Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi
Yıl: 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 156 - 166 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 26-08-2019
Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında uygulanmaya başlanan ―2017 yılı fen bilimleri dersi öğretim programı‖ile bu eğitim-öğretim programından önce uygulanan ―2013 yılı fen bilimleri dersi öğretim programını‖ öğretmen görüşlerine dayalıolarak incelemektir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanı nkatılımcılarını, Millî Eğitim Bakanlığı‘na bağlı olarak Aksaray, Balıkesir, Nevşehir ve Orduillerinde görev yapan beşinci sınıf fenbilimleri öğretmenleri (n=14) oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu sorular vegörüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde, içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edile nbulgular, iki tema ve sekiz başlık altında incelenmiştir. Bu tema ve kodlar şu şekildedir: İlk tema; ―öğretim programındakikonuların özellikleri‖, kodları ise konuların içeriği, konuların sıralaması, konuların olumlu yanları ve konuların sınırlılıkları) ; ikincitema, ―öğrenme ve öğretme süreci‖, kodları ise; öğrenme-öğretme Şekli, ders süresi, kazanımlar ve öğretmen yeterliliğidir. Yapılaniçerik analizi sonucunda, katılımcıların 2017 öğretim programı hakkında yüksek oranda olumlu görüşlere sahip olduğu tespitedilmiştir. Katılımcılar özellikle konuların içerikleri ve konuların sıralamaları konusunda olumlu görüşe sahiptir. Ancak, öğretimprogramında çeşitli sınırlılıklara da değinilmiştir. Bunlar; bazı konuların beşinci sınıf programından kaldırılması, kılavuz kitapeksikliği, ders kitaplarındaki yetersizlikler, etkinlikler için malzeme ve ortam yetersizliği şeklinde sıralanabilir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ayas, A. (1995). Fen bilimlerinde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (11), 149-155.
- Aydın, S., & Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri: Ankara örneği. İlköğretim Online, 9 (1), 301-315.
- Benli Özdemir, E., & Arık, S. (2017). 2005 yılı fen ve teknoloji dersi ve 2013 yılı fen bilimleri dersi öğretim programlarının öğretmen değerlendirmesi. Journal of KirsehirEducation Faculty, 18 (Özel Sayı), 31-44.
- Bencze, L., & Hodson, D. (1999). Changingpracticebychangingpractice: Toward more authentic science and science curriculum development. Journal of Research in ScienceTeaching: The Official Journal of the National Association forResearch in Science Teaching, 36 (5), 521–539.
- Burmeister, M., Rauch, F., &Eilks, I. (2012). Education for Sustainable Development (ESD) and secondary chemistry education. Chemistry Education Research and Practice, 13 (2), 59-68.
- Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (G. Hacıömeroğlu, Çev.) Ankara: Eğiten Kitap.
- Çıray, F., Küçükyılmaz, E., &Güven, M. (2015). Ortaokullar içingüncellenen fen bilimleri dersi öğretim programına yöneliköğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya GökalpEğitimFakültesi Dergisi, 25, 31-56.
- Çiçek Sağlam, A. & Aydoğmuş, M. (2016). Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin eğitim sistemlerinin denetim yapıları karşılaştırıldığında Türkiye eğitim sisteminin denetimi ne durumdadır? UşakÜniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 17-38.
- Donnelly, J., &Ryder, J. (2011). Thepursuit of humanity: curriculum change in English school science. History of Education, 40 (3), 291-313.
- Erdem, E., & Demirel, Ö. (2002). Erdem,E.& Demirel, Ö.(2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (23), 81-87.
- Erkuş, A. (2017). DavranıĢ bilimleri için bilimsel araĢtırma süreci (5. Baskı). Ankara: Seçkin.
- Eskicumalı, A., DemirtaĢ , Z., Gür Erdoğan, D., & Aslan, S. (2014). Fen ve teknoloji dersi öğretim programları ile yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. International Journal of Human Sciences, 11 (1), 1077-1094.
- Gömleksiz, M., & Bulut, Ġ. (2007). Yeni Fen ve Teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88.
- Grek, S. (2009). Governing by numbers: The PISA ̳effect‘ in Europe. Journal of Education Policy, 24 (1), 23-37.
