in Turkey. It is said that high speed train systems can make contribute for reducing the problems in Turkey where regional disparities are experienced intensely, resource allocative is inefficiency and current deficit is defined as the energy deficit. In this context, high speed train systems can be taken as a supplement of the development process.
Anahtar Kelime:

Konular: Coğrafya İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Yıldırım, Zeynep Gültekin (2015), “Türkiye Lojistik Sektöründe Demiryolu Taşımacılığının Mevcut Durumuna İlişkin Bir Analiz”, EJOIR – Aralık 2015 IWCEA Özel Sayısı, CİLT 3, ss. 54-70.
  • Yıldırım, Kemal (Editör) (2012), İktisada Giriş, Pelikan Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara.
  • UN-United (2016), NationStatistic Division, Central Product Classification CPC Version1.1,21.02.2002, http://unstats.un.org/unsd/statcom/doc02/cpc.pdf, (Erişim: 01.09.2016).
  • United States (1996), Policy, Planning, EPA 230-R-96-009, Environmental Protectionand Evaluation Agenc(2126); Indicators of the Environmental Impacts of Transportation (Highway, Rail, Aviation, and Maritime Transport), October.
  • TÜBİTAK (2016), Yüksek Hızlı Tren TÜBİTAK Raporu, file:///C:/Users/su/Downloads/hizli_tren_tubitak_ raporu%20(1).pdf, (Erişim: 20.10.2016).
  • TÜBİTAK (2003), Rapor: Ulaştırma ve Turizm Paneli, Vizyon 2023 Ulaştırma ve Turizm Paneli; Teknoloji Öngörüsü Projesi, Ankara.
  • TCDD (2016), T.C. Devlet Demiryolları İstatistik Yıllığı 2011-2015. Ankara.
  • TCDD (2016), 2015 Yılı Demiryolu Sektör Raporu, TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • T.C. Ulaştırma Bakanlığı (2011), Türkiye Ulaşım ve İletişim Stratejisi Hedef 2023, Ankara.
  • Şener, Orhan (2006), Kamu Ekonomisi, Beta Basım Yayım Dağıtım, 8. Baskı, İstanbul, 2006.
  • Sonar, Şengül (2015), Türkiye’de Uygulanan Demiryolu Ulaşımı Politikaları, Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Giresun.
  • Sinha, S.P. and Ram, Faguniand Nagalia, Manager Prasadand Hari Ram (1993), Instant Encyclopaedia of Geography (Volume I), First Edition, Mittal Publication, New Delhi-1110059, India.
  • Sarı, Yaşar - Kılıçlar, Arzu ve Seçilmiş, Cihan (2011), “Yüksek Hızlı Tren (YHT) Yolcularının Kişisel Değişkenler Açısından Memnuniyet Algılamalarının Değerlendirilmesi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, Güz 2011: ss. 127-138.
  • Nalçakan, Meserret (2003), Türkiye Ekonomisi Açısından Ulaştırma Sektöründe Demiryolu Taşımacılığının Önemi ve Ekonometrik Model İle Türkiye Demiryolu Yurtiçi Yük Taşıma Talebinin Analizi (1980-2000 Dönemi), Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • MÜSİAD (2016), Lojistik Sektöründe Sürdürülebilirlik (Yeşil Lojistik), 2015 Lojistik Sektör Raporu, MÜSİAD Araştırmalar Raporu 99, İstanbul.
  • Murat, Sedat – Şahin, Levent (2010), Dünden Bugüne İstanbul'da Ulaşım, İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2010-58, İstanbul.
  • Mevlana Kalkınma Ajansı; TR52 DÜZEY 2 BÖLGESİ (Konya-Karaman) 2023 Vizyonu Raporu (Ulaştırma Sektörü), -Taslak-
  • Mevlana Kalkınma Ajansı (2012), 2011 Yılı MEVKA Teknik Destek Programı, Referans No: TR52-11- TD-126, Konya.
  • Kuştepeli, Yeşim – Gülcan, Yaprak and Akgüngör, Sedef (2012), “Transportation Infrastructure Investment, Growth and International Trade in Turkey”,Applied Economics, Vol.44, 2619–2629, pp. 2619– 2629.
  • Kaynak, Muhteşem (2002),“Yeni Demiryolu Çağı Yüksek Hızlı Trenler ve Türkiye”, Ekonomik Yaklaşım, Cilt: 13, Yıl: 2002, Sayı: 42-43, ss. 23-53.
  • Kasilingam, Raja G. (1998),Logisticsand Transportation, Design and Planning, Florida USA.
  • Kanafani, Adib (1983), Transportation Demand Analysis, New York, Mc Graw-Hill Series in Transportation.
  • Kalkınma Bakanlığı (2016), Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018) 2016 Yılı Programı, Ankara.
  • Hanssen, Thor-Erik Sandbergand Jørgensen, Finn (2015), “Transportation Policy and Road Investments”, Transport Policy, V.40, pp. 49–57. https://www.uludagsozluk.com/k/sosyal-yap%C4%B1/; (Erişim: 23.08.2016).
  • Hall, Randolph W. (2003), Handbook of Transportation Science, Second Edition, Kluwer Academic Publishers, New York.
