Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 121 - 140 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.16947/fsmia.502217 İndeks Tarihi: 30-09-2019

Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi

Öz:
Bu çalışma okul öncesi dönem çocuklarına yönelik bir değerler eğitim programıgeliştirmek ve geliştirilen Okul Öncesi Değerler Eğitim Programının çocukların saygı,sorumluluk, dürüstlük, iş birliği, paylaşım ve arkadaşlık değerlerine olan etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın katılımcılarını Bursa ili Yıldırım ilçesinde bulunan devlet okuluna devam eden beş ve altı yaş grubu çocukları oluşturmaktadır.Araştırma; 22 çocuk kontrol, 21 çocuk da deney grubu olmak üzere toplam 43 çocuk ilegerçekleştirilmiştir. Haftada iki gün uygulanan bu program 24 oturumdan oluşmaktadır.Bu araştırma da ön test - son test kontrol gruplu seçkisiz desen uygulanmıştır. Bu çalışmanın sonucunda Okul Öncesi Değerler Eğitim Programı alan deney grubundaki çocukların ön test- son test çocuk formu verilerine göre değer kazanımlarının anlamlı ölçüde(p<.01) arttığı görülmüştür. Bu sonuçlara göre; hazırlanan Okul Öncesi Değerler Eğitim Programının çocukların saygı, iş birliği, arkadaşlık, dürüstlük, paylaşma ve sorumlulukdeğerlerini desteklemekte olduğu ve çocukların değer kazanımlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Pediatri Psikoloji Aile Çalışmaları

The Investigation of Value Education Program Effects on Children Attending Preschool in Terms of Gaining Value

