Yıl: 2018 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 707 - 727 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20491/isarder.2018.392 İndeks Tarihi: 29-08-2019

İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi

Öz:
Araştırmanın amacı, yerel bazda faaliyet gösteren gıda işletmelerinde alışverişyapan tüketicilerin, sosyal sorumluluk kampanyalarına yönelik desteklerini, olumsuzdüşüncelerini ve olumlu düşüncelerini, demografik özellikleri bakımından incelemek vedeğerlendirmektir. Böylece işletmelerin uyguladığı kurumsal sosyal sorumlukkampanyalarının, tüketiciler tarafından nasıl değerlendirildiğini inceleyerek konununönemi aydınlatılmakta ve işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk bilincine sahipolmalarına yardımcı olmak için öneriler sunulmaktadır. Araştırmada, öncelikle, konuylailgili kavramları açıklamak üzere literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra, kalitatifaraştırma yöntemlerinden birincil veri taraması yapılarak kurumsal sosyal sorumlulukkampanyalarına yönelik tüketici düşüncelerinin nasıl şekillendiği ortaya konulmaktadır.Araştırma örneklemini Kırşehir ilinde yerel bazda faaliyet gösteren gıda işletmelerindealışveriş yapan 430 tüketici oluşturmaktadır. Çalışmanın sonunda, yerel düzeydefaaliyet gösteren gıda işletmelerine ait kurumsal sosyal sorumluluk kampanyalarınıntüketicileri nasıl etkilediği ortaya konularak, işletmelerin sosyal sorumlulukkampanyalarının desteklenmesinin gerekliliği ile ilgili tespitler yapılmakta vetüketicilere yönelik benimsenecek kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarının etkinbir biçimde seçilebilmesi için çeşitli öneriler sunulmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji

Evaluation of The Enterprises’ Social Responsibility Campaigns with Point of View of the Customers

