SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ
Yıl: 2018 Cilt: 16 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 367 - 392 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18026/cbayarsos.505999 İndeks Tarihi: 03-09-2019
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ
Öz: Bu araştırmanın amacı sağlık hizmetlerinde iletişimin öneminivurgulamak ve bu önem doğrultusunda sağlık hizmetlerinde iletişimolgusunu çeşitli değişkenler açısından analiz etmektir. Bu amaçlagerçekleştirilen araştırmanın evrenini, Manisa Celal BayarÜniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu 2014-2015Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde öğrenim gören 740 öğrenci,araştırmanın örneklemini ise anakütleyi temsil edecek şekildeyüksekokulda eğitim verilen programlar kapsamında tesadüfi olarakaraştırmaya dahil edilen 340 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmadaveri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen“Demografik Bilgi Formu” ile Ersanlı ve Balcı tarafından geliştirilen“İletişim Becerileri Envanteri” kullanılmıştır.Verilerin analizi sürecinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsızörneklem t-testi, tek yönlü ANOVA testi ve korelasyon analizlerindenyararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlardeğerlendirildiğinde, erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre duygusaliletişim açısından daha başarılı oldukları görülmüştür. Öğrencilerineğitim gördükleri program türü dikkate alındığında iletişimbecerilerinde istatistiki olarak anlamlı farklılıklar saptanmıştır.Ölçeğin alt boyutları kapsamında yapılan analizlerde, boyutlararasında anlamlı ve pozitif yönlü ilişkinin olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: THE IMPORTANCE AND ANALYSIS OF SOCIO-DEMOGRAPHIC VARIABLES OF COMMUNICATION SKILLS IN HEALTH SERVICES
Öz: The aim of this research is to emphasize the importance of communication in health care services and to analyze this issue in terms of various variables within this context. The universe of the research carried out for this purpose is constituted by 740 students who are studying at Manisa Celal Bayar University Health Services Vocational School, in 2014-2015 Spring Semester. The sample of the research is composed of 340 students who were randomly included in the scope of the programs given in the higher education to represent the main mass. "Demographic Information Form" developed by researchers and "Communication Skills Inventory" developed by Ersanli and Balci were used as data collection tools in the research. In the analysis of data, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA test and correlation analysis were used. When the results obtained from the research were evaluated, male students were found to be more successful in terms of emotional communication than female students. Significant differences were found statistically in communication skills when the type of program students were educated on swas taken into consideration. In the analyses made within the scope of subscales of the scale, it was determined that there is a meaningful and positive relation between these dimensions.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- ACAR, Veli (2009), “Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, YYLT, Burdur
- AŞÇI, Özlem, HAZAR, Güleser, YILMAZ, Meliha, (2015), “Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve İlişkili Değişkenler”, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, C.6, S.3, ss.160-165
- AKYURT, Nuran, (2009), “Sağlıkta İletişim ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, C.4, S.11, ss.15-33
- BAŞAR, Gülistan, AKIN, Semiha, DURNA, Zehra, (2015), “Hemşirelerde ve Hemşirelik Öğrencilerinde Problem Çözme ve İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), ss. 25-147
- BACHMAN, Cadje, ROSCHLOUB, Silke, HARENDZA, Signid, KEIM, Rebecca, SCHERER, Martin, (2017), “Medical Students’ Communication Skills in Clinical Education: Results from a Cohort Study”, Patient Education and Counseling, V.100, pp.1874-1881
- BHANA, VARSHİKA M.,(2014), “Interpersonal Skills Development in Generation Y Student Nurses: a Literature Review”, Nurse Education Today , 34 , pp. 1430–1434