Öz:
This study was carried out to examine ‘the effect of the Pre-School Values Education Program for children who are five to six years and are attending to preschool on the value of respect, responsibility, honesty, cooperation, sharing and friendship. Participants of the study consist of children aged five and six who continue to state school located in the district of Yıldırım, Bursa. The research was conducted with a total of 43 children, 22 in the control group and 21 in the experimental group. This program, which is implemented two days a week, consists of 24 sessions. In this study, an unselected pattern with pretest - posttest control group was applied. In order to determine the permanency of the training, the children who were in the experimental group were re-applied the scales four weeks after the training program was completed. As a result of this study, it was found that the children in the experimental group who had received the Pre-School Values Program showed significant increases (p <.01) in value gains compared to pre-test-post-test child form data. According to these results, education programs supporting children’s values of respect, cooperation, friendship, honesty, sharing and responsibility were seen to positively affect children’s value acquisition.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Pediatri Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ada, Ezgi, “Erken çocukluk döneminde yaratıcı drama yönteminin değerler eğitimine olan etkisinin incelenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu, 2016.
  • Aladağ, Soner, “İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini bilişşel düzeyde kazanmalarına etkisi”, ( Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2009.
  • Bakan, Tuba, “Değerler eğitim programının anasınıfına devam eden çocuklarının değer kazanımları üzerine etkisinin incelenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2018.
  • Bonnic, Fixler, “A caring and sharing environment helps teach values in kindergarten students”, Master’s Action Reseach Project, Saint Xavier University And Skylight Professional Development Field Based Master’s Programme, 2000.
  • Çağlayan, Ahmet, “Ahlak pusulası: Ahlak ve değerler eğitimi”, İstanbul, DEM Yayınları, 2005.
  • Çokdolu Nermin, “Karakter eğitimi programının ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin çatışma çözme ve saldırganlık düzeylerine etkisi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya, 2013.
  • Erikli, Sultan, “Okul öncesi çocukları için bir değerler eğitimi programının geliştirilmesi ve uygulanması”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2016.
  • Erkuş, Süreyya, “Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır, 2012.
  • Gömleksiz, Mehmet, Nuri, - Kan, Ayşe, Ülkü, “Eğitimde duyuşsal boyut ve duyuşsal öğrenme”, Turkish Studies Dergisi, 7 (1), 2012.
  • Kaptan, Saim, Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, 10. bs., Ankara, Tekışık Yayınları, 1995.
  • Karakaya, İsmail, Bilimsel araştırma yöntemleri, ed. A. Tanrıöğen, Anı Yayıncılık, 2012.
  • Karasar, Niyazi, Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler, 32. bs., Nobel Yayın Dağıtım, 2016.
  • Meydan, Hasan, “Okulda değerler eğitiminin yeri ve değerler eğitimi yaklaşımları üzerine bir değerlendirme”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1 (1), 2014.
  • Mızıkacı, F., Değerler eğitimi ve eğitim programları, 2015. (https://www. researchgate.net/publication/281740741 _degerler_egıtımı_ve_egıtım_programları, sitesinden 10 Ocak 2018 tarihinde alınmıştır.)
  • Morcom, Veronica, “Scaffolding peer collaboration through values education: Social and reflective practices from a primary classroom”, Australian Journal of Teacher Education, 41 (1), 2016.
  • Neslitürk, Seviye, “Anne değerler eğitimi programının 5–6 yaş çocuklarının sosyal beceri düzeyine etkisi”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, 2013.
  • Neslitürk, Seviye - Çeliköz, Nadir, “Okul öncesi değerler ölçeği aile ve öğretmen formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 2015.
  • Ogelman, Hülya, Gülay - Sarikaya, Hatice, “Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 2015.
  • Ördek, Seval, “İnsancıl değerler eğitimi programının hayvan temalı etkinlikler aracılığıyla okul öncesi eğitimde uygulanması”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, 2016.
  • Özden Yüksel, Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm, 5. bs., Ankara, PegemA Yayıncılık, 2002.
  • Özden Yüksel, Öğrenme ve Öğretme, 5. bs., Ankara, PegemA Yayıncılık, 2003.
  • Sapsağlam, Özkan, “Okul öncesi dönem çocuklarının değer algılarının çizdikleri resimler ve sözlü anlatımlarına göre incelenmesi: Sorumluluk Değeri Örneği”, Eğitim ve Bilim, 42 (189), 2017.
  • Sapsağlam, Özkan - Ömeroğlu, Esra, “Examining the effect of social values education program being applied to nursery school students upon acquiring social skills”, Educational Research and Review, 11 (13), 2016.
  • Schwartz, Shalom, H, “Are there üniversal aspects in the structure and content of human values?” Journal of Social Issues, 50 (4), 1994. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.15404560.1994.tb01196.x/full sitesinden 10 Ocak 2018 tarihinde alınmıştır.)
  • Şahin, Hakan, “Resmi anaokuluna devam eden çocukların öğretmen görüşlerine göre sahip oldukları değer düzeylerinin belirlenmesi”, Turkish Studies Dergisi, 12/28, 2017.
  • Tatlı, Selma, - Aytar, Güngör, “Okul öncesi dönem çocuklarının değerlere ilişkin algıları ve bunları ifade etme biçimlerinin incelenmesi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (2), 2017.
  • Wood, R. W - Roach, L. Administrators’ perceptions of character education, 1999. (https://cnx.org/contents/ Cm9f2UkA@2/Character-Education-An-Histori, 10 Ocak 2018 tarihinde alınmıştır.)
  • Yörükoğlu, Atalay, Çocuk Ruh Sağlığı, 5. bs., İstanbul, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1983.
APA BAKAN T, SAHIN H (2018). Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. , 121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
Chicago BAKAN Tuba,SAHIN HAKAN Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. (2018): 121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
MLA BAKAN Tuba,SAHIN HAKAN Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. , 2018, ss.121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
AMA BAKAN T,SAHIN H Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. . 2018; 121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
Vancouver BAKAN T,SAHIN H Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. . 2018; 121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
IEEE BAKAN T,SAHIN H "Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi." , ss.121 - 140, 2018. 10.16947/fsmia.502217
ISNAD BAKAN, Tuba - SAHIN, HAKAN. "Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi". (2018), 121-140. https://doi.org/10.16947/fsmia.502217
APA BAKAN T, SAHIN H (2018). Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimler Dergisi, 0(12), 121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
Chicago BAKAN Tuba,SAHIN HAKAN Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimler Dergisi 0, no.12 (2018): 121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
MLA BAKAN Tuba,SAHIN HAKAN Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimler Dergisi, vol.0, no.12, 2018, ss.121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
AMA BAKAN T,SAHIN H Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimler Dergisi. 2018; 0(12): 121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
Vancouver BAKAN T,SAHIN H Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimler Dergisi. 2018; 0(12): 121 - 140. 10.16947/fsmia.502217
IEEE BAKAN T,SAHIN H "Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi." FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimler Dergisi, 0, ss.121 - 140, 2018. 10.16947/fsmia.502217
ISNAD BAKAN, Tuba - SAHIN, HAKAN. "Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi". FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimler Dergisi 12 (2018), 121-140. https://doi.org/10.16947/fsmia.502217