Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 53 - 61 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 05-02-2019

Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes

Öz:
The purpose of this study is the investigation of the relationship between cognitive distortions and non-functional attitudes of adolescences, their social appearance concerns, and social comparison levels. Study sample comprises 319 high school students from Arnavutköy District of the City of İstanbul. Study data were obtained using “Dysfunctional Attitude Scale, Cognitive Distortion in Interpersonal Relations Scale, Social Appearance Anxiety Scale, Social Comparison Scale” and the “demographics form” created by the author. Data collected were analyzed using SPSS 21 software package. Spearman Correlation Analysis was used to analyze the relationship between scores that obtained from scales. T-test and Kruskal Wallis Test were used to compare the scores that obtained from scales. Study Findings suggest that adolescents’ nonfunctional attitude scale scores are associated with cognitive distortions, social anxiety, and social comparisons. It has been observed that the need for approval and perfectionist attitude play a very central role in the cognitive distortions of adolescents. It is also noteworthy that these attitudes are the only relationship we have in our comparison with others. Social anxiety has been found to be strongly associated with both our cognitive distortions in relation to others, as well as all nonfunctional attitudes. Cognitive distortions such as avoidance of intimacy and non-realistic relationship expectation from have a strong relationship with perfectionist attitude and need for approval. This study reports the central role of perfectionist attitude and need for approval in relation to social anxiety and social comparison to different attitudes and cognitive distortions.
Anahtar Kelime:

Konular: Psikoloji Psikiyatri

Ergenlerde Sosyal Görünüş Kaygısı ve Sosyal Karşılaştırmanın, Fonksiyonel Olmayan Tutum ve Bilişsel Çarpıtmalarla ilişkisi

Öz:
Çalışmanın amacı, kognitif çarpıklıklar ile işlevsel olmayan tutumlar, sosyal görünüş endişeleri ve sosyal karşılaştırma düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Çalışma örneği, İstanbul’un Arnavutköy İlçesinden gelen 319 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma verileri, “İşlevsel Olmayan Tutum Ölçeği, Kişilerarası İlişkilerde Bilişsel Bozulma Ölçeği, Sosyal Görünüm Kaygısı Ölçeği, Sosyal Karşılaştırma Ölçeği” ve yazar tarafından oluşturulan “demografik form” kullanılarak elde edilmiştir. Toplanan veriler SPSS 21 yazılım paketi kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçeklerden elde edilen puanlar arasındaki ilişkiyi analiz etmek için Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen skorları karşılaştırmak için T-testi ve Kruskal Wallis Testi kullanıldı. Çalışma bulguları, ergenlerin fonksiyonel olmayan tutum ölçeği skorlarının, bilişsel çarpıtmalar, sosyal görünüm anksiyetesi ve sosyal karşılaştırmalar ile ilişkili olduğunu göstermektedir. Mükemmeliyetçi tutum ve onaylanma ihtiyacı, ergenlerin kognitif hatalarında çok merkezi bir rol oynadığı gözlemlendi. Diğerleri olan karşılaştırmamızda tek ilişkinin bu tutumlarımız olması da dikkat çekici bir sonuçtur. Sosyal anksiyetenin, hem diğerleri ile olan ilişkimizdeki kognitif hatalarımızla, hem de tüm fonksiyonel olmayan tutumlarımızla güçlü bir ilişki içinde olduğu görüldü. Kognitif hatalarımızdan olan yakınlıktan kaçınma ve gerçekçi olmayan ilişki beklentisi, mükemmeliyetçi tutum ve onaylanma ihtiyacı ile paralel bir seyir izlemiştir. Bu çalışma, sosyal kaygı ve karşılaştırmanın farklı tutum ve kognitif hatalarla ilişkisinde mükemmeliyetçi tutum ve onaylanma ihtiyacının merkezi rolünü bildirmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Psikoloji Psikiyatri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Al Sabbah, H., Vereecken, C. A., Elgar, F. J., Nansel, T., Aasvee, K., Abdeen, Z., et al. (2009). Body weight dissatisfaction and communication with parents among adolescents in 24 countries: international cross-sectional survey. BMC Public Health, 9, 52. http://doi.org/10.1186/1471-2458-9-52
  • Ballı, M. Ö., İlker, E. G., & Arslan, Y. (2014). Achievement goals in Turkish high school PE setting: The predicting role of social physique anxiety. International Journal of Educational Research, 67, 30-39. http://doi.org/10.1016/j.ijer.2014.04.004
  • Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., and Emery, G. (1979). Cognitive Therapy of Depression. New York, N. Y.: Guilford Press
  • Beck, A. T. (1987). Cognitive models of depression. Journal of Cognitive Psychotherapy, 1(1), 5-37.
