Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 133 - 156 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-08-2019

Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması

Öz:
Araştırma, birbirinin yerine sınava giren iki öğrencinin kopya çekme nedenleri ile ceza almalarısonucunda hayatlarında meydana gelen değişimleri incelemek için yapılmıştır. Araştırma betimselçalışma olup; durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma için bir devlet üniversitesinin eğitimfakültesinin 2000-2017 yılları arasındaki kopya istatistikleri incelenmiştir. Ardından, kopyaçekmeye eğilim gösteren iki öğrencinin gönüllü olarak araştırma sürecine katılması sonucu yapılançalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda bir öğrencinin ailesinin olayı hiç bilmediği,öğrencilerin her ikisinin de olaydan pişman olduğu, bu olay sonrası psikolojik, ekonomik veeğitimsel durumlarında bir takım değişiklikler yaşadıkları sonucuna varılmıştır. Ayrıca öğrencilerinkopya çekme sonucu alabilecekleri cezalara ilişkin yeterli bilgiye sahip olmadıkları da tespitedilmiştir. Araştırma sonucunda, kopya çekme sonucu alınabilecek cezalarla ilgili bilgilendirmeninartırılması, web sitelerinde, okul panolarında özellikle sınav zamanlarında çeşitli paylaşımlarınolması gibi önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A Case Study on the Evaluation of the Cheating

Öz:
The study was conducted to research the causes of the cheating of two students who entered the examination instead of each other, the changes that took place in their lives as a result of their punishment. A descriptive approach has been adopted in the research and it is a case study. For the study, the cheating statistics of the education faculty of a state university between 2000-2017 were examined. As a result of the researches conducted, the result was that the two students who participated in this study voluntarily participated in the interviews. The conclusion of the research was that the family of one of the students never knows the facts. They experienced some changes in their lives in terms of psychological, economic and educational. They don’t have enough knowledge of punishments for cheating. Suggestions may be made to increase information about punishments that may result in cheating, such as having various shares on web sites, school boards, especially during examinations.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, H. (2016). Durum çalışması. Saban, A. & Ersoy, A. (Eds). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı.
  • Akdağ, M. & Güneş, H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 330-334.
  • Alemdağ, C. & Alemdağ, S. (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kopya çekme davranışları. International Journal of Science Culture and Sport, 3, 317-335.
  • Alkan, Ş. (2008). İlköğretim ikinci kademe ile ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin kopya çekmeye ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Antion, D. L. & Michael, W. B. (1983). Short-term predictive validity of demographic, affective, personal, and cognitive variables in relation to two criterion measures of cheating behaviors. Educational and Psychological Measurement, 43, 467-482.
  • Ashworth, P., Bannister, P. & Thorne, P. (1997). Guilty in whose eyes? University students' perceptions of cheating and plagiarism in academic work and assessment. Studies in Higher Education, 22(2), 187-203.
  • Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi. (2018). 10.03.2018 tarihinde http://www.danistay.gov.tr/upload/avrupainsanhaklarisozlesmesi.pdf. adresinden indirilmiştir.
  • Baird, J. S. (1980). Current trends in college cheating. Psychology in the School, 17(4), 515-522.
  • Bernardi, R. A.; Metzger, R. L.; Bruno, R.G. S.; Hoogkomp, M.A. V.; Reyes, L. E. & Barnaby, G. H. (2004).
  • Examining the decision process of students’ cheating behavior: an empirical study. Journal of Business Ethics, 50, 397-414.
  • Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi. (2018). 10.03.2018 tarihinde www.danistay.gov.tr/upload/insanhaklarievrenselbeyannamesi.pdf. adresinden indirilmiştir.
  • Bushway, A. & Nash, W. (1977). School cheating behavior. Review of Education Research, 47, 623-632.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün & S. B. Demir (Edt.). Ankara: Siyasal.
  • Crown, D. F. & Spiller, M. S. (1998). Learning from the literature on collegiate cheating: A review of empirical research. Journal of Business Ethics, 17, 683-700.
