Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1057 - 1082 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.12902 İndeks Tarihi: 01-08-2019

PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI

Öz:
Bu çalışmanın amacı pedagojik formasyon eğitimi öğrencilerininokul yöneticileri ve öğretmenlere ilişkin algılarının değerlendirilmesidir.Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim çalışması olarakdesenlenmiştir. Veri toplama aracı olarak katılımcılardan söz konusukavramlarla ilgili metaforlar üretmelerinin istenildiği yapılandırılmış birsoru formu kullanılmıştır. Metaforlar, var olan gerçek olaylarla, eldeetmek istediğimiz ideal düzenlemeler arasında bağlantı kurarak hayalgücümüzü geliştirebilmemizi sağlar. Çalışma grubu Akdeniz ÜniversitesiEğitim Fakültesinde pedagojik formasyon eğitimi programına katılankursiyerlerin arasından amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolayulaşılabilir durum örneklemesi ile belirlenmiştir. Veriler, bilişselyaklaşımı temele alan metaforik çözümlemelerden yararlanılaraktümevarımcı içerik analizine tabi tutulmuştur. Bilişsel anlayışa göremetaforların önemli görevlerinden birisi soyut kavramların anlatılmasınıve anlaşılmasını sağlamaktır. Sonuç olarak öğretmen adayları okulmüdürlerinin rollerini ağırlıklı olarak güç merkezi kavramı ileaçıklanabilecek şekilde otorite, düzen ve disiplin sağlayıcı niteliktealgılamaktadır. Okul müdürleri otorite ve bürokrasi sembolü olarakgörülürken müdür yardımcıları destek sağlama, meslektaşlık ve meslekidonanım, arkadaşlık, yardım ve işbirliği gibi kavramlarla öğretmene dahayakın konumlandırılmaktadır. Bu bakımdan müdür yardımcılarınınöğretmenler ile daha yakın, daha samimi ve daha açık ilişki ve iletişimkurma eğilimi içinde oldukları söylenebilir. Öğretmenlerle ilgili olumlualgılar ise öğretmenlere ilişkin bir güvenin var olduğuna ve öğrenmesüreçlerinin önemli bir ögesi olarak algılanmaya devam edildiklerine işaret etmektedir. Bütünde değerlendirildiğinde okul müdürlerine ilişkinalgının müdür yardımcıları ve öğretmenlere göre; müdür yardımcılarınailişkin algının da öğretmenlere göre daha olumsuz olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

PERCEPTIONS OF PROSPECTIVE TEACHERS ATTANDING PEDAGOJICAL FORMATION COURSES REGARDING THE SCHOOL ADMINISTRATORS AND TEACHERS: A METAPHORICAL STUDY

Öz:
The purpose of this study is to evaluate the perceptions of the pedagogical formation students about the school administrators and teachers. The study was designed as a phenomenological study, one of the qualitative research methods. The data were collected by a structured form in which the participants were asked to describe the suggested terms by metaphors. Metaphors allow us to develop new imaginations in order to grasp the connections between the actual fairs and the ideal ones. The study group was selected from among the participants attending the pedagogical formation program at the Faculty of Education of the University of Akdeniz. Convenience sampling, one of the purposeful sampling methods, was used in the study. The data were subjected to inductive content analysis using metaphorical imaginations based on the cognitive approach. According to cognitive approach, one of the important tasks of metaphors is to explain and understand the abstract concepts. As a result, prospective teachers perceive the roles of school principals as providing authority, order and discipline, which can mostly be explained by the concept of power-centered roles. While the school principals are considered as a symbol of authority and bureaucracy, assistant principals are perceived closer to teachers by means of support, collegiality, professional qualifications, friendship, professional guidance and cooperation. In this regard, it can be said that the assistant principals tend to be closer, more sincere and to have more open relationship style with the teachers. Positive perceptions about teachers indicate that they are reliable and that they continue to be perceived as an important element of the learning process. Consequently, prospective teachers have more negative perceptions about school principals than assistant principals and teachers. They also have more negative perceptions about assistant principals than teachers.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Şahin A, SABANCI A (2018). PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. , 1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
Chicago Şahin Ahmet,SABANCI ALİ PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. (2018): 1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
MLA Şahin Ahmet,SABANCI ALİ PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. , 2018, ss.1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
AMA Şahin A,SABANCI A PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. . 2018; 1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
Vancouver Şahin A,SABANCI A PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. . 2018; 1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
IEEE Şahin A,SABANCI A "PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI." , ss.1057 - 1082, 2018. 10.7827/TurkishStudies.12902
ISNAD Şahin, Ahmet - SABANCI, ALİ. "PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI". (2018), 1057-1082. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12902
APA Şahin A, SABANCI A (2018). PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), 13(4), 1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
Chicago Şahin Ahmet,SABANCI ALİ PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.4 (2018): 1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
MLA Şahin Ahmet,SABANCI ALİ PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.4, 2018, ss.1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
AMA Şahin A,SABANCI A PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(4): 1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
Vancouver Şahin A,SABANCI A PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(4): 1057 - 1082. 10.7827/TurkishStudies.12902
IEEE Şahin A,SABANCI A "PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.1057 - 1082, 2018. 10.7827/TurkishStudies.12902
ISNAD Şahin, Ahmet - SABANCI, ALİ. "PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN ALGILARI: METAFOR ÇALIŞMASI". Turkish Studies (Elektronik) 13/4 (2018), 1057-1082. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12902