Yıl: 2018 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 17 - 42 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5578/jss.66892 İndeks Tarihi: 22-03-2019

İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları

Öz:
İmam-hatip ve müezzin-kayyım olarak görev yapan bireylerin ses kullanımına yönelik bilinç düzeyleri ve ses sorunlarını tespit etmek amacıyla yapılan bu çalışma, durum tespitine yönelik tarama modelindedir. Çalışmanın katılımcıları Kırşehir İl Müftülüğü merkezinde imam-hatip ve müezzin-kayyım olarak çalışan 115 din görevlisinden oluşmaktadır. Veriler anket ve görsel değerlendirmelerden elde edilmiştir. Görsel özellikler fleksible fiber optik nazofaringoskopi ve anterior rinoskopi ile ses kullanımı ve sağlığına ilişkin veriler ise 20 sorudan oluşan anket ile belirlenmiş olup, verilerin istatistiki analizinde betimsel yöntem kullanılmıştır.Anket sorularından elde edilen verilere göre; katılımcıların, ses kullanımına ilişkin bilinçli bir yaklaşım gösteremedikleri, ses eğitimi, diksiyon dersi ve konuşma eğitimi alanların sayısının az olduğu, en çok sabah ve yatsı ezanlarında zorlandıkları, yoğun ses şikâyeti yaşadıkları, sık soğuk algınlığı geçirdikleri ve sesi etkileyen durumlara maruz kaldıkları görülmüştür. Görsel değerlendirmeden elde edilen verilere göre ise septum deviasyonu, nodül, alt konka hipertrofisi (burun eti) ve reflü teşhis edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Levels of Consciousness and Voice Problems Regarding Voice Usage of Individuals Serving as Imam-Preacher and Muezzin-Tutor

