Yıl: 2018 Cilt: 53 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1159 - 1176 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007 İndeks Tarihi: 03-09-2019

ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ

Öz:
Ülke ekonomilerinde çay, sadece tarımsal bir ürün olmanın ötesinde bir kültür ögesidir. Farklı ülkelerdesunum ritüelleriyle, gelenekleriyle bir sanat ve yiyecek servisinin önemli bir parçası olan çayı, hem üretenhem de tüketen ülkeler ulusal kimliklerinin bir parçası olarak kabul etmişlerdir. Bu özellikleriyle de çay,sürdürülebilir ve doğaya dayalı çevre dostu turizm anlayışı çerçevesinde değerlendirilebilecek ve niş pazarasunulacak bir ürün olabilmektedir. Diğer taraftan Türkiye’nin 2023 Turizm Stratejisi incelendiğinde, turistikürün çeşitlendirme ve kırsal turizmin geliştirilmesi konularına vurgu yapıldığı görülmektedir. Bu bağlamdada özellikle çayın ekim alanları olan Karadeniz Bölgesi’nin kırsal alanlarında kırsal turizmi tamamlayıcıönemli bir turizm aktörü olarak çay turizmi gelişim gösterebilir. Türkiye’de çay turizminin yenilikçi birturizm çeşidi olarak uygulanması, Türk çayının ve Türk çay kültürünün dünyada tanıtılmasını sağlamasınınyanı sıra ekonomik olarak da çay yetiştirilen bölgelere önemli katma değerler sunacak potansiyele sahiptir.Ayrıca ülkenin somut ve somut olmayan kültürel mirası da sürdürülebilir kılınacaktır. Karadeniz bölgesiözellikle Rize ili Türkiye’de çayın en çok yetiştirildiği ildir ve bölge halkı tarafından “yeşil altın” olarakadlandırılmaktadır. Bu sebeple çalışmada çay turizmi ile ilgili olarak bu ilin potansiyeli üzerinde durulmuşve yapılan değerlendirmenin sonucunda Rize ilinin çay turizmi için son derece uygun bir il olduğu sonucunaulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Coğrafya

TEA TOURISM AND POTENTIAL OF RIZE PROVINCE

Öz:
Tea in the economies of the countries is not only an agricultural product, but it is also a cultural element. The tea, which is an important part of an art and food service with its presentation rituals, traditions has been accepted in different countries as part of the national identity for both the producing and consuming countries. Tea with these characteristics, can be a product that can be evaluated with in the framework of sustainability and eco-friendly tourism that relies on nature and to be offered to the niche market. Conversely when Turkey’s Tourism Strategy 2023 is examined it is seen that the emphasise on the subjects are about the touristic product diversification and development of rural tourism. In this context, tea tourism can be develop as an important tourism actor complementary rural tourism in the rural areas of Black Sea Region, especially in the tea planting area. Implementation of tea tourism as an innovative tourism types in Turkey as well as the advertise Turkish tea and Turkish tea culture in the world, economically will provide significant added value to the tea cultivation regions. On the other hand, our tangible and intangible cultural heritage will be made sustainable. The Black Sea Region is particularly Rize province where the tea is the most widely cultivating product in Turkey and the region is referred to as “gren gold” by the community. Therefore, this study focuses on the potential of tea tourism in this province and as a result of the evaluation, it is reached that Rize province is a very suitable province for tea tourism.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Coğrafya
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Basu Majumder, A.; Bera, B.; Rajan, A. (2010), “Tea Statistics: Global Scenario”, Inc. J. Tea Sci. 8 (1): 121-124.
  • Chen, Y.; Sohail Jafar, R. M.; Morley-Bunker, M.; Lin, C. ve diğ. (2017), “On the Marketing Mix of Fujian Tea Tourism”, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 78, Published by Atlantis Press, 127-137.
  • Cheng, S.; Hu, J.; Fox, D.; Zhang, Y. (2012), “Tea Tourism Development in Xinyang, China: Stakeholders’ View”, Tourism Management Perspectives, Volumes 2-3, 28-34.
  • Cheng, S.; Xu, F.; Zhang, J.; Zhang, Y. (2010), “Tourists’ Attitudes Toward Tea Tourism: A Case Study in Xinyang”, China. Journal of Travel & Tourism Marketing, 27, 211- 220.
  • Çaykur (2017), Çay Sektörü Raporu, http://www.caykur.gov.tr/Pages/Yayinlar/SektorelRaporlar.aspx, 2018.
