Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 111 - 130 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.19126/suje.379040 İndeks Tarihi: 19-09-2019

Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlik mesleğinin statüsünün düşük olmasının nedenlerini ve öğretmenlik mesleğinin statüsünü artırmaya yönelik çözüm önerilerinin neler olduğunu uzman ve öğretmen görüşleri bağlamında belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılarak seçilen Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Eğitim Bilimleri Bölümünde görevli beş akademisyen ile MEB’e bağlı devlet okullarında farklı branşlarda görev yapan 10 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma iki boyutta gerçekleştirilmiştir. İlk boyutta öğretmenlik mesleğinin statüsünün düşük olmasının nedenlerini belirlemek amacıyla balık kılçığı diyagramı (sebep sonuç diyagramı) kullanılmış ve pareto analizi (ABC analizi) yapılmıştır. Mesleğin statüsünü artırmaya yönelik çözüm önerilerinin belirlenmesinin amaçlandığı diğer boyutta ise katılımcıların görüşlerinden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada öğretmenlik mesleğinin statüsünün düşük olmasının nedenlerinin; öğretmen yetiştiren kurumlar, çalışma koşulları, ekonomik durumlar, medya, toplum, öğretmen niteliği, alt- üst yöneticiler ve eğitim politikaları olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A Pareto Analysis of Status of Teaching Profession in Turkey

Öz:
This research aims to determine the reasons for the low status of the teaching profession and the proposals for improving the status of the teaching profession in the context of experts’ and teachers’ views. Having a qualitative research design, the research has employed phenomenological design. The research group of the study consists of 5 academicians who are in the field of educational sciences at Kahramanmaraş Sütçü İmam University and 10 teachers from different branches at state schools affiliated with the Ministry of Education. They were selected through criterion sampling method, one of the purposive sampling methods. The study was basically carried out in two lines. The first focused on a fishbone diagram (cause and effect diagram) and pareto analysis (ABC analysis) conducted in order to determine the reasons for the low status of the teaching profession. In the other line that is intended to disclose proposals for improving the status of the profession, the data obtained from the participants' views were analyzed through content analysis. Research results have suggested eight major reasons for the low status of the teaching profession including teacher-training institutions, working conditions, economic conditions, media, society, teacher qualifications, junior-top administrators and educational policies.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ağçam, R. ve Babanoğlu, P. (2016). An Investigation on EFL teachers' attitude toward teaching profession. Higher Education Studies, 6(3), 21-31.
  • Aslan, N. (2015). Öğretmenliğin meslek olarak seçilmesinde etkili olan temel unsurlar. International Journal of Social Science, 37(1), 53-64.
  • Aydin, İ., Demir, T., G. ve Erdemli, O. (2015). Teacher’s views regarding the social status of the teaching profession. Anthropologist, 22(2), 146-156.
  • Bastick, T. (2000). Why teacher trainees choose the teaching profession? Comparing trainees in metropolitan and developing countries. International Review of Education, 46(3/4), 343-349.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Başarır, F., Sarı, M. ve Çetin, A. (2014). Öğretmenlerin Çok Kültürlü Eğitim Algılarının İncelenmesi Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 91-110
  • Başkan, G. A., Aydın, A. ve Madden, T. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sitemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 35-42.
  • Barber, M. ve Mourshed, M. (2007). How the world’sbest-performing school systems comeout on top. New York: Mc Kinsey, Company
  • Berk, Ş. (2014) Kamuda sosyal politika, hayat ağacının toprağı; Eğitim. 29, 1001-1006.
  • Boz, Y. ve Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137–144.
  • Cameron, M. (2003). Teacher Status Project: StageResearch: Identifying Teacher Status, its Impact and Recent Teacher Status Initiatives, Prepared for the New Zeal and Teachers Council and the New Zealand Ministry of Education.
  • Celep, C. (2004). Meslek olarak öğretmenlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetin, A. (2017). Özel dershanelerden resmi okullara atanan ilköğretim fen bilimleri öğretmenleri üzerine bir durum çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Çüm, S. ve Doğan, N. (2016). Öğretmenlerin çalışma yaşamında güdülenme düzeylerini artıran faktörlerin önem sırasının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1)119-132.
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Educational Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44.
  • Demir, K. ve M. E, Arı (2013). Öğretmen sorunları- Çanakkale ili örneği. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 107-126.
  • Ertürk, E. (2010). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Dönüşümü. (Ed. Ayşe Buğra) Sınıftan sınıfa fabrika dışında çalışma manzaraları içinde. İstanbul: İletişim Yayınevi
  • Firestone, William A. ve Bader, Beth D. (1992). Redesigning teaching: Professionalism or bureaucracy. Albany, NY: StateUniversity of New York Press.
  • Fichter, J. (1997). Sosyoloji Nedir? 3. Baskı, (Çev. Çelebi, N.) Ankara: Atilla Kitabevi.