- BİNGÖL, Gülay, DEMİR, Ayşen (2011), “Amasya Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri”, Göztepe Tıp Dergisi, 26(4), ss. 152-159
- BROWN, Ted, WILLIAMS, Brett, BOYLE, Malcolm, MOLLOY, Andrew, MCKENNA, Lisa, PALERMO, Cleare, MOLLOY, Liz, LEWIS, Belinda, (2011), “Communication Styles of Undergraduate Health Students”, Nurse Education Today, ss.317-322
- CHAN, Zenobia C.Y, (2017), “A Qualitative Study on Communication Between Nursing Students and The Family Members of Patients”, Nurse Education Today, 59, pp.33-37
- ÇETİNKAYA, Zeynep (2011), “Türkçe Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C.19, No.2, ss.567-576
- DICKSON, David, HARGIE Owen, MORROW Norman, (1997), “Communication Skills Training for Health Professionals”, 2. Edition, Nelson Thornes Ltd., Cheltenham
- DİLEKMEN Mücahit, BAŞCI Zeynep, BEKTAŞ Fatih (2008), “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri”, C.12, S.2, ss.223- 231
- DÖKMEN Üstün(2003), “İletişim Çatışmaları ve Empati”, 22. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul
- EKLOF, Mats, AHLBORG JR, Gunnar, (2016), "Improving Communication among Healthcare Workers: a Controlled Study", Journal of Workplace Learning, Vol. 28 I: 2, pp.81-96
- ELKİN, Nurten, KARADAĞLI, Nurten, BARUT, A.Yüksel, (2016), “Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri Düzeyleri ve İlişkili Değişkenlerin Belirlenmesi”, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), ss.70-80
- ERİGÜÇ, Gülsün, ERİŞ, Hüseyin, (2013), “Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri: Harran Üniversitesi Örneği, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C.12, S.46, ss.232-254
- ERİGÜÇ Gülsün, ŞENER Tolga, ERİŞ Hüseyin (2013), “İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, C.16, S.1, ss.45-65
- ERSANLI Kurtman, BALCI Seher(1998), “İletişim Becerileri Envanterinin Geliştirilmesi: Geçerli ve Güvenirli Çalışması” Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, C.2, S.10, ss.7-13
- GÜNER KAŞ, Canan, AKIN, Semiha, (2016), “Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve İletişim Becerileri ile İlişkili Faktörlerin Değerlendirilmesi”, Sağlık ve Toplum, Y.26, S.2, ss.47-60
- HUGMAN, Bruce, (2009), “Healthcare Communication”, Pharmaceutical Press, USA
- IRAK, Hakan, TAŞCIOĞLU, Raci, DAL, Mustafa, TUNÇ, Yunus, (2017), “Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri: Iğdır Üniversitesi Örneği, Atatürk İletişim Dergisi, S.14, ss.187-202
- KARADAĞ, Mevlüt, IŞIK Oğuz, CANKUL İbrahim Halil, ABUHANOĞLU, Hüseyin, (2015), “Hekim ve Hemşirelerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17/1, ss.160-179
- KAYA, Alim, (2011), “Kişilerararası İlişkiler ve Etkili İletişim, 4.Baskı, Pegem Akademi, Ankara
- KAYA, Didem, YÜCELER, Ayhan, ULUDAĞ, Ayhan, KARADAĞ, Şule, (2017), “Hasta İlişkilerinde Tıbbi Sekreterlerin Duygusal Emek ve İletişim Becerilerinin Nitel Olarak Değerlendirilmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, C.8, S.19, ss. 62-76
- KENNY, Rachel, DOOLEY, Barbara, FITZGERALD, Amanda, (2013), “Interpersonal Relationships and Emotional Distress in Adolescence”, Journal of Adolescence, 36, pp.351–360
- KILIÇ, Melek (2014), “Sağlık Kurumlarında İletişim: HastaSağlık Personeli İletişimi”, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, YYLT, İstanbul
- KORKUT, Fidan (1996), “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Psikolojik Rehberlik ve Danışma Dergisi, C.2,S.7, ss.18-23
- MEMİŞOĞLU, Salih Paşa, ÖZCAN, Harun (2007), "İletişim Sürecine İlişkin Endüstri Meslek Lisesi Öğretmen ve Yönetici Görüşleri", Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.7, S.2, ss.105-112
- MISIRLI, İrfan (2013), “Genel ve Teknik İletişim”, 7. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara
- ÖZDEMİR, Gülsün (2011), “Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Yaşam Yönelimlerinin Stresle Başetme Tutumları Üzerine Etkisi”, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, YYLT, İstanbul
- ÖZERBAŞ, Mehmet Arif, BULUT, Mehmet, USTA, Ertuğrul, (2007), “Öğretmen Adaylarının Algıladıkları İletişim Becerisi Düzeylerinin İncelenmesi”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, C.8, S.1, ss.123-135
- RANA, Poojaba (2015), “Effective Communication Skills”, International Journal of Research and Analytical Reviews, C.2, S.1, pp. 29-31.
