Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 269 - 286 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 12-09-2019

PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ

Öz:
‘Müze’ kelimesi Yunanca, ilham perilerinin (muses) tapınağı olan mouseidon’dan gelmektedir. Eşdeğer adlandırmalar, Fransızca’da musee; İspanyolca’da museo; Almaca’da  museum; İtalyanca’da museo; Portekizce’de museu’dur (Icom, 2010: 56).  Müzenin amacı, kendi istikrarını bozmak olmalıdır. ‘Görülmeye ve muhafaza edilmeye  değer olduğunu düşündüğüm şeyler, bunlar’ demeyi göze almalı ve de seçebilmeli gözler önüne sermeli ki izleyici hem çerçeveyi hem de çerçeve içindekini görsün. Bu noktada  yeni müze anlayışı müzeyi, artık esin perilerine hapsedilmiş bir tapınak olmaktan çıkarmıştır (Huyssen, 2006: 261). Fleming (2005:59)’in deyimiyle ‘müzeler bir yer’ dir fakat  ‘herhangi bir yer değildir’. Her biri eşsiz olup en başarılıları, mekânından ve oluşumundan kaynaklanmaktadır. Somut olanla ve fikirlerle ilişkilidir; inanca değil sorgulamaya  ihtiyaç duyar. Bununla birlikte inkâr edilemez olan şudur ki, bu gücün niteliği, hem tarih  hem de kültürel şartlara sıkı sıkıya bağlıdır. Ama müzeler değişirler.   Fransa’nın başkenti Paris, insanlık tarihi açısından da önemli bir kültürel, düşünsel mirasın ev sahibidir. Paris’te yaklaşık 130 tane müze bulunmaktadır. Dünyadaki neredeyse  hiçbir şehirde bu kadar özgün, derlenmiş ve değerli müzeye bir arada rastlamak mümkün değildir.  Geçmişte tren garı olarak kullanılan Orsay müzesi, en çarpıcı ve en büyüleyici koleksiyonlardan birini barındırmaktadır. Realistler, romantikler, neoklasikler ve sembolistlerin  en önemli eserlerini sergilemektedir. Müzenin Oryantalizm bölümünde ise Osman  Hamdi Bey’in eseri yer almaktadır. Bu müzenin tanıtımı ile Türkiye’de de aynı tarzda  müzelerin oluşumu ile Türkiye’nin kültür turizmine katkı sağlanacağı düşülmüştür. 
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

IMPRESSIONS OF THE ORSAY MUSEUM IN PARIS 

Öz:
The word “museum” in Greek comes from mouseidon which is temple of inspiration fairies (muses). Equivalent namings are in French Musee; in Spanish museo; in German museum; in Italian  museo; in Portuguse museu (Icom, 2010: 56).  The purpose of the museum must be break the stability of itself. One must afford the say that “These are the things that i think worth seeing and being kept” and be able to chose and reveal so that  the viewer can see both the frame and inside the frame.  At this point new museum understanding removes the museum from being a temple confined to  the inpiration fairies no longer (Huyssen, 2006: 261). With Fleming’s statement “museums are  places” but “not like any place”. Each one is unique and most of the successfull ones are due to its  location and its formation. It is related to concrete things and ideas; It needs to be questioned, not  blief. However the undeniable thing is the qualty of this power, depends on both history and culturel conditions tightly. But the museums changes.  The capital of France is Paris which also home to an important cultural and intellectual heritage in  terms of human history. There are approximately 130 museums in Paris. It is not possible to come  across such original, compiled and precious museums together in almost no city in the world.  The Orsay museum, which used to be a railway station in the past, harbors one of the most stunning and fascinating collections. The museum is exhibiting pieces of Realists, Romantics, Neoclassics and Symbolics. In the Orientalism section of the museum, the work of Osman Hamdi takes  place. With the introduction of the museum it is thought to contribute to Turkeyʹs culture and  tourism with the formation of the same style museums.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ‐HUYSSEN, A., Bellek yitiminden kaçış: Kitle iletişim aracı olarak müze. Müze ve Eleştirel Düşünce. Tarih Sahneleri‐Sanat Müzeleri II (Ed:A.Artun) (Çev: R. Akman). İletişim Yayınları, İstanul 2006, ss.259‐290.
  • ‐GARTNER, Peter J., Musée d’ Orsay, Ullman and Könemann, Almanya 2007.
  • ‐ICOM, Key concepts Museology. (Ed:A.Desvallées and F.Mairesse) Published 2010.
  • ‐SCHNEİDER, Andrea Kupfer, Creating the Musée d’ Orsay, The Pennsylvania state University Press, ABD 1998.
  • ‐YILMAZ, Ayşe Nahide, Orsay: Gardan Müzeye, Siyasetten Sanata, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı/8, s 494‐510, 2014.
  • ‐MUSÉE D’ORSAY, “History of the Museum”., http://www.musee‐orsay.fr/en/collection/history‐of‐the‐museum/home.htm/, Erişim: 11 Haziran 2013.
  • ‐MUSÉE D’ORSAY, 2006, (http://www.musee‐orsay.fr/en/home.html).
  • ‐SANAL‐1, http://lebriz.com/pag, Erişim Tarihi: 01. 06.2012.
APA SERT F (2018). PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. , 269 - 286.
Chicago SERT Fatma Nurcan PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. (2018): 269 - 286.
MLA SERT Fatma Nurcan PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. , 2018, ss.269 - 286.
AMA SERT F PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. . 2018; 269 - 286.
Vancouver SERT F PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. . 2018; 269 - 286.
IEEE SERT F "PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ." , ss.269 - 286, 2018.
ISNAD SERT, Fatma Nurcan. "PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ". (2018), 269-286.
APA SERT F (2018). PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(19), 269 - 286.
Chicago SERT Fatma Nurcan PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 19, no.19 (2018): 269 - 286.
MLA SERT Fatma Nurcan PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.19, no.19, 2018, ss.269 - 286.
AMA SERT F PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018; 19(19): 269 - 286.
Vancouver SERT F PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ. Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018; 19(19): 269 - 286.
IEEE SERT F "PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ." Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19, ss.269 - 286, 2018.
ISNAD SERT, Fatma Nurcan. "PARİS’TE ORSAY MÜZESİ İZLENİMLERİ". Tarihin Peşinde Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 19/19 (2018), 269-286.