YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ

Yıl: 2018 Cilt: 23 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 77 - 96 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17482/uumfd.416901 İndeks Tarihi: 30-09-2019

YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ

Öz:
Bilgisayar, akıllı telefon ve tablet gibi ürünleri içeren yüksek teknoloji sektörü dinamik bir yapıya sahiptir. Müşteri beklentileri hızla değişmekte ve gelişen teknoloji ile yeni ürünler piyasaya sunulmaktadır. Bu çalışma, bir yüksek teknoloji firmasındaki yeni ürünü piyasaya sunma zamanı, eski ürünü piyasadan kaldırma zamanı ve performans iyileştirme kararlarını ele almaktadır. Firma, farklı müşteri segmentleri için farklı performansı olan ürünler sunmaktadır. Müşteriler gelecek dönemlerde ürünün performansında iyileşme beklemektedir ve bu beklenti nedeniyle ürünü satın almayı erteleyebilmektedir. Sonsuz bir planlama ufkunda firmanın toplam karını en büyükleyen yeni ürün piyasaya sunma çevrimini bulmak için dinamik programlama modeli geliştirilmiştir. Dinamik programlama modeli ile müşterilerin erteleme davranışı dikkate alınarak her dönemin sonunda ürünlerin performansı ile ilgili üç karardan biri seçilir: (i) ürünlerin performansında iyileştirme yapılmaz, (ii) ürünlerin performansında küçük çaplı iyileştirme yapılır, ve (iii) ürünlerin performansında büyük çaplı iyileştirme yapılır. Önerilen modelin etkinliği bilgisayar sektöründe faaliyet gösteren bir firmada gösterilmiştir. Yapılan analiz sonucunda, firmanın müşterilerin beklenti düzeyini ve erteleme davranışını dikkate alarak yeni ürün piyasaya sunma çevrimini belirlemesi gerektiği tespit edilmiştir. Bu unsurlar göz ardı edildiğinde, firmanın toplam karında %3,8 oranında azalma olmaktadır. Ayrıca, yeni ürün piyasaya sunma çevriminin iyileştirme maliyeti ve paranın zaman değerine karşı duyarlı olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Determination of New Product Launch Decisions in the High Technology Industry Using Dynamic Programming Model

