BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 35 Sayfa Aralığı: 253 - 282 Metin Dili: Türkçe DOI: dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 İndeks Tarihi: 11-09-2019
BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ
Öz: Bu çalışmanın amacı, boşanma sonrasında başa çıkmada dini ve manevi etkilerin rolünü araştırmaktır. Makalede bireylerin kişilik özellikleri ve boşanma sonrasında kullanılan başa çıkma stratejileri; dini başa çıkma açısından incelenmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik araştırma deseni; veri toplama araçlarından ise yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılarak yapılan araştırmanın çalışma alanını İstanbul ilinde yaşayan katılımcılar oluşturmaktadır. Kadın ve erkek katılımcılardan onar kişi olmak üzere yirmi kişi ile görüşme yapılmıştır. Araştırmada katılımcılara boşanma sonrasında yaşadıkları maddi ve manevi problemler ile ilgili sorular yöneltilmiştir. Araştırma sonucuna göre boşanma sonrasında katılımcılar başa çıkma stillerinden ağırlıklı olarak aile ve arkadaş desteğine başvurmuşlardır. Bununla birlikte psikolog/psikiyatrist desteği, çalışmak, çocukların varlığı, kitap okumak, umut etmek ve müzik dinlemek katılımcıların başvurdukları başa çıkma yöntemleri arasında yer almıştır. Araştırma sonucuna göre katılımcılar özellikle evlenmek konusunda aceleci davrandıkları ve yanlış tercih yaptıkları için pişmanlık yaşamışlardır. Katılımcıların çoğunluğu boşanma sonrasında ekonomik sıkıntılar ve yalnızlık gibi problemler yaşasalar da zihinsel açıdan rahatladıklarını, gerginlikten kurtulduklarını ve daha mutlu olduklarını dile getirmişlerdir. Ayrıca katılımcıların dini başa çıkma stillerine başvurduğu; Allah’a karşı isyan etmedikleri; çoğunlukla dua edip Allah’tan yardım diledikleri görülmüştür. Ancak katılımcıların çoğunluğu eski eşlerini affedemediklerini belirtmiştir. Onlara karşı kırgınlık, öfke veya nefret gibi duyguların devam etmekle birlikte kendilerine yapılanların bir şekilde hesabının sorulacağını umut etmektedirler.
Anahtar Kelime: Konular:
RELIGIOUS AND SPIRITUAL EFFECTS IN DEALING WITH PROBLEMS RELATED TO POST-DIVORCE PERIOD
Öz: Divorce by people, it is an important turning point in terms of psycho-social. After divorce, individuals may have economic problems, child care with responsibility for the abandonment of the household, they can also experience psychological problems such as loneliness. For some, this situation leads to different decisions in their lives, such as remarriage, change of surroundings, and for some, they can remain a trauma that they can not forget until the end of their lives. These people are admitted to overcome the trauma of different coping styles. The purpose of this study is to investigate the role of religious and spiritual influences in coping after divorce. Personality traits of individuals and strategies for coping after divorce; tried to examine the issue of religious achievement. Phenomenological research design from qualitative research methods; data collection tools are semi-structured interview technique and the study area of the research is composed of participants living in İstanbul province. In our study of religious and spiritual influences in the post-divorce process, we interviewed twenty divorced person, ten men and ten women. The majority of participants are middle-aged in adulthood; the level of education is high; people who have spent most of their lives in Istanbul and have certain professions. Referring to the marriage age of the participants, 9 persons between 25-30 years of age; 8 people between 19-24 years are married. Interviewees are predominantly married in the young adulthood. Especially among the female participants are those who are starting to work to make their living in the divorce process or afterwards. Participants generally mentioned that the decision to divorce was not immediate. Mostly they have told us that they made this decision two years ago. There are even participants who are waiting for the right time, such as children, to get a divorce. Participants said that they have learned most religious information from school (9 people) and their families (9 people). The majority of respondents perceive themselves as religious (13 people); they also stated that their families were religious (12 people). Those who indicate that their ex-wife is religious (9 people) and slightly religious (8 people) are the weight. Participants in the survey were asked questions about the material and spiritual problems they had experienced after the divorce. According to the results of the research, most of the participants expressed that they are mentally comfortable, they are relieved from tension and they are happier even though they have problems such as economic troubles and loneliness after divorce. In our research, women in our society if it is received until the difficulties of being a divorced woman as