  • Fwu, B., J. ve Wang, H. H. (2002). The social status of teachers in taiwan. Compariative Education, 38(2), 211-224.
  • Giddens., A. (2008). Sosyoloji (Çev. Güzel, C.) İstanbul: kırmızı yayınları.
  • Gordon, J. (2000) Asian American resistance to selecting teaching as a career: the power of community and traditions. Teachers College Record, 102(1) 173-196.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma (2. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık,
  • Gökırmak, A. (2006). Öğretmen Statüleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2).13-21
  • Guerriero, S. (2017). Pedagogical knowledge and the changing nature of the teaching profession, OECD Publishing, Paris http://dx.doi.org/10.1787/9789264270695 adresinden 04.04.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Gök, F. (2003). Hizmet öncesi ve hizmet içi öğretmen yetiştirme. Öğretmen Yetiştirme ve İstihdamı Sempozyumu. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları. 9-22.
  • Hall, D. ve Langton, B. (2006). Perceptions of The Status of Teachers Ministry of Education. New Zealand ISBN: 0-478-13500-9.
  • Hanushek, E. A., J. F. Kain ve S. G. Rivkin. (1998). Teachers schools and academic achievement, NBER Working Paper Series, No. 6691. National Bureau of Economic Research, Cambridge, MA
  • Hargreaves, L. ve Flutter, J. (2013). The status of teachers and the teaching profession: a desk-study for education ınternational. Unpublished manuscript, Department of Education, University of Cambridge, UK.
  • Hargreaves, L. (2009). The status and prestige of teachers and teaching. In International handbook of research on teachers and teaching (pp. 217-229). Springer, Boston, MA.
  • Hargreaves, L., Cunningham, M., Everton, T., Hansen, A., Hopper, B., McIntyre, D., Maddock, M., Mukherjee, M., Pell, T., Rouse, M., Turner, P. ve Wilson, L. (2007). The status of teachers and the teaching profession: views from ınside and outside the profession ın terim findings from the teacher status project. Df ES Research Report RR755, Nottingham: England.
  • Hesapçıoğlu, M. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Hoyle, E. (2001) Teaching prestige, status and esteem. Educational Management Administration Leadership, 29(2) 139-152
  • Kane, R. ve Mallon, M. (2006). Perceptions of teachers and teaching. Wellington: Ministry of Education and New Zealand Teachers Council.
  • Kavcar, C. ve Sezgin, İ. (2003). Çağdaş eğitim sistemlerinde öğretmen yetiştirme ulusal sempozyumu değerlendirmesi. Çağdaş Eğitim, 299, 22-24.
  • Kavcar, C. (1980). Nitelikli öğretmen sorunu. Eğitim ve Bilim, 5(28). 17-22
  • Karaman, M., Acer, A., Kılınç, O., Buluş, U. ve Erdoğan, Ö. (2013). Sakarya ilinde görev yapan öğretmenlerin gözüyle öğretmenlik mesleğinin statüsü ve saygınlığı. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, 104-111.
  • Kösterelioğlu, İ. ve Bayar, A. (2014) Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin güncel bir değerlendirme. International Journal of Social Science, 25(1), 177-187.
  • Kniveton, B. H. (2004). The influences and motivations on which students base their choice of career. Research in Education, 72, 47-57.
  • Lankford, H., Loeb, S. Mceachin, A. ve Wyckoff, J. İ. (2014). Who enters teaching? Encouraging evidence that the status of teaching is ımproving. Educatıonal Researcher, 43(9). 1-56.
  • Newmann, F. M., King, M. B. ve Youngs, P. (2000). Professional development that addresses school capacity: Lessons from urban elementary schools. American Journal of Education, 108(4), 259- 299.
  • Nye, B., Konstantopoulos, S. ve Hedges, L. V. (2004). How large are teacher effects? Educational Evaluation and Policy Analysis, 26(3), 237-257.
  • Odden, A. ve Kelley, C. (2001). Paying Teachers for What They Know and Do: New And Smarter Compensation Strategies To Improve Schools (2nd Edition). Thous and Oaks: CorwinPress, Inc.
  • Ozankaya, Ö. (2002). Çağdas toplumlarda öğretmenin yeri ve konumu. İnönü Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi. 3(3),63-80.
  • Özcan, S. (2001). İstatistiksel proses kontrol tekniklerinden pareto analizi ve çimento sanayinde bir uygulama, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Cumhuriyet Üniversitesi, 2(2), 151-174.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Seta Analiz, 17(26), 131-155.
  • Özoğlu, M., Gür. B. S. ve Altunoğlu, A. (2013). Türkiye’de ve Dünyada Öğretmenlik. Eğitim Bir-Sen Yayınları. Araştırma Dizisi, 10.
  • Özpolat, A. (2002). Sosyolojik Açıdan Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenlerin Toplumdaki Yeri. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Bütün, M. ve Demir, B. (Çev.) İstanbul: Pegem Akademi
  • Papanastasiou, C. ve Papanastasiou, E. (1998). What influences students to choose the elementary education major: The case of Cyprus. Mediterranean Journal of Educational Studies, 3, 35-45.
