Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 859 - 884 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.12823 İndeks Tarihi: 01-08-2019

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Globalleşen Dünya’da bilgi ve teknolojideki değişmeler bireylerinmevcut bilgiyi öğrenmesine ya da ezberlemesine değil, öğrenmeyiöğrenmesine neden olmuştur. Bireylerin mevcut duruma adapteolabilmesi için bilgiyi elde etme yollarını öğrenmesi ve çeşitli durumlardabilgiyi kullanması önemlidir. Eğitim sistemimizdeki temel amaç, mevcutbilgiyi öğrencilere aktarmaktan çok bilgiye ulaşma yollarını ya dabecerilerini kazandırmak olmalıdır. Bu bazen bir bilim insanı gibiçalışmayı gerekli kılabilir. Bu nedenle öğrencilerin bilim ve bilimle ilgilidurumları bilmesi önemlidir. Bu bilgiyi yaşamında elde edebilmesi içinbilimsel süreç becerilerini edinmesi gerekmektedir. Bilimsel süreçbecerileri, bireylerin bilimsel bilgiyi yapılandırmasında, bilimin doğasınıanlamasında, öğrenmeyi kolaylaştırmasında, günlük yaşamdakiproblemlerin çözmesinde, akademik başarıyı artırmasında, fenokuryazarı bireylerin yetişmesinde önemli bir faktördür. Bu bireylerinyetişmesinde öğretmenlerin önemi büyüktür. Bu nedenle öğretmenlerdevar olması gereken bilimsel süreç becerilerinin durumunu tespit etmekiçin bu çalışma yapılmıştır. Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmenadaylarının bilimsel süreç becerileri ve yeterlilikleri hakkındaki durumudeğerlendirmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.Araştırmanın verileri ise iki üniversitede öğrenim gören 8 Fen Bilgisiöğretmen adayından görüşmeler ile toplanmıştır. Veriler sonucundaöğretmen adaylarının bütünleştirilmiş süreç becerilerinin alt boyutuolan; hipotez kurma ve yorumlama, değişkenleri belirleme, grafiği okumave yorumlama,deney tasarlama, deney sonuçlarını yorumlama,işevuruk tanımlama ve deney verilerini kaydetme gibi alt boyutlarıtanımlamada ve belirlemede iyi düzeyde beceriye sahip olduklarıdüşünülebilir. Fakat bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenlerin tanımlanmasında ve belirlenmesinde, bilimsel süreç becerilerinitanımlamada ve kavramada sıkıntı yaşadıkları görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

EVALUATION OF SCINCE PROCESS SKILLS OF PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS

Öz:
Changes in information and technology in the globalizing world gave rise to the requirement for individuals to learn how to learn and to transfer information into new situations rather than learning or memorizing the existing information. For individuals to be able to adapt to changing situations, they need to learn how to have access to information and transfer it to new situations rather than memorize it. The main goal of our education system should be to impart skills needed to reach information to our students rather than transmit information to them. This might sometimes require getting students to work like a scientist. Therefore, it is great importance for students to know science and science-related situations. For students to have this knowledge, they need to acquire science process skills. Science process skills are important factors for individuals to construct scientific knowledge, understand the nature of science, learn more easily, solve their daily life problems, enhance their academic achievement, and be science literate. In the education of such individuals, teachers are of great importance. Thus, the current study was designed to elicit the current state of the science process skills of pre-service science teachers. In this connection, the purpose of the current study was set to be to evaluate the state of pre-service science teachers’ science process skills and competences. Qualitative research method was employed in the current study. The data of the study were collected through interviews conducted with 8 pre- service science teachers. As a result of the analysis of the interview data, it was concluded that the pre-service teachers are good at the sub- dimensions of integrated process skills that are hypothesis formation and interpretation, identification of variables, graph reading and interpretation, designing experiment, interpreting the results of experiments, making operational definitions and recording experimental data. However, they have some difficulties in defining and identifying dependent and independent variables.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KOZCU ÇAKIR N, SARIKAYA M (2018). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
Chicago KOZCU ÇAKIR Nevin,SARIKAYA MUSTAFA FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2018): 859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
MLA KOZCU ÇAKIR Nevin,SARIKAYA MUSTAFA FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2018, ss.859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
AMA KOZCU ÇAKIR N,SARIKAYA M FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
Vancouver KOZCU ÇAKIR N,SARIKAYA M FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
IEEE KOZCU ÇAKIR N,SARIKAYA M "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.859 - 884, 2018. 10.7827/TurkishStudies.12823
ISNAD KOZCU ÇAKIR, Nevin - SARIKAYA, MUSTAFA. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2018), 859-884. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12823
APA KOZCU ÇAKIR N, SARIKAYA M (2018). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(4), 859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
Chicago KOZCU ÇAKIR Nevin,SARIKAYA MUSTAFA FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.4 (2018): 859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
MLA KOZCU ÇAKIR Nevin,SARIKAYA MUSTAFA FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.4, 2018, ss.859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
AMA KOZCU ÇAKIR N,SARIKAYA M FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(4): 859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
Vancouver KOZCU ÇAKIR N,SARIKAYA M FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(4): 859 - 884. 10.7827/TurkishStudies.12823
IEEE KOZCU ÇAKIR N,SARIKAYA M "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.859 - 884, 2018. 10.7827/TurkishStudies.12823
ISNAD KOZCU ÇAKIR, Nevin - SARIKAYA, MUSTAFA. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/4 (2018), 859-884. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12823