the most female participants without worrying about divorce decree or social prejudices surrounding people's opinions. There are a majority of women who voiced that the priority is their own life. In this, the majority of the women participating in the interview can be the profession and the influence of their ages. However, even if the majority of women are working before the divorce, they are forced both materially and spiritually because they are both working and custody of the children. Nonetheless, being free in their lifestyles and decisions makes them happy. As stated by Bayraktar (2010: 90), women who have a high education level or a profession in the post-divorce period are stronger and more positive. Participants are particularly impatient because they are hasty to get married and make mistakes. He also did not divorce earlier; there are those who regret that the old partner has tolerated it for a long time, waiting for the old partner to take too much of the bad treatment or to recover. In particular, some of the women, they think they misbehave because they get to do their jobs the top of their husbands. However, there are also those who regret not being more patient, concerned and understanding. In general, men are more positive attitude than women to get married again. Women are reluctant to remarry as they are suffering from the same problems. According to the research result, there are participants who say that their children are happier after being divorced, as well as participants who can not fully understand how their children feel. In general, children who endorse the divorce of their parents are either aged or witnessed violence in the family. There are participants who go to psychiatrists and take medication. These people have reported that medicines are useful in overcoming the processes they live in. Some of them did not go to the psychiatrist because they thought it was expensive. There have also been people who point out that there is no need for treatment among the participants and that the person who knows himself does not have to go. Especially with children of female participants has said that they have to stand strong for their children. The medicines recommended by psychiatrists did not use the heavy future because of their disruption. Because they feel they have to stand and work for their children. This shows that the most powerful factor in coping with their children's trauma of divorce. Reading a book and listening to music are participants who said that they came good in the process. Some of the participants did not fully fulfill their prayers for reasons such as increasing divorce and working hours after the divorce, depression experienced as a result of divorce; but they continue to pray. Women religious orientation but not in conjunction with the effect of divorce also been a move away against religion; they continued to pray especially. Some of them they look more religion if they are more than happy; in difficult times stated that the hypocrisy of addressing religion. Those who pointed out that they are religious / manuelized by men also mentioned the most prayer. As we have seen in our research, some participants hope
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- ARICI, A. (2005). Ergenlerde Dini Başa Çıkma Yöntemi Olarak Dua. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- ARPACI, F., & TOKYÜREK, Ş. (2012). Boşanmış Bireylerin Yeniden Evlilik Konusundaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Akademik Bakış Dergisi(31), 1-15.
- ARSLANTÜRK, Z. (2001). Sosyal Bilimciler İçin Araştırma Metod ve Teknikleri. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
- AYDIN, O., & BARAN, G. (2010). Toplumsal Değişme Sürecinde Evlenme ve Boşanma. Toplum ve Sosyal Hizmet., 21(2).
- AYTEN, A. (2009). Affedicilik ve Din: Affetme Eğilimi ve Dindarlıkla İlişkisi Üzerine Amprik Bir Araştırma. M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 37(2), 111-128.
- AYTEN, A. ve diğ. (2012). Dini Başa Çıkma, Şükür ve Hayat Memnuniyeti İlişkisi: Hastalar, Hasta Yakınları ve Hastane Çalışanları Üzerine Amprik Bir Araştırma. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 12(2), 45-79.
- AYTEN, A., & ANIK, E. (2014). Lgbt Bireylerde Dinî İnanç, Din ve Tanrı Tasavvuru, Dinî ve Manevî Başaçıkma Süreci. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 14(2), 7-31.
- AYTEN, A., & SAĞIR, Z. (2014). Dindarlık, Dinî Başa Çıkma ve Depresyon İlişkisi: Suriyeli Sığınmacılar Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi., 47(47), 5-18.
- AYTEN, A., & YILDIZ, R. (2016). Dindarlık, Hayat Memnuniyeti İlişkisinde Dinî Başa Çıkmanın Rolü Nedir? Emekliler Üzerine Bir Araştırma. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 16(1).
- BATAN, N., & AYTEN, A. (2015). Dini Başa Çıkma, Psikolojik Dayanıklılık ve Yaşam Doyumu İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 15(3), 67-92.