Öz:
This study, a screening model towards status assessment, was carried out in order to determine the level of consciousness and voice problems related to voice use of individuals working as imam-preacher and muezzin-tutor. Participants of the work consist of 115 religious officers working as imam-preacher and muezzin-tutor in the center of Kırşehir Provincial Office of Mufti. The data was obtained from questionnaires and visual evaluations. Visual features were determined by flexible optical fiber nasopharyngoscopy and anterior rhinoscopy with the help of a questionnaire consisting of 20 questions about the use and health of the voice and a descriptive method was used in statistical analysis of the data. According to the results obtained from the survey questions; it was seen that the participants did not have a conscious approach to voice use, that the ones receiving voice training, diction lesson and speech training were low, that most of them had difficulties in the morning and evening prayers, that they experienced intense voice complaints and that they had frequent colds and were exposed to situations affecting the voice. According to the visual evaluation, septum deviations, nodules, inferior turbinate hypertrophy (nose) and reflux were diagnosed
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdoğan, B. 1990. Türk Din Mûsikîsi’nde Formlar, (Seminer), Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Ankara.
  • Akdoğan, B. 2015. Türk Din Mûsikîsi Derslerinin Eğitim ve Öğretim Problemleri ve Çözüm Yolları ile İlgili Bazı Düşünceler, Journal of Islamic Research, 26 (1), 24-44.
  • Başerer, N. ve Ertaş, B. 2005. Disfoni Nedenleri, Klinik Gelişim Dergisi, 18 (1), 22-26.
  • Brodnitz, Friedrich, S. 1953. KeepYour Voice Healthy. New York: Harber.
  • Cevanşir, B. ve Gürel, G. 1982. Foniatri-Sesin Oluşumu, Bozuklukları ve Korunmasında Temel İlkeler, İstanbul: Sanal Matbaacılık.
  • Demirtaş, Y. 2007. XIX. Yüzyıl İstanbul'unda Tekke Mûsikîsi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Doğan, M. 2004. Profesyonel Ses Kullanıcılarının Seslerinin Değerlendirilmesinde Sübjektif Testlerin Yeri ve Önemi, XXVII. Türk Ulusal Otorinolarengoloji ve Baş Boyun Cerrahisi Kongresi’nde e-poster olarak sunulmuştur, 3 (2), 35-41.
  • Erdebil, B. 2004. Profesyonel Ses Kullanıcılarının Seslerini Olumsuz Yönde Etkileyen Faktörler Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi, Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Gebhardt, R. M. 2016. The Adolescent Singing Voice in The 21st Century: Vocal Health and Pedagogy Promoting Vocal Health (Doktora Tezi). The Ohio State University, United State.
  • İleri, S. ve Yiğit, N. 2016. Müzik Öğretmeni Adaylarının Ses Kullanım Alışkanlıkları İle Ses Hijyeni ve Ses Hastalıkları Hakkında Bilgi Düzeyleri, İdil Dergisi, 5 (20), 203-230.
  • İkesus, S. 1965. Ses Eğitimi ve Korunması, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Keskin, G. ve Aydın, Ö. 1996. Ses ve Ses Hastalıkları, (Ed.) Ali Oğuz ve Alp Demireller, Vokal Kordun Benign Lezyonları, İstanbul: Ekin Tıbbi Yayın.
  • Keklik, S. 2006. Din ve Müzik Etkileşimi (Şanlıurfa Örneği), Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Şanlıurfa.
  • Kırış, M. ve Müderris, T. 2011. Profesyonel Ses, Türkiye Klinikleri Kulak Burun Boğaz Ses Bozuklukları Özel Sayısı, 4 (2), 61-69.
  • Koçak, İsmail, Yorulmaz, İrfan, Dursun, Gürsel ve Demireller, Alp 1996. Ses ve Ses Hastalıkları (Ed.) Ali Oğuz ve Alp Demireller, A. Videolarengostroboskopi: Tanı ve Tedavide Pratik Uygulama Yöntemleri Çeşitli Patolojilerde VLS Bulguları, İstanbul: Ekin Tıbbi Yayın.
  • Koufman, J. A. and Isaacson, G. 1991. The Spectrum of Vocal Dysfunction, Otolaryngologic Clinics of North America, 24 (5), 985-988.
  • Dursun, G. (15 Nisan 2014). Cemaat Seslerini Beğenmeyince İmamların Morali Bozuluyor. Milliyet. Erişim Adresi: Milliyet.com.tr / - 11:13 http://www.milliyet.com.tr/cemaat-seslerini-begenmeyince-imamlarin-antalya-yerelhaber-147460
  • Ömür, M. 2001. Sesin Peşinde, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Özaydın, N. 2016. Singing Voice Handicap Index’in Türkçe Uyarlaması; Profesyonel Ses Adaylarında Karşılaşılan Şarkı Sesi Sorunları, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya.
  • Özcan, Nuri. 1982. On Sekizinci Asırda Osmanlılarda Dinî Müzik, İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Sabar, G. 2008. Sesimiz Eğitimi ve Korunması, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Şenocak, F. 1990. Profesyonel Ses, Sahne ve Benzeri Sanatkârların Özel Sorunları, Otolarengolojide ve Sanat Dallarında Disfoniler İnternasyonel Sempozyumu, İstanbul, 112-120.
  • Uçan, A. 2005. Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum, Ankara: Önder Matbaacılık.
  • Yiğit, N. 2004. Sesini Profesyonel Olarak Kullanan veya Kullanacak Olan Bireylerde Karşılaşılan Ses Sorunları ve Nedenleri, 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi SDÜ, 7-10 Nisan, Isparta.
  • Yiğit, N. 2012. Profesyonel Ses, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (3), 955-964.
APA DOGANYIGIT S, KOLUKIRIK K, METİN M (2018). İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. , 17 - 42. 10.5578/jss.66892
Chicago DOGANYIGIT SATI,KOLUKIRIK Kubilay,METİN MEHMET İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. (2018): 17 - 42. 10.5578/jss.66892
MLA DOGANYIGIT SATI,KOLUKIRIK Kubilay,METİN MEHMET İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. , 2018, ss.17 - 42. 10.5578/jss.66892
AMA DOGANYIGIT S,KOLUKIRIK K,METİN M İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. . 2018; 17 - 42. 10.5578/jss.66892
Vancouver DOGANYIGIT S,KOLUKIRIK K,METİN M İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. . 2018; 17 - 42. 10.5578/jss.66892
IEEE DOGANYIGIT S,KOLUKIRIK K,METİN M "İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları." , ss.17 - 42, 2018. 10.5578/jss.66892
ISNAD DOGANYIGIT, SATI vd. "İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları". (2018), 17-42. https://doi.org/10.5578/jss.66892
APA DOGANYIGIT S, KOLUKIRIK K, METİN M (2018). İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 17 - 42. 10.5578/jss.66892
Chicago DOGANYIGIT SATI,KOLUKIRIK Kubilay,METİN MEHMET İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, no.1 (2018): 17 - 42. 10.5578/jss.66892
MLA DOGANYIGIT SATI,KOLUKIRIK Kubilay,METİN MEHMET İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.20, no.1, 2018, ss.17 - 42. 10.5578/jss.66892
AMA DOGANYIGIT S,KOLUKIRIK K,METİN M İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 20(1): 17 - 42. 10.5578/jss.66892
Vancouver DOGANYIGIT S,KOLUKIRIK K,METİN M İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 20(1): 17 - 42. 10.5578/jss.66892
IEEE DOGANYIGIT S,KOLUKIRIK K,METİN M "İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları." Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, ss.17 - 42, 2018. 10.5578/jss.66892
ISNAD DOGANYIGIT, SATI vd. "İmam-Hatip ve Müezzin-Kayyım Olarak Görev Yapan Bireylerin Ses Kullanımına Yönelik Bilinç Düzeyleri ve Ses Sorunları". Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/1 (2018), 17-42. https://doi.org/10.5578/jss.66892