Yıl: 2017 Cilt: 15 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 217 - 249 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-03-2019

Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği)

Öz:
Bu araştırmada, sosyoekonomik alanda esnaf ya da sanatkâr olarak meslekiyaşamını sürdüren insanların Ahilik değerlerine sahiplik düzeylerinin belirlenmesiamaçlanmıştır. Araştırma, tarama modeli çerçevesinde yürütülen nicel biraraştırma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın çalışma evrenini, Kırşehir il merkezindebulunan müşteriler oluşturmaktadır. Araştırmada, verilerin toplanmasıiçin görüşlerine başvurulan müşterilerin sayısının çok fazla olması nedeniyleeleme yoluna gidilmiştir. Bu bağlamda, çalışma evreni içerisinden tesadüfî örneklemeyoluyla belirlenen 807 müşteri araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel BilgiFormu (KBF)” ve “Ahilik Değerleri Ölçeği (ADÖ)” ile kaynak gruptan doğrudantoplanmıştır. Verileri üzerinde başlıca; aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklem t testi, Anova ve Scheffe testleri kullanılmıştır. Araştırmasonunda, Ahilik değerleri ile ilgili olarak günümüz esnaf ve sanatkârlarının birtakım eksiklerinin olduğu belirlenmiş ve bu eksiklerin giderilmesine dönükönerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Investigation of Ownership Levels of Tradesmen and Craftsmen to Ahi-Order Values According to Customer Assesments (Sample of Kırşehir)