- REBEIRO, Geraldine., EDWARD Karen-leigh, ROSE, Chapman, EWANS, Alicia, (2015), “Interpersonal Relationships between Registered Nurses and Student Nurses in The Clinical Setting—A Systematic Integrative Review”, Nurse Education Today, 35, pp.1206-1211
- REYNOLDS, William J., SCOTT, Brain, (2000). “Do Nurses and Other Professional Helpers Normally Display Much Empathy?” Journal of Advanced Nursing, 31 (1), 226-234.
- ROBBINS Stephen P., JUDGE Timothy A.,(2015), “Organizational Behavior”,Çev.Editörü: İnci ERDEM, 14. Basım, Pearson, Nobel Yayınevi, Ankara
- SOKLARIDIS, Sophie, (2014), “Improving Hospital Care: are Learning Organizations the Answer?”, Journal of Health Organization and Management, V.28, N.6, pp.830-838
- THOMAS, Richard K., (2016), “Health Communication”, Springer Science-Business Media Inc., USA
- TİRYAKİ ŞEN Hanife, TAŞKIN YILMAZ Feride, PEKŞEN ÜNÜVER Özlem (2013), “Hizmet İçi Eğitim Hemşirelerinin İletişim Beceri Düzeyleri”, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 4(1), ss.13-20
- TÜRKEN, Hazal, ES, Begüm, ÇALIM İLDAN Selda, (2016), “Öğrenci Ebelerin Duygusal Zekaları İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişki”, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), ss.447-452
- UYER, Gülten (2000), “Hemşire-Hasta İletişimi ve İletişimin Hasta Yönünden Önemi”, Türkiye Klinikleri Tıp Etiği, 8, s.88-94.
- WILKINSON, Susie, LINSELL Louise, PERRY, Rachel, BLANCHARD, Karen, (2008)., “Communication Skills Training For Nurses Working With Patients With Heart Disease” British Journal of Cardiac Nursing, 3 (10), pp.475-481.
- YILMAZ, Meryem (2001), “Sağlık Bakım Kalitesinin Bir Ölçütü: Hasta Memnuniyeti”, Cumhuriyet Üniversitesi, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,5(2), ss.69-74
APA | KORKMAZ Z, Yalçın B (2018). SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. , 367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
Chicago | KORKMAZ Zeynep,Yalçın Bahar SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. (2018): 367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
MLA | KORKMAZ Zeynep,Yalçın Bahar SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. , 2018, ss.367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
AMA | KORKMAZ Z,Yalçın B SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. . 2018; 367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
Vancouver | KORKMAZ Z,Yalçın B SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. . 2018; 367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
IEEE | KORKMAZ Z,Yalçın B "SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ." , ss.367 - 392, 2018. 10.18026/cbayarsos.505999 |
ISNAD | KORKMAZ, Zeynep - Yalçın, Bahar. "SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ". (2018), 367-392. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.505999 |
APA | KORKMAZ Z, Yalçın B (2018). SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(4), 367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
Chicago | KORKMAZ Zeynep,Yalçın Bahar SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16, no.4 (2018): 367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
MLA | KORKMAZ Zeynep,Yalçın Bahar SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.16, no.4, 2018, ss.367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
AMA | KORKMAZ Z,Yalçın B SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 16(4): 367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
Vancouver | KORKMAZ Z,Yalçın B SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 16(4): 367 - 392. 10.18026/cbayarsos.505999 |
IEEE | KORKMAZ Z,Yalçın B "SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ." Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, ss.367 - 392, 2018. 10.18026/cbayarsos.505999 |
ISNAD | KORKMAZ, Zeynep - Yalçın, Bahar. "SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ VE SOSYO-DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ". Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16/4 (2018), 367-392. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.505999 |