Öz:
High technology industry, which includes products such as computers, smartphones, and tablets, has a dynamic structure. Customer expectations are changing rapidly, and new products are launched to the market with the emerging technology. This study considers the new product launch time, old product phase out time and performance improvement decisions in a high technology company. The company offers products with different performances for different customer segments. Customers expect an improvement in the product’s performance in the future periods, and they may postpone buying the product due to this expectation. In an infinite planning horizon, a dynamic programming model is developed in order to find the new product launch cycle that maximizes the company’s total profit. With the dynamic programming model, considering the customers’ postponement behavior, one of the three decisions about the performance of the products is selected at the end of each period: (i) no improvement in the performance of the products; (ii) minor improvement in the performance of the products; and (iii) major improvement in the performance of the products. The effectiveness of the proposed model is shown in a company that operates in the computer industry. As a result of the analysis performed, it is concluded that the company should determine its new product launch cycle by considering the customers’ expectations and their postponement behavior. If these issues are ignored, there is a reduction of 3.8% in the total profit of the company. In addition to this, the new product launch cycle is sensitive to the improvement cost and time value of money.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adriaansen, T., Armbruster, D., Kempf, K., ve Li, H. (2013) An agent model for the highend gamers market, Advances in Complex Systems, 16(07), 1–33. doi.org/10.1142/S0219525913500288
  • Arslan, H., Kachani, S. ve Shmatov, K. (2009) Optimal product introduction and life cycle pricing policies for multiple product generations under competition, Journal of Revenue and Pricing Management, 8(5), 438–451. doi:10.1057/rpm.2008.47
  • Bayus, B. (1997) Speed-to-market and new product development trade-offs, Journal of Product Innovation Management, 14, 485-497. doi: 10.1111/1540-5885.1460485
  • Bayus, B., Jain, S. ve Rao, A. (1997) Too little, too early: Introduction timing and new product performance in the personal digital assistant industry, Journal of Marketing Research, 34(1), 50–63. doi: 10.2307/3152064
  • Bhattacharya, S., Krishnan, V. ve Mahajan, V. (2003) Operationalizing technology improvements in product development decision-making, European Journal of Operational Research, 149(1), 102–130. doi:10.1016/S0377-2217(02)00428-9
  • Cohen, M., Eliashberg, J. ve Ho, T. (1996) New product development: The performance and time-to-market tradeoff, Management Science, 42(2), 173–186. doi:10.1016/S03772217(02)00428-9
  • Dhebar, A. (1994) Durable-goods monopolists, rational consumers, and improving products, Marketing Science, 13(1), 100-120. doi: 10.1287/mksc.13.1.100
  • Druehl, C.T., Schmidt, G.M. ve Souza, G.C. (2009) The optimal pace of product updates, European Journal of Operational Research, 192(2), 621–633. doi:10.1016/j.ejor.2007.09.043
  • Erhun, F., Conçalves, P. ve Hopman, J. (2007) The art of managing new product transitions, MIT Sloan Management Review, 48(3), 73-80.
  • Klastorin, T. ve Tsai, W. (2004) New product introduction: Timing, design, and pricing, Manufacturing & Service Operations Management, 6(4), 302-320. doi: 10.1287/msom.1040.0050
  • Kornish, L.J. (2001) Pricing for a durable-goods monopolist under rapid sequential innovation, Management Science, 47(11), 1552–1561. doi: 10.1287/mnsc.47.11.1552.10247
  • Krankel, R.M., Duenyas, I. ve Kapuscinski, R. (2006) Timing successive product introductions with demand diffusion and stochastic technology improvement, Manufacturing & Service Operations Management, 8(2), 119–135. doi: 10.1287/msom.1060.0102
  • Krishnan, V. ve Ulrich, K.T. (2001) Product development decisions: A review of the literature, Management Science, 47(1), 1-21. doi: 10.1287/mnsc.47.1.1.10668
  • Liang, C., Cakanyildirim, M. ve Sethi, S.P. (2014) Analysis of product rollover strategies in the presence of strategic customers, Management Science, 60(4), 1033-1056. doi: 10.1287/mnsc.2013.1803
  • Lim, W.S. ve Tang, C.S. (2006) Optimal product rollover strategies, European Journal of Operational Research, 174(2), 905–922. doi:10.1016/j.ejor.2005.04.031
  • Liu, Q. ve Zhang, D. (2013) Dynamic pricing competition with strategic customers under vertical product differentiation, Management Science, 59(1), 84-101. doi: 10.1287/mnsc.1120.1564
  • Lobel, I., Patel, J., Vulcano, G. ve Zhang, J. (2015) Optimizing product launches in the presence of strategic consumers, Management Science, 62(6), 1778-1799. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.2015.2189
  • Moore, G.E. (1965) Cramming more components onto integrated circuits, Electronics, 38(8), 114–117.
  • Moorthy, K.S. (1984) Market segmentation, self-selection, and product line design, Marketing Science, 3(4), 288-307. doi: 10.1287/mksc.3.4.288
  • Morgan, L.O., Morgan, R.M. ve Moore, W.L. (2001) Quality and time-to market trade-offs when there are multiple product generations, Manufacturing & Service Operations Management, 3(2), 89-104. doi: 10.1287/msom.3.2.89.9991
  • Mussa, M. ve Rosen, S. (1978) Monopoly and product quality, Journal of Economic Theory, 18(2), 301-317. doi:10.1016/0022-0531(78)90085-6
  • Parlaktürk, A.K. (2012) The value of product variety when selling to strategic consumers, Manufacturing & Service Operations Management, 14(3), 371–385. doi: 10.1287/msom.1120.0377
  • Puterman, M.L. (2014) Markov decision processes: discrete stochastic dynamic programming, John Wiley & Sons, New Jersey.
  • Ramachandran, K. ve Krishnan, V. (2008) Design architecture and introduction timing for rapidly improving industrial products, Manufacturing & Service Operations Management, 10(1), 149-171. doi: 10.1287/msom.1060.0143
  • Souza, G.C., Bayus, B.L. ve Wagner, H.M. (2004) New-product strategy and industry clockspeed, Management Science, 50(4), 537-549. doi: 10.1287/mnsc.1030.0172.
  • Souza, G.C. (2004) Product introduction decisions in a duopoly, European Journal of Operational Research, 152(3), 745–757. doi:10.1016/S0377-2217(02)00709-9
  • Su, X. (2007) Intertemporal pricing with strategic customer behavior, Management Science, 53(5), 726-741. doi: 10.1287/mnsc.1060.0667
  • Villas-Boas, M. (1998) Product line design for a distribution channel, Marketing Science, 17(2), 156-169. doi: 10.1287/mksc.17.2.156
  • Wang, Q.H. ve Hui, K. L. (2012) Delayed product introduction, Decision Support Systems, 53(4), 870-880. doi:10.1016/j.dss.2012.05.013
  • Wilson, L. ve Norton, J. (1989) Optimal entry timing for a product line extension, Marketing Science, 8(1), 1-17. doi: 10.1287/mksc.8.1.1
APA İNKAYA T (2018). YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. , 77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
Chicago İNKAYA TÜLİN YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. (2018): 77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
MLA İNKAYA TÜLİN YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. , 2018, ss.77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
AMA İNKAYA T YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. . 2018; 77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
Vancouver İNKAYA T YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. . 2018; 77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
IEEE İNKAYA T "YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ." , ss.77 - 96, 2018. 10.17482/uumfd.416901
ISNAD İNKAYA, TÜLİN. "YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ". (2018), 77-96. https://doi.org/10.17482/uumfd.416901
APA İNKAYA T (2018). YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 23(1), 77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
Chicago İNKAYA TÜLİN YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23, no.1 (2018): 77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
MLA İNKAYA TÜLİN YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, vol.23, no.1, 2018, ss.77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
AMA İNKAYA T YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi. 2018; 23(1): 77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
Vancouver İNKAYA T YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi. 2018; 23(1): 77 - 96. 10.17482/uumfd.416901
IEEE İNKAYA T "YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ." Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 23, ss.77 - 96, 2018. 10.17482/uumfd.416901
ISNAD İNKAYA, TÜLİN. "YÜKSEK TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN PİYASAYA SUNMA KARARLARININ DİNAMİK PROGRAMLAMA MODELİ İLE BELİRLENMESİ". Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23/1 (2018), 77-96. https://doi.org/10.17482/uumfd.416901