Yıl: 2018 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 15 - 24 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20409/berj.2018.91 İndeks Tarihi: 13-09-2019

Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de hanehalkı eğlence ve kültür faaliyetlerine katılımın belirleyicileriniincelemektir. Çalışmada kullanılan veriler Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) 2009 yılı Hanehalkı Tüketim HarcamalarıAnketinden sağlanmıştır. Türkiye'de hanehalkı eğlence ve kültür harcamaları üzerinde sosyo-demografik ve ekonomikdeğişkenlerin etkilerinin belirlenmesinde değişen varyansı düzeltilmiş Box-Cox çift eşik (double hurdle) modelikullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, hanehalkının eğlence ve kültür alanındaki satın alma kararının ve harcamakararının sosyo-demografik ve ekonomik değişkenlere göre değiştiği belirlenmiştir. Ancak, Türkiye'de hanehalkı eğlenceve kültür harcamasının en önemli belirleyicisinin gelir (toplam hanehalkı harcaması) olduğu saptanmıştır. Bu durumdaTürkiye'de hanehalkı eğlence-kültür harcamasında artış sağlayabilmek için gelir artırmaya yönelik politikalara öncelikverilmesi önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: İktisat

The Participation Decisions of Household Entertainment and Cultural Expenditures in Turkey

Öz:
The purpose of this research is to examine the determinants of household participation in entertainment and cultural activities in Turkey. Data used are obtained from Household Consumption Expenditure Survey of 2009, produced by Turkish Statistical Institute (TurkStat). Box-Cox double-hurdle model adjusted heteroscedasticity was used to estimate the effects of socio-demographic and economic variables on household entertainment and culture expenditure in Turkey. According to the results, socio-economic and demographic variables are found to affect the purchasing decision and the amount demanded by households in entertainment and culture activities in Turkey. However, it has been determined that income (total household expenditure) is the most important determinant of household entertainment and cultural expenditure in Turkey. In this case, it may be advisable to prioritize policy to increase income in order to increase the expenditure of household entertainment and culture in Turkey.
Anahtar Kelime:

