Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 10 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 19-02-2019

PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS

Öz:
This study aimed to investigate pre-service pre-school education teachers’ data representation activities in terms of their relation to real life, the appropriateness of the data that the children can collect, the conformability of the graphs required for the data representation to the children's level, and the clarity of open-ended questions asked to children during the activity. Six senior pre-service teachers participated in this study. Findings revealed that pre-service teachers determined their subjects for graph activities related to real life based on children’s interests. They have chosen the data that the children can collect and they used real objects or pictures in order to concretize data for children. Pre-service teachers mostly chose picture graphs as children are familiar with grouping and classifying activities and they are more capable of making and interpreting picture graphs. Pre-service teachers asked effective questions about the activities to help students understand the graphs. Keywords: childhood education, graph activities, mathematics education, pre-service teachers.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

KÜÇÜK ÇOCUKLAR İÇİN VERİ GÖSTERİMİNE YÖNELİK AKTİVİTELER HAZIRLAMA

Öz:
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının veri gösterimi etkinliklerini, gerçek hayatla ilişkilendirebilme, çocukların toplayabileceği verileri seçebilme, veri gösterimi için gerekli grafikleri çocukların düzeyine uygun olarak hazırlayabilme ve etkinliğin anlaşılmasına yönelik soru sorabilme açısından incelemektir. Araştırmaya okul öncesi eğitim dördüncü sınıfa devam eden altı öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarının grafik etkinliklerinin konularını çocukların anlayabilecekleri düzeyde gerçek hayatla ilişkilendirdikleri görülmüştür. Çocukların toplayabileceği veya sağlayabilecekleri veri gruplarını seçerek uygulamada verileri somutlaştırmak ve öğrencilere yardımcı olmak için içeriğe uygun gerçek materyaller veya resimler hazırlamışlardır. Çocuklar bu verileri öğretmen adaylarının hazırladıkları taslak grafiğe yerleştirmek suretiyle grafikler oluşturmuşlardır. Genel olarak öğretmen adaylarının veri gösterimi için resim grafiğini seçtikleri gözlenmiştir. Çocukların sınıflama-gruplama etkinliklerine alışkın olmalarından dolayı resim grafiği yapmakta ve yorumlamakta daha başarılı oldukları görülmüştür. Ayrıca öğretmen adayları çocukların kavramları sayma, organize etme ve karşılaştırma gibi eylemleri yerine getirmeleri için çocukların seviyesine uygun sorular yöneltmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ertem, S., & Alkan, H. (2002). İköğretim ilk kademesinde veri toplama ve analizi konularının işlenişi [The teaching of data collection and analysis topics in the first stage of primary education]. Paper presented at the V. National Science and Mathematics Congress, Ankara, Turkey.
  • Eurostat. (2017). Early childhood and primary education statistics. Retrieved from http://ec.europa.eu/eurostat/statistics xplained/index.php/Early_childhood_and_primary_education_statistics
  • Frankel, J., & Wallen, N. (2006). How to design and evaluate research in education. Boston, MA: McGraw-Hill Higher Education.
  • Garfield, J., & Ben-Zvi, D. (2004). Research on statistical literacy, reasoning and thinking: Issues, challenges, and implications. In D. Ben-Zvi & J. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking (pp. 397- 409). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers
  • Garfield, J., & Ben-Zvi, D. (2007). How children learn statistics revisited: A current review of research on teaching and learning statistics. International Statistical Review, 75(3), 372–396.
  • Isaacs, A. C., & Randall-Kelso, C. (1996). Pictures, tables, graphs, and questions: Statistical processes. Teaching Children Mathematics, 2(6), 340-345
  • Karadeniz-Hacısalihoğlu, M. (2016). Beşinci sınıf öğrencilerinin veri işleme konusundaki kazanımlara ulaşabilme durumlarının belirlenmesi [Determining the data processing learning domain attainments of 5th grade students], Mediterranean Journal of Humanities, 6(1), 221-236.
  • Lajoie, S. P., Lavigne, N. C., Munsie, S. D., & Wilkie, T. V. (1998). Monitoring student progress in statistics. In S. P. Lajoie (Ed.), Reflections on statistics (pp. 199-231). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Larson, M. J., & Whitin, D. J. (2010). Young children use graphs to build mathematical reasoning. Dimensions of Early Childhood, 38(3), 15-22.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Ministry of National Education. (2013). Okul öncesi eğitim programı [Early Childhood Education Program]. Retrived from http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • Ministry of National Education. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) [Mathematics curriculum (Elementary and middle school 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 and 8. grades)]. Retrived from http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • National Governors Association Center for Best Practices, Council of Chief State School Officers. (2010). Common core state standards for mathematics. Retrieved from http://www.corestandards.org/Math/Practice/
  • Önder, A., Balaban-Dağal, A., & Şallı, D. (2016). Investigation of 60-72 months children communication skills by age, gender, parent’s education level and parenting styles variables. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 7(4), 84-93.
  • Shaughnessy, J. M. (2007). Research on statistical learning and reasoning. In F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 957- 1009). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Wessels, H., Wessels, D., & Nieuwoudt,H. (2006). Arrangement strategies in data representation tasks of Grade 4-7 learners. African Journal of Research in SMT Education, 10(2), 39-48.
  • Whitin, D. J. (1997). Collecting data with young children. Young Children, 52(2), 28-32.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences] (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA BALGALMIŞ E, temiz z (2018). PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. , 1 - 10.
Chicago BALGALMIŞ Esra,temiz zeynep PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. (2018): 1 - 10.
MLA BALGALMIŞ Esra,temiz zeynep PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. , 2018, ss.1 - 10.
AMA BALGALMIŞ E,temiz z PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. . 2018; 1 - 10.
Vancouver BALGALMIŞ E,temiz z PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. . 2018; 1 - 10.
IEEE BALGALMIŞ E,temiz z "PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS." , ss.1 - 10, 2018.
ISNAD BALGALMIŞ, Esra - temiz, zeynep. "PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS". (2018), 1-10.
APA BALGALMIŞ E, temiz z (2018). PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 8(1), 1 - 10.
Chicago BALGALMIŞ Esra,temiz zeynep PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 8, no.1 (2018): 1 - 10.
MLA BALGALMIŞ Esra,temiz zeynep PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, vol.8, no.1, 2018, ss.1 - 10.
AMA BALGALMIŞ E,temiz z PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2018; 8(1): 1 - 10.
Vancouver BALGALMIŞ E,temiz z PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2018; 8(1): 1 - 10.
IEEE BALGALMIŞ E,temiz z "PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS." Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 8, ss.1 - 10, 2018.
ISNAD BALGALMIŞ, Esra - temiz, zeynep. "PREPARING DATA REPRESENTATION ACTIVITIES FOR YOUNG LEARNERS". Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 8/1 (2018), 1-10.