  • Çetin, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin kopya çekme davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 175, 129-142.
  • Dam, H. (2013). Örgün din eğitiminde kopya sorunu. OMU İlahiyat Fakültesi Dergisi, 34, 71-108.
  • Durmuşçelebi, M. (2011). Lise öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının kopya çekme davranışlarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(1), 77-97.
  • Eminoğlu, E. (2008). Üniversite öğrencilerinin akademik sahtekârlık eğilimlerinin ölçülmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Eraslan, A. (2011) Matematik öğretmen adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur! Eğitim ve Bilim, 36, (160), 52-64.
  • Ersoy, A. (2014). İnternet kaynaklarından intihal yaptığımın farkında değildim: Bir olgubilim araştırması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 47-60.
  • Gerdeman, D. R. (2000). Academic dishonesty and the community college. Los Angeles: Eric Digest.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev.). Ankara: Anı.
  • Gümüşgül, O.; Üstün, Ü. D.; Işık, U. & Demirel, D. H. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin akademik sahtekârlık eğilim düzeylerinin değerlendirilmesi. Ankara Üni.Spor Bil.Fak Yay., 11 (2), 131- 138.
  • Güneş, A. (2014). Liselerde görev yapan öğretmenlerin kopya çekme davranışına ilişkin görüşleri. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hall, R. V. & Houten, R. V. (1983). Managing behavior, behavior modification: The measurement of behavior. Austin: Pro-ed.
  • Kaymakcan, R. (2002). İlahiyat öğrencilerinin kopya çekmeye karşı yaklaşımları. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 121-138.
  • Kuntz, J. R. C. & Butler, C. (2014). Exploring individual and contextual antecedents of attitudes toward the acceptability of cheating and plagiarism. Ethics & Behavior, 24(6), 478-494.
  • Kuş, E. (2007). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı. Küçüktepe, S. E. & Küçüktepe, C. (2012). Tarih öğretmeni adaylarının kopya çekme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 115-125.
  • Lim, V. K. G. & See, S. K. B. (2001). Attitudes toward, and intentions to report, academic cheating among students in Singapore. Ethics & Behavior, 11(3), 261-274.
  • Lupton, R. A., Chapman, K. J. & Weiss, J. E. (2000). International perspective: a cross- national exploration of business students' attitudes, perceptions, and tendencies toward academic dishonesty. Journal of Education for Business, 75(4), 231-235.
  • Lupton R. A. & Chapman, K. J. (2002). Russian and American college students' attitudes, perceptions and tendencies towards cheating. Educational Research, 44(1), 17-27.
  • Maramark, S. & Maline, M. B. (1993). Academic dishonesty among college students. Issues in Education. Washington: Office of Research.
  • Mason J. (2002). Qualitative researching. London: Sage.
  • McCabe, D. L. (1992). The influence of situational ethics on cheating among college students. Sociological Inquiry, 62(3), 365-374.
  • McCabe, D. L.; Trevino, L. K. & Butterfield, K. D. (2001). Cheating in academic institutions: A decade of research. Ethics & Behavior, 11(3), 219-232.
  • McCabe, D. L. & Trevino, L. K. (1997). Individual and contextual influences on academic dishonesty: A multicampus investigation. Research in Higher Education, 38(3), 379-396.
  • McCabe, D. L.; Trevino, L. K.. & Butterfield, K. D. (1999). Academic integrity in honor code and non-honor code environments: A qualitative investigation. Journal of Higher Education, 70, 211–234
  • Megehee, C. M. & Spake, D. F. (2008). The impact of perceived peer behaviour, probable detection and punishment severity on student cheating behavior. Marketing Education Review, 18, 5-19.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Ed.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, Sage.
  • Okulöncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete Tarih: 26.07.2014
  • Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Resmi Gazete Tarih: 16.09.2017.