  • Bilgin, N., Teközel, M. (2007). Gerçekliği İnşa etkinliği Olarak Sosyal Karşılaştırma: Sosyal Karşılaştırma Süreçlerinde Gerçekçi ve Kurgusal Karşılaştırma Enformasyonu Kullanma Eğilimlerinin İncelenmesi. Ege Üniversitesi, Araştırma Projesi, İzmir.
  • Arman, R. A., Bereket, A. ve Ateş, E. (2011). Kim Korkar Ergenlikten. İstanbul: Doğan Kitap
  • Cash, T. F., & Pruzinsky, T. (2002). Body Image: A handbook of theory, research, and clinical practice. NewYork, NY: The Guilford Press.
  • Claes, L., Hart, T. A., Smits, D., Van den Eynde, F., Mueller, A., & Mitchell, J. E. (2011). Validation of the social appearance anxiety scale in female eating disorder patients. European Eating Disorders Review, 20(5), 406-409. http://doi.org/10.1002/erv.1147
  • Doğan, T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 151-159.
  • Doğan, T. (2011). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(1), 12-19.
  • Dugas, M. J., Laugesen, N., & Bukowski, W. M. (2012). Intolerance of Uncertainty, Fear of Anxiety, and Adolescent Worry. Journal of Abnormal Child Psychology, 40(6), 863-870. http://doi. org/10.1007/s10802-012-9611-1
  • Duy, B. (2003). Bilişsel-Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışmanın Yalnızlık ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Üzerine Etkisi.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311–1327. http:// doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6
  • Goethals, G. R. (1986). Social Comparison Theory: Psychology from the lost and found. Personality and Social Psychology Bulletin, 12(3), 261-278. http://doi.org/10.1177/0146167286123001
  • Hamamcı, Z. (2002). Bilişsel Davranışçı Yaklaşımla Bütünleştirilmiş Psikodrama Uygulamasının Kişilerarası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar ve Temel İnançlar Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hamamcı, Z. ve Büyüköztürk, Ş. (2003). İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği: Ölçeğin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (25), 107-111.
  • Hamamcı, Z., (2005). Dysfunctional Relationship Beliefs in Marital Satisfaction and Adjustment. Social Behavior and Personality, 33(4), 313-328.
  • Hamamcı, Z. ve Duy, B. (2005). Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Sosyal Beceri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ve Fonksiyonel Olmayan Tutumları Üzerindeki Etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 3-20.
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C., & Heimberg, R. G. (2008). Development and examination of the social appearance anxiety scale. Assessment, 15(1), 48-59. http:// doi.org/10.1177/1073191107306673
  • Jones, D. C., & Smolak, L. (2011). Body Image during Adolescence: A Developmental Perspective. Encyclopedia of Adolescence, 1, 77–86. Elsevier. http://doi.org/10.1016/B978-0-12-373951-3.00005-3
  • Kara, E., & Ceyhan, A. A. (2017). The Investigation of Relationship Between Mindfulness and Depression in University Students: Mediating Role of Self-Control. Journal of Cognitive-Behavioral Psychotherapy and Research, 1. http://doi.org/10.5455/ JCBPR.251016
  • Kaviani, N., Mohammadi, K., & Zarei, E. (2014). The Relationship between Perfectionism and Coping Strategies in Drug-dependent Men. Addiction & Health, 6(1-2), 45–53.
