Yıl: 2018 Cilt: 1 Sayı: 48 Sayfa Aralığı: 238 - 254 Metin Dili: Türkçe DOI: maeuefd.425496 İndeks Tarihi: 29-08-2019

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, 2017 Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’na göre Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 2017-2018 Öğretim Yılı’nda 9. sınıflarda okutulmaya başlanan 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı’nın programda belirtilen yeterlilikler ve beceriler açısından incelemesidir. Öğretim programında “Yeterlilik ve Beceriler” başlığı altında ana dilde iletişim, yabancı dillerde iletişim, matematik yeterliliği, bilim ve teknoloji yeterliliği, dijital yeterlilik, öğrenmeyi öğrenme, sosyal yeterlilikler, inisiyatif alma ve girişimcilik, kültürel farkındalık ve ifade yeterliliklerine yer verilmiştir. Programda ayrıca “Alana Özgü Beceriler” başlığı altında bilgi okuryazarlığı, eleştirel düşünme, görsel okuryazarlık, iletişim ve iĢ birliği, medya okuryazarlığı, yaratıcı düşünme yeterlilik ve becerilerine yer verilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması araştırması kullanılmış, araştırma verileri doküman analizi yöntemiyle toplanmıştır. Çalışmada; öğretim programındaki öğrenme alanlarının tasnifi esas alınarak okuma, yazma, sözlü iletişim ve dilbilgisi temalarına göre yeterlilikler ve becerilerin kullanım sıklıkları belirlenmiştir. Çalışmanın bulguları tablolar halinde sunularak yorumlanmış ve ulaşılan sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

STUDY OF MINISTRY OF EDUCATION 9th GRADE TURKISH LANGUAGE AND LITERATURE COURSEBOOK IN TERMS OF THE SKILLS AND CAPABILITIES IN THE 2017 PROGRAM

Öz:
The aim of this study is to examine the 9th Grade Turkish Language and Literature Coursebook, which has been taught to the students since the 2017-2018 instruction year and which was prepared by Ministry of Education according to the 2017 Secondary School Turkish Language and Literature Lesson Education Program. In the curriculum, communication in the mother tongue, communication in the foreign languages, mathematics competence, science and technology proficiency, digital competence, learning to learn, social competences, initiative and entrepreneurship, cultural awareness and expression competencies are included under the heading of "Proficiency and Skills". The program also includes information literacy, critical thinking, visual literacy, communication and business associations, media literacy, creative thinking competence and skills under the heading "Field Specific Skills”. In the study, the case study was used from the qualitative research methods and the research data was collected by the document analysis method. In the study, according to the classification of the learning areas in the curriculum, the competencies and the frequency of use of the skills were determined according to the themes of reading, writing, oral communication and grammar. Findings of the work were presented in tables and interpreted and suggestions were made in the direction of the achieved results.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bilgin, N. (2000). İçerik analizi. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (3. baskıdan çeviri). (Çev. Ed.: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demir, S. (2016). Türkiye’deki edebiyat eğitimi üzerine bir değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 48-68.
  • Güzel, A. (2006). Edebiyat eğitiminde amaçlar ve bu amaçlara yönelik yöntem, teknik ve örnek uygulamalar. Millî Eğitim Dergisi, 34(169), 1-25.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • MEB (2011). Ortaöğretim Türk Edebiyatı Dersi 9, 10, 11 ve 12. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2015). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2017). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar). Ankara.
  • TDK (2018). Güncel Türkçe sözlük. EriĢim tarihi: 12/04/2018, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b01d58caeaab0.86 280595.
  • Uçan, H. (2006). Edebiyat eğitimi, estetik bir hazzın edinimi, okumanın alıĢkanlığa dönüĢtürülmesi ve yazınsal kuramlar. Millî Eğitim Dergisi, 34(169), 1-18.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA Soysal T, KURUDAYIOGLU M (2018). MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 238 - 254. maeuefd.425496
Chicago Soysal Taşkın,KURUDAYIOGLU Mehmet MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2018): 238 - 254. maeuefd.425496
MLA Soysal Taşkın,KURUDAYIOGLU Mehmet MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2018, ss.238 - 254. maeuefd.425496
AMA Soysal T,KURUDAYIOGLU M MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2018; 238 - 254. maeuefd.425496
Vancouver Soysal T,KURUDAYIOGLU M MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2018; 238 - 254. maeuefd.425496
IEEE Soysal T,KURUDAYIOGLU M "MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.238 - 254, 2018. maeuefd.425496
ISNAD Soysal, Taşkın - KURUDAYIOGLU, Mehmet. "MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2018), 238-254. https://doi.org/maeuefd.425496
APA Soysal T, KURUDAYIOGLU M (2018). MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(48), 238 - 254. maeuefd.425496
Chicago Soysal Taşkın,KURUDAYIOGLU Mehmet MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1, no.48 (2018): 238 - 254. maeuefd.425496
MLA Soysal Taşkın,KURUDAYIOGLU Mehmet MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.1, no.48, 2018, ss.238 - 254. maeuefd.425496
AMA Soysal T,KURUDAYIOGLU M MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 1(48): 238 - 254. maeuefd.425496
Vancouver Soysal T,KURUDAYIOGLU M MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 1(48): 238 - 254. maeuefd.425496
IEEE Soysal T,KURUDAYIOGLU M "MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss.238 - 254, 2018. maeuefd.425496
ISNAD Soysal, Taşkın - KURUDAYIOGLU, Mehmet. "MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI 9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS KİTABI’NIN 2017 PROGRAMINDAKİ YETERLİLİKLER VE BECERİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/48 (2018), 238-254. https://doi.org/maeuefd.425496