Yıl: 2018 Cilt: 53 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 637 - 661 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939 İndeks Tarihi: 02-09-2019

SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Sosyal medyanın geleneksel iletişim araçlarına göre sahip olduğu avantajlar başta markalar ve firmalarolmak üzere kamu kurumlarının ve nihayetinde sivil toplum örgütlerinin de dikkatini çekmiş ve çok sayıdasivil toplum örgütü (STK) bu mecrayı kullanmaya başlamıştır. STK’lara geniş kitlelere ulaşma, takipçileri ileetkileşim sağlama, ortaya çıkan ani gelişmeler karşısında hızla hareket etme vb. durumlarda önemlikolaylıklar sağlayan sosyal medya ne yazık ki çoğu STK tarafından yeterince etkin kullanılmamaktadır. Buçalışma ile Türkiye’de faaliyet gösteren iki büyük STK olan Kızılay ve Yeşilay kurumsal iletişim sorumlularıile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen bulgular ışığında bu iki STK’nın sosyalmedya çalışmaları değerlendirilmektedir. Elde edilen bulgulara göre her iki STK’nın da birden fazla sosyalmedya kanalını aktif biçimde kullandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji Halkla İlişkiler İktisat

USE OF SOCIAL MEDIA IN MARKETING COMMUNICATION OF NONGOVERNMENTAL ORGANIZATIONS: A RESEARCH ON TURKISH RED CRESCENT AND TURKISH GREEN CRESCENT

Öz:
The advantages of social media over traditional communication tools have attracted the attention of public institutions, particularly that of brands and companies, and ultimately that of civil society organizations, and numerous non-governmental organizations (NGO) have begun to use this medium. Social media, which enables NGOs to reach a wider audience, interact with their followers, react promptly to sudden changes, etc., is, unfortunately, not used by most NGOs effectively enough. In this study, social media activities of two major NGOs, Turkish Red Crescent and Turkish Green Crescent, which operate in Turkey are evaluated in the light of the findings of semi-structured interviews conducted with corporate communications executives of these two NGOs. According to the findings, it is concluded that both NGOs use more than one social media channel actively.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji Halkla İlişkiler İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akay, H. & Kurma, E. (2002), ‘Sivil Toplum Tartışmaları”, 21.12.2017 tarihindehttp://stk.bilgi.edu.tr/media/cd/01/doc/okuma_01-2.pdf.adresinden alınmıştır.
  • Balcı, A. (2015), “Sosyal Bilimlerde Araştırma”, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Pegem Yayınları: Ankara.
  • Biter, G. (2014), “Sivil toplum kuruluşlarının sosyal sorumluluk kampanyalarının duyurulmasında sosyal medya kullanımın stratejik önemi”, Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. İstanbul Ticaret Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Binark, M. ve Löker, K. (2011), “Sivil toplum örgütleri için bilişim rehberi” ( Ed. Özgür Gökmen). Sivil Toplum Geliştirme Merkezi: Ankara
  • Boztepe, H. (2014), “Sivil Toplum Kuruluşlarında Halkla İlişkiler: Kurumsal Web Sayfalarının Bağışçı İlişkileri Açısından Fon Sağlama Aracı Olarak Kullanımı”, Erciyes İletişim Dergisi “akademia” 2014 Cilt (Volume): 3, Sayı (Number): 4, (150-168).
  • Bulut, E. (2012), “Pazarlama iletişiminde yeni yaklaşımlar kapsamında sosyal medya uygulamaları ve etkili kampanya örnekleri”, İstanbul Kültür Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Sanat ve Tasarım Anabilim Dalı.
  • Cicioğlu, F. (2011), “Sivil Toplum-Dış Politika ilişkisi çerçevesinde sivil toplum kuruluşlarının Türkiye'nin Avrupa Birliği politikasına yaklaşımı”, Basılmamış Doktora tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çil, S. (2015), “Sivil Toplum Kuruluşları Ekseninde Sosyal Medya Ve Girişimcilik”, II. Uluslararası Girişimcilik Ve Kariyer Sempozyumu, 9-11 Ekim 2015 Muğla / Türkiye
  • Doğan, B. Ö. (2017), “STK’ların sosyal medya kullanım amaçları, alışkanlıkları ve sosyal medyayı kullanım yöntemleri”, http://www.sivilsayfalar.org/stklarin-sosyal-medya-kullanim-amaclarialiskanliklari-sosyal-medyayi-kullanim-yontemleri/ (Erişim tarihi: 18.12.2017).