- Haney, J., Czerniak, C., & Lumpe, A. (1996). Teacher beliefs and intentions regarding the implementation of science education reform strands.Journal of Research in Science Teaching, 33 (9), 971-993.
- Hart, P. (2002). Environment in the science curriculum: The politics of change in thePan-Canadian science curriculum development process. International Journal of Science Education, 24 (11), 1239–1254.
- Hsieh, H.-F., &Shannon, S. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15 (9), 1277-1288. I lgar, M., & Ilgar, S. (2013). Nitel bir araştırma deseni olarak gömülü teori (TemellendirilmiĢ Kuram). İstanbul Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 197-247.
- Kırıkkaya, E., & Güllü, D. (2008). Ġlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık ve buharlaşma-kaynama konularındaki kavram yanılgıları. İlköğretim Online, 7 (1), 15-27.
- Kirk, D., &MacDonald, D. (2001). Teacher voice and ownership of curriculum change. Journal of Curriculum Studies, 33 (5), 551-567.
- Konur, K. (2012). Matematik öğretmenlerinin matematik öğretimine yönelik inançları ile matematik dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi.X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde.
- Melville, W. (2010). Curriculum reform and a sciencedepartment: A Bourdieuian analysis. International Journal of ScienceandMathematicsEducation, 8 (6), 971-991.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB).
- PISA. (2015). PISA 2015 ulusal raporu. MEB Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. PISA. (2018). PISA Türkiye. Ocak 21, 2018 tarihinde PISA nedir?: http://pisa.meb.gov.tr/?page_id=18 adresinden alındı
- Ryder, J., Banner, I., & Homer, M. (2014). Teachers‘ experiences of sciencecurriculum reform. School ScienceReview, 95 (352), 126-130.
- Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2005). İlköğretim 1–5. sınıf programları tanıtım el kitabı. Ankara: TC MEB Talim ve Terbiye Kurulu BaĢkanlığı.
- Tekbıyık, A., & Akdeniz, A. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2 (2), 23-37.
- Toraman, S., & Alcı, B. (2013). Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin görüşleri. EKEV Akademi Dergisi., 17 (56), 11-22.
- Van Driel, J., Beijaard, D., &Verloop, N. (2001). Professional developmentand reform in science education: The role of teachers' practical knowledge. Journal of Research in ScienceTeaching, 38 (2), 137-158.
APA | Özcan H, ORAN Ş, ARIK S (2018). Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. , 156 - 166. |
Chicago | Özcan Hasan,ORAN Şeyda,ARIK SELÇUK Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. (2018): 156 - 166. |
MLA | Özcan Hasan,ORAN Şeyda,ARIK SELÇUK Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. , 2018, ss.156 - 166. |
AMA | Özcan H,ORAN Ş,ARIK S Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. . 2018; 156 - 166. |
Vancouver | Özcan H,ORAN Ş,ARIK S Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. . 2018; 156 - 166. |
IEEE | Özcan H,ORAN Ş,ARIK S "Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi." , ss.156 - 166, 2018. |
ISNAD | Özcan, Hasan vd. "Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi". (2018), 156-166. |
APA | Özcan H, ORAN Ş, ARIK S (2018). Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. Başkent University Journal of Education, 5(2), 156 - 166. |
Chicago | Özcan Hasan,ORAN Şeyda,ARIK SELÇUK Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. Başkent University Journal of Education 5, no.2 (2018): 156 - 166. |
MLA | Özcan Hasan,ORAN Şeyda,ARIK SELÇUK Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. Başkent University Journal of Education, vol.5, no.2, 2018, ss.156 - 166. |
AMA | Özcan H,ORAN Ş,ARIK S Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. Başkent University Journal of Education. 2018; 5(2): 156 - 166. |
Vancouver | Özcan H,ORAN Ş,ARIK S Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi. Başkent University Journal of Education. 2018; 5(2): 156 - 166. |
IEEE | Özcan H,ORAN Ş,ARIK S "Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi." Başkent University Journal of Education, 5, ss.156 - 166, 2018. |
ISNAD | Özcan, Hasan vd. "Fen Bilimleri Dersi 2013 ve 2017 Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Karşılaştırmalı İncelenmesi". Başkent University Journal of Education 5/2 (2018), 156-166. |