  • Güzel, Serkan (2006), “Sosyal Yapı ve Toplumsal Yapı Bileşkesinde Sosyo Kültürel Yapı Kavramı”, Sosyoloji Konferansları Dergisi, Sayı: 34, İstanbul, ss. 83-96.
  • Gerede, Ender (Editor) (2015),Havayolu Taşımacılığı ve Ekonomik Düzenlemeler Teori ve Türkiye Uygulaması, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Yayınları, Yayın No: HUD / T-01.
  • Erel, Aydın (1995), “Ulaştırma Planlamasında Talep-Sunu İlişkileri”, 3. Ulaştırma Kongresi (Bildiriler), İstanbul, TMMOB Yayınları, Mega Basım, ss. 81–92.
  • Eğilmez, Mahfi (2012), Kolay Ekonomi, Remzi Kitabevi, 4. Basım, İstanbul.
  • Demirezer, Tanju (2016), “Türkiye’de Hızlı Tren Projeleri ve Proje Yapıları”, ss. 1-13. http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/1475.pdf,(Erişim: 20.10.2016).
  • Demir, Murat ve Sever, Erşan (2008), “Kamu Altyapı Harcamalarının Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi: Türkiye Üzerine Bir İnceleme (1980-2007)”, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Yıl: 2008, Cilt: XXV, Sayı: 2, ss. 99-118.
  • Dalkıç, Gülçin (2014), Hıgh Speed Rail Development in Turkey: Government Policy, Investmentsand Users Perspective, A Thesis Submitted to The Graduate School of Natural and Applied Sciences Of Middle East Technical Universıty, in Partial Fulfillment of the Requirements For The Degree Of Master Science in Earth System Science, September.
  • Çekerol, Gülsen Serap ve Nalçakan, Meserret (2011), “Lojistik Sektörü İçerisinde Türkiye Demiryolu Yurtiçi Yük Taşıma Talebinin Rıdge Regresyonla Analizi”, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, YIL 2011, CİLT XXXI, SAYI II, ss. 321-344.
  • Çancı, Metin ve Güngören, Muaz (2013), “İktisadi Yaşamda Taşımacılık Sektörü”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar-2013, Cilt:12, Sayı:45, ss.198-213.
  • Black, William R. (2003), Transportation: A Geographycal Analysis. The Guilford Press, New York, London.
  • Bamford, Colin G. (2006), Transport Economics, 4th Edition Published.
  • Atmaca, İlker (2009), Demiryolu Ulaşımının Kentsel Gelişim Üzerindeki Etkileri ve Isparta Kenti Örneklemesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Altınok, Serdar (2001), “Türkiye’de Ulaştırma Politikaları, Karayolları ve Demiryollarının Mukayesesi”, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Sayı:1-2, Nisan-Ekim, ss. 73-87.
  • Albalate, Daniel and Bel, Germa (2012), TheEconomicsandPolitics of High-SpeedRail, Lessonsfrom Experiences Abroad, Lexington Books, USA.
  • Alataş, Taner ve Somunkıran, Ekrem Tolga (2016), “Türkiye'de Demiryolu Ulaşımının Sorunları ve Çözüm Önerileri”,http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/10165.pdf, (Erişim: 26.08.2016), ss. 1-5.
  • Afşar, Muharrem – Erdoğan, Zafer –Kutlu, Erol – Açıkalın, Sezgin- Afşar, Aslı – Er, Fikret ve Tosunoğlu, Tuğberk (2015), Yüksek Hızlı Trenin Eskişehir’e Etkileri Araştırması, Eskişehir Ticaret Odası Yayınları, NO:31, Şehir ve Kültür-7; ISBN:978-605-137-459-8, Eskişehir.
APA İNAN M, DEMIR M (2017). DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. , 99 - 120.
Chicago İNAN Mahmut,DEMIR MURAT DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. (2017): 99 - 120.
MLA İNAN Mahmut,DEMIR MURAT DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. , 2017, ss.99 - 120.
AMA İNAN M,DEMIR M DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. . 2017; 99 - 120.
Vancouver İNAN M,DEMIR M DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. . 2017; 99 - 120.
IEEE İNAN M,DEMIR M "DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ." , ss.99 - 120, 2017.
ISNAD İNAN, Mahmut - DEMIR, MURAT. "DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ". (2017), 99-120.
APA İNAN M, DEMIR M (2017). DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 99 - 120.
Chicago İNAN Mahmut,DEMIR MURAT DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 27, no.1 (2017): 99 - 120.
MLA İNAN Mahmut,DEMIR MURAT DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.27, no.1, 2017, ss.99 - 120.
AMA İNAN M,DEMIR M DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 27(1): 99 - 120.
Vancouver İNAN M,DEMIR M DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 27(1): 99 - 120.
IEEE İNAN M,DEMIR M "DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, ss.99 - 120, 2017.
ISNAD İNAN, Mahmut - DEMIR, MURAT. "DEMİRYOLU ULAŞIMI VE TÜRKİYE’DE HIZLI TREN YATIRIMLARININ ETKİLERİ: ESKİŞEHİR-KONYA ÖRNEĞİ". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 27/1 (2017), 99-120.