  • Duman, Z.M. (2004), “İdris Küçükömer’in Sivil Toplum Anlayışı” , Sosyal Bilimler 2/1 (2004) s.47- 52
  • Engiz, S. (2013), “Türkiye’de sivil toplum örgütlerinin yeni faaliyet alan olarak sosyal medya” , Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Facebook, ‘Türk Kızılay’ı tarihinde https://www.facebook.com/TurkKizilayi.org. 19.12.2017
  • Facebook, ‘Yeşilay’ tarihinde https://www.facebook.com/1920yesilay/. 19.12.2017
  • Folger, J. (2012), ‘What is an NGO non-governmental organization? http://www.investopedia.com/ask/answers/13/what-is-non-government-organization.asp ’28.05.2017
  • Instagram, ‘Türk Kızılay’ı https://www.instagram.com/turkkizilayi/. 19.12.2017
  • Instagram, ‘Yeşilay’ https://www.instagram.com/1920yesilay/. 19.12.2017
  • Kaplan, A. M.,& Haenlein, M. (2010), “Users of theworld, unite! The challenges and opportunities of Social Media”, Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Kaypak, Ş. (2012), “Devletten yerel yönetime değişim sürecinde sivil toplumun yeni yüzü”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 34-57.
  • Keyman, E. F.(2008), ‘Avrupa’da ve Türkiye’de Sivil Toplum’ tarihinde http://panel.stgm.org.tr/vera/app/var/files/a/v/avrupadaveturkiyedesiviltoplum.doc 27.05.2017
  • Kwon, O., ve Wen, Y. (2010), “An empirical study of the factors affecting social network service use”, Computers in Human Behavior 26, 254–26
  • Lansbergen, D. (2010),” Goverment as Part of Revoliotion :Using Social Media To Achieve Public Goals”, Electronic Journal of goverment ,8(2),135-147
  • Levinson J.F and Forbes AC. (2009), ””Gueralla Marketing for Non Profits ,USA:Entreprecur Media inc.
  • Mansfield, H. (2012), Social Media for Social Good: A How-to Guide for Nonprofits, New York :McGrawHill
  • Merriam, S. B. (2013), Nitel Araştırma, Desen ve Uygulama için Bir Rehber. (Çev. Ed. Selahattin Duran) Nobel Yayınları, Ankara.
  • Michaelidou N. S., Theofania N., ve George C.(2011),”Usage ,barrier sandmeasurement of social mediamarketing :An exploratoryinvestigation of small and medium B2B branda ,Industrial Marketing Manegement” (40),ss: 1153-1159.
  • Nah, S. ve Saxton G. D. (2012), Modeling the Adoption and Use of Social Media by Nonprofit Organizations, New Media & Society, 15, 294-313.
  • Oyman, M. (2013), Kar Amacı Gütmeyen Organizasyonlar İçin Pazarlama. Detay Yayıncılık: Ankara
  • Özdemir, S. (2004), “Kar Gütmeyen Kuruluşlar”(KGK) ve Sosyal Refah'ın Sağlanmasında Artan Rolü. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (48).
  • Öztürk, G. ve Öymen, G. (2014), Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Stratejik Önemi: Türkiye’de Kalp Sağlığı ile İlgili Kâr Amacı Gütmeyen Kuruluşlar Üzerine Bir Değerlendirme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 0 (0), 109-132.
  • Saatçioğlu, E. (2017), “Sivil Toplum Örgütlerinin Sosyal Medya Kullanımları: Greenpeace Türkiye Facebook Sayfası Örneği”. Selçuk İletişim, 2017, 10 (1): 158-187.
  • Saruhan, Ş. C. ve Özdemirci, A. (2011), Bilim Felsefe ve Metodoloji. Beta Yayınları:İstanbul
  • Scott, D.M. (2010), The New Rules of Marketing and PR, John Wiley and Sons, New Jersey.
  • Seyyar, A. & Adalı, Ö. (2004), Türkiye’de Yoksullukla Mücadelede STK’ların Rolleri ve Önemleri: Deniz Feneri Örneği. I. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi, Çanakkale, 4-5.