  • Poekert, P. E. (2012). Teacher leadership and professional development: Examining links between two concepts central to school improvement. Professional Development in Education, 38(2), 169-188.
  • Rivkin, G., Hanushek E. ve Kain, J. (2005). Teachers, schools, andacademic achievement. Econometrica, 73(2), 417-458.
  • Saban, A. (2003). A turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846.
  • Semerci, Ç., Semerci, N., Eliüşük, A. ve Kartal, S. E. (2012). Öğretmenlik mesleğinin gündemine ilişkin öğretmen görüşleri (Bartın İli Örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 22-40
  • Symeonidis, V. (2015). The status of teachers and the teachıng professıon a study of educatıon unıons’ perspectıves. Education International Research Institute, Belgium
  • Şişman, M. (2011). Eğitimde Mükemmelik Arayışı. Ankara: Pegem Akademi
  • Şanal, M. ve Güçlü, M. (2005). Yenileşme dönemi eğitimcilerinin öğretmenlik mesleğine bakışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18(1), 137-154
  • Tedmem, (2014). Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği. Ankara: Rapor Dizisi: 3 Tekışık, H. H. (2004). Cumhuriyetimizin 80. yılında milli eğitimimizin durumu. Çağdaş Eğitim Dergisi, 29(306), 1-9.
  • Tezcan, M. (1997) Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Kendi Basımı. M., Tschannen , M., Hoy, A. W. ve Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: ıts meaning and measure. Review of Educational Research. 68(2), 202-248. Türk Eğitim Derneği. (2009). Öğretmen Yeterlikleri. ISBN 978-9944-5128-6-2
  • Uluğ, F. (2003). Öğretmen mesleğinde statü ve kariyer düzeni. Öğretmen yetiştirme ve istihdamı sempozyumu. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları, 33-35
  • Ünsal, S. (2015). Öğretmenlerin Mesleki İmajlarına İlişkin Görüşleri ve Mesleki İmaja Etki Eden Faktörler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Gaziantep, Türkiye
  • Ünsal, S. ve Bağçeci, B. (2016). Öğretmenlerin mesleki imajlarına ilişkin görüşleri ve mesleki imaja etki eden faktörler. Journal of Human Sciences, 13(3), 3905-3926.
  • Ünsal, S., Ağçam, R. ve Korkmaz, F. (2017). Exploring Teaching Profession from a Sociological Perspective: Evidence from Turkey. Universal Journal of Educational Research, 5(5), 874-880.
  • Wright, S. P., Hornand, S. P. ve Sanders, W. L. (1997). Teacher and classroom context effects on student achievement: Implications for teacher evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 11, 57-67.
  • Yaman, E., Yaman, H. ve Eskicumalı, A. (2001). Öğretmenlik mesleğinin sosyo-ekonomik statüsü/bu mesleğin bir bayan mesleği haline dönüşmesi durumu ve eğitim fakültesi üzerine bir araştırma. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 33-68.
  • Yapıcı, M. ve Yapıcı, Ş. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yıldız, A. (2013). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin dönüşümü: İdealist öğretmenden sınava hazırlayıcı teknisyen öğretmene. Eleştirel Pedagoji Dergisi, 5(27), 43-50.
APA ÜNSAL S (2018). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. , 111 - 130. 10.19126/suje.379040
Chicago ÜNSAL Serkan Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. (2018): 111 - 130. 10.19126/suje.379040
MLA ÜNSAL Serkan Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. , 2018, ss.111 - 130. 10.19126/suje.379040
AMA ÜNSAL S Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. . 2018; 111 - 130. 10.19126/suje.379040
Vancouver ÜNSAL S Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. . 2018; 111 - 130. 10.19126/suje.379040
IEEE ÜNSAL S "Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi." , ss.111 - 130, 2018. 10.19126/suje.379040
ISNAD ÜNSAL, Serkan. "Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi". (2018), 111-130. https://doi.org/10.19126/suje.379040
APA ÜNSAL S (2018). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111 - 130. 10.19126/suje.379040
Chicago ÜNSAL Serkan Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education 8, no.2 (2018): 111 - 130. 10.19126/suje.379040
MLA ÜNSAL Serkan Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education, vol.8, no.2, 2018, ss.111 - 130. 10.19126/suje.379040
AMA ÜNSAL S Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education. 2018; 8(2): 111 - 130. 10.19126/suje.379040
Vancouver ÜNSAL S Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education. 2018; 8(2): 111 - 130. 10.19126/suje.379040
IEEE ÜNSAL S "Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi." Sakarya University Journal of Education, 8, ss.111 - 130, 2018. 10.19126/suje.379040
ISNAD ÜNSAL, Serkan. "Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi". Sakarya University Journal of Education 8/2 (2018), 111-130. https://doi.org/10.19126/suje.379040