COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 1 - 30 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-02-2019
COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ
Öz: Bu çalışmanın amacı, cinsiyet, bölüm, mezun olunan lise türü, kişisel bilgisayara sahip olup olmama ve algılanan bilgisayar kullanım düzeyine göre coğrafya ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının TPAB öz değerlendirme düzeylerini incelemektir. Bu araştırma ilişkisel tarama modeli ile yapılmış nicel bir çalışmadır. Çalışmaya Gazi ve Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Coğrafya Eğitimi ve Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim dalında dördüncü sınıflarda öğrenim gören 130 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasına yönelik “teknolojik pedagojik alan bilgisi öz değerlendirme ölçeği” kullanılmıştır. Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz değerlendirme düzeyini oluşturan bileşenler ile bağımsız değişkenler arasında ilişkisiz örneklemler için normal dağılım gösteren verilerde t- Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), normal dağılım göstermeyen verilerde ise Kruskal Wallis H testi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda cinsiyete göre alan bilgi düzeyinde erkekler lehine; lise türünde düz lise ile meslek lisesi arasında meslek lisesi lehine, meslek lisesi ile Anadolu öğretmen lisesi arasında Anadolu öğretmen lisesi lehine, meslek lisesi ile Anadolu lisesi arasında Anadolu lisesi lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca kişisel bilgisayara sahip olan öğretmen adaylarının olmayan öğretmen adaylarına göre teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeylerinin anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
THE INVESTIGATION OF GEOGRAPHY AND SOCIAL SCIENCE STUDENT TEACHERS TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE SELF ASSESSMENT LEVEL WITH REGARD TO DIFFERENT VARIABLES
Öz: The aim of this study is to investigate TPACK self-assessment level of Geography and Social Sciences student teachers with regard to their gender, field, high schools they graduated, possession of personal computers, and computer use level. Baseline descriptive survey followed with causal comparative method was used in this quantitative research. 130 senior student teachers were included in the study from Gazi and Ataturk University Faculty of Education Department of Geography Education, and Cumhuriyet University Faculty of Education Department of Social Sciences. T-test and ANOVA were used for the data showing normal distribution for the unrelated samples between the components determining technological pedagogical content knowledge selfassessment level and independent variables; Kruskal Wallis H test was used for the data not showing normal distribution. In findings of this research, significant differences were found in favor of males for the comparison of genders’ content knowledge, in favor of vocational high schools for the comparison between general high schools and vocational high schools, in favor of Anatolian teacher training high schools for the comparison between vocational high schools and Anatolian teacher training high schools. In addition, it is found that the student teachers possessing personal computers significantly have better computer use level than the student teachers not possessing personal.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksoy, H. H. (2003). “Uluslararası Karşılaştırma Ölçütlerinin Kullanımı ve Türkiye.” Eğitim Bilim Toplum, 1(1): 51-60.
- Aktekin, S. ve Çoban, Z. (2012). “Tarih Derslerinde Tarihi Film ve Dizilerinin Kullanımına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri: Trabzon Örneği.” Karadeniz İncelemeleri Dergisi, 7(13): 141-160.
- Alazcıoğlu, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Tpab Yeterlik Düzeyleri İle Web 2.0 Araçlarını Kullanım Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mevlana Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Arslan, A. (2006). “Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Tutum Ölçeği.” Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2): 24-33.
- Ateş, M. (2010). “Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Akıllı Tahta Kullanımı.” Marmara Coğrafya Dergisi, 22: 409-427.
- Bal, M.S. ve Karademir, N. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) Konusunda Öz-Değerlendirme Seviyelerinin Belirlenmesi.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34: 15-32.
- Baran, E. ve Bilici, S. (2015). “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) Üzerine Alan Yazın İncelemesi: Türkiye Örneği.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1): 15-32.
- Büyükkaragöz, S. ve Çivi, C. (1999). Genel öğretim metotları. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
- Christanse, R. (2002). “Effects of Technology İntegration Education on The Attitudes of Teachers and Students.” Journal of Research on Technology in Education, 34(4): 411-434.
- Çifçi, T. ve Dikmenli Y. (2015). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Alan Bilgi Düzeyleri.” Journal of Educational Sciences, 4: 149-166.
- Dikmenli Y. ve Çifçi, T. (2015). “Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Coğrafya Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Alan Bilgi Düzeyleri.” Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39(2): 155-172.
- Dikmenli Y. (2015). “Öğretmen Adaylarının Coğrafya Okuryazarlığı Algı Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi.” Turkish Studies, 10(3): 353-368.
- Dikmenli, Y. ve Eser Ünaldı, Ü. (2013). “Harmanlanmış Öğrenme ve Sanal Sınıfa Dönük Öğrenci Görüşleri.” Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2): 326-347.
- Ekici, G. (2008). “Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması.” Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1: 42-55.