  • Oxford Sözlük. (2017). 31.12.2017 tarihinde www.oxforddictionaries.com adresinden alınmıştır.
  • Özden, M.; Baştürk, A. U. & Demir, M. (2015). Kopya çektim, çünkü…: Bir olgubilim çalışması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(4), 57-89.
  • Özgüngör, S. (2008). Üniversite öğrencilerinde öğretmene ilişkin algıların ve öğrenci özelliklerinin kopya çekme davranışıyla ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 33(149), 68-79.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M. Bütün & S. B. Demir (Eds.). Ankara: PegemAkademi .
  • Rettinger, D. A. & Kramer, Y. (2009). Situational and personal causes of student cheating. Research in Higher Education, 50(3), 293-313.
  • Roig, M. & Marks, A. (2006). Attitudes toward cheating before and after the implementation of a modifiedhonor code. Ethics & Behavior, 16(2), 163–171.
  • Rubin, H. & Rubin, I. (1995). Qualitative interviewing: The art of hearing data. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Schab, F. (1991). Schooling without learning: Thirty years of cheating in high school. Adolescence, 26, 839–847.
  • Selçuk, Z. (1995). Bir eğitim ve rehberlik sorunu: Okullarda kopya çekme. Eğitim Yönetimi, 1(3), 397-418.
  • Semerci, Ç. & Sağlam, Z. (2005). Polis adaylarının sınavlarda kopya çekmeye ilişkin tutum ve görüşleri (Elazığ ili örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 163-177.
  • Seven, M. A. & Engin, A. O. (2008) Eğitim fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye duydukları ihtiyaç ve kopya çekme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 212-136.
  • Smith, K.J.; Davy, J.A.; Rosenberg, D. L. & Haight, G. T. (2002). A structural modeling inverstigation of the influence of demographic and attitudinal factors and in –class deterents on cheating behavior among accounting majors. Journal of Accounting Education, 20, 45-65.
  • Tan, Ş. (2001). Sınavlarda kopya çekmeyi önlemeye yönelik önlemler. Eğitim ve Bilim, 26(122), 32-40.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). Kanun No: 2709, Kabul Tarihi: 7.11.1982
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü (2017). 17.12.2017 tarihinde www.tdk.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Ünal, Y. & Uçak, N. Ö. (2017). Farklı eğitim ve kültürlerdeki üniversite öğrencilerinin intihale ilişkin görüş ve davranışları. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 34(1), 177-194.
  • Wajda-Johnston, V.A.; Handal, P.J.; Brawer, P.A. & Fabricatore, A. N. (2001). Academic dishonesty at the graduate level. Ethics & Behavior, 11(3), 287-305.
  • Whitley, B. E. (1998). Factors associated with cheating among college students: A review. Research in Higher Education, 39(3), 235-274.
  • Yangın, S. & Kahyaoğlu, M. (2009). İlköğretim öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutum ve görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 46-55.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. New York: The Guilford Press.
  • Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği. Resmi Gazete Tarih: 18.08.2012.
APA Kiral B (2018). Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. , 133 - 156.
Chicago Kiral Bilgen Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. (2018): 133 - 156.
MLA Kiral Bilgen Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. , 2018, ss.133 - 156.
AMA Kiral B Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. . 2018; 133 - 156.
Vancouver Kiral B Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. . 2018; 133 - 156.
IEEE Kiral B "Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması." , ss.133 - 156, 2018.
ISNAD Kiral, Bilgen. "Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması". (2018), 133-156.
APA Kiral B (2018). Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 133 - 156.
Chicago Kiral Bilgen Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6, no.1 (2018): 133 - 156.
MLA Kiral Bilgen Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, vol.6, no.1, 2018, ss.133 - 156.
AMA Kiral B Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2018; 6(1): 133 - 156.
Vancouver Kiral B Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2018; 6(1): 133 - 156.
IEEE Kiral B "Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması." Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6, ss.133 - 156, 2018.
ISNAD Kiral, Bilgen. "Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması". Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6/1 (2018), 133-156.