  • Çaykur (2016), İstatistik Bülteni, http://www.caykur.gov.tr/CMS/Design/Sources/Dosya/Yayinlar/201.pdf, 2018
  • Elbehri, A.; Mwale, M.; Nyengena, J.; Bore, J. ve diğ. (2015), “Tea Value Chain and The Policy Framework In Kenya: An Overview” in FAO Report, Kenya’s Tea Sector Under Climate Change: An Impact Assessment and Formulation of a Climate Smart Strategy, Rome, Italy.
  • Fernando, P. I. N.; Rajapaksha, R. M. P. D. K.; Kumari, K. W. S. N. (2016), “Tea Tourism as a Marketing Tool: A Strategy to Develop the Image of Sri Lanka as an Attractive Tourism Destination”, Kelaniya Journal of Management, Vol. 5 No. 2, 64-79.
  • Fernando, P.I.N.; Kumari, K.W.S.N.; Rajapaksha, R.M.P.D.K. (2017), “Destination Marketing To Promote Tea Tourism Socio-Economic Approach On Community Development”, International Review of Management And Business Research, Vol.6, Issue 1, 68-75.
  • Goowalla H.; Neog D. (2011), “Problem and Prospect of Tea Tourism in Assam - A Swot Analysis”, International Conference on Advancements in Information Technology, Singapore, IPCSIT, Vol. 20, 243-248.
  • Government of West Bengal (2013), “Tea Tourism Policy of West Bengal”, Memorandum, No. 3362-LP/5M-10/2012, https://wbxpress.com/tea-tourism-policy-west-bengal/, 2018.
  • Güneş, S. (2012), “Türk Çay Kültürü ve Ürünleri”, Millî Folklor, 2012, Yıl 24, Sayı 93, 234-251.
  • Hajiboland, R. (2017), “Environmental and Nutritional Requirements for Tea Cultivation”, Folia Hort, 29/2, 199-220.
  • Jolliffe, L. (2007), “Connecting Tea and Tourism”, in Tea and Tourism: Tourists, Traditions and Transformations. Ed.: Lee Jolliffe, Clevedon Channel View Publications, 3-20.
  • Kalcı, Ü. (2002), Çay ve Kahve Ürün Profil Araştırması. İstanbul Ticaret Odası, İstanbul.
  • Kangasjärvi, E. M. (2012), Codified Tranquility: Ritual and Communitas in the Japanese Way of Tea. Helsinki University of Faculty of Social Sciences Social and Cultural Anthropology Master’s Thesis.
  • Koday, S. (2000), “Türkiye Çay Tarım Alanlarının Dağılışı ve Çay Üretimimizdeki Gelişmeler”, Türk Coğrafya Dergisi, sayı. 35, 321-346.
  • Kuzucu, K. (2008), “Osmanlı İçecek Kültüründe Yeni Bir Tat Olarak Çay”, içinde Türk Mutfağı. Ed.: Arif Bilgin ve Özge Samancı, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Li, J. (2015), Teahouses and the Tea Art: A Study on the Current Trend of Tea Culture in China and the Changes in Tea Drinking Tradition. Master’s Thesis in East Asian Culture and History.
  • Milliyet Gazetesi (2017), http://www.milliyet.com.tr/caykur-un-cay-muzesi-calismalari-rizeyerelhaber-1990619/, 20 Nisan, 2018.
  • Namita, P.; Mukesh R.; Vijay, K. J. (2012), “Camellia Sinensis (Green Tea): A Review” Global Journal of Pharmacology 6 (2): 52-59.
  • Noboru, Y. (2016), “Minnan Eisai and Hirado-The Introduction of the Rinzai School of Zen and Matcha Tea to Japan”, 長崎大学言語教育研究センター論集, 4, 105-125. NAOSITE: Nagasaki University's Academic Output SITE, http://naosite.lb.nagasaki-u.ac.jp, 2018.
  • Rize İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2018), http://www.rizekulturturizm.gov.tr/TR,141221/turist-istatistikleri.html
  • Sumuduni, M. M. Y.C.; Piyumali, D. M. R. (2016), “An Analytical Study on the Tea Culture of China and Sri Lanka”, Prabha, Faculty of Humanities, University of Kelaniya. 04: 142-153.
  • Sü Eröz, S.; Bozkurt, M. (2015), “Kırsal Turizm Kapsamında Çiftlik Turizmi Ve Rize İlinde Uygulanabilirliği”, Journal of Recreation and Tourism Research, 2 (1), 1-9.
  • The Food and Agriculture Organization of The United Nations http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC/visualize, 2018.
  • TUİK Bitkisel Üretim İstatistikleri (2018), http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1001, 2018.
  • Türk Dil Kurumu (2018), http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5aae93c874b1 19.19916526, 2018.