- BATMAN, E. (2008). BATMAN, E. (2008). Yaşamın Zorluklarıyla Başa Çıkmada Kader İnancının Rolü. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
- BAYRAKTAR, N. (2010). Boşanmış Kadınların Çevrelerinin Kendilerine Bakış Açısını Algılama Şekilleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- BRELSFORD, G. ve diğ. (2014). Religious Coping and Gratitude in Emerging Adulthood. Research in the Social Scientific Study of Religion(25), 32-52.
- BULUT, M. (2002). Boşanmış Kadınlarda Ruhsal Çöküntü (Depresyon) ve Kültür İlişkisi Sosyal Antropolojik Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- CAN, Y., & AKSU, N. (2016). Boşanma Sürecinde ve Sonrasında Kadın. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi., 15(58), 888-902.
- CHAN, C. (2011). Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice. TheBritish Psychological Society., 85, 356-373.
- CİHAN, Ü. (2015). Boşanan Kadının Durumu: Elazığ Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- COŞKUNSEVER, A. (2016). Yetiştirme Yurdunda Kalan Ergenlerin Yaşadıkları Sorunlar ve Dini Başa Çıkma: Bursa ve Şanlıurfa Yetiştirme Yurtları Örneği. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergis, 25(2), 95-124.
- ÇAKIR, B. (2011). Modernleşme Sürecinde Türkiye’de Evlilik Kurumunun İşleyişi ve Boşanma Eğilimlerinin Seyri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- ÇUFTA, M. (2014). Kanser Hastalığı ile Başaçıkmada Dinî İnanç ve Tutumların Rolü (Kosova Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- DEMİRTAŞ, İ. (2008). Ahiret İnancının İnsan Üzerindeki Psikolojik ve Sosyolojik Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- DOĞAN, Ş. (2006). Boşanma Nedenlerine Yönelik Tutumlar: Boşanmayı Artırıcı veya Engelleyici Faktörlere Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi., 5(4), 991-1011.
- GASHİ, F. (2016). Din ve Hayat Memnuniyeti Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Kırklareli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Öğrencileri Örneği). Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 25(2), 1-29.
- GÖCEN, G. (2012). Şükür ve Psikolojik İyi Olma Arasındaki İlişki Üzerine Bir Alan Araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- GÜN, E. (2012). Stresle Başa Çıkma Bilişsel Süreçler ve Dindarlık Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- GÜVEN, S. (2006). Toplumbilimde Araştırma Yöntemleri. Bursa: Ezgi Kitabevi.
- HEBERT, R. ve diğ. (2009). Positive and Negative Religious Coping and Well-Being in Women with Breast Cancer. Journal of Pallaiative Medicine, 12(6).
- HILL, P., & PARGAMENT, K. (2015). Din ve Maneviyatın Kavramlaştırılması ve Ölçülmesindeki Gelişmeler Beden ve Ruh Sağlığı Araştırmaları için Olası Bulgular. Bilimname, XXVIII(1), 343-368.
- IŞIK, Z. (2013). Ebeveyni Ölen Yetişkinlerde Dinî Başa Çıkma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- İYİLİKÇİ, N. (2015). Boşanma Aşamasındaki Bireylerin Yaşam Doyum Düzeylerini Yordayan Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- KARAKAŞ, A., & KOÇ, M. (2014). Stresle Başa Çıkma Ve Dini Başa Çıkma Yöntemleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(3).
- KAYNAR, G. (2016). Boşanma Sürecindeki Kişilerin Başetme Becerileri, Bilişsel Çarpıtmalar, Yılmazlık ve Sosyal Destek Algıları Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- KOENİG, H., & LARSON, D. (2001). Religion and Mental Health: Evidence for an Association. International Review of Psychiatry, 13, 67-78.
- KÖSE, A., & KÜÇÜKCAN, T. (2006). Deprem ve Din. İstanbul: Emre Yayınları.
- KRUMREI, E. ve diğ. (2009). Divorce and the Divine: The Role of Spirituality in Adjustment to Divorce. Journal of Marriage and Family (71), 373-383.
- MUZ, S. (2009). Bilişsel Terapi ve Dinî Başaçıkma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- NEUMAN, W. L. (2013). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. 1.Cilt. (S. Özge, Çev.) Ankara: Desen Ofset.