  • Solis, B. ve Breakenridge, D. (2009), Rutting the public Back in Public Relations, Pearson Education, New Jersey.
  • Solmaz, B., Görkemli H., N. (2012), “Use Of Social Media As A New Communication Tool: The Case Of Konya Woman Associations”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:28, s.183-189
  • Talas, M. (2011), “Sivil Toplum Kuruluşları ve Türkiye Persfektifi”. Türklük Bilimi Araştırmaları, 29(29), 387-401.
  • Tekin, E. (2018), “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerinde Sosyal Medyanın Rolü: Gsm Firmaları Örneği”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20 (1), 31- 55.
  • Resmi Gazete. (2009), “Türkiye Kızılay Derneği Tüzüğü” (Sayı:27146). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/02/20090219-1.htm.
  • TÜSEV, (2006), Türkiye’de sivil toplum: Bir değişim süreci, uluslararası sivil toplum endeksi projesi Türkiye ülke raporu. İstanbul: TÜSEV Yayınları.
  • Twitter. ‘Türk Kızılay’ı https://twitter.com/TurkKizilayi?lang=tr. 19.12.2017
  • Twitter. ‘Yeşilay’ https://www.twitter.com/1920yesilay?lang=tr. 19.12.2017
  • Waters, R D, Burnett E., Lamm A. ve Lucas J. (2009), Engaging Stake holders Through Social Networking: How Nonprofit Organizations are using Facebook, Public Relations Review, 35, 102-106.
  • www.wearesocial.com. (2017), Digital in 2017 Global
  • Overviewhttps://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2017-global-overview 18.12.2017
  • YADA. (2015), (Yaşama Dair Vakıf YADA) Verilerle Sivil Toplum Kuruluşları.
  • Http://En.Yada.Org.Tr/Pdf/C9b3f2a6d1595bde1124f6df6e830903.Pdf 21.12.2017
  • Yalçın, A. S. & Güner, D. (2015), Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşlarının Sosyal Etki Ölçümleme Algısı ve Pratiği. (Edit. Kellecioğlu, Damla). Kusif Yayınları: İstanbul.
  • Yeşilay. (2016), “Yeşilay” http://www.yesilay.org.tr/tr/. 19.12.2017
  • Yıldırım, Ali. ve Şimşek, Hasan. (2016,) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları: Ankara
  • Youtube, (2017), ‘Türk Kızılay’ı https://www.youtube.com/user/TurkKizilayiOrg. 19.12.2017
  • Youtube, (2017), ‘Yeşilay’ https://www.youtube.com/watch?v=2FOIY3-0p7I. 18.12.2017
APA GÜMÜŞ N, AĞAÇCI L (2018). SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. , 637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
Chicago GÜMÜŞ NİYAZİ,AĞAÇCI Leyla SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. (2018): 637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
MLA GÜMÜŞ NİYAZİ,AĞAÇCI Leyla SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. , 2018, ss.637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
AMA GÜMÜŞ N,AĞAÇCI L SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
Vancouver GÜMÜŞ N,AĞAÇCI L SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
IEEE GÜMÜŞ N,AĞAÇCI L "SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA." , ss.637 - 661, 2018. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
ISNAD GÜMÜŞ, NİYAZİ - AĞAÇCI, Leyla. "SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA". (2018), 637-661. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
APA GÜMÜŞ N, AĞAÇCI L (2018). SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 53(2), 637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
Chicago GÜMÜŞ NİYAZİ,AĞAÇCI Leyla SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 53, no.2 (2018): 637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
MLA GÜMÜŞ NİYAZİ,AĞAÇCI Leyla SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, vol.53, no.2, 2018, ss.637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
AMA GÜMÜŞ N,AĞAÇCI L SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2018; 53(2): 637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
Vancouver GÜMÜŞ N,AĞAÇCI L SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2018; 53(2): 637 - 661. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
IEEE GÜMÜŞ N,AĞAÇCI L "SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA." Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 53, ss.637 - 661, 2018. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939
ISNAD GÜMÜŞ, NİYAZİ - AĞAÇCI, Leyla. "SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: KIZILAY VE YEŞİLAY ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA". Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 53/2 (2018), 637-661. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.07.939