Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 265 - 285 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.19126/suje.476616 İndeks Tarihi: 20-09-2019

Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi

Öz:
Eğitim ortamında hatırlatıcıları, ipuçlarını ve dışsal desteği sunan birçok bağlamsal faktör bulunmaktadır. Hiç kuşkusuz bu bağlamsal faktörlerin başında öğretmenler, çocuklar ve fiziksel çevre gelmektedir. Bu açıdan önemli bir bağlamsal aktör olan öğretmenlerin, çocukların -mış gibi oyunları sırasındaki konuşmalarının, davranışlarının ve üstlendikleri rollerin çeşitlilik gösterdiği bazı araştırmalarla kanıtlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının –mış gibi oyunları sırasında öğretmen davranışlarının incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen çerçevesinde kurgulanmıştır. Çalışma grubu ise maksimum çeşitlilik örneklemesi temelinde oluşturulmuştur. Bu doğrultuda meslek yılları ve görev yerleri çeşitlilik gösteren gönüllü 20 okul öncesi öğretmeni çalışmaya dahil olmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulmuş 9 adet hipotetik senaryo kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve frekans analizi kullanılmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin çoğunluğunun –mış gibi oyunlardaki imgesel durumlara ve dolaylı kurallara ilişkin durumlarda oyunu sürdürme yaklaşımı sergiledikleri; rol almaya ilişkin durumlarda ise oyuna müdahele yaklaşımı sergiledikleri tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, cinsiyet ikilileri ve öğretmenlerin oyun felsefesi geliştirmeleri temelinde tartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

“Make-Believe Play” According to Cultural- Historical Theory: Investigating Tendencies of Preschool Teachers

Öz:
There are a lot of contextual factors presenting reminders, clues and external supports in educational settings. Undoubtedly, teachers, children and physical environment are the leading contextual factors. In this respect, it has been proven by some researches that teachers vary in their speech, behaviors and roles during plays. The aim of the study is to investigate behaviors of teachers during make-believe plays of preschool children. The study was established within the frame of phenomenological design out of qualitative research methods. Study group is constituted on the basis of maximum variation sampling method. 20 volunteer preschool teachers participated in the study. Nine hypothetical scenarios developed by researchers were used as the data collection tool. Content analysis and frequency analysis was used. It was found that most of the teachers have a tendency to maintain the play in situations related to imaginary situations or in embedded rule conditions while they have a tendency to interfere with the play in situations related to taking a role.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aras, S. (2016). Free play in early childhood education: A phenomenological study. Early Child Development and Care, 186 (7), 1173-1184. https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1083558.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. [Miles-Huberman Model in Qualitative Data Analysis]. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Berk, L. (2001). Development through the lifespan. Pearson Education India.
  • Berk, L. E. (2006). Child development (7th ed.). Pearson/Allyn and Bacon.
  • Berk, L. E. ve Meyers, A. B. (2013). The role of make-believe play in the development of executive function: Status of research and future directions. American Journal of Play, 6 (1), 98-110.
  • Bodrova, E. ve Leong, D. (2006). Adult influences on play. The Vygotskian approach. Chapter in D. Fromberg (Ed.), Play form birth to twelve: contexts, perspectives and meanings. NY: Taylor ve Francis Group.
  • Bodrova, E. ve Leong, D. J. (2010). Zihin araçları: Erken çocukluk eğitimde Vygotsky yaklaşımı. [Tools of the mind: the Vygotskian approach to early childhood]. Çev. T. Güler, F. Şahin, A. Yılmaz ve E. Kalkan, (Ed. G. Haktanır) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bodrova, E. ve Leong, D. J. (2015). Vygotskian and post-Vygotskian views on children's play. American Journal of Play, 7 (3), 371-388.
  • Cemore, J. J. ve Herwig, J. E. (2005). Delay of gratification and make-believe play of preschoolers. Journal of Research in Childhood Education, 19 (3), 251-266. https://doi.org/10.1080/02568540509595069.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry ve Research design: Choosing among five approaches. Los Angeles, CA: Sage.