Öz:
In this research, it has been aimed to identify the levels of tradesmen’s and craftsmen’s having Ahi-Order values who live in a socioeconomic field of life. The research is a quantitative work which has been carried out as survey model. Target population of the study has been consisted of tradesmen, craftsmen and customers in Kirsehir. In the study, due to excessive numbers of customers, tradesmen and craftsmen, elimination has been applied in order to collect the datum. Within this context, the sample has been consisted of 807 customers which have been designated from target population by random sampling. The datum have been gathered through two scales which are “Personal Information Form” (PIF) and “Ahi-Order Values Scale” (AVS) that have been developed by the researcher. In the process of analysing the datum, arithmetic mean, standard deviation, independent samples t test, Anova and Scheff’s tests have been applied. At the end of the research, it has been identified that modern-day tradesmen and craftsmen have some deficiencies about Ahi-Order values and suggestions have been done in order to eliminate those deficiencies.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acun, İ., Yücel, C., Önder, A. ve Tarman, B. (2013). Değerler: Kim Ne Kadar Değer Veriyor? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 191-206.
  • Akgül, D. (2017). Ahilik Kültüründeki Etik İlkelerin Günümüz İşletmelerine Yansımaları: Kırşehir İli Örneği. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 8-26.
  • Aslanderen, M. ve Yeşil, R. (2016). Esnaf Ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin Değerlendirilmesi. AEÜ Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 383-400.
  • Beyaz, S. (2012). Ahilikle Bütünsel Kalite İlişkisi, K. Ceylan (Haz.). II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu: 19-20 Eylül 2012-Kırşehir: Bildiriler 2(927-945), Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Ceylan, K. (2011). Ahilik Türk-İslam Medeniyetinde Dünyevi ve Uhrevi Sistem, Kırşehir: SFN Televizyon Tanıtım Tasarım.
  • Çağatay, N. (2002). Ahlakla Sanatın Bütünleştiği Türk Kurumu Ahilik Nedir? Ankara: Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu, Yayın No: 40.
  • Demir, G. (1998). Türk Kültürü Ahilik. İstanbul: Ahilik Araştırma ve Kültür Vakfı Yayınları, No:9.
  • Doğan, İ. (2005). Bir Sivil Toplum Kuruluşu Olarak Ahilik. M.F. Köksal (Haz.). I. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu: 12-13 Ekim 2004- Kırşehir: Bildiriler (323-335). Kırşehir: G.Ü Ahilik Kültürünü Araştırma Merkezi.
  • Ekinci, Y. (2012). Ahilik ve Eğitim. K. Ceylan (Haz.). II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu: 19-20 Eylül 2012-Kırşehir: Bildiriler 1(191-199). Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Ekşi, H. ve Okudan, A. (2011). Eğitim Yöneticilerinin Bakış Açısı İle Değerler Eğitimi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(2), 178-190.
  • Erdem, R. (2005). Ahilik Sisteminin Yönetsel Sonuçları –Bugün İçin Alınacak Dersler, M.F. Köksal (Haz.). I. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu: 12-13 Ekim 2004- Kırşehir: Bildiriler (371-379). Kırşehir: G.Ü Ahilik Kültürünü Araştırma Merkezi.
  • Erken, V. (2008). Bir Sivil Örgütlenme Modeli Ahilik (4. Baskı). Ankara: Berikan Yayınları.
  • Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınevi.
  • Güzel, A. (2005). Ahilik Sisteminde Sanat Ve Ticaret Ahlakına Kısa Bir Bakış. M.F. Köksal (Haz.). I. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu: 12-13 Ekim 2004- Kırşehir: Bildiriler (519-525), Kırşehir: G.Ü Ahilik Kültürünü Araştırma Merkezi.
  • Hamitoğulları, B. (1986). Ahiliğin Çağdaş Türkiye Bakımından Önemi ve Değerlendirilmesi, Türk Kültürü ve Ahilik: XXI. Ahilik Bayramı ve Sempozyum Tebliğleri 13-15 Eylül, 1985-Kırşehir Bildiriler (123-139). İstanbul: Ahilik Araştırma ve Kültür Vakfı Yayınları.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 18. Basım. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karatay, H., Çetin, İ. ve Kaya, D. (2012). Ahilik Öğretilerinin Esnaf-Müşteri İlişkilerine Yansımaları: Ankara-Bolu-Kırşehir-Sivas Örneği, K. Ceylan (Haz.). II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu: 19-20 Eylül 2012-Kırşehir: Bildiriler 2(545-561), Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Kolbaşı, A. (2005). Türk Turizmi Açısından Ahilik, Ahilik Araştırmaları Dergisi (AHAD). 1(2), 57-67.
  • Köksal, M.F. (2007). Ahilik Kültürünün Dünü ve Bugünü (3.baskı). Ankara: Kırşehir Belediyesi Kültür Tarih Yayınları.
  • Köksal, M. F. (2011). Ahi Evran ve Ahilik( 3.Baskı). Kırşehir: SFN Televizyon Tanıtım Tasarım.
  • Marşap, A. (2005). Ahi Evran-I Veli Ve Evrensel İş Etiğinde Yeni Gelişmeler: Çağdaş İş Yaşamında Etik Yaklaşımlar, Ahilik Araştırmaları Dergisi (AHAD). 1 (2), 69-89.
  • Mercan,, N. ve Oyur, E. (2012). Ahilik Ve Ahlaki Olgunluk İlişkisi Ve Ampirik Bir Araştırma. K. Ceylan (Haz.). II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu: 19-20 Eylül 2012-Kırşehir: Bildiriler 2(799-821), Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Özkaya, R. (2012). Ahilikten Günümüze Çıraklık Eğitimi. K. Ceylan (Haz.). II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu: 19-20 Eylül 2012-Kırşehir: Bildiriler 1(247-279), Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Punch, K. F. (2011). Sosyal Araştırmalara Giriş (D. Bayrak, H.B. Arslan, Z. Akyüz, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sarıkaya, S. (2008). Ahilik Kültürü Üzerine. Yenises Dergisi. 12, (154), 24-27.
  • Sosyal, A. ve Tan, M. (2013). Ahilik İlkelerinin Günümüz İşletmelerine Yansıması: Kilis Küçük Sanayi Sitesi İşletmeleri Örneği. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 186-202.
  • Taşdelen, H (2012). Ahiliğin Güncellenmesi Ve Farklı Kapitalizmler. K. Ceylan (Haz.). II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu: 19-20 Eylül 2012-Kırşehir: Bildiriler 1(41-47), Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Yeşil, R (2011). Mesleki Eğitim Perspektifinde Ahilik Sistemi: Tespitler Tahliller. E. Güleç, M.F. Köksal, N. Işıksalan ve A. Gündüz (Haz,). I. Uluslararası Ahilik Sempozyumu: 15-17 Ekim-Kırşehir: Bildiriler 2(1117-1135), Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Yeşil, R. ve Arslanderen, M. (2017). Ahilik Değerleri Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, 12(4), 565-584. Erişim: 17.05.2017, http:// www.turkishstudies.net/Makaleler/1858755926_30Ye%C5%9FilR%C3%- BC%C5%9Ft%C3%BC-vd-egt-565-584.pdf
  • Zorlu, K., Düğer, M. ve Çetinkaya, F. (2012). Toplumsal Sorunların Çözümüne Yönelik Olarak Ahilik Ve Sosyal Girişimcilik Kavramlarının Karşılaştırılması, K. Ceylan (Haz.). II. Uluslararası Ahilik Sempozyumu: 19-20 Eylül 2012-Kırşehir: Bildiriler 2(787-799), Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
APA Yeşil R, ASLANDEREN M (2017). Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). , 217 - 249.
Chicago Yeşil Rüştü,ASLANDEREN MUSTAFA Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). (2017): 217 - 249.
MLA Yeşil Rüştü,ASLANDEREN MUSTAFA Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). , 2017, ss.217 - 249.
AMA Yeşil R,ASLANDEREN M Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). . 2017; 217 - 249.
Vancouver Yeşil R,ASLANDEREN M Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). . 2017; 217 - 249.
IEEE Yeşil R,ASLANDEREN M "Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği)." , ss.217 - 249, 2017.
ISNAD Yeşil, Rüştü - ASLANDEREN, MUSTAFA. "Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği)". (2017), 217-249.
APA Yeşil R, ASLANDEREN M (2017). Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 217 - 249.
Chicago Yeşil Rüştü,ASLANDEREN MUSTAFA Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi 15, no.34 (2017): 217 - 249.
MLA Yeşil Rüştü,ASLANDEREN MUSTAFA Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, vol.15, no.34, 2017, ss.217 - 249.
AMA Yeşil R,ASLANDEREN M Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi. 2017; 15(34): 217 - 249.
Vancouver Yeşil R,ASLANDEREN M Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi. 2017; 15(34): 217 - 249.
IEEE Yeşil R,ASLANDEREN M "Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği)." Değerler Eğitimi Dergisi, 15, ss.217 - 249, 2017.
ISNAD Yeşil, Rüştü - ASLANDEREN, MUSTAFA. "Müşteri Değerlendirmeleriyle Esnaf ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin İncelenmesi (Kırşehir Örneği)". Değerler Eğitimi Dergisi 15/34 (2017), 217-249.