  • Türkiye Kültür Portalı (2018a), https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/rize/turizmaktiviteleri/cay-muzesi-beyaz-ev
  • Türkiye Kültür Portalı (2018b), https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/rize/gezilecekyer/botanik-ziraat-cay-bahcesi
  • Ünal, F. (2016), “Osmanlıda Çay ve Çayhaneler Üzerine Kapsamlı Bir Araştırma”, http://www.caykur.com.tr/Pages/Blog/BlogDetay.aspx?ItemId=48, 2018.
  • Usta, H. (2004), Çay Sektör Profil Araştırması, İstanbul Ticaret Odası, İstanbul. Feng, W.; Tanui, J. K.; Wang, L.; Zhuang, P. ve diğ. (2012), “Tea Tourism Resources in Suzhou, China: A Study of Willingness to Pay for Preservation Value”, American Journal of Agricultural Economics, 926-930.
  • Zhao, R. (2015), A History of Food Culture in China. SCPG Publishing Corporation, New York.
  • Zhou, M.; Hsieh, Y. J.; Canziani, B. (2012), “Tea Tourism: Examining University Faculty Members’ Expectations” Tourism Travel and Research Association: Advancing Tourism Research Globally 35, University of Massachusetts ttra International Conference.
  • Zhou Mı, M.S. (2011), Exploration of Factors Associated with Tea Culture and Tea Tourism in United States, China, and Taiwan, 1-91.
  • (https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/Zhou_uncg_0154M_10846.pdf, 2018)
  • (http://english.visitkorea.or.kr/enu/ATR/SI_EN_3_6.jsp?cid=1940754, 2018)
  • (http://ktourstory.com/?tour=2018-boseong-green-tea-festival, 2018)
  • (http://www.ceylonteamuseum.com/history.html, 2018)
  • (http://www.china.org.cn/learning_chinese/Chinese_tea/2011-7/15/content_22999489.htm, 2018)
  • (http://www.osulloc.com/kr/en/museum, 2018)
  • (http://www.tea.co.uk/tea-a-brief-history, 2018)
  • (https://rize.tarim.gov.tr/Menu/13/Ekonomi, 2018)
  • (https://teatourismblog.wordpress.com/2016/04/03/tea-tourism-in-world/comment-page-1/, 2018)
  • (https://thedailytea.com/travel/tea-for-french-palate, 2018)
  • (https://www.cnnturk.com/yasam/dunya-cay-raporu-aciklandi-en-cok-turkler-iciyor?page=1, 2018)
  • (https://www.tarim.gov.tr/BUGEM/Belgeler/M%C4%B0LL%C4%B0%20TARIM/Desteklenecek% 20%C3%9Cr%C3%BCnlerin%20941%20Havza%20Baz%C4%B1nda%20Da%C4%9F%C4%B1l%C4 %B1m%C4%B1.pdf, 2018b)
  • (https://www.tarim.gov.tr/sgb/Belgeler/SagMenuVeriler/CAYKUR.pdf, 2018a)
  • (https://www.teamuse.com/article_000902.html, 2018)
  • (https://www.teasenz.com/chinese-tea/is-tea-halal.html, 2018)
APA SÜ ERÖZ S, BOZOK D (2018). ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. , 1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
Chicago SÜ ERÖZ SİBEL,BOZOK Düriye ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. (2018): 1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
MLA SÜ ERÖZ SİBEL,BOZOK Düriye ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. , 2018, ss.1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
AMA SÜ ERÖZ S,BOZOK D ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. . 2018; 1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
Vancouver SÜ ERÖZ S,BOZOK D ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. . 2018; 1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
IEEE SÜ ERÖZ S,BOZOK D "ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ." , ss.1159 - 1176, 2018. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
ISNAD SÜ ERÖZ, SİBEL - BOZOK, Düriye. "ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ". (2018), 1159-1176. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
APA SÜ ERÖZ S, BOZOK D (2018). ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 53(3), 1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
Chicago SÜ ERÖZ SİBEL,BOZOK Düriye ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 53, no.3 (2018): 1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
MLA SÜ ERÖZ SİBEL,BOZOK Düriye ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, vol.53, no.3, 2018, ss.1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
AMA SÜ ERÖZ S,BOZOK D ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2018; 53(3): 1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
Vancouver SÜ ERÖZ S,BOZOK D ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi. 2018; 53(3): 1159 - 1176. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
IEEE SÜ ERÖZ S,BOZOK D "ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ." Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 53, ss.1159 - 1176, 2018. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007
ISNAD SÜ ERÖZ, SİBEL - BOZOK, Düriye. "ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ". Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 53/3 (2018), 1159-1176. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007