  • Dobbs, J., Arnold, D. H. ve Doctoroff, G. L. (2004). Attention in the preschool classroom: The relationships among child gender, child misbehavior, and types of teacher attention. Early Child Development and Care, 174 (3), 281-295.
  • Einarsdóttir, J. (1998). The role of adults in children's dramatic play in Icelandic preschools. European Early Childhood Education Research Journal, 6 (2), 87-106. https://doi.org/10.1080/13502939885208261.
  • Elias, C. L. ve Berk, L. E. (2002). Self-regulation in young children: Is there a role for sociodramatic play. Early Childhood Research Quarterly, 17, 1-17. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(02)00146-1.
  • Fleer, M. (2009). A cultural-historical perspective on play: Play as a leading activity across cultural communities. In Play and learning in early childhood settings (pp. 1-17). Springer Netherlands.
  • Fleer, M. (2015). Pedagogical positioning in play–teachers being inside and outside of children's imaginary play. Early Child Development and Care, 185(11-12), 1801-1814. https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1028393.
  • Gioia, K. A. ve Tobin, R. M. (2010). Role of sociodramatic play in promoting self- regulation. In C. E. Schaefer (Ed.), Play therapy for preschool children (pp. 181- 198). Washington, D. C.: American Psychological Association.
  • Gottfried, A. W. ve Brown, C. (1986). Play interactions: The contribution of play materials and parental involvement to children's development. Lexington, Mass : Lexington Books.
  • Granger, K. L. (2014). Guiding play: preschool teachers' facilitation of gender-typed and gender neutral activities with boys, girls, and mixed-sex groups. (Degree Master of Science) Arizona State University.
  • Granger, K. L., Hanish, L. D., Kornienko, O. ve Bradley, R. H. (2017). Preschool teachers’ facilitation of gender-typed and gender-neutral activities during free play. Sex Roles, 76(7-8), 498-510. https://doi.org/10.1007/s11199-016-0675-1.
  • Hadley, E. (2002). Playful disruptions. Early Years: An International Journal of Research and Development, 22(1), 9-17. https://doi.org/10.1080/09575140120111472.
  • Isenberg, J. P. ve Renck Jalongo, M. (1997). Creative expression and play in early childhood (2th ed.). New Jersey: Upper Saddle River.
  • Karpov, Y. U. V. (2005). The neo-Vygotskian approach to child development. New York: Cambridge University Press.
  • Keleş, S. (2012, Ekim). Sosyodramatik oyunlarda rol paylaşımı: Okul öncesi öğretmen adaylarının yaklaşımlarının değerlendirilmesi. [Role-sharing in sociodramatic plays: Evaluation of preschool teacher candidates' approaches] (Poster Bildiri). 7. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, Türkiye: Ankara.
  • Keleş, S. ve Kalıpçı-Söyler, S. (2013). Embedded rules in sociodramatic plays: To determine the approaches of preschool teacher candidates. International Journal of Educational Sciences, 5(2), 330-338.
  • Kelly, R. ve Hammond, S. (2011). The relationship between symbolic play and executive function in young children. Australasian Journal of Early Childhood, 36(2), 21-27.
  • Kontos, S. (1999). Preschool teachers’ talk, roles, and activity settings during free play. Early Childhood Research Quarterly, 14(3), 363-382.
  • Meacham, S., Vukelich, C., Han, M. ve Buell, M. (2014). Preschool teachers’ questioning in sociodramatic play. Early Childhood Research Quarterly, 29(4), 562-573.
  • Meacham, S., Vukelich, C., Han, M. ve Buell, M. (2016). Teachers’ responsiveness to preschoolers’ utterances in sociodramatic play. Early Education and Development, 27(3), 318-335. https://doi.org/10.1080/10409289.2015.1057461.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Ltd.
  • Nicolopoulou, A. (2004). Oyun, bilişsel gelişim ve toplumsal dünya: Piaget, Vygotsky ve sonrası. [Play, cognitive development, and the social world: Piaget, Vygotsky, and beyond]. (Çev. Bağlı, M.T.). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 137-169.