- Gençtürk, E. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Coğrafya Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Gerber, R. (1992). Technology education: an emerging component in geographic education. In ınternational perspectives on geographic education. Edited by A. David Hill, Illinois: Rand McNally and Company.
- Gezer, B. ve Sevim, Y. (2006). “Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin İnternet Kullanımlarının Meslekî Gelişimlerine Etkisi (Elazığ İli Örneği).” Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5 (1):79-84.
- Göktaş, Y. (2006). The Current Status of İnformation and Communication Technologies İntegration into Schools of Teacher Education and K-12 in Turkey. Yayınlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Hacıömeroğlu, G., Şahin, Ç. ve Arcagök, S. (2014). “Turkish Adaption of Preservice Teachers’ Technological Pedagocigal Content Knowledge Asessment Instrument.” Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2): 297-315.
- Karademir, E. (2015). “Eğitsel İnternet Kullanımı ile Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutum Arasındaki İlişki: Öğretmen Adayları Örneği.” Turkish Studies, 10(15): 519-534.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (12. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kartal, T., Kartal, B., ve Uluay, G. (2016). “Technological Pedagogical Content Knowledge Self Assessment Scale (Tpack-Sas) for Pre-Service Teachers: Development, Validity and Reliability.” International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(23):1-36.
- Kesler, T. (2007). Coğrafya Öğretiminde Teknoloji Kullanımı. Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Kılınç, E., Başer, E. H., Kılınç, S., Kaya, M. M., Türküresin, H. ve Kesten, A. (2016). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Teknoloji Kullanımı Öz-Yeterlik Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması.” Turkish Studies, 11(14): 411-424.
- Levin, B. B. (1996). “Using Portfolios to Fulfil Iste/Ncaie Technology Requirements for Preservice Teacher Candidates.” Journal of Computing in Teacher Education, 12(3): 13-20.
- Mishra, P. ve Koehler, M. (2006). “Technological Pedagogical Content Knowledge: A Frame Work for Teacher Knowledge.” The Teachers College Record, 108(6): 1017-1054.
- Öztürk, E. (2013). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi.” Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2): 223-228.
- Pamuk, S., Ülken, A., ve Dilek, N. Ş. (2012). “Öğretmen Adaylarının Öğretimde Teknoloji Kullanım Yeterliliklerinin Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Kuramsal Perspektifinden İncelenmesi.” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17): 415-438.
- Reiner, M. (2009). “Sensory Cues, Visualization and Physics Learning.” International Journal of Science Education, 31(3): 343–364.
- Russell, W. B. (2007). Using film in the social studies. Lanham, MD: University Press of America, Inc.
- Sancar-Tokmak, H., Konokman, G. Y., ve Yelken, T. Y. (2013). “Mersin Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) Özgüven Algılarının İncelenmesi.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1): 35-51.
- Shulman, L.S. (1986). “Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching.” Educational Researcher, 15(2): 4-14.
- Timur, B. ve Taşar, M. F. (2011). “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Güven Ölçeğinin (Tpabögö) Türkçeye Uyarlanması.” Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2): 839-856.
- Uçar, A. ve Karakuş, U. (2017). “6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Çevre Konularının Öğretiminde Belgesel Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisi.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3): 1041-1059.
- Yağcı, M. (2015). “Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Eğitim Yeterliliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.” Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3): 1327-1342.
- Yalın, H.İ. (2000). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. (3.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
APA | ÇİFÇİ T, Dikmenli Y (2018). COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 1 - 30. |
Chicago | ÇİFÇİ Taner,Dikmenli Yurdal COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. (2018): 1 - 30. |
MLA | ÇİFÇİ Taner,Dikmenli Yurdal COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2018, ss.1 - 30. |
AMA | ÇİFÇİ T,Dikmenli Y COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2018; 1 - 30. |
Vancouver | ÇİFÇİ T,Dikmenli Y COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2018; 1 - 30. |
IEEE | ÇİFÇİ T,Dikmenli Y "COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.1 - 30, 2018. |
ISNAD | ÇİFÇİ, Taner - Dikmenli, Yurdal. "COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". (2018), 1-30. |
APA | ÇİFÇİ T, Dikmenli Y (2018). COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(28), 1 - 30. |
Chicago | ÇİFÇİ Taner,Dikmenli Yurdal COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.28 (2018): 1 - 30. |
MLA | ÇİFÇİ Taner,Dikmenli Yurdal COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.28, 2018, ss.1 - 30. |
AMA | ÇİFÇİ T,Dikmenli Y COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2018; 0(28): 1 - 30. |
Vancouver | ÇİFÇİ T,Dikmenli Y COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2018; 0(28): 1 - 30. |
IEEE | ÇİFÇİ T,Dikmenli Y "COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.1 - 30, 2018. |
ISNAD | ÇİFÇİ, Taner - Dikmenli, Yurdal. "COĞRAFYA VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZDEĞERLENDİRME DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 28 (2018), 1-30. |