  • Kim, M., & Park, W. (2016). Who is at risk on Facebook? The effects of Facebook News Feed photographs on female college students’ appearance satisfaction, 53(4), 427-434. http://doi.org/10.1016/j. soscij.2016.08.007
  • Klein, W. M. (1997). Objective standards are not enough: Affective, self-evaluative, and behavioral responses to social comparison information. Journal of Personality and Social Psychology, 72(4), 763-774. http://doi.org/10.1037//0022-3514.72.4.763
  • Leary, M. R., Kowalski, R. M., & Campbell, C. D. (1988). Self-presentational concerns and social anxiety: The role of generalized impression expectancies. Journal of Research in Personality, 22(3), 308-321. http://doi.org/10.1016/0092-6566(88)90032-3
  • Levinson, C. A., & Rodebaugh, T. L. (2012). Social anxiety and eating disorder comorbidity: the role of negative social evaluation fears. Eating Behaviors, 13(1), 27–35. http://doi.org/10.1016/j. eatbeh.2011.11.006
  • Lowery, S. E., Kurpius, S. E. R., Befort, C., Blanks, E. H., Sollenberger, S., Nicpon, M. F., & Huser, L. (2005). Body image, self-esteem, and health-related behaviors among male and female first year college students. Journal of College Student Development, 46(6), 612-623. http://doi.org/10.1353/csd.2005.0062
  • Moscovitch, D. A. (2009). What is the core fear in social phobia? A new model to facilitate individualized case conceptualization and treatment. Cognitive and Behavioral Practice, 16(2), 123–134. http://doi.org/10.1016/j.cbpra.2008.04.002
  • Nordahl, H., Nordahl, H. M., Hjemdal, O., & Wells, A. (2017). Cognitive and metacognitive predictors of symptom improvement following treatment for social anxiety disorder: A secondary analysis from a randomized controlled trial. Clinical Psychology & Psychotherapy, 24(6), 1221-1227. http://doi.org/10.1002/ cpp.2083
  • O’Connor, R. C., & O’Connor, D. B. (2003). Predicting hopelessness and psychological distress: The role of perfectionism and coping. Journal of Counseling Psychology, 50(3), 362-372. http://doi. org/10.1037/0022-0167.50.3.362
  • Oktan, V. ve Şahin, M. (2010). Kız Ergenlerde Beden İmajı ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 543-556.
  • Oostermeijer, S., Smeets, K. C., Jansen, L. M. C., Jambroes, T., Rommelse, N. N. J., Scheepers, F. E., et al. (2017). The role of self-serving cognitive distortions in reactive and proactive aggression. Crim Behav Ment Health, 27(5), 395-408. http://doi.org/10.1002/cbm.2039
  • Osmanagaoglu, N., Creswell, C., & Dodd, H. F. (2017). Intolerance of uncertainty, anxiety, and worry in children and adolescents: a meta-analysis. Journal of Affective Disorders. http://doi. org/10.1016/j.jad.2017.07.035
  • Savaşır, I. ve Şahin, N.H. (1997). Bilişsel Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara
  • Stackert, R. A., & Bursik, K. (2003). Why am I unsatisfied? Adult attachment style, gendered irrational relationship beliefs, and young adult romantic relationship satisfaction. Personality and Individual Differences, 34(8), 1419–1429. http://doi. org/10.1016/S0191-8869(02)00124-1
  • Sezer, Ö. (2010). Ergenlerin Kendilik Algılarının Anne Baba Tutumları ve Bazı Faktörlerle İlişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-19.