- PARGAMENT, K. (2005). Acı ve Tatlı: Dindarlığın Bedelleri ve Faydaları Üzerine Bir Değerlendirme. Ç.U. İlahiyat Fakültesi Dergisi., 5(1), 279-313.
- PARGAMENT, K. I. (1997). The Psychology of Religion and Coping. New York: the Guilford Press.
- PARGAMENT, K. ve diğ. (2004). Religious Coping Methods as Prediztors of Psychological, Physical and Spiritual Outcomes Among Medically Ill Elderly Patients: A Two-Year Longitudinal Study. Journel of Health Psychology, 9(6), 713-730.
- PEDERSEN, H. ve diğ. (2013). Coping Without Religion? Religious Coping, Quality of Life, and Existential Well-Being among Lung Disease Patients and Matched Controls in a Secular Society. Research in the Social Scientific Study of Religion, 24, 163-192.
- SANCAKLI, D. (2014). Boşanmış Annelerin ve Çocuklarının Boşanma Sürecine İlişkin Yaşantıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- SARPKAYA, A. (2013). Boşanmış Kadınlarda Toplumsal Baskıya Direnme Stratejileri: Van Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6(26), 29-50.
- SÖNMEZ, D. (2012). Boşanma Sürecindeki Çiftlerin Otomatik Düşünceleri ile Aile ve Evliliğe İlişkin İnançlar Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- ŞENTEPE, A. (2009). Yaşlılık Döneminde Temel Problemler ve Dinî Başaçıkma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- ŞENTEPE, A. (2016). Ruh Sağlığı Belirtilerinin Yordayıcısı Olarak Affetme ve Dindarlık İlişkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- TATLILIOĞLU, K., & DEMİREL, N. (2016). Sosyal Bir Gerçeklik Olarak Boşanma Olgusu: Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(22), 59-71.
- TOPUZ, İ. (2003). Dini Gelişim Seviyeleri ile Dini Başaçıkma Tutumları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- TOR, H. (1993). Boşanma ve Boşanmış Kadınların Psiko-Sosyal Ekonomik Durumları Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- TÜRKDOĞAN, O., & GÖKÇE, O. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi. Konya: Çizgi Yayınları.
- Türkiye İstatistik Kurumu (2016). Evlenme ve Boşanma İstatistikleri. Sayı: 24642: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24642.
- UYAR, S. (1999). Boşanmış Bireylerin Evlilik Süreci ve Bugüne İlişkin Psikolojik Sorunları Üzerine Bir Araştırma. Ankara: T.C. Genel Kurmay Başkanlığı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Askeri Tıp Fakültesi.
- UYSAL, V. (2015). Genç Yetişkinlerde Affetme Eğilimleri ve Dinî Yönelim/Dindarlık. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 48, 35-56.
- ZARA, A. (2011). Kayıplar, Yas Tepkileri ve Yas Süreci. A. ZARA içinde, Yaşadıkça. İstanbul: İmge Yayınevi.
APA | Baynal F (2018). BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. , 253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
Chicago | Baynal Fatma BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. (2018): 253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
MLA | Baynal Fatma BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
AMA | Baynal F BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. . 2018; 253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
Vancouver | Baynal F BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. . 2018; 253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
IEEE | Baynal F "BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ." , ss.253 - 282, 2018. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
ISNAD | Baynal, Fatma. "BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ". (2018), 253-282. https://doi.org/dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
APA | Baynal F (2018). BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. Bilimname, 0(35), 253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
Chicago | Baynal Fatma BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. Bilimname 0, no.35 (2018): 253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
MLA | Baynal Fatma BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. Bilimname, vol.0, no.35, 2018, ss.253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
AMA | Baynal F BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. Bilimname. 2018; 0(35): 253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
Vancouver | Baynal F BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ. Bilimname. 2018; 0(35): 253 - 282. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
IEEE | Baynal F "BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ." Bilimname, 0, ss.253 - 282, 2018. dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |
ISNAD | Baynal, Fatma. "BOŞANMA SONRASI BAŞA ÇIKMADA DİNİ VE MANEVİ ETKİLERİN İNCELENMESİ". Bilimname 35 (2018), 253-282. https://doi.org/dx.doi.org/10.28949/bilimname.396376 |