ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA
Yıl: 2018 Cilt: 1 Sayı: 46 Sayfa Aralığı: 95 - 120 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 27-08-2019
ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA
Öz: Bu araştırmada öğretmenlerin eğitim psikolojisi dersi ile ilgili görüşlerinin ve önerilerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak gerçekleştirilen bu çalışma kapsamında 15 öğretmen ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme formunun katılımcılara uygulanması sonucunda elde edilen veriler içerik analiziyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin dersin içeriği hakkındaki düşüncelerinde, öğretim sürecindeki gerekliliği ve öğrencilerin tanınmasındaki yararlılığı şeklindeki görüşlerin çoğunlukta olduğu görülmüştür. Bununla birlikte katılımcıların bir kısmının uygulamadaki yetersizliği yönünde görüş bildirdikleri belirlenmiştir. Bu görüşlerin çoğunlukla olumlu içerikte olduğu anlaşılmıştır. Katılımcıların dersin içeriği ile ilgili önerilerinin içerikte yer alan bazı konuların düzenlenmesi ve içeriğin uygulamaya yönelik olarak uyarlanması yönünde olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin dersin işlenişi hakkındaki düşüncelerine ilişkin sonuçlar incelendiğinde olumlu görüş olarak günlük hayatla ilişkilendirme, olumsuz görüş olarak ise öğretim yöntemi ve teknikleri ve dersin verimliliğine etki eden faktörler açısından değerlendirildiği ortaya çıkmıştır. Katılımcıların dersin işlenişi ile ilgili önerilerinin öğretim yöntemi ve tekniklerinin etkili kullanılması, öğrencinin merkeze alınması ve öğretim elemanlarının yeterli olması ile ilgili olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
TEACHERS' OPINIONS AND RECOMMENDATIONS ON EDUCATIONAL PSYCHOLOGY COURSE: A QUALITATIVE
Öz: This study aims at determining opinions and recommendations of teachers about educational psychology course. The study was carried out with qualitative research approach. In the study, interviews were conducted with 15 teachers. For data collection, the interview form developed by the researchers was applied to the participants, and collected data were analysed with content analysis. Results show that the teachers mostly hold the view that the course content is necessary in teaching process and useful in recognizing students. On the other hand, some participants reported that the course is inadequate in implementation. It is seen that the teachers mostly have positive views in this regard. The teachers made some suggestions about the course content such as some subjects in the content should be organized and content should be adapted to practice. In relation with the way of teaching of the lesson, the teachers pointed out a positive view as associating with everyday life and negative opinion as teaching methods and techniques and factors affecting the efficiency of the course. Regarding the way of teaching, their recommendations include effective use of teaching methods and techniques, placing students in the centre and efficient instructors.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akpınar, B. ve Özer, B. (2004). Teknik Eğitim Fakültesi öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin öğrenci görüİlerine göre değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 147-166.
- Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: ilköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
- Atik Kara, D. ve Sağlam, M. (2014). Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin öğrenme-öğretme sürecine yönelik yeterlikleri kazandırması yönünden değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araİtırmalar Dergisi, 2(3), 28-86.
- Aydın, K. (2011). Eğitim fakültelerinde okutulan öğretmenlik meslek bilgisi ders içeriklerinin öğretmen, öğretim elemanı ve öğrenci görüİlerine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamıİ doktora tezi). Fırat üniversitesi, Elazığ.
- Bacanlı, H. (2001). Geliİim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Başaran, İ. E. (2005). Eğitim psikolojisi: Geliİim, öğrenme ve ortam. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Başkan, Z. ve Alev, N. (2009). Kamu Personeli Seçme Sınavında (KPSS) çıkan soruların öğretmenlik meslek derslerine göre kapsam geçerliliği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 29-49.
- Büyüköztürk, İ., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, İ ve Demirel, F. (2012) Bilimsel araİtırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Çetin, F. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik tutumları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 58-64.
- Ekici, G. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik tutumları ile öğrenme biçimlerinin değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(I), 111-132.
- Erdem, A. R. (2011). Eğitim fakültelerinde uygulanan öğretmen yetiİtirme programlarının felsefesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 89-97.
- Eroğlu, M. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik direnç davranıİları. (Yayımlanmamıİ yüksek lisans tezi). Fırat üniversitesi, Elazığ.
- Gilik Güleç, D. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi derslerine iliİkin görüİlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamıİ yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy üniversitesi, Burdur.
- Johnson, E. J. and Morgan, R. R. (2003). Variability in teaching educational psychology: comparisons across variables. 84th Annual Meeting of the American Educational Research Association. Chicago: IL.
- Kahramanoğlu, R. (2010). Eğitim fakültelerinde okutulmakta olan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin öğretmen görüİlerine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamıİ yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal üniversitesi, Hatay.