  • Swencionis, J. K., & Fiske, S. T. (2014). How social neuroscience can inform theories of social comparison. Neuropsychologia, 56, 140-146. http://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2014.01.009
  • Şahin, N. and Şahin, N. (1992). Adolescent Guilt, Shame and Depression in relation to Sociotropy and Autonomy, World Congress of Cognitive Therapy, Toronto, Canada, June 17-21.
  • Şahin, M. ve Sarı S. V. (2010). Ergenlerde Görülen Zorbalık Eğiliminin Bilişsel Çarpıtmalar ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlarla İlişkisi. Akademik Bakış Dergisi, 20, 1-14.
  • Şenormancı, Ö., Yılmaz, A. E., Saraçlı, Ö., Atasoy, N., Şenormancı, G., & Atik, L. (2014). The mediator role of ruminative thinking style in the relationship between dysfunctional attitudes and depression. Comprehensive Psychiatry, 55(7), 1556-1560. http:// doi.org/10.1016/j.comppsych.2014.05.017
  • Taymur, I., Budak, E., Demirci, H., Akdağ, H. A., Güngör, B. B., & Özdel, K. (2016). A study of the relationship between internet addiction, psychopathology and dysfunctional beliefs. Computers in Human Behavior, 61, 532-536. http://doi.org/10.1016/j. chb.2016.03.043
  • Williams, J. M., & Currie, C. (2000). Self-Esteem and Physical Development in Early Adolescence: Pubertal Timing and Body Image. The Journal of Early Adolescence, 20(2), 129-149. http:// doi.org/10.1177/0272431600020002002
  • Uğur, E. (2013). Lise Öğrencilerinin Kişilerarası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaları ve Saldırganlık Tepkileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Yousefi, B., Hassani, Z., & Shokri, O. (2009). Reliability and Factor Validity of the 7-Item Social Physique Anxiety Scale (SPAS- 7) among University Students in Iran. World Journal of Sport Sciences, 2(3), 201-204.
  • Zeybek, S. U., & Eroğul, A. R. Ç. (2017). An Examination of Psychometric Properties of Positive Functional Attitudes Scale. Journal of Cognitive-Behavioral Psychotherapy and Research, 6(2), 59-66, http://doi.org/10.5455/JCBPR.251653
APA Ünübol H, HIZLI SAYAR G, GÜL E (2018). Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. , 53 - 61.
Chicago Ünübol Hüseyin,HIZLI SAYAR Gökben,GÜL Elif Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. (2018): 53 - 61.
MLA Ünübol Hüseyin,HIZLI SAYAR Gökben,GÜL Elif Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. , 2018, ss.53 - 61.
AMA Ünübol H,HIZLI SAYAR G,GÜL E Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. . 2018; 53 - 61.
Vancouver Ünübol H,HIZLI SAYAR G,GÜL E Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. . 2018; 53 - 61.
IEEE Ünübol H,HIZLI SAYAR G,GÜL E "Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes." , ss.53 - 61, 2018.
ISNAD Ünübol, Hüseyin vd. "Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes". (2018), 53-61.
APA Ünübol H, HIZLI SAYAR G, GÜL E (2018). Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 7(2), 53 - 61.
Chicago Ünübol Hüseyin,HIZLI SAYAR Gökben,GÜL Elif Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 7, no.2 (2018): 53 - 61.
MLA Ünübol Hüseyin,HIZLI SAYAR Gökben,GÜL Elif Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, vol.7, no.2, 2018, ss.53 - 61.
AMA Ünübol H,HIZLI SAYAR G,GÜL E Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi. 2018; 7(2): 53 - 61.
Vancouver Ünübol H,HIZLI SAYAR G,GÜL E Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi. 2018; 7(2): 53 - 61.
IEEE Ünübol H,HIZLI SAYAR G,GÜL E "Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes." Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 7, ss.53 - 61, 2018.
ISNAD Ünübol, Hüseyin vd. "Examination of the Relationship Between Adolescents’ Social Anxiety, Cognitions and Attitudes". Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 7/2 (2018), 53-61.