Yıl: 2003 Cilt: 2003 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 129 - 136 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması

Öz:
Bu çalınmanın amacı, genetik konularının orta öğretim program ve ders kitaplarında ne ölçüde yer aldığını ortaya çıkarmak; lise öğrencilerinin genetik konularına olan ilgileri ile akademik başarıları arasında bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Bu amaca yönelik olarak orta öğretim kurumlarında genetik ders kitapları ve ders programları incelenmiştir. Öğrencilerin genetik konularındaki başarı durumlarını belirlemek için bir başarı testi; genetiğe olan ilgilerini tespit etmek için de bir ilgi ölçeği hazırlanmıştır. Hazırlanan araçlar, 2001-2002 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde. Ankara'daki orta öğretim kurumlarında öğrenim gören 160 lise son sınıf, fen bölümü öğrencisine uygulanmıştır. Araştırmada, okutulan Lise 3 Biyoloji ders kitabındaki genetik konularının, "Genetik Bilgi Taşıyan Moleküller. Kalıtım, Populasyon Genetiği. Biyoteknoloji ve Genetik Mühendisliği" baslıkları altında yer aldıkları. Lise l ve Lise 2 Biyoloji ders kitaplarında ise "Genetik" başlığı altında bir konunun bulunmadığı, ancak Lise l ders kitabında, genetik bilgileri içeren konuların yer aldığı belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda, yüksek ilgi düzeyine sahip öğrencilerin genetik testi ortalamasının, orta ve düşük ilgi düzeyindeki öğrencilerin genetik testi ortalamasından daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Orta ilgi düzeyi grubu ile düşük ilgi düzeyindeki grup arasında ise anlamlı bir fark gözlenmemiştir.
Anahtar Kelime: biyoloji eğitimi fen eğitimi ilk öğretim ikinci kademe ilgi düzeyi genetik

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Eveluation of Genetics Subjects at Biology Program in Secondary Education and Determination of the Students' Interest to Genetics

Öz:
The aim of this research was to find out the occurrence level of genetics subjects in the secondary school curriculum and course books. Investigating the interest of Lycee students in genetics subjects and the relation to the academic success of them was also another aim. To determine the occurrence level of the genetics subjects in secondary education institutes, course materials and course curriculum were examined. To determine the success level of the students in genetics subjects, an achievement test, a questionnaire form were prepared. Prepared materials were applied to 160 last year students who were being educated in secondary education institutions, natural science section, in Ankara during the 2001-2002 academic year, spring semester. In this research, it was observed that the genetics subjects of the Biology, course book instructed in the Lycee 3rd class, were grouped into "Molecules carrying genetics information", Inheritance, Population Genetics, Biotechnology and Genetics Engineering topics. It was also observed that, there was no chapter under the topic "Genetics" n the Lycee 1 and Lycee 2 Biology course books but there were chapters containing Genetics related information. As a result of statistical analysis, it was observed that the mean of the genetics test of highly interested students was higher than the mean of the genetics test of medium and lower interested students. No meaningful difference was observed between the group of students with medium interest and the group of students with low interest.
Anahtar Kelime: genetics biology education science education secondary education interest level

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bayrakdar, M. (2000). Lise bilim tarihi. Ankara: Bern Koza Yayınevi.
  • Boru, S., Öztürk, E. ve Cavak, Ş. (2001). Lise biyoloji 1. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bozcuk, A. N. (2000), Genetik, Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Bulut, Ö., Sağdıç, D. ve Korkmaz, S. (2000). Lise biyoloji 3. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Campbell, N. A. (1993), Biology. (Third Edition), USA: The Benjamin / Cummings Publishing Company, Inc.
  • Çırakoğlu, B. (2002). "İnsan genomu projesi, genetik." Bilim ve Teknik Dergisi Nisan Eki, 8,9.
  • Dünya Sağlık Örgütü, (1998). Dünya sağlık raporu (Çeviri Editörleri: B. Metin, A. Akın, İ. Güngör). An-kara: T.C. Sağlık Bakanlığı Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı.
  • M. E. B. (1998). "Lise biyoloji dersi öğretim programının kabulü. MEB Tebliğler Dergisi (Sayı 2485, Cilt 61), Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 130 - 212 s.
  • Nakipoğlu, M. (1994). "2000'li Yıllara yaklaşırken üniver-sitelerimizdeki biyoloji eğitimine bir bakış." I. Ulusal Fen Bilimleri Sempozyumu (15 -17 Eylül 1994, Buca Eğitim Fakültesi) Bildirileri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası, 155 -163 s.
  • Okumuş, A. (2002), Genetiğin dünyada ve Türkiye'de tarihsel gelişimi _____http://www.omu.edu.tr/w2/sgg/sgg.html> (Haziran, 2002)
  • Passarge, E. (2000). Genetik atlası, (Çev: G. Lüleci, M. Sakızlı, Ö. Alper). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Rothwell, N. V. (1993), Understanding genetics: A molecular approach. USA: Wiley - Liss, Inc.
  • Sağlam, N. (2000). Biyoloji eğitiminde moleküler genetik. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
  • Sert, Z., Kibaroğlu, Ö., Şenyüz, G. ve Unsal, Ü. (2001). Lise sağlık bilgisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Solomon, E. P., Berg R. L. and Martin, W. D. (2002). Biology. (Sixth Edition), USA: Brooks / Cole Thomson Learning.
  • Sucu, A., Bayar, S. ve Küpeli, M. (2001). Lise biyoloji 2. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Vardar, Y. (1986). Genetik'e başlarken. İzmir: Bilgehan Basımevi.
  • William, S. K. and Cummings, M. R. (1996). Essentials of genetics. (Second Edition), USA: Prentice - Hall. Inc.
  • Yüncü, F. ve Yüncü, M. (2001). Lise çevre ve insan. Ankara: Yüncü Yayınları.
APA Uzun N, Sağlam N (2003). Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. , 129 - 136.
Chicago Uzun Naim,Sağlam Necdet Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. (2003): 129 - 136.
MLA Uzun Naim,Sağlam Necdet Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. , 2003, ss.129 - 136.
AMA Uzun N,Sağlam N Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. . 2003; 129 - 136.
Vancouver Uzun N,Sağlam N Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. . 2003; 129 - 136.
IEEE Uzun N,Sağlam N "Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması." , ss.129 - 136, 2003.
ISNAD Uzun, Naim - Sağlam, Necdet. "Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması". (2003), 129-136.
APA Uzun N, Sağlam N (2003). Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2003(24), 129 - 136.
Chicago Uzun Naim,Sağlam Necdet Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2003, no.24 (2003): 129 - 136.
MLA Uzun Naim,Sağlam Necdet Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2003, no.24, 2003, ss.129 - 136.
AMA Uzun N,Sağlam N Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2003; 2003(24): 129 - 136.
Vancouver Uzun N,Sağlam N Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2003; 2003(24): 129 - 136.
IEEE Uzun N,Sağlam N "Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2003, ss.129 - 136, 2003.
ISNAD Uzun, Naim - Sağlam, Necdet. "Orta Öğretim Biyoloji Programında Genetik Konularının Değerlendirilmesi ve Öğrencilerin Genetiğe Karşı İlgisinin Saptanması". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2003/24 (2003), 129-136.