  • Ogan, A. T. (2008). An investigation of the effects of make-believe play training on the development of self-regulation in Head Start children. Doctoral dissertation, Illinois State University.
  • Rubin, K. H. ve Krasnor, L. R. (1980). Changes in the play behaviours of preschoolers: A short-term longitudinal investigation. Canadian Journal of Behavioural Science, 12(3), 278-282. http://dx.doi.org/10.1037/h0081066.
  • Rubin, K. H., Watson, K. S. ve Jambor, T. W. (1978). Free-play behaviors in preschool and kindergarten children. Child Development, 49(2), 534-536. https://doi.org/10.2307/1128725.
  • Serbin, L. A., O’Leary, K. D., Kent, R. N. ve Tonick, I. J. (1973) A comparison of teacher response to the preacademic and problem behavior of boys and girls. Child Development, 44,796–804.
  • Sever, M. (2015). Nitel ve karma yöntem araştırmaları. [Qualitative and mixed methods research]. 13. Bölüm (Çev. Ed. Aypay, A.) Araştırma yöntemleri desen ve analiz (s. 400-433). Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Smirnova, E. O. (2011). Character toys as psychological tools. International Journal of Early Years Education, 19(1), 35-43. https://doi.org/10.1080/09669760.2011.570998.
  • van Hoorn, J., Nourot, P., Scales, B. ve Alward, K. (2007). Play at the center of the curriculum (4th Edition). New York: Macmillan.
  • Vygotsky, L. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology , 42 (1), 7-97.
  • Wu, S. C. ve Rao, N. (2011). Chinese and German teachers' conceptions of play and learning and children's play behaviour. European Early Childhood Education Research Journal, 19(4), 469-481. https://doi.org/10.1080/1350293X.2011.623511.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. [Research methods on social science]. (8.Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zeidler, H., Herrmann, E., B. M., Haun, D. ve Tomasello, M. (2016). Taking turns or not? Children's approach to limited resource problems in three different cultures. Child Development, 87(3), 677-688. https://doi.org/10.1111/cdev.12505.
APA Keleş S, Yurt Ö, Kandır A (2018). Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. , 265 - 285. 10.19126/suje.476616
Chicago Keleş Sadiye,Yurt Özlem,Kandır Adalet Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. (2018): 265 - 285. 10.19126/suje.476616
MLA Keleş Sadiye,Yurt Özlem,Kandır Adalet Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. , 2018, ss.265 - 285. 10.19126/suje.476616
AMA Keleş S,Yurt Ö,Kandır A Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. . 2018; 265 - 285. 10.19126/suje.476616
Vancouver Keleş S,Yurt Ö,Kandır A Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. . 2018; 265 - 285. 10.19126/suje.476616
IEEE Keleş S,Yurt Ö,Kandır A "Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi." , ss.265 - 285, 2018. 10.19126/suje.476616
ISNAD Keleş, Sadiye vd. "Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi". (2018), 265-285. https://doi.org/10.19126/suje.476616
APA Keleş S, Yurt Ö, Kandır A (2018). Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 265 - 285. 10.19126/suje.476616
Chicago Keleş Sadiye,Yurt Özlem,Kandır Adalet Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education 8, no.4 (2018): 265 - 285. 10.19126/suje.476616
MLA Keleş Sadiye,Yurt Özlem,Kandır Adalet Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, vol.8, no.4, 2018, ss.265 - 285. 10.19126/suje.476616
AMA Keleş S,Yurt Ö,Kandır A Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education. 2018; 8(4): 265 - 285. 10.19126/suje.476616
Vancouver Keleş S,Yurt Ö,Kandır A Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education. 2018; 8(4): 265 - 285. 10.19126/suje.476616
IEEE Keleş S,Yurt Ö,Kandır A "Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi." Sakarya University Journal of Education, 8, ss.265 - 285, 2018. 10.19126/suje.476616
ISNAD Keleş, Sadiye vd. "Kültürel-Tarihsel Kuram’a Göre “ – Mış Gibi Oyunlar”: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğilimlerinin İncelenmesi". Sakarya University Journal of Education 8/4 (2018), 265-285. https://doi.org/10.19126/suje.476616