Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 140 - 149 Metin Dili: Türkçe DOI: 2399/yod.18.007 İndeks Tarihi: 31-07-2019

Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi

Öz:
Eğitim sisteminin temeli olan yükseköğretim kurumları için performans, motivasyon ve teşvik kavramları önemli yer tutmaktadır. Bu çalışmada, 2015 yılında uygulamaya konulan akademik teşvik sistemi hakkındaki akademisyen görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışma betimsel modelde tasarlanmış nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu farklı üniversitelerde görev yapan 27 akademisyen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Akademik Teşvik Sistemine ‹lişkin Açık Uçlu Anket Formu” kullanılmıştır. Bu çalışmada ortaya çıkan bulgular doğrultusunda, teşvik sistemiyle ilgili akademisyen görüşleri tekrar etme sıklığına göre şu şekilde kategorize edilmiştir: “Bilimsel Etiğe ‹lişkin Olumsuz Do- ğurgular”, “Niceliğin Egemenliği ve Akademik Amaçtan Sapma”, “Yorgun Türk Bilim Cemiyetine Taze Kan”, “Akademik Teşviğe ‹lişkin Duyuşsal Boyut”, “Puanlama Kriterlerine ‹lişkin Akademik Camiada Rahatsızlık” ve “Akademik Camiada ‹steksizlik”. Önem ve tekrar sırasına göre ortaya çıkan kodlar şu şekildedir : “Etik Dışı Davranışların Yaygınlaşması” (f=18), “Akademisyenlerden Gelen ‹yileşme Önerileri-Beklentileri” (f=15), “Puanlamanın Belirli Maddelerine ‹lişkin Tepki” (f=14), “Niceliksel Artış/Niteliksel Düşüş” (f=13), “Performansta Artış Sağlayıcı Figür olarak Akademik Teşvik” (f=13), “Olumlu Tutum” (f=13), “Motive Edici Figür Olarak Akademik Teşvik” (f=11), “Teşvikte 30 Puan Kriterine Karşı Tepki” (f=7), “Akademik Çabanın Parayla ‹lişkilendirilmesi” (f=7), “Olumsuz Tutum” (f=6), “Ticari Pazar Oluşturma Riski” (f=6), “Kurum ‹çi Rekabet” (f=5), “Bir Mobbing Aracı Olarak Akademik Teşvik” (f=5) ve “Akademisyenlerin ‹tibarının Teşviğe Göre Belirlenme Sorunu” (f=4). Çalışmanın sonucunda, akademisyenler, akademik camianın nitelikli çalışma yapamadığını, bu sistemin akademik üretkenliği artırmayı amaçladığını, fakat etik ihlallere yol açtığı için bazı akademisyenleri isteksiz kıldı- ğını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Analysis of academicians’ views about academic incentive system – A performance-based allowance practice

Öz:
Performance, motivation and incentive concepts are considered significant for higher education institutions. This study aims to identify academicians’ views related to academic incentive system which started in 2015. The study is a qualitative research in descriptive model. The study group consists of 27 academicians working at different universities. For data collection, “Open-ended Questionnaire Form for Academic Incentive System” was developed by the researcher. According to the repetition frequency of academicians’ views on the incentive system, the categories appeared as follows: “Negative Outcomes Related to Scientific Ethics”, “Deviation from Dominance of Quantity and Academic Purpose”, “Fresh Blood to the Tired Turkish Scientific Society”, “Affective Dimension Related to the Academic Incentive”, “Discomfort in Academic Community about Scoring Criteria”, and “Demotivation in Academic Community”. The codes appeared according to the order of importance and repetition frequency are: “dissemination of unethical behaviors” (f=18), “suggestions and expectations from academicians for improvement” (f=15), “response to specific items of scoring” (f=14), “quantitative increase / qualitative decrease” (f=13), “academic incentive as a performance enhancing figure” (f=13), “positive affective attitude” (f=13), “academic incentive as a motivational figure” (f=11); “response to the 30 point criterion for incentive” (f=7), “relating academic effort to money” (f=7), “negative affective attitude” (f=6); “risk of creating a commercial market” (f=6); “institutional competitiveness” (f=5); “academic incentive as a mobbing tool” (f=5); “problem of determining the reputation of academicians according to the incentive system” (f=4). Consequently, academicians state that the academic community did not work well, therefore government’s incentive system aims to increase academic productivity; but it leads to unethical issues and demotivation.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Yokuş G, AYCİCEK B, KANADLI S (2018). Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. , 140 - 149. 2399/yod.18.007
Chicago Yokuş Gürol,AYCİCEK BURAK,KANADLI Sedat Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. (2018): 140 - 149. 2399/yod.18.007
MLA Yokuş Gürol,AYCİCEK BURAK,KANADLI Sedat Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. , 2018, ss.140 - 149. 2399/yod.18.007
AMA Yokuş G,AYCİCEK B,KANADLI S Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. . 2018; 140 - 149. 2399/yod.18.007
Vancouver Yokuş G,AYCİCEK B,KANADLI S Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. . 2018; 140 - 149. 2399/yod.18.007
IEEE Yokuş G,AYCİCEK B,KANADLI S "Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi." , ss.140 - 149, 2018. 2399/yod.18.007
ISNAD Yokuş, Gürol vd. "Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi". (2018), 140-149. https://doi.org/2399/yod.18.007
APA Yokuş G, AYCİCEK B, KANADLI S (2018). Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(2), 140 - 149. 2399/yod.18.007
Chicago Yokuş Gürol,AYCİCEK BURAK,KANADLI Sedat Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi 8, no.2 (2018): 140 - 149. 2399/yod.18.007
MLA Yokuş Gürol,AYCİCEK BURAK,KANADLI Sedat Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, vol.8, no.2, 2018, ss.140 - 149. 2399/yod.18.007
AMA Yokuş G,AYCİCEK B,KANADLI S Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi. 2018; 8(2): 140 - 149. 2399/yod.18.007
Vancouver Yokuş G,AYCİCEK B,KANADLI S Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi. 2018; 8(2): 140 - 149. 2399/yod.18.007
IEEE Yokuş G,AYCİCEK B,KANADLI S "Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi." Yükseköğretim Dergisi, 8, ss.140 - 149, 2018. 2399/yod.18.007
ISNAD Yokuş, Gürol vd. "Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Yükseköğretimde Performansa Dayalı Akademik Teşvik Sisteminin İncelenmesi". Yükseköğretim Dergisi 8/2 (2018), 140-149. https://doi.org/2399/yod.18.007