Öz:
The aim of this study is to examine and evaluate the support, negative thoughts and positive thoughts of consumers who shop in local food companies, for social responsibility campaigns with regard to their demographic characteristics. Thus, the significance of the subject is enlightened by examining how corporate social responsibility campaigns applied by companies are assessed by consumers and suggestions are provided to help companies to have a sense of corporate social responsibility. In the study, at first, a literature search is carried out to explain concepts related to the subject. Then, primary data are searched through qualitative research methods to indicate how consumer thoughts are shaped for corporate social responsibility campaigns. The sample of the study consists of 430 consumers who shop in the food companies operating locally in Kırşehir province. At the end of the study, it is revealed how corporate social responsibility campaigns of local food companies affect consumers, and determinations are made about the necessity of supporting social responsibility campaigns of companies. In addition to this, various proposals are presented in order to effectively select corporate social responsibility practices to be adopted for consumers.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Achenbaum, A. W., (1986). Social Security, London: Cambrige University Press. Alnıaçık, Ü., Develi, E., Giray, C. ve Alnıaçık, E., (2011). ‘‘Küresel firmaların yerel sosyal sorumluluk faaliyetler marka değeri ve marka tercihinin nasıl etkilemektedir?’’, Öneri, 9(35), 83-91.
  • Amazeen, M., (2011). ‘‘Gap (red): social responsibility campaign or window dressing?’’, Journal of Business Ethics, 99(2), 167-182.
  • Anderson, C. L. ve Bieniaszewska, R., L., (2005). ‘‘The role of corporate social responsibility in an oil company’s expansion into new territories’’, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 12, 1-9.
  • Ay, Ü., (2003). İşletmelerde Etik ve Sosyal Sorumluluk, Adana: Nobel Kitabevi. Bartol, K. M. Ve Martin, D., C., (1991). Management, New York: McGraw-Hill.
  • Becker, O. K., Cudmore, A. ve Hill, R. P., (2006). ‘‘The ımpact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior’’, Journal of Business Research, 59(1), 46-53.
  • Berens, G., van Riel, C. ve van Bruggen, G., (2005). ‘‘Corporate associations and consumer product responses’’, Journal of Marketing, 69, 18-35.
  • Boone, L. E. ve Kurtz, D. L., (1992). Management, New York: McGraw-Hill. Carroll, A. B., (1999). ‘‘Corporate social responsibility’’, Business & Society, 38(3), 268- 295.
  • Coşkun, G., (2010). Kurumsal Pazarlama ve Sosyal Sorumluluk, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Devinney, T., (2009). ‘‘Is the socially responsible corporation a myth? the good, the bad, and the ugly of corporate social responsibility’’, Academy of Management Perspectives, 23(2), 44-57.
  • Demir, H. ve Songür, N., (1999). ‘‘Sosyal sorumluluk ve iş ahlakı’’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 150-168.
  • Dorfman, L., Cheyne, A., Friedman, C. L., Wadud, A., ve Gottlieb, M., (2012). ‘‘Sode and tobacco ındustry corporate social responsibility campaigns: how do they compare?’’, Plus Medicine, 9(6), 1-7.
  • Doğan, A., (2009). ‘‘İşletmelerin Sosyal Sorumluluklarının Tüketici Davranışına Etkisine İlişkin Adana, Gaziantep ve Kahramanmaraş Gıda İşletmelerinde Yapılan Karşılaştırmalı Bir Araştırma’’, Doktora Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eren, E., (2002). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, İstanbul: Beta Yayınları. Friedman, M., (1962). Capitalism and Freedom, Chicago: The University of Chicago Press.
  • Fridman, M., (1970). ‘‘The social responsibility of business is to ıncrease ıts profits’’, Paris: New York Times Magazine.
  • Harper, G. C. ve Makatouni, A., (2002). ‘‘Consumer perception of organic food production and farm animal welfare’’, British Food Journal, 104(3), 287-299. Hill, C.W.L. ve Gareth, J., (1989). Stratejic Management, Boston: Haughton Wiftlin Com.
  • Hugh, F., (1992). İş Ahlakı, (Çev: TÜSİAD), İstanbul: Tüsiad Yayınları, No: T/92, 8- 154.
  • İşseveroğlu, G., (2001). ‘‘İşletmelerde sosyal sorumluluk ve etik’’, Celal Bayar Üniversitesi İİBF, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 8(2), 55-67.
  • Karahan, Ş., (2006). ‘‘Sosyal sorumluluk kampanyalarının tüketicilerin satın alam tercihlerine etkisi’’, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Kotler, P. ve Lee, N., (2013). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, (S. Yamak, Çev.), İstanbul: Mediacat Yay.
  • Krech, D., Crutchfield, R. S. ve Ballachey, E. L., (1962). Individual in Society, A Textbook of Social Psychology, New York:Mc-Graw Hill.
  • Lee, K. H. ve Shin, D., (2009). ‘‘Consumers responses to crs activities: the linkage between ıncreased awareness and purchase ıntention’’, Puplic Relations Review, 36, 193-195.
  • Luo, X. ve Bhattacharya, C., (2006). ‘‘Corporate social responsibility, customer satisfaction and market value’’, Journal of Marketing, 70(4), 1-18.
  • Maignan, I., (2001). ‘‘Consumers perceptions of corporate social responsibilityes: a cross- cultures comparion’’, Journal of Business Ethics, 30, 57-2001.
  • Nizamieva, D., (2001). ‘‘Örgütlerde sosyal sorumluluk ve iş etiği’’, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öz-Alp, Ş., (1996). ‘‘İşletme yönetiminde sosyal sorumluluk’’, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 41-50.
  • Pasquero, J., (2005). La Responsabilité Sociale de l’entreprise Comme Objet des Sciences de Gestion: Un Regard Historique. M.F. Bouthillier-Turcotte ve A.Salmon (Der.), Responsabilité Sociale et Environnementale de l’entreprise, Sillery, QC: Presses de l’Université du Québec.
  • Pringle, H., (2000). Marka Ruhu, Scala Yayıncılık.
  • Sağır, G., (2011). ‘‘Tüketicilerin kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarını algılaması’’, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı.
  • Secchi, D., (2009). ‘‘The cognitive side of social resposibility’’, Journal of Business Ethics, 88, 565-581.
  • Severin, W. J. ve Tankard J. W. Jr., (2001). Communication Theories, (5th Ed.), New York: Longman.
  • Shaw, D. ve Clark I., (1999). ‘‘Belief formation in ethical consumer groups: an exploratory study’’, Marketing Intelligence and Planning, 17(2/3), 109-119.
  • Stanaland, A. J., ve Lwin, M. O. ve Murphy, P., (2011). ‘‘Consumer perceptions of the antecedents and consequences of corporate social responsibility’’, Journal Business Ethics, 102, 47-55.
  • Tengblad, S. ve Ohlsson, C., (2010). ‘‘The framing of corporate social responsibility and the globalization of national business systems: a longitudinal case study’’, Journal of Business Ethics, 93, 653–669.
  • Vasilescu, R., Barna, C., Epure, M. ve Baicu, C., (2010). ‘‘Developing university social responsibility a model for the challenges of the new civil society’’, Procedia Social and Behavioral Sciences.
  • Yamak, S., (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramının Gelişimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Yamak, S., (2009). ‘‘Kurumsal sosyal sorumluluk: yerel farklılıklar, küresel aynılıklar’’, Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 95-101.
  • Yamane, T., (2001). Temel Örnekleme Yöntemleri, (çev: A. Esin, C. Aydın, M. A. Bakır, E. Gürbüzel), İstanbul: Literatür Yayınları, ISBN 975-8431-34-X.
APA GÖKDENİZ İ, korkmaz f (2018). İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. , 707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
Chicago GÖKDENİZ İSMAİL,korkmaz fatma İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. (2018): 707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
MLA GÖKDENİZ İSMAİL,korkmaz fatma İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. , 2018, ss.707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
AMA GÖKDENİZ İ,korkmaz f İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. . 2018; 707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
Vancouver GÖKDENİZ İ,korkmaz f İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. . 2018; 707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
IEEE GÖKDENİZ İ,korkmaz f "İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi." , ss.707 - 727, 2018. 10.20491/isarder.2018.392
ISNAD GÖKDENİZ, İSMAİL - korkmaz, fatma. "İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi". (2018), 707-727. https://doi.org/10.20491/isarder.2018.392
APA GÖKDENİZ İ, korkmaz f (2018). İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(1), 707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
Chicago GÖKDENİZ İSMAİL,korkmaz fatma İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi 10, no.1 (2018): 707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
MLA GÖKDENİZ İSMAİL,korkmaz fatma İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.10, no.1, 2018, ss.707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
AMA GÖKDENİZ İ,korkmaz f İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2018; 10(1): 707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
Vancouver GÖKDENİZ İ,korkmaz f İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2018; 10(1): 707 - 727. 10.20491/isarder.2018.392
IEEE GÖKDENİZ İ,korkmaz f "İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi." İşletme Araştırmaları Dergisi, 10, ss.707 - 727, 2018. 10.20491/isarder.2018.392
ISNAD GÖKDENİZ, İSMAİL - korkmaz, fatma. "İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Tüketici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi". İşletme Araştırmaları Dergisi 10/1 (2018), 707-727. https://doi.org/10.20491/isarder.2018.392