Yıl: 2018 Cilt: 21 Sayı: 39 Sayfa Aralığı: 99 - 130 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31795/baunsobed.437718 İndeks Tarihi: 08-08-2019

OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ

Öz:
19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başı dünyada sosyal ve eğitim alanında önemli değişiklikleresahne olmuştur. Dewey ve Durkheim, farklı kıtalarda eğitim ve okulun rolü ileilgili benzer görüşleri savunmuşlardır. Hem bireyselciliğin artması hem de sanayileşmeninüst noktalara ulaşması ile birlikte bireyin toplumdaki rollerinde değişiklikler meydana gelmiştir.Bu nedenle toplamsal yaşamda bir bütünlük oluşturabilmek için okullarda sadeceakademik konular yanında hak ve özgürlüklerin eğitimi ile birlikte değerlerin de yer almasıgerektiğini ileri sürmüşlerdir. Dewey (1997), değerlerin sosyal hayatın bir parçası olduğunudolayısıyla değerlerin toplum içinde yaşayarak kazanılacağını belirtir. Değerler toplumdakibireylerin birbirleriyle etkileşimi sonucunda oluşur ve birbirleriyle olan iletişimini belirler.Kısacası davranışın sosyal ve ahlaki yanı aynıdır, arada herhangi bir fark yoktur. Bu nedenleokul, sosyal yapı içerinde değerlerin oluşup kazanıldığı yerdir. Okulun en önemli sorumluluğubireyleri değer yargıları kazandırarak onları topluma hazırlamaktır. Durkheim(1961) ise herhangi bir yaşantı olmadan toplumla bir hareket etmek için gözlemlerine dayanarakdeğerlerin özümsendiğini savunur. Eğer kişi ahlaklı olmak istiyorsa kendi çıkarlarıdışında hareket etmelidir. Kültürlerarası yaptığı araştırmalarla tanınan Schwartz ise değeri,davranışların ve eylemlerin açıklanmasında sosyal bir aktör olarak görmektedir. Her insanınhayatta farklı değerlere sahip olabileceğini söyleyen Schwartz, kimi insanlar için önemliolan değerlerin bir başkası için önemli olmayacağını belirtmektedir. Değerler hayatımızdabizim için neyin önemli olduğunu ifade etmektedir. Schwartz, kültürler arasındaki farklarıgöz önüne alarak bireysel değerleri 10 grupta incelemiştir. Bunlar: Güç, başarı, hazcılık (hedonizm), özyönelim, evrensellik, iyilikseverlik, geleneksellik, uyarılma, uygunluk vegüvenliktir.Öğretmen adaylarının mesleki değerlerini incelemek amacıyla yapılan bu çalışmadaSchwartz’ın kategorileri kullanılmıştır. Bu araştırmada okulöncesi ve sınıf öğretmeniadaylarının sahip olduğu mesleki değerler incelenmiştir. Veriler okulöncesi ve sınıf öğretmenliğibölümlerinde okuyan toplam 60 öğrenciden toplanmıştır. Araştırmada veriler yarıyapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme formunun içeriği, değer verme,hoşgörülü, sevgi dolu, adaletli, alçakgönüllü, güvenilir, empatik, huzurlu, cesaretli ve kararlıolmayı içeren mesleki değerlerle ilgili örnek olay ve durumlardan oluşmaktadır. Araştırmasonucunda öğretmen adaylarının mesleki değerlere farklı oranlarda sahip olduğuortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının cesaretli olma, öğrenciye değer verme, öğrencilerekarşı sevgi dolu, hoşgörülü, adaletli olmaları gibi mesleki değerleri yüksektir. Buna karşınöğretmen adayları empatik olma yönünde herhangi olumlu bir görüş bildirmemişlerdir.Öğretmen adaylarının sahip olduğu en yüksek değerler ile Schwartz (1992, 1994)’ın bireyseldeğerlerine göre eşleşenler evrensellik, uyarılma ve iyilikseverliktir.
Anahtar Kelime:

Exploration of Professional Values of Prospective Pre-School and Class Teachers

Öz:
19th and 20th centuries witnessed radical changes in educational and social sciences. Dewey and Durkheim held the similar views regarding the role of school and education. The roles of individuals changed as a result of individualism and industrialism. Hence, scholars started to claim that not only academic subjects but also the values education and the human rights should be in the curriculum. Dewey (1997) believed that values can be acquired through socializing as values are the integral part of the social life. Values occur as a result of the interaction of the individuals. Another place where such values are acquired is school. The most important role of schools is to prepare students through values education. Durkheim (1961) claims that people acquire values through observation to be in synch with the society. If people wish to be moral, they need to act out of their interests whereas Schwartz sees values as an agent to clarify behaviors and actions of the individuals and he believes that people might have different values and these values are relative. Values indicate what we value in our lives. Schwartz categorized values into ten: power, achievement, hedonism, self-esteem,universalism, benevolence, tradition, stimulation, conformity and security. This article tried to delve into the pre-service class and pre-school teachers’ values in terms of Schwarts’ categories. Data was collected through 60 pre-service teachers in Class Education and Pre-school Education Departments. A semi-structured interview on the values of power, achievement, hedonism, self-esteem,universalism, benevolence, tradition, stimulation, conformity and security was held with 60 pre-service teachers. The study yields that pre-service teachers have different values. They have high frequency in being brave, valuing students, showing compassion and tolerance and being fair. On the other hand, they have not positive views about empathy. The values which comply with Schwarts’ categories are universalism, stimulation and benevolence.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA YILDIZ DEMİRTAŞ V, ÇUBUKÇU F (2018). OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. , 99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
Chicago YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE,ÇUBUKÇU FATMA FERYAL OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. (2018): 99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
MLA YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE,ÇUBUKÇU FATMA FERYAL OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. , 2018, ss.99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
AMA YILDIZ DEMİRTAŞ V,ÇUBUKÇU F OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. . 2018; 99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
Vancouver YILDIZ DEMİRTAŞ V,ÇUBUKÇU F OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. . 2018; 99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
IEEE YILDIZ DEMİRTAŞ V,ÇUBUKÇU F "OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ." , ss.99 - 130, 2018. 10.31795/baunsobed.437718
ISNAD YILDIZ DEMİRTAŞ, VESİLE - ÇUBUKÇU, FATMA FERYAL. "OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ". (2018), 99-130. https://doi.org/10.31795/baunsobed.437718
APA YILDIZ DEMİRTAŞ V, ÇUBUKÇU F (2018). OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(39), 99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
Chicago YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE,ÇUBUKÇU FATMA FERYAL OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21, no.39 (2018): 99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
MLA YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE,ÇUBUKÇU FATMA FERYAL OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.21, no.39, 2018, ss.99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
AMA YILDIZ DEMİRTAŞ V,ÇUBUKÇU F OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 21(39): 99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
Vancouver YILDIZ DEMİRTAŞ V,ÇUBUKÇU F OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 21(39): 99 - 130. 10.31795/baunsobed.437718
IEEE YILDIZ DEMİRTAŞ V,ÇUBUKÇU F "OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ." Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, ss.99 - 130, 2018. 10.31795/baunsobed.437718
ISNAD YILDIZ DEMİRTAŞ, VESİLE - ÇUBUKÇU, FATMA FERYAL. "OKULÖNCESİ VE SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ DEĞERLERİ". Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21/39 (2018), 99-130. https://doi.org/10.31795/baunsobed.437718