Yıl: 2018 Cilt: 11 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 289 - 316 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-09-2019

Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye

Öz:
Bilim ve üniversite birbirini tamamlayan kurumlardır. İnsanlığın gelişiminde üretilen bilginin önemi büyüktür. Bilgi üretme yollarından birisi felsefe, birisi bilimdir. Dünyanın modernleşmesi ile birlikte bilim üretmenin mekânı üniversiteler olmuştur. Türkiye Batıdan örnek alarak geleneksel yüksek eğitim kurumlarını dönüştürmeye çalışmıştır. Darülfünun’dan üniversiteye giden süreçte sıkıntılar yaşan-mıştır. Üniversite Batılı anlamda akademik araştırmalar yapılan ve bilgi üreten bir kurum olması gerekirken, beklenen başarıyı gösterememiştir. Bunun için defalarca reform teşebbüsleri yapılmış ama olması gereken seviyeye hâlâ çıkamamıştır. Türkiye’de üniversite kurumunun bilim zihniyeti problemli gelişmiştir. Bunun sebepleri üzerine yapılacak analizler çözüm yollarını da gösterecektir. Bu makale bir toplumun yapısı içinde eğitim kurumu ve dolayısıyla üniversite kurumunun yapısal problemlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Siyasi Bilimler Uluslararası İlişkiler

The University as a Social Institution, Science Mentality and Turkey

Öz:
Science and the university are complementary institutions. In the progress of humankind, the impor-tance of produced knowledge is great. One of the ways of producing knowledge is philosophy and the other one is science. Together with the modernization of the world, the universities have become the places that are produced knowledge. Turkey has tried to transform traditional higher education institutions like the examples in the West. Some problems occurred in the process of transition from Darülfünun to the university. Even though the university is the place that makes academic surveys and produces knowl-edge, it doesn’t show the expected success. Because of this, reform attempts have been done several times but still it hasn’t gone up to the intended level. Science mentality of university institution in Turkey has improved problematically. The analyses that are going to be done for these reasons will also show solu-tions. This article aims to analyze the structural problems of educational institution and accordingly the university institution of society.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Siyasi Bilimler Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKYÜZ Yahya, Türk Eğitim Tarihi, A.Ü. Eğitim Fak. Yayınları, Ankara 1982 ARSEL İlhan, Biz Profesörler, İnkılâp Kitabevi, İstanbul 1992
  • ARSLAN Ali, Darülfünundan Üniversiteye, Kitabevi Yayınları, İstanbul 1995
  • ATAÜNAL Aydoğan, Cumhuriyet Döneminde Yükseköğretimdeki Gelişmeler, MEB Yükseköğretim Gen. Müd. Yayını, Ankara 1993
  • BAŞAR Erdoğan, Türk Yükseköğretim Sisteminin Dünü, Bugünü, Yarını, Ondo-kuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, Sayfa 23-57, 1997
  • CAN Muhittin, Üniversite Bilim Adamı İlişkisi, T.Ö.V. Yayınları, İzmir 1994
  • GÖKÇE Birsen, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar, Savaş Yayınları, Ankara 1996
  • GÜNGÖR Nevin, Kültür-Eğitim-Dil Üzerine Görüşleri ile Ziyaeddin F. Fındıkoğ-lu, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1991
  • GÜRÜZ Kemal, Türkiye’de ve Dünyada Yüksek Öğretim, Bilim ve Teknoloji, TÜ-SİAD Yayınları, İstanbul 1994
  • HATİPOĞLU Tahir, Doğranan Üniversite, Selvi Yayınları, Ankara 1994 HATİPOĞLU Tahir, Yükseköğretim Mevzuatı, Selvi Yayınları, Ankara 1995
  • KAPTAN Saim, Türkiye’de Yükseköğretim Reformu ve İnsangücü Potansiyeli, DPT Yayınları, Ankara 1986
  • KAYA Yahya Kemal, İnsan Yetiştirme Düzenimiz, Gül Yayınevi, 1981 KONGAR Emre, Üniversite Üzerine, Hil Yayınları, İstanbul 1984
  • KORKUT Hüseyin, “Üniversiteler”, Cumhuriyet Döneminde Eğitim, MEB Yayın-ları, İstanbul 1983
  • MALCHE Albert, İstanbul Üniversitesi Hakkında Rapor, MEB Devlet Basımevi, 1939
  • ÖZAKPINAR Yılmaz, Mümtaz Turhan ve Batılılaşma Meselesi, T.D.V. Yayınları Ankara 1995
  • ÖZAKPINAR Yılmaz, “Üniversitenin Varlık Gayesi”, Türk Yurdu Dergisi, Sayı 111, Ankara 1996
  • ROSOVOSKY Henry, Üniversite: Bir Dekan Anlatıyor, (Çev. Süreyya Ersoy), Tü-bitak Yayınları, Ankara 1996
  • SOROKİN Pitirim A., Social and Cultural Dynamics, Voluem-I, New York, 1962
  • TAŞDEMİRCİ Ersoy, Belgelerle 1933 Üniversite Reformunda Yabancı Bilim Adamları, Bizim Büro Basımevi, Ankara 1992
  • TURHAN Mümtaz, Üniversite Problemi, Yağmur Yayınları, İstanbul 1967 ÜLGENER, Sabri F., Zihniyet Aydınlar İzm’ler, Der Yayınları, İstanbul 1983
  • VARIŞ Fatma, Türkiye’de Lisans-üstü Eğitim Sosyal Bilimler, A.Ü. Eğitim Fakül-tesi Yayınları, Ankara 1973
  • WEBER Max, Sosyoloji Yazıları, (Çev. Taha Parla), Hürriyet Vakfı Yayınları, İstanbul 1986 Raporlar
  • Çağdaş Eğitim - Çağdaş Üniversite, (Üniversite Rektörlerinin Raporlarları), Başbakanlık Yayını, Ankara–1992
  • Kasım 1981 - Kasım 1988, Döneminde Yükseköğretimdeki Gelişmeler, YÖK Yayını, Ankara–1989
  • Türk Yükseköğretiminin Bugünkü Durumu – Sorunları – Çözüm Önerileri, YÖK Yayını, Ankara–1996
APA ATASOY F (2018). Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. , 289 - 316.
Chicago ATASOY FAHRİ Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. (2018): 289 - 316.
MLA ATASOY FAHRİ Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. , 2018, ss.289 - 316.
AMA ATASOY F Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. . 2018; 289 - 316.
Vancouver ATASOY F Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. . 2018; 289 - 316.
IEEE ATASOY F "Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye." , ss.289 - 316, 2018.
ISNAD ATASOY, FAHRİ. "Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye". (2018), 289-316.
APA ATASOY F (2018). Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. Gazi Akademik Bakış, 11(23), 289 - 316.
Chicago ATASOY FAHRİ Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. Gazi Akademik Bakış 11, no.23 (2018): 289 - 316.
MLA ATASOY FAHRİ Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. Gazi Akademik Bakış, vol.11, no.23, 2018, ss.289 - 316.
AMA ATASOY F Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. Gazi Akademik Bakış. 2018; 11(23): 289 - 316.
Vancouver ATASOY F Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye. Gazi Akademik Bakış. 2018; 11(23): 289 - 316.
IEEE ATASOY F "Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye." Gazi Akademik Bakış, 11, ss.289 - 316, 2018.
ISNAD ATASOY, FAHRİ. "Bir Sosyal Kurum Olarak Üniversite, Bilim Zihniyeti ve Türkiye". Gazi Akademik Bakış 11/23 (2018), 289-316.