- Kazu, İ. Y. ve Eroğlu, M. (2013). Öğretmen eğitiminde niteliğin artırılmasına yönelik nitel bir çalıİma. International Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 489-505.
- Keklik, İ. (2011). A content analysis of developmental psychology sections of educational psychology textbooks used for teachers’ education in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 393-398.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araİtırma: desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Turan, S.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Milli Eğitim Bakanlığı (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu (Kanun No: 1739), Resmi Gazete Tarihi: 24/06/1973 Sayısı: 14574.
- Mitchell, A. W. and McConnell III, J. R. (2012). A historical review of contemporary educational psychology from 1995 to 2010. Contemporary Educational Psychology, 37, 136–147.
- Öngöz, S. (2011). Eğitim fakültelerinde okutulan geliİim ve öğrenme dersine yönelik hazırlanan bir elektronik kitabın değerlendirilmesi. (Yayımlanmamıİ doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Özbay, Y. ve Erkan, S. (2009). Eğitim psikolojisi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Özer, B. ve Gelen, İ. (2008).Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüİlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55.
- Rangaswamy, A., Balasubramanian, P., and Nirmala, R. S. (2007). The physchology of learning. Journal on Educational Psychology, 1(1), 19-22.
- Santrock, J. W. (2011). Yaİam boyu geliİim. (Çev. Yüksel, G.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Schunk, D. H. (2009). Öğrenme teorileri. (Çev. İahin, M.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Selçuk, Z. (2010). Eğitim psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Senemoğlu, N. (2009). Geliİim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Yargı Yayınevi.
- Sırkıntı, E. (1999). Öğretmen yetiİtirmede öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin önemi. (Yayımlanmamıİ yüksek lisans tezi). Fırat üniversitesi, Elazığ.
- Slavin, R. E. (2013). Eğitim psikolojisi: kuram ve uygulama. (Çev. Yüksel, G.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- İahin Taİkın, Ç. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Meslek bilgisi derslerinin öğretmen adaylarının profesyonel geliİimindeki önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 165-174.
- Ulusoy, A. (2011). Eğitim psikolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Vural, L. (2011). Öğretmen adaylarının çalıİmalarında yaİadıkları öğrenme sorunları ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 46-65.
- Yalçın, S. ve İengül Avİar, A. (2014). Eğitim fakültesi meslek bilgisi derslerinin sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 79-90.
- Yeşilyaprak, B. (2011). Eğitim psikolojisi: Geliİim-öğrenme-öğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Yıldırım, A. ve İimİek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araİtırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yüksek Öğretim Kurumu (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiİtirme Lisans Programları.
- Yüksel, S. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik meslek bilgisi derslerine yönelik direnç davranıİları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(1) . 171-200.
- Yüksel, S. (2007). Örtük programın öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek derslerine yönelik düİüncelerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 321-345.
APA | CAMADAN F, KAHVECİ G, OLGUN KILIÇ Z (2018). ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. , 95 - 120. |
Chicago | CAMADAN Fatih,KAHVECİ Gökhan,OLGUN KILIÇ Zeliha ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. (2018): 95 - 120. |
MLA | CAMADAN Fatih,KAHVECİ Gökhan,OLGUN KILIÇ Zeliha ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. , 2018, ss.95 - 120. |
AMA | CAMADAN F,KAHVECİ G,OLGUN KILIÇ Z ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. . 2018; 95 - 120. |
Vancouver | CAMADAN F,KAHVECİ G,OLGUN KILIÇ Z ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. . 2018; 95 - 120. |
IEEE | CAMADAN F,KAHVECİ G,OLGUN KILIÇ Z "ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA." , ss.95 - 120, 2018. |
ISNAD | CAMADAN, Fatih vd. "ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA". (2018), 95-120. |
APA | CAMADAN F, KAHVECİ G, OLGUN KILIÇ Z (2018). ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(46), 95 - 120. |
Chicago | CAMADAN Fatih,KAHVECİ Gökhan,OLGUN KILIÇ Zeliha ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1, no.46 (2018): 95 - 120. |
MLA | CAMADAN Fatih,KAHVECİ Gökhan,OLGUN KILIÇ Zeliha ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.1, no.46, 2018, ss.95 - 120. |
AMA | CAMADAN F,KAHVECİ G,OLGUN KILIÇ Z ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 1(46): 95 - 120. |
Vancouver | CAMADAN F,KAHVECİ G,OLGUN KILIÇ Z ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 1(46): 95 - 120. |
IEEE | CAMADAN F,KAHVECİ G,OLGUN KILIÇ Z "ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss.95 - 120, 2018. |
ISNAD | CAMADAN, Fatih vd. "ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM PSİKOLOJİSİ DERSİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ VE ÖNERİLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/46 (2018), 95-120. |