Konular: İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arabmazar, A., & Schmidt, P. (1981). Further evidence on the robustness of the Tobit estimator to heteroskedasticity. Journal of Econometrics, 17(2), 253-258.
  • Arabmazar, A., & Schmidt, P. (1982). An investigation of the robustness of the Tobit estimator to nonnormality. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 1055-1063.
  • Aristei, D., & Pieroni, L. (2008). A double-hurdle approach to modelling tobacco consumption in Italy. Applied Economics, 40(19), 2463-2476.
  • Atkinson A., Gomulka J., Stern N., (1984). Household expenditure on tobacco 1970-1980: Evidence from the family expenditure survey. ESRC programme on taxation, incentives and the distribution of income. London School of Economics, Discussion Paper, No.60. 74.
  • Becker, G. S. (1965). A Theory of the allocation of time. The Economic Journal, 75(299), 493-517.
  • Blaylock, J.R., & Blisard, W.N. (1993). Wine consumption by US men. Applied Economics, 24, 645-651.
  • Blundell R.W., & Meghir C., (1987). Bivariate alternatives to the univariate Tobit model. Journal of Econometrics, 34, 179-200.
  • Cragg, J. (1971). Some statistical models for limited dependent variables with application to the demand for durable goods. Econometrica, 39, 829-844.
  • Eakins, J. (2016). An application of the double hurdle model to petrol and diesel household expenditures in Ireland. Transport Policy, 47, 84-93.
  • Eurostat.http://ec.europa.eu/eurostat/statistics explained /index.php / Government_expenditure_on_recreation,_culture_and_religion, Erişim Tarihi:24.04.2017.
  • Haines, P.S., Guilkey, D.K., & Popkin, B.M., (1988). Modeling food consumption decisions as a two steep process. American Journal of Agricultural Economics, 70, 543-552.
  • http://www.tuik.gov.tr/MicroVeri/HBA2009/turkce/kilavuz/index.html.
  • García, J., & Labeaga, J. M. (1996). Alternative approaches to modelling zero expenditure: An application to spanish demand for tobacco. Oxford Bulletin of Economics and statistics, 58(3), 489-506.
  • Jones, A.M. (1989). A double-hurdle model of cigarette consumption. Journal of Applied Econometrics, 4, 23-39.
  • Jones, A.M. (1992). A note on computation of the double-hurdle model with dependence with an application to tobacco expenditure. Bulletin of Economic Research, 44- 67.
  • Jones, A. M., & Yen, S. T. (2000). A box–cox double-hurdle model. The Manchester School, 68(2), 203-221.
  • Labeaga J.M. (1999). A double-hurdle rational addiction model with heterogeneity: estimating the demand for tobacco. Journal of Econometrics, 93, 49-72.
  • Maddala, G.S. (1987). Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. Cambridge University Press: Cambridge.
  • Martínez-Espiñeira, R. (2006). A Box-Cox Double-Hurdle model of wildlife valuation: The citizen's perspective. Ecological Economics, 58(1), 192-208.
  • Newman, C., Henchion, M., & Matthews, A. (2003). A double-hurdle model of Irish household expenditure on prepared meals. Applied Economics, 35, 1053-1061.
  • Uraz, A. (2008). Assessing patterns of household expenditures on recreation and culture in Turkey in 2003. Middle East Technical University, The Graduate School of Social Scıences, Diss. Thesis, Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2009). Hanehalkı Bütçe Anketi Ham verileri disketi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2017). http://www.tuik.gov.tr, Erişim Tarihi: 25 Nisan 2017.
  • Üçdoğruk, Ş., Akın, F., & Emeç, H., (2001). Türkiye hanehalkı eğlence kültür harcamalarında Tobit modelin kullanımı.
  • Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 3, 13-26.
  • Yen, S.T. (1995). Alternative transformations in a class of limited dependent variable models: Alcohol consumption by US women. Applied Economics Letters, 2, 258-262.
  • Yen, S.T., & Jensen, H.H. (1996). Determinants of household expenditures on alcohol. The Journal of Consumer Affairs, 30, 48-67.
  • Yen, S. T., & Su, S. J. (1995). Modeling US butter consumption with zero observations. Agricultural and Resource Economics Review, 24(1), 47-55.
  • Yen, S.T. (2005a). A Multivariate sample-selection model: Estimating Cigarette and Alcohol Demands with Zero Observations. American Journal of Agricultural Economics, 87, 453-466.
  • Yen, S.T. (2005b). Zero observations and gender differences in cigarette consumption, Applied Economics 37, 1839- 1849.
  • Yen, S. T. (1993). Working wives and food away from home: the Box-Cox double hurdle model. American Journal of Agricultural Economics, 75(4), 884-895.
  • Yen, S. T., Jensen, H. H., & Wang, O. (1996). Cholesterol information and egg consumption in the US: A nonnormal and heteroscedastic double-hurdle model. European Review of Agricultural Economics, 23(3), 343-356.
APA ŞENGÜL S, ŞENGÜL H, Lopcu K (2018). Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. , 15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
Chicago ŞENGÜL Seda,ŞENGÜL HAYDAR,Lopcu Kenan Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. (2018): 15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
MLA ŞENGÜL Seda,ŞENGÜL HAYDAR,Lopcu Kenan Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. , 2018, ss.15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
AMA ŞENGÜL S,ŞENGÜL H,Lopcu K Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. . 2018; 15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
Vancouver ŞENGÜL S,ŞENGÜL H,Lopcu K Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. . 2018; 15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
IEEE ŞENGÜL S,ŞENGÜL H,Lopcu K "Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları." , ss.15 - 24, 2018. 10.20409/berj.2018.91
ISNAD ŞENGÜL, Seda vd. "Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları". (2018), 15-24. https://doi.org/10.20409/berj.2018.91
APA ŞENGÜL S, ŞENGÜL H, Lopcu K (2018). Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(1), 15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
Chicago ŞENGÜL Seda,ŞENGÜL HAYDAR,Lopcu Kenan Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 9, no.1 (2018): 15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
MLA ŞENGÜL Seda,ŞENGÜL HAYDAR,Lopcu Kenan Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol.9, no.1, 2018, ss.15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
AMA ŞENGÜL S,ŞENGÜL H,Lopcu K Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2018; 9(1): 15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
Vancouver ŞENGÜL S,ŞENGÜL H,Lopcu K Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2018; 9(1): 15 - 24. 10.20409/berj.2018.91
IEEE ŞENGÜL S,ŞENGÜL H,Lopcu K "Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları." İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9, ss.15 - 24, 2018. 10.20409/berj.2018.91
ISNAD ŞENGÜL, Seda vd. "Türkiye'de Hanehalkının Eğlence-Kültür Harcamalarına Katılım Kararları". İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 9/1 (2018), 15-24. https://doi.